• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryczne minibusy linii 100 często wożą powietrze, ale są tanie w "tankowaniu"

Szymon Zięba
19 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (238)
Większość z 25 miejsc w minibusie linii 100 z reguły jest wolna. Nie cieszy się ona zbyt dużą popularnością. Większość z 25 miejsc w minibusie linii 100 z reguły jest wolna. Nie cieszy się ona zbyt dużą popularnością.

Najczęściej w elektrycznych minibusach linii 100 zajęte są trzy miejsca z 25 dostępnych, dziennie przewożą - średnio - 265 osób, ale ładowanie pojazdów kosztuje tylko 36 zł na dobę. Po ponad siedmiu miesiącach funkcjonowania nowej-starej linii w centrum Gdańska, sprawdziliśmy, jaką popularnością cieszy się taka forma komunikacji miejskiej.





Przypomnijmy: Linia 100 swoją "premierę" miała prawie dziewięć lat temu, 26 października 2013 roku. Od tego czasu ulice Starego i Głównego Miasta przemierzały charakterystyczne minibusy.

Autobus się spóźnia? Sprawdź rozkład



Elektryczne minibusy linii 100. Reaktywowana linia



Jaka powinna być przyszłość linii 100?

"Setkę" zawieszono 27.03.2020 r. przez pandemię koronawirusa i uruchomiono ponownie (ze zmodyfikowaną trasą) we wrześniu 2022 r. Już wtedy jednak pojawiały się pytania o zasadność funkcjonowania tej linii, ponieważ doświadczenia z przeszłości pokazywały, że raczej nie cieszy się ona wielką popularnością.

Wówczas przedstawiciele ZTM zapewniali jednak, że funkcjonowanie linii 100 będzie obserwowane i nie wykluczali zmiany nie tylko godzin, w których minibusy będą jeździć po mieście, ale również trasy, po jakiej będą się poruszać.

Ilu pasażerów korzysta z linii 100?



Jaką popularnością cieszą się małe busy elektryczne? Sprawdziliśmy. Zarząd Transportu Miejskiego przedstawił nam dane na podstawie 249 kursów linii 100 z marca 2023 r.

Tak wygląda trasa linii 100. Tak wygląda trasa linii 100.
- Średnie napełnienie to 6 pasażerów w pojeździe, ale najczęściej w autobusie można spotkać 3 osoby, choć zdarzają się też kursy z kilkunastoma pasażerami - mówi Dagmara Szajda, rzeczniczka ZTM.


Jak dodaje, z linii 100 korzysta średnio 265 podróżnych dziennie.

- Najwięcej osób w pojeździe notujemy między przystankami Targ Rybny i Katarzynki, a najmniej na początkowym odcinku, tj. Dworzec Główny - Hucisko - tłumaczy.

Jak długo ładuje się autobus elektryczny i ile to kosztuje?



Anna Dobrowolska, rzeczniczka Gdańskich Autobusów i Tramwajów, w flocie których znajdują się elektryczne minibusy, wyjaśnia przy tym, że pojazdy ładowane są raz dziennie - w nocy - po zakończonej pracy.

Z przekazanych przez GAiT danych wynika, że utrzymanie (przynajmniej pod tym względem) pojazdów jest relatywnie tanie: średni koszt jednego ładowania (które trwa 4 godziny) to 36 zł.



Dla porównania, przeciętny autobus miejski z silnikiem Diesla, może spalić nawet 50 litrów na przejechane 100 kilometrów (w przypadku autobusów przegubowych). "Jednoczęściowe" palą średnio 35 l na 100 km.

Oczywiście dodatkowym kosztem elektrycznych minibusów jest jego eksploatacja techniczna.

Jakie plany ma miasto co do linii 100?



- W tej chwili Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku nie planuje zmian w funkcjonowaniu linii autobusowej nr 100. Czekamy na zamknięcie pełnego roku eksploatacji: przed nami pierwszy sezon letni tej linii. Po roku eksploatacji zrobimy podsumowanie i zdecydujemy o modyfikacji oferty przewozowej - podsumowuje Dagmara Szajda.

