• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryczne minibusy linii 100 często wożą powietrze, ale są tanie w "tankowaniu"

Szymon Zięba
19 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (238)
Większość z 25 miejsc w minibusie linii 100 z reguły jest wolna. Nie cieszy się ona zbyt dużą popularnością. Większość z 25 miejsc w minibusie linii 100 z reguły jest wolna. Nie cieszy się ona zbyt dużą popularnością.

Najczęściej w elektrycznych minibusach linii 100 zajęte są trzy miejsca z 25 dostępnych, dziennie przewożą - średnio - 265 osób, ale ładowanie pojazdów kosztuje tylko 36 zł na dobę. Po ponad siedmiu miesiącach funkcjonowania nowej-starej linii w centrum Gdańska, sprawdziliśmy, jaką popularnością cieszy się taka forma komunikacji miejskiej.





Przypomnijmy: Linia 100 swoją "premierę" miała prawie dziewięć lat temu, 26 października 2013 roku. Od tego czasu ulice Starego i Głównego Miasta przemierzały charakterystyczne minibusy.

Autobus się spóźnia? Sprawdź rozkład



Elektryczne minibusy linii 100. Reaktywowana linia



Jaka powinna być przyszłość linii 100?

"Setkę" zawieszono 27.03.2020 r. przez pandemię koronawirusa i uruchomiono ponownie (ze zmodyfikowaną trasą) we wrześniu 2022 r. Już wtedy jednak pojawiały się pytania o zasadność funkcjonowania tej linii, ponieważ doświadczenia z przeszłości pokazywały, że raczej nie cieszy się ona wielką popularnością.

Wówczas przedstawiciele ZTM zapewniali jednak, że funkcjonowanie linii 100 będzie obserwowane i nie wykluczali zmiany nie tylko godzin, w których minibusy będą jeździć po mieście, ale również trasy, po jakiej będą się poruszać.

Ilu pasażerów korzysta z linii 100?



Jaką popularnością cieszą się małe busy elektryczne? Sprawdziliśmy. Zarząd Transportu Miejskiego przedstawił nam dane na podstawie 249 kursów linii 100 z marca 2023 r.

Tak wygląda trasa linii 100. Tak wygląda trasa linii 100.
- Średnie napełnienie to 6 pasażerów w pojeździe, ale najczęściej w autobusie można spotkać 3 osoby, choć zdarzają się też kursy z kilkunastoma pasażerami - mówi Dagmara Szajda, rzeczniczka ZTM.


Jak dodaje, z linii 100 korzysta średnio 265 podróżnych dziennie.

- Najwięcej osób w pojeździe notujemy między przystankami Targ Rybny i Katarzynki, a najmniej na początkowym odcinku, tj. Dworzec Główny - Hucisko - tłumaczy.

Jak długo ładuje się autobus elektryczny i ile to kosztuje?



Anna Dobrowolska, rzeczniczka Gdańskich Autobusów i Tramwajów, w flocie których znajdują się elektryczne minibusy, wyjaśnia przy tym, że pojazdy ładowane są raz dziennie - w nocy - po zakończonej pracy.

Z przekazanych przez GAiT danych wynika, że utrzymanie (przynajmniej pod tym względem) pojazdów jest relatywnie tanie: średni koszt jednego ładowania (które trwa 4 godziny) to 36 zł.



Dla porównania, przeciętny autobus miejski z silnikiem Diesla, może spalić nawet 50 litrów na przejechane 100 kilometrów (w przypadku autobusów przegubowych). "Jednoczęściowe" palą średnio 35 l na 100 km.

Oczywiście dodatkowym kosztem elektrycznych minibusów jest jego eksploatacja techniczna.

Jakie plany ma miasto co do linii 100?



- W tej chwili Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku nie planuje zmian w funkcjonowaniu linii autobusowej nr 100. Czekamy na zamknięcie pełnego roku eksploatacji: przed nami pierwszy sezon letni tej linii. Po roku eksploatacji zrobimy podsumowanie i zdecydujemy o modyfikacji oferty przewozowej - podsumowuje Dagmara Szajda.

Miejsca

Opinie (238) 4 zablokowane

  • A na skargi na braki kursów lub likwidację linii ztm odpisuje, że za mało ludzi jeździ

    Wstyd

    • 9 1

  • (2)

    A cena autobusu , koszt osprzętu , ładowarek ? Generalnie elektryczny autobus to fanaberia na pokaz. Mały zasięg , problemy z ładowarkami. Konieczność dodatkowych szkoleń dla serwisu - uprawnienia na wysokie napięcia i wysokościowe. Ogromne koszty a mała efektywność. I do tego energia elektryczna w większości pozyskiwana w Polsce z węgla .

    • 11 0

    • "Uprawnienia wysokościowe"?

      To autobus, czy dźwig w końcu?

      • 2 4

    • Ale jest EKO

      Gdy słyszę, że coś jest eko to z góry wiem, że owe coś na bank jest w wuj drogie i do d..py.

      • 3 0

  • koszt

    koszt utrzymania to nie tylko ładowanie,proszę podać pozostałe koszty dla tych "wspaniałych" elektryków

    • 9 0

  • 5 baniek na autobusy wozace powietrze.

    • 6 0

  • Linia do likwidacji.

    • 3 2

  • Ja

    Królowa Aleksandra. Może wszystko a pojazd prowadzi się sam.

    • 5 2

  • Autobusy dla imprezujących ???!!! Młodzieży która ma za darmo przejazdy ? Może jeszcze poczęstunek na pokładzie autobusu !!!!!
    Moje podatki mają na to iść !!! Stanowczo NIE !

    • 15 1

  • Tankowane prądem

    Z węgla

    • 7 1

  • Ten autobus powinien jeździć na Dolne Miasto (1)

    Wtedy jeździłby pełny.

    • 7 1

    • Dokladnie. A 111 i 106 przez Podwale zamiast krazenia po Lakowej

      • 2 0

  • Propaganda

    Ładowanie tanie ale zkm kasuje kilometrówkę po normlanej stawce, zbędny wydatek

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane