- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (221 opinii)
- 2 Pod prąd uciekał przed policją (254 opinie)
- 3 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (774 opinie)
- 4 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (74 opinie)
- 5 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (108 opinii)
- 6 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (162 opinie)
Pierwsze kary za nowe autobusy elektryczne
Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje nałożyła ponad 40 tys. zł kar na dostawcę nowych autobusów elektrycznych. Powodem jest "niedotrzymanie poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego" - informuje miasto. Stwierdzono 17 takich przypadków, a średni niedobór przejechanych kilometrów wyniósł 19 km.
Z informacji, jakie uzyskaliśmy, wynikało, że nowe pojazdy zamiast zapowiadanych 400 km są w stanie przejechać zaledwie 200-300 km na jednym ładowaniu.
Sceptycznie o nowych autobusach wypowiadają się także sami kierowcy. Jak mówią, pojazdy są ciężkie i choć mają sporo dodatkowych funkcji, to w warunkach liniowych sprawdzają się co najwyżej umiarkowanie.
Jeszcze w poniedziałek przedstawiciele spółki GAiT tłumaczyli, że wskazywany przez producenta i władze miasta zasięg 400 km to "zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych". A o takie w dużych miastach, takich jak Gdańsk, jest trudno.
Nowe autobusy nie tak wydajne, jak zapowiadano? GAiT: dopiero się wdrażamy
- Zasięg 400 km to zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych. Warunki drogowe, w tym natężenie ruchu wpisane w specyfikę dużych miast, funkcjonowanie elektronicznego wyposażenia, technika jazdy, chłodzenie wnętrza pojazdu w ciepłe dni, ogrzewanie w chłodne dni - to wszystko ma wpływ na zasięgi pojazdów elektrycznych - tłumaczyła nam Anna Dobrowolska, rzecznik spółki GAiT.
Jednocześnie GAiT potwierdził, że pokonywane dystanse przez nowe pojazdy są krótsze od zapowiadanych i przy włączonym ogrzewaniu wynoszą 200-300 km.
- Długości zadań całodziennych w Gdańsku wynoszą średnio ok. 250 km, tym samym nowe pojazdy są w stanie realizować zarówno tak zwane dodatki, czyli przejazdy realizowane w godzinach szczytu komunikacyjnego, jak zadania całodzienne - zastrzegała Dobrowolska, tłumacząc, że zjazdy techniczne związane są z trwającą konfiguracją systemu zasilania pojazdów.
- Za nami dopiero pierwsze trzy tygodnie użytkowania nowych pojazdów elektrycznych. To czas, w którym w praktyce wdrażamy się w ich obsługę, w tym także m.in. w zakresie ekonomicznej jazdy i systemu zasilania pojazdów. Trwają prace nad docelową konfiguracją oprogramowania zasilania pojazdów, w tym systemu ogrzewania, która korzystnie wpłynie na funkcjonowanie nowych pojazdów elektrycznych - mówiła.
Pierwsze kary za słabe baterie
Już po publikacji artykułu z kilku niezależnych źródeł otrzymaliśmy informacje, że GAiT z nowych autobusów jest zadowolony zdecydowanie mniej, niż wynika to z oficjalnych przekazów. Pojawiły się nawet plotki mówiące o tym, że miejski przewoźnik zareklamuje nowe autobusy i zwróci je do producenta.
Miasto dementuje jednak te informacje, informując jednocześnie, że na wykonawcę umowy, z tytułu niedotrzymania poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego, nałożono kary w wysokości 42,5 tys. zł.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Samochody elektryczne i hybrydowe na sprzedaż
- Gwarantowany zasięg minimalny to taki, który pojazd musi osiągnąć nawet w niekorzystnych warunkach drogowych czy pogodowych - mówi Paulina Chełmińska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - W przypadku autobusów standardowych to 256 km, a w przypadku przegubowych - 242. Są one zbieżne z długością zadań całodziennych w Gdańsku, które wynoszą średnio ok. 250 km.
Jak dodaje, wspomniane kary dotyczą 17 przypadków niedotrzymania poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego. Średni poziom różnicy w tych przypadkach wyniósł 19 km.
- Wciąż trwają prace nad docelową konfiguracją oprogramowania zasilania pojazdów, w tym systemu ogrzewania, która korzystnie wpłynie na funkcjonowanie pojazdów - dodaje Chełmińska.
Chyba zabrakło prądu (29 opinii)
Dwóch pracowników MAN do pomocy
Miasto odniosło się też do zdjęcia zamieszczonego w naszym Raporcie. Chodzi o popołudniowe zatrzymanie autobusu elektrycznego w dzielnicy Piecki-Migowo. Jak wyjaśniają urzędnicy, przyczyną było włączenie się bezpieczników w wyniku błędu elektrycznego. Pojazd wymagał zresetowania układów elektrycznych.
W lepszej optymalizacji nowych autobusów ma wkrótce pomóc dwóch pracowników z fabryki MAN, którzy mają pojawić się w Gdańsku i pomóc pracownikom GAiT w lepszej konfiguracji oprogramowania nowych pojazdów.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-11-10 11:01
(14)
Celne argumenty panie redaktorze
- 120 7
-
2023-11-10 17:45
(8)
Tesla 3 SR+ na uberze w 2 lata dojechała do 202 000 km i tera po pełnym naładowaniu ma 56 km zasięgu z pierwotnych 344 km.
- 35 6
-
2023-11-11 05:03
Zajechana przez złe ładowanie (7)
Taksówkarz ładował ją dwa razy dziennie na szybkiej ładowarce do 100%.
To tak jakbyś autem spalinowym jeździł tylko na 1 biegu z obrotami 5 tys, a potem zdziwił się że silnik zajeżdżony.- 10 31
-
2023-11-13 10:28
No właśnie nie do 100% i przez to że nie miała pełnych cykli prawie nigdy to się zdegradowała.
jakby zamiast to 90-95% ładował do 100% to prawdopodobnie wydłużyłoby to jej żywotność- 1 0
-
2023-11-11 05:48
Może tak... może nie... (5)
1. Autobus ma pewną określoną ilość maksymalną miejsc, jakie teoretycznie może pomieścić ;]
W praktyce wiadomo jak to wygląda ;] Śledzie w beczce ;]
2. Testy nie są robione na pełnym obciążeniu.
3. Testy nie są robione w terenie górzystym (pagórkowatym? morenowym?) jakim jest Gdańsk.
4. Bateria traci1. Autobus ma pewną określoną ilość maksymalną miejsc, jakie teoretycznie może pomieścić ;]
W praktyce wiadomo jak to wygląda ;] Śledzie w beczce ;]
2. Testy nie są robione na pełnym obciążeniu.
3. Testy nie są robione w terenie górzystym (pagórkowatym? morenowym?) jakim jest Gdańsk.
4. Bateria traci pojemność po ~1000 cykli ładowania. liczmy 2000 nawet... na moją niekorzyść ;)
Ile kursów robi dziennie jeden autobus? niby piszą w artykule, że jeden cykl ładowania, no OK...
Czyli po ~roku bateria będzie miała około 80% pojemności :D
Diamenty przeciwko orzechom!- 21 5
-
2023-11-11 13:22
Baterie litowo polimerowe mają żywotność 1000 cykli o ile rozładowujesz je tylko w 50%.
Przy pełnej pracy cyklicznej mają one trwałość 300-500 cykli.
A to znaczy, że baterie w autobusach musiałyby być co roku wymieniane na nowe albo zostanie im po roku około 50% zasięgu.- 8 1
-
2023-11-11 09:17
Te baterie w MANach to minimum 3000 cykli
Biorąc ładowanie raz dziennie to daje ponad 8 lat przy degradacji do 90% więc trochę pojechałaś z tym 1 rokiem i za bardzo nie masz pojęcia jak działają baterie.
- 1 9
-
2023-11-11 08:00
Użyteczność baterii inaczej jest liczona (2)
Te cykle ładowania liczone są do momentu uzyskania przez baterie 60 lub 70 % swojej pierwotnej pojemności. Także ten spadek taki drastyczny nie jest, ale oczywiście są wyjątki od reguły.
5 lat jeżdżę elektrykiem, mam 100 tys przejechane i 5 % degradacji- 9 2
-
2023-11-11 09:20
Dokladnie (1)
Moje Niro kupione w 2019 czyli 4 lata i bateria 96,5%
- 6 4
-
2023-11-11 10:05
Spytali Żyda sklepikarza o buty, Żydu a długo pochodzę w tych butach ? Żyd odparł - jak na haku powiesicie to 100 lat pochodzicie.