Miejsca

Opinie (238) 4 zablokowane

  • Czyli kierowca nie dostaje pensji, a autobusu się nie serwisuje?

    Sam 36 złotych dziennie płacimy za utrzymanie linii? Ciekawe...

    • 11 0

  • 36zł rozumiem że kierowca w wolnotariacie zasuwa ? (4)

    To taka manipulacja jak zwykle w Gdańsku podajcie prawdziwy koszt

    • 17 1

    • Gdzie ta manipulacja? (2)

      Piszą że "średni koszt jednego ładowania (które trwa 4 godziny) to 36 zł". Dlaczego chcesz wliczać pensję kierowcy do kosztu ładowania?
      To raczej ty manipulujesz, sugerując że ktoś powiedział że 36 zł to cały koszt linii.

      • 1 4

      • naładowany autobus sam nie jedzie. Dlatego jest to manipulacja. To tak samo jak byś porównał cene Biletu miesiecznego

        to tylko 100 zł do utrzymania Całego autobusu. I Stwierdził nie rozumiem przecież to tylko 100 zł to mój koszt przejazdu.
        A nie utrzymania. :)

        • 6 1

      • ktoś powiedział że 36 zł to cały koszt

        Dokładnie taki jest wydźwięk urzędniczego przekazu.

        • 2 0

    • typie, masz napisany koszt ładowania

      a nie koszt ładowania i wynagrodzenie dla kierowcy. koszt remontu ulicy po której jeździ minibus tez doliczysz?

      • 0 3

  • Linia 100 (1)

    W rozkładzie jazdy na Trojmiasto są podane dwie trasy tego autobusu
    Dworzec Gł. - Targ Rybny
    i Targ Rybny - Dworzec Gł.
    Czy to oznacza, że jadąc od Dworca Gł, po dojechaniu na Targ Rybny trzeba kupić drugi bilet, aby dojechać na ul. Katarzynki ?
    Po co to zamieszanie w rozkładzie?

    • 0 4

    • Tak. Trzeba. Jednorazowy jest do Targu Rybnego

      • 2 0

  • Jedne linie wożą powietrze, a tramwaju 13 z Brętowa na Stogi się nie da (1)

    Zarządzanie komunikacją wyjątkowo na niskim poziomie w tym mieście.

    • 8 2

    • Tak samo z Łostowic też się nie da puścić tramwajów rozkładem sprzed pandemii...

      • 3 0

  • A kierowca też za 36 złociszy ? A koszty eksploatacji i ubezpieczenie ?

    Tak to jest z POprawnością w tym mieście. Opowiadają bzdury, a niektórzy to łykają jak kaczki.

    • 8 1

  • Powinna jeździć po cmentarzu łostowicach. Tam się przyda.

    • 4 0

  • Pewnie z tej 6 pasażerów 1 płaci za bilet

    Reszta " uprawnionych"...

    • 12 1

  • Porównanie 'spalania' małego busika elektrycznego do autobusu przegubowego, to jak porównywać ręczny młotek z młotem

    Rozumiem, że zakup takiego busika elektrycznego był za darmo? Bardziej sensowne byłoby porównanie spalania z np.24-osobowym mercedesem sprinterem 519, którego zużycie diesla waha się w granicach 8-12l/100km, a cena jego zakupu to około 500 tysięcy złotych, podczas gdy takiego elektrycznego karsana jak na zdjęciu to 330 tysięcy, ale euro...

    • 9 1

  • Busiki

    Na prąd z elektrociepłowni.Nie zanieczyszcza środowiska,bo wrzucą do pieca wagon węgla więcej?Prezydent Gdańska lubuje się w wydawaniu publicznych pieniędzy,jak nie na nikomu nie potrzebne busiki,to na flagi lub szaliki w barwach ukraińców lub załatwia posadę swojej siostrze w GAiT jako pszuchologa transportu,nikomu nie potrzebną.

    • 7 0

  • i to sa te własnie pomysly miejskich

    to nasze przez nas zrealizowane i to nie jest nasze ostatnie słowo, niezależnie od przesłanek racjonalnych, ale jak są połączenia brakujące o której wnioskują mieszkańcy to nie bo nie, albo wtedy "wożą powietrze"

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane