- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (258 opinii)
- 2 Partyzantka roślinna okiem przyrodnika (51 opinii)
- 3 Pod prąd uciekał przed policją (260 opinii)
- 4 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (851 opinii)
- 5 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (83 opinie)
- 6 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (125 opinii)
Eugeniusz Kwiatkowski - 135. rocznica urodzin budowniczego Gdyni
30 grudnia 2023 roku obchodzimy 135. rocznicę urodzin Eugeniusza Kwiatkowskiego, postaci niezwykle ważnej dla historii Polski i miasta Gdynia. To właśnie ten wybitny Polak, inżynier, ekonomista i polityk miał ogromny wpływ na kształtowanie Gdyni jako jednego z najważniejszych portów w Polsce. Dziś oddajemy hołd jego pamięci, przypominając jego nieocenioną rolę w rozwoju tego nadmorskiego miasta.
- Studia w wieku 16 lat i Uniwersytet Genewski
- Od kierownika do wizjonera
- Kwiatkowski budował nie tylko port i okolice
- Automatyzacja portów zaczęła się w Gdyni
- Pamięć o Budowniczym Gdyni
Studia w wieku 16 lat i Uniwersytet Genewski
Od kierownika do wizjonera
Po powrocie do Polski w 1919 roku, Kwiatkowski zaangażował się w działalność gospodarczą i polityczną. Był jednym z twórców Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego oraz autorem wielu prac naukowych z dziedziny ekonomii, które wywarły wpływ na kształtowanie polskiej polityki gospodarczej.
Jednak to praca nad rozwojem portu w Gdyni w latach 20. XX wieku stała się jego najważniejszym dziedzictwem. W 1926 roku Eugeniusz Kwiatkowski został mianowany kierownikiem Urzędu Morskiego w Gdyni, co otworzyło przed nim możliwość wprowadzenia ambitnych planów rozwoju miasta nad morzem.
W latach 20. XX wieku trwała bowiem wojna celna z Niemcami, którzy nałożyli obostrzenia na polski węgiel. Chcieli zniszczyć polską gospodarkę i przejąć zabiedzony kraj. Pojawił się więc pomysł, by węgiel eksportować do Skandynawii, gdzie chętnych do zakupu nie brakowało, ale Polska nie miała własnego portu.
W latach 1925-1926 na budowę portu wydano zaledwie 6,5 mln zł, ale w latach 1927-1928 było to już niemal 35 mln zł. W efekcie w 1930 roku przeładunki wynosiły 3 mln ton i pierwszy raz w historii były wyższe niż portu Wolnego Miasta Gdańsk.
Kwiatkowski budował nie tylko port i okolice
Eugeniusz Kwiatkowski został architektem rozwoju Gdyni. Wizja przekształcenia małej wioski rybackiej w nowoczesne miasto portowe stała się rzeczywistością dzięki jego zaangażowaniu i determinacji. W ciągu zaledwie kilku lat powstały nowoczesne nabrzeża, doki, terminal pasażerski oraz cała niezbędna infrastruktura. Dzięki tym inwestycjom Gdynia stała się konkurencyjnym portem w stosunku do Gdańska i przejęła znaczną część ruchu handlowego.
- Polska bez własnego wybrzeża morskiego i własnej floty nie będzie nigdy ani zjednoczona, ani niepodległa - podkreślał Eugeniusz Kwiatkowski.
Podczas jego urzędowania wybudowano także wiele istotnych obiektów, takich jak Kino Bałtyk, a także pierwszy w Polsce dworzec autobusowy połączony z dworcem kolejowym wraz z modernistycznym dworcem morskim. Kwiatkowski nie tylko dbał o rozwój portu, ale również o komfort życia mieszkańców, dając im dostęp do nowoczesnych rozwiązań infrastrukturalnych i kulturalnych.
Automatyzacja portów zaczęła się w Gdyni
Kwiatkowski nie tylko rozbudowywał Gdynię, ale także wprowadzał innowacje, które stanowiły prawdziwą rewolucję w dziedzinie gospodarki morskiej. Jego wizja przyszłości obejmowała automatyzację procesów portowych, co z czasem stało się standardem na całym świecie.
Wprowadził także nowoczesne technologie kontroli ruchu morskiego, co znacząco zwiększyło bezpieczeństwo na morzu.
Pamięć o Budowniczym Gdyni
We wrześniu 1939 roku Kwiatkowski wyruszył do Rumunii, gdzie przez sześć lat był internowany. Po wojnie, gdy powołana została Delegatura Rządu dla Spraw Wybrzeża, Kwiatkowski został jej szefem. Znowu zajął się portem, który trzeba było odbudować, ale komuniści nie dali mu dokończyć prac. Skończył jako emeryt, któremu zabroniono mieszkać zarówno na Wybrzeżu, jak i w Warszawie. Zmarł w roku 1974 w Krakowie, gdzie się urodził.
W 1972 roku został odznaczony Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski, a w 1996 roku - pośmiertnie - Orderem Orła Białego. Jego dziedzictwo nadal żyje w Gdyni i Polsce.
Jego wizerunek trafił nawet do nowych paszportów, które są drukowane od 2018 roku. Znajdziemy go na 38 i 39 stronie, gdzie wbijane są wizy.
Opinie wybrane
-
2023-12-30 11:50
(11)
Nie czesto bywam w Gdyni, ale szczerze, bardziej mi sie podobala z poznych lat 70 i 80 ub. wieku. Byla czysta, zielona, tyle pieknych sklepow i towarow, ladnie ubrani ludzie na ulicach, duzo marynarzy. Czulo sie, ze to portowe, zasobne miasto.
- 273 17
-
2024-01-02 00:11
to byl czas kiedy miastem zarzadzano z sercem i rozumem, potem przyszli solidaruchy...
- 1 0
-
2023-12-31 10:33
Nieczęsto
To przymiotnik - piszemy łącznie
- 4 1
-
2023-12-30 20:59
Niestety... (1)
To już było, a dzisiaj to miasto jest coraz większym pierdziszewem ! Jest mi przykro i wstyd.
- 16 4
-
2023-12-31 00:12
Pierdziszwo to sie wzięło od lat 2008-2012
Kiedy szczurek zbratał się z PO. Potem doszedl łucyk, peowski cinkiarz z lat 90-tych. Dyrektor hali targowej i PO szlo. A ze tu sami wyborcy tuska to chca teraz zmian na PO. A ten biedny Wojciech zrobil show trzaskowmiemu na skwerze za kase miejska.
- 10 5
-
2023-12-30 19:07
Bez Wojtka Sz. i bez Lycyka nie było by tak pieknie jak teraz.Dzieki nim nasze miasto rozwinęło się w kosmicznym tempie.Tyle różnych atrakcji wybudowano dla mieszkańców i turystow.Oni wzorują się chyba na Chinach.
- 8 8
-
2023-12-30 13:52
Dziś to dziura z sypialnią i burdelami (4)
- 40 14
-
2023-12-31 00:14
Kurde ostatnio szukalem burdelu
I nawet taksówkarz mi powiedział, że za peowskiego szczurka wszystkie zlikwidowali.
- 6 6
-
2023-12-30 16:27
O twoim bolkowie
tu nie piszą.
- 6 18
-
2023-12-30 14:54
Chyba bardziej Sopot (1)
- 17 7
-
2023-12-30 18:31
Gdynia bardzo się stara konkurować
Z Sopotem i Władysławowem...
Z takiej ligi są "włodarze"...- 18 6
-
2023-12-30 12:22
Niestety tak, dziś to takie duże Mielno
- 56 9
-
2023-12-30 16:33
Miasto z morza i betonu (2)
Panie Kwiatkowski, jak można było zbudować miasto bez delfinków i bez ładu poprowadzonych czerwonych ścieżek rowerowych? Jak można było nie polikwidować parkingów, a wprowadzić opłaty w weekendy, przecież to na to czekają letnicy.
