• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Eugeniusz Kwiatkowski - 135. rocznica urodzin budowniczego Gdyni

neo
30 grudnia 2023, godz. 09:00 
Opinie (217)
Eugeniusz Kwiatkowski podczas obchodów Święta Morza w 1937 roku. Eugeniusz Kwiatkowski podczas obchodów Święta Morza w 1937 roku.

30 grudnia 2023 roku obchodzimy 135. rocznicę urodzin Eugeniusza Kwiatkowskiego, postaci niezwykle ważnej dla historii Polski i miasta Gdynia. To właśnie ten wybitny Polak, inżynier, ekonomista i polityk miał ogromny wpływ na kształtowanie Gdyni jako jednego z najważniejszych portów w Polsce. Dziś oddajemy hołd jego pamięci, przypominając jego nieocenioną rolę w rozwoju tego nadmorskiego miasta.





Studia w wieku 16 lat i Uniwersytet Genewski



Znasz historię ważnych postaci z Trójmiasta?

Eugeniusz Kwiatkowski urodził się 30 grudnia 1888 roku w Krakowie. Jego młodość była okresem intensywnego rozwoju intelektualnego i naukowego. Już w wieku 16 lat rozpoczął studia na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej, które ukończył z wyróżnieniem. Następnie wybrał się na studia zagraniczne i podjął naukę na Uniwersytecie Genewskim, gdzie zdobył głęboką wiedzę z zakresu ekonomii.

Od kierownika do wizjonera



Po powrocie do Polski w 1919 roku, Kwiatkowski zaangażował się w działalność gospodarczą i polityczną. Był jednym z twórców Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego oraz autorem wielu prac naukowych z dziedziny ekonomii, które wywarły wpływ na kształtowanie polskiej polityki gospodarczej.

Jednak to praca nad rozwojem portu w Gdyni w latach 20. XX wieku stała się jego najważniejszym dziedzictwem. W 1926 roku Eugeniusz Kwiatkowski został mianowany kierownikiem Urzędu Morskiego w Gdyni, co otworzyło przed nim możliwość wprowadzenia ambitnych planów rozwoju miasta nad morzem.



W latach 20. XX wieku trwała bowiem wojna celna z Niemcami, którzy nałożyli obostrzenia na polski węgiel. Chcieli zniszczyć polską gospodarkę i przejąć zabiedzony kraj. Pojawił się więc pomysł, by węgiel eksportować do Skandynawii, gdzie chętnych do zakupu nie brakowało, ale Polska nie miała własnego portu.

W latach 1925-1926 na budowę portu wydano zaledwie 6,5 mln zł, ale w latach 1927-1928 było to już niemal 35 mln zł. W efekcie w 1930 roku przeładunki wynosiły 3 mln ton i pierwszy raz w historii były wyższe niż portu Wolnego Miasta Gdańsk.

Kwiatkowski budował nie tylko port i okolice



Premier Józef Piłsudski podczas składania życzeń noworocznych prezydentowi Ignacemu Mościckiemu i Eugeniuszowi Kwiatkowskiemu. Premier Józef Piłsudski podczas składania życzeń noworocznych prezydentowi Ignacemu Mościckiemu i Eugeniuszowi Kwiatkowskiemu.
Eugeniusz Kwiatkowski został architektem rozwoju Gdyni. Wizja przekształcenia małej wioski rybackiej w nowoczesne miasto portowe stała się rzeczywistością dzięki jego zaangażowaniu i determinacji. W ciągu zaledwie kilku lat powstały nowoczesne nabrzeża, doki, terminal pasażerski oraz cała niezbędna infrastruktura. Dzięki tym inwestycjom Gdynia stała się konkurencyjnym portem w stosunku do Gdańska i przejęła znaczną część ruchu handlowego.

- Polska bez własnego wybrzeża morskiego i własnej floty nie będzie nigdy ani zjednoczona, ani niepodległa - podkreślał Eugeniusz Kwiatkowski.
Podczas jego urzędowania wybudowano także wiele istotnych obiektów, takich jak Kino Bałtyk, a także pierwszy w Polsce dworzec autobusowy połączony z dworcem kolejowym wraz z modernistycznym dworcem morskim. Kwiatkowski nie tylko dbał o rozwój portu, ale również o komfort życia mieszkańców, dając im dostęp do nowoczesnych rozwiązań infrastrukturalnych i kulturalnych.

Automatyzacja portów zaczęła się w Gdyni



Kwiatkowski nie tylko rozbudowywał Gdynię, ale także wprowadzał innowacje, które stanowiły prawdziwą rewolucję w dziedzinie gospodarki morskiej. Jego wizja przyszłości obejmowała automatyzację procesów portowych, co z czasem stało się standardem na całym świecie.

Wprowadził także nowoczesne technologie kontroli ruchu morskiego, co znacząco zwiększyło bezpieczeństwo na morzu.

Pamięć o Budowniczym Gdyni



Wizerunek Kwiatkowskiego jest na nowych paszportach od 2018 roku. Wizerunek Kwiatkowskiego jest na nowych paszportach od 2018 roku.
We wrześniu 1939 roku Kwiatkowski wyruszył do Rumunii, gdzie przez sześć lat był internowany. Po wojnie, gdy powołana została Delegatura Rządu dla Spraw Wybrzeża, Kwiatkowski został jej szefem. Znowu zajął się portem, który trzeba było odbudować, ale komuniści nie dali mu dokończyć prac. Skończył jako emeryt, któremu zabroniono mieszkać zarówno na Wybrzeżu, jak i w Warszawie. Zmarł w roku 1974 w Krakowie, gdzie się urodził.

W 1972 roku został odznaczony Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski, a w 1996 roku - pośmiertnie - Orderem Orła Białego. Jego dziedzictwo nadal żyje w Gdyni i Polsce.

Jego wizerunek trafił nawet do nowych paszportów, które są drukowane od 2018 roku. Znajdziemy go na 38 i 39 stronie, gdzie wbijane są wizy.

neo

Opinie (217) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Najpiękniejsze Polskie miasto! (4)

    Brawo Polacy, brawo mieszkańcy Gdyni :* Od początku Polskie miasto

    • 42 43

    • Juz gdanszczanie minusuja (1)

      Bo ich miasto nigdy nie było polskie, nawet teraz sami wyborcy niemca tam mieszkaja

      • 11 28

      • Gdanszczanie to brzmi jak oksymoron według

        mojej definicji. Chodziłem do liceum w Gdańsku i w całej klasie tylko jeden kolega miał kogoś z dziadków pochodzącego faktycznie z Gdańska. Reszta to zaciąg ze wschodu. Widać tą mentalność wschodnią niestety w postach...obrazić kogoś bez powodu, ponabijać się z czyjegoś miejsca zamieszkania itp. Do przepracowania problem jeszcze przez kilka pokoleń aż się towarzystwo ucywilizuje trochę.

        • 0 1

    • Cokolwiek bierzesz, weź pół dawki

      • 22 6

    • Ładna Gdynia to oksymoron

      Miasto w którym jedna z największych atrakcji turystycznych to zapyziała Świętojańska i zaniedbany skwer
      Największy plus tego miasta to lasy pomiędzy dzielnicami, morze i sąsiedztwo Gdańska

      • 18 6

  • (3)

    Takich Polaków jak Eugeniusz Kwiatkowski już nie ma i niestety nie będzie. Smutne ale prawdziwe. To co nie udało się Niemcom z węglem przed wojną, udało się po wojnie pod szyldem UE.

    • 73 34

    • Udało sie dzieki temu tylko ze przekupili POlityków co sie razem z komunistami dogadali inaczej niemieli by szans (2)

      • 12 10

      • To oni są komunistami (1)

        • 3 1

        • Kwiatkowski nie był komunistą ?

          • 0 0

  • Wąsik tego typu już nie jest modny (7)

    • 3 32

    • Wąsik zaraz będzie modny, ale na spacerniaku.

      • 12 1

    • (2)

      Za to obcisłe spodnie są modne, wygląda to co najmniej przaśnie

      • 9 1

      • Przaśne to może być pieczywo (1)

        Geniuszu

        • 1 8

        • Obcisłe porcięta na opasłym cielsku też są przaśne i swojskie. Getry to może nosić zgrabna kobieta i nikt inny nie powinien tego robić.

          PWN: "przaśny" «świadczący o zacofaniu cywilizacyjnym, o kulturalnym i umysłowym ubóstwie»

          • 6 1

    • Na szczęście prezydent na to nie pozwoli. (2)

      Czekam na donka na spacerniaku

      • 2 4

      • (1)

        No to się nie doczekasz,koniec prawackich żałosnych rządów bezprawia , tandety , złodziejstwa i niszczenia wszystkiego.

