- 1 Wyrzucił 10 tys. zł w krzaki (52 opinie)
- 2 Rozbiórkę Srebrnego Młyna planowano od 2 lat (73 opinie)
- 3 Nietypowy manewr autobusu na Spacerowej (165 opinii)
- 4 Marynarka Wojenna płynie z Gdyni na Litwę (99 opinii)
- 5 Nowy miejski radny ma 50 cm i jest... lwem (27 opinii)
- 6 Co dalej z Obwodnicą Witomina? (95 opinii)
Elektryczne minibusy linii 100 często wożą powietrze, ale są tanie w "tankowaniu"
Najczęściej w elektrycznych minibusach linii 100 zajęte są trzy miejsca z 25 dostępnych, dziennie przewożą - średnio - 265 osób, ale ładowanie pojazdów kosztuje tylko 36 zł na dobę. Po ponad siedmiu miesiącach funkcjonowania nowej-starej linii w centrum Gdańska, sprawdziliśmy, jaką popularnością cieszy się taka forma komunikacji miejskiej.
- Elektryczne minibusy linii 100. Reaktywowana linia
- Ilu pasażerów korzysta z linii 100?
- Jak długo ładuje się autobus elektryczny i ile to kosztuje?
- Jakie plany ma miasto co do linii 100?
Przypomnijmy: Linia 100 swoją "premierę" miała prawie dziewięć lat temu, 26 października 2013 roku. Od tego czasu ulice Starego i Głównego Miasta przemierzały charakterystyczne minibusy.
Autobus się spóźnia? Sprawdź rozkład
Elektryczne minibusy linii 100. Reaktywowana linia
Wówczas przedstawiciele ZTM zapewniali jednak, że funkcjonowanie linii 100 będzie obserwowane i nie wykluczali zmiany nie tylko godzin, w których minibusy będą jeździć po mieście, ale również trasy, po jakiej będą się poruszać.
Ilu pasażerów korzysta z linii 100?
Jaką popularnością cieszą się małe busy elektryczne? Sprawdziliśmy. Zarząd Transportu Miejskiego przedstawił nam dane na podstawie 249 kursów linii 100 z marca 2023 r.
- Średnie napełnienie to 6 pasażerów w pojeździe, ale najczęściej w autobusie można spotkać 3 osoby, choć zdarzają się też kursy z kilkunastoma pasażerami - mówi Dagmara Szajda, rzeczniczka ZTM.
Jak dodaje, z linii 100 korzysta średnio 265 podróżnych dziennie.
- Najwięcej osób w pojeździe notujemy między przystankami Targ Rybny i Katarzynki, a najmniej na początkowym odcinku, tj. Dworzec Główny - Hucisko - tłumaczy.
Jak długo ładuje się autobus elektryczny i ile to kosztuje?
Anna Dobrowolska, rzeczniczka Gdańskich Autobusów i Tramwajów, w flocie których znajdują się elektryczne minibusy, wyjaśnia przy tym, że pojazdy ładowane są raz dziennie - w nocy - po zakończonej pracy.
Z przekazanych przez GAiT danych wynika, że utrzymanie (przynajmniej pod tym względem) pojazdów jest relatywnie tanie: średni koszt jednego ładowania (które trwa 4 godziny) to 36 zł.
Dla porównania, przeciętny autobus miejski z silnikiem Diesla, może spalić nawet 50 litrów na przejechane 100 kilometrów (w przypadku autobusów przegubowych). "Jednoczęściowe" palą średnio 35 l na 100 km.
Oczywiście dodatkowym kosztem elektrycznych minibusów jest jego eksploatacja techniczna.
Jakie plany ma miasto co do linii 100?
- W tej chwili Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku nie planuje zmian w funkcjonowaniu linii autobusowej nr 100. Czekamy na zamknięcie pełnego roku eksploatacji: przed nami pierwszy sezon letni tej linii. Po roku eksploatacji zrobimy podsumowanie i zdecydujemy o modyfikacji oferty przewozowej - podsumowuje Dagmara Szajda.
Miejsca
Opinie (238) 4 zablokowane
-
2023-04-19 08:32
Czyli kierowca nie dostaje pensji, a autobusu się nie serwisuje?
Sam 36 złotych dziennie płacimy za utrzymanie linii? Ciekawe...
- 11 0
-
2023-04-19 08:42
36zł rozumiem że kierowca w wolnotariacie zasuwa ? (4)
To taka manipulacja jak zwykle w Gdańsku podajcie prawdziwy koszt
- 17 1
-
2023-04-19 08:45
Gdzie ta manipulacja? (2)
Piszą że "średni koszt jednego ładowania (które trwa 4 godziny) to 36 zł". Dlaczego chcesz wliczać pensję kierowcy do kosztu ładowania?
To raczej ty manipulujesz, sugerując że ktoś powiedział że 36 zł to cały koszt linii.- 1 4
-
2023-04-19 09:06
naładowany autobus sam nie jedzie. Dlatego jest to manipulacja. To tak samo jak byś porównał cene Biletu miesiecznego
to tylko 100 zł do utrzymania Całego autobusu. I Stwierdził nie rozumiem przecież to tylko 100 zł to mój koszt przejazdu.
A nie utrzymania. :)- 6 1
-
2023-04-19 11:22
ktoś powiedział że 36 zł to cały koszt
Dokładnie taki jest wydźwięk urzędniczego przekazu.
- 2 0
-
2023-04-19 09:10
typie, masz napisany koszt ładowania
a nie koszt ładowania i wynagrodzenie dla kierowcy. koszt remontu ulicy po której jeździ minibus tez doliczysz?
- 0 3
-
2023-04-19 08:42
Linia 100 (1)
W rozkładzie jazdy na Trojmiasto są podane dwie trasy tego autobusu
Dworzec Gł. - Targ Rybny
i Targ Rybny - Dworzec Gł.
Czy to oznacza, że jadąc od Dworca Gł, po dojechaniu na Targ Rybny trzeba kupić drugi bilet, aby dojechać na ul. Katarzynki ?
Po co to zamieszanie w rozkładzie?- 0 4
-
2023-04-19 09:34
Tak. Trzeba. Jednorazowy jest do Targu Rybnego
- 2 0
-
2023-04-19 08:43
Jedne linie wożą powietrze, a tramwaju 13 z Brętowa na Stogi się nie da (1)
Zarządzanie komunikacją wyjątkowo na niskim poziomie w tym mieście.
- 8 2
-
2023-04-19 09:42
Tak samo z Łostowic też się nie da puścić tramwajów rozkładem sprzed pandemii...
- 3 0
-
2023-04-19 08:48
A kierowca też za 36 złociszy ? A koszty eksploatacji i ubezpieczenie ?
Tak to jest z POprawnością w tym mieście. Opowiadają bzdury, a niektórzy to łykają jak kaczki.
- 8 1
-
2023-04-19 08:49
Powinna jeździć po cmentarzu łostowicach. Tam się przyda.
- 4 0
-
2023-04-19 08:49
Pewnie z tej 6 pasażerów 1 płaci za bilet
Reszta " uprawnionych"...
- 12 1
-
2023-04-19 08:55
Porównanie 'spalania' małego busika elektrycznego do autobusu przegubowego, to jak porównywać ręczny młotek z młotem
Rozumiem, że zakup takiego busika elektrycznego był za darmo? Bardziej sensowne byłoby porównanie spalania z np.24-osobowym mercedesem sprinterem 519, którego zużycie diesla waha się w granicach 8-12l/100km, a cena jego zakupu to około 500 tysięcy złotych, podczas gdy takiego elektrycznego karsana jak na zdjęciu to 330 tysięcy, ale euro...
- 9 1
-
2023-04-19 09:01
Busiki
Na prąd z elektrociepłowni.Nie zanieczyszcza środowiska,bo wrzucą do pieca wagon węgla więcej?Prezydent Gdańska lubuje się w wydawaniu publicznych pieniędzy,jak nie na nikomu nie potrzebne busiki,to na flagi lub szaliki w barwach ukraińców lub załatwia posadę swojej siostrze w GAiT jako pszuchologa transportu,nikomu nie potrzebną.
- 7 0
-
2023-04-19 09:07
i to sa te własnie pomysly miejskich
to nasze przez nas zrealizowane i to nie jest nasze ostatnie słowo, niezależnie od przesłanek racjonalnych, ale jak są połączenia brakujące o której wnioskują mieszkańcy to nie bo nie, albo wtedy "wożą powietrze"
- 9 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.