Tak, Gdynia umiera.- 21 3
-
2023-12-30 17:08
Akurat ceny za parkowanie są Najnizsze w kraju! (1)
zdecydowanie trzeba je podnieść bo sa od kilku lat zamrożone
Jak cię nie stac to jedź trolejbusem.
Chociaż takiej biedoty co robi tylko tłum to miasto zdecydowanie nie potrzebuje- 0 5
-
2023-12-30 17:35
Sprawdź w Sopocie - weekendy darmowe
A jeżeli jesteś pracownikiem UM, któremu przeszkadzają tłumy w mieście ( na których miasto zarabia ) to możesz wynieść się na wieś. Lata 80, 90, latem tłumy na ulicach miasta i nikomu to nie przeszkadzało, było wesoło i miasto nie było tylko dla lokatorów apartamentów, którzy szukają ciszy.
- 6 0
-
2023-12-30 13:59
Należy zwrócić uwagę na fakt, (5)
że projekt a potem wykonanie było dziełem inżyniera Wendy i jego (o ile pamiętam) dwóch pomocników. Obecnie zaangażowane byłoby w takie przedsięwzięcie co najmniej kilka biur projektowych, nadzór liczyłby multum ludzi, a wykonanie ciągnęłoby się co najmniej 5 razy dłużej. Pomimo dużo lepszego sprzętu.
- 154 3
-
2024-01-01 02:28
Przepisy, normy, instalacje
Trzeba też pamiętać w jakich czasach się Gdynia rozwijała, port był potrzebny tu i teraz, sukces sukcesem, ale na 3 mieście też były artykuły o budach z dykty i biedzie. Wiadomo, że dzisiaj byłoby inaczej i dluzej. Wystarczy popatrzeć na projekty architektoniczne, kiedyś mieściły się na dwóch kartkach, teraz to są 4tomy po kilkadziesiąt stron,
Trzeba też pamiętać w jakich czasach się Gdynia rozwijała, port był potrzebny tu i teraz, sukces sukcesem, ale na 3 mieście też były artykuły o budach z dykty i biedzie. Wiadomo, że dzisiaj byłoby inaczej i dluzej. Wystarczy popatrzeć na projekty architektoniczne, kiedyś mieściły się na dwóch kartkach, teraz to są 4tomy po kilkadziesiąt stron, masa ekspertyz, analiz. Dochodzą często d**ilne przepiay i normy, podczas budowy trafi się na niezinwentaryzowany kawałek sieci i się ciagnie, jak wielkopolksa w górę po wypadku na obwodnicy.
- 4 0
-
2023-12-31 10:34
Jeszcze jakby mtm miał to budować jejku
Do dziś by była osada rybacka ale miliony rozkradzione
- 10 0
-
2023-12-30 22:28
Można też odwrócić sytuacje (2)
ciekawe jak wielkich rzeczy dokonałby inż. Wenda, mając takie możliwości jak dzisiaj?
- 12 0
-
2023-12-30 22:43
raczej niewiele... (1)
Zadusiłaby go walka koterii i buldogów pod dywanami, gryzącymi się o to, kto ma na tym zarobić.
Pewnie jak całe roczniki polskich inżynierów, wylądowałby na emigracji...
Gdynia powstała przez przypadek, bo główni "gracze" się nią nie interesowali.
Powstała "po taniości", metodami czasem wręcz chałupniczymi.
A sukces ma zawsze wielu ojców...- 19 0
-
2023-12-30 22:59
Też prawda, zagryźliby go.
Nie miałby siły przebicia pośród tej całej masy tępych i chciwych kundelków...bez obrazy dla piesków.
- 14 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.