- 32 2
-
2023-11-10 13:08
Tylko kara śmiesznie niska (4)
W Nowym Jorku elektryczne pługi śnieżne miały tylko 1/3 deklarowanego zasięgu i trzeba było z nich zrezygnować. Bo zasięg oczywiście mierzono latem, z górki, z wiatrem i uniesionym lemieszem :)
Trzeba też pamiętać, że nawet najlepsza bateria traci 2-5% pojemności rocznie - zobaczymy po 5 latach ile zostanie z tego zasięgu co jest teraz.
rozwiń...W Nowym Jorku elektryczne pługi śnieżne miały tylko 1/3 deklarowanego zasięgu i trzeba było z nich zrezygnować. Bo zasięg oczywiście mierzono latem, z górki, z wiatrem i uniesionym lemieszem :)
Trzeba też pamiętać, że nawet najlepsza bateria traci 2-5% pojemności rocznie - zobaczymy po 5 latach ile zostanie z tego zasięgu co jest teraz.
A producenci każą je eksploatować w zakresie pojemności od 20 do 80% - jak robisz inaczej stracisz gwarancję :)
To i jeszcze inne wady sprawiają, że auta elektryczne kompletnie nie nadają się do profesjonalnych zastosowań.- 419 17
-
2023-11-12 20:39
Spokojnie
Winna jest tu raczej nieznajomość tematu przez dokonującego oceny. Przecież oczywistym jest, że warunki pracy autobusów różnych linii, teren po którym się poruszają, stan dróg, ilość pasażerów, pogoda, ogrzewanie, klimatyzacja, czas pracy itd. Itd będą miały wpływ na stopień rozładowania akumulatorów. Moim zdaniem uzyskane wyniki są do przyjęcia. Należy skupić się bardziej na szkoleniu kierowców, aby jeździli ekonomicznie.
- 0 4
-
2023-11-11 10:18
Kalkulator
Odpowiedź: zostanie 80-90% zasięgu.
To nie jest magia tylko rachunek na poziomie podstawówki- 0 5
-
2023-11-11 08:02
Nikt z nich nie zrezygnował
Nie będą używane jako pługi śnieżne, jako śmieciarki się sprawdzają
- 2 4
-
2023-11-10 17:25
Łubudubu
Cenna opinia redaktora wyróżniona przez redaktora:)
- 14 0
-
2023-11-10 11:13
I co to jest 40 tys. zł (13)
w porównaniu ze stratami, jakie poniesie miasto i pasażerowie na tych elektrykach.
- 517 9
-
2023-11-11 18:39
To się nazywa EUkologia...
- 6 1
-
2023-11-11 09:56
Niski zasięg ale przynajmniej te autobusy kosztowały dużo drożej niż normalne (1)
Komunikacja miejska kuleje wymyślają jakieś odbijanie biletów przy wejściu i wyjściu z pojazdu ale kasę na super drogie autobusy elektryczne to mają. Inteligencja urzędników poraża.
- 20 0
-
2023-11-12 15:13
PIS powinien sie od nich uczyc
jak kasiorke brac
- 5 0
-
2023-11-11 08:07
Kasa tam gdzie miała się zgadzać tam się zgadza
- 15 0
-
2023-11-10 19:50
nie 40 tyś tylko 0 zł bo nie zaplacą
- 13 0
-
2023-11-10 16:59
(2)
Jakie straty poniósł pan Janek, pasażer 3 klasy podróżnych do fabryki?
- 4 14
-
2023-11-11 07:42
Podatek
Pracujący Pan Janek, razem z innymi pasażerami 3 klasy do fabryki jest po części sponsorem tej imprezy. Państwo nie ma własnych pieniędzy, miasto też nie ma własnych pieniedzy. To wszystko jest dotowane przez nas - Panów Jankowi, pasażerów 3 klasy do fabryki.
- 24 0
-
2023-11-10 18:02
W elektrycznych autobusach jest mniej miejsc siedzących niestety
- 15 2
-
2023-11-10 15:47
Już miasto ponosi straty. (4)
Nieważne jaki zasięg to jest niepotrzebne,za drogie ,trujące,i łatwo się pali ,ale co tam nie ich kasa to można wydać ,niech przetargi jeszcze sprawdzą kto na tym zarobił
- 54 10
-
2023-11-11 10:28
Pali? (2)
Ile było pożarów autobusów elektrycznych w Polsce jak do tej pory?
- 3 5
-
2023-11-11 17:33
Cierpliwości...
- 5 2
-
2023-11-11 11:06
A ile takich el. busów jest w Polsce?
- 10 2
-
2023-11-10 16:06
Co za wichrzyciel!
Jest na prund? Jest. Jest eko? Jest, więc cicho i nie marudzić ;)
- 16 11
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.