        • 1 1

        • polske w ostatniej chwili udalo sie uratowac od ostatecznego osuniecia w mrok pisowskiego niebytu, mozna kolejny raz zaspiewac "jeszcze polska nie zginela..."

          • 0 0

  • Prezydent Szczurek (9)

    A czy doceniacie zasługi prezydenta Szczurka? Bez niego w Gdyni by było za dużo zieleni. Kieszonkowe parki za kilka milionów w których są trzy drzewa i rośliny sadzone dla dzików to przejaw wielkiego geniuszu.

    • 125 14

    • (2)

      Deweloperzy na pewno doceniają,niesłychane zasługi)

      • 31 5

      • Przecież od Gdyni deweloperzy trzymają się z daleka bo na pozwolenie na budowę czeka się rok.

        • 2 10

      • Przecież deweloperzy od Gdyni trzymają się daleko bo na pozwolenie na budowę czeka się rok

        • 1 9

    • gdynia (4)

      Nic ciekawego

      • 11 5

      • I tu sie z Tobą zgodzę :)

        • 3 5

      • O twoim zapyziałym bolkowie (2)

        to nie ma mowy.

        • 2 2

        • O co co chodzi?

          • 0 1

        • O co ci chodzi?

          ?

          • 0 1

    • Mamy też delfinki,koła malowane na asfalcie,unikat Światowy no i drzewa wielkości krzaku w donnicach z napisem Gdynia.Po prostu cyrk.....

      • 2 0

  • (10)

    Kwiatkowski to był prawdziwy twórca wizjoner I budowniczy.Płacze z nieba widząc co zrobiono z jego Gdynią.Miasto ostatnie 20 cofa się w rozwoju,szkoda że gdynianie na to pozwalają.Ja,choć urodzony w Gdyni,niestety nie chce nawet tego oglądać.Jeden wielki dramat.

    • 99 18

    • kulawy dokonał w Polsce większych zniszczeń w zaledwie 8 lat. (7)

      • 12 24

      • (5)

        Gdyby nie Jarek to dalej byś za 1500 miesięcznie te kejsy w korpo rozwiązywał.

        • 16 14

        • Chleb za kulawego po 3 a za Tuska 1,15 :)))) (2)

          • 6 12

          • To popatrz ile na gidzinę (1)

            na śmieciowej umowie płacili za ryżego.Dzieci głodne chodziły.Trzeba być małolatem który jego nierządów nie pamięta albo dziadkiem z demencją żeby takie coś pisać.

            • 12 8

            • No i inflacja bazowa 10

              • 7 0

        • A te 1500 nadal miałoby siłę nabywczą jak dzisiejsze 10000 (1)

          • 2 2

          • No pewnie, trzech parobków miałeś w cenie jednego dzisiaj

            • 0 0

      • gdyby nie ostatnie osiem lat, na miejscu portu stałoby osiedle "międzytorze"...

        A najbliższa realizacji szansa na rozwiązanie komunikacyjnych problemów miasta i portu została zniweczona w 2014 roku decyzją Tuska:
        "Odpowiedź na skierowany w lutym do premiera Donalda Tuska dezyderat parlamentarzystów stanowi m.in., że OPAT ma charakter lokalny i jako taki powinien być realizowany."

        "Planowana Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej nie spełnia żadnego z wymogów drogi krajowej, określonych w ustawie o drogach publicznych. Znaczenie tego przedsięwzięcia ma charakter lokalny i jako takie winno być planowane i realizowane."

        • 15 7

    • I jak tam Sven twoje narty ktorymi sie tak chwaliles? troche zal nie, tak sciemniac, a potem spedzac czas samemu w domu

      piszac komentarz za komentarzem

      • 7 9

    • Co niby ci nie odpowiada? Zielono ladnie

      • 0 4

  • Proszę to pytanie zadać prezydentowi Wojciechowi Szczurkowi (3)

    Czy jego zdaniem Eugeniusz Kwiatkowski byłby dumny z obecnej Gdyni. Z przyjemnością taki artykuł przeczytam.

    • 107 10

    • Dokładnie,wstyd i żenada.

      • 18 5

    • pośrednią odpowiedzią może być dziwny podział i wyścig

      w stawianiu pomników Wendzie i Kwiatkowskiemu.

      • 7 0

    • Na pewno by potwierdził bo przecież gdynia co roku wygrywa jakieś lewe

      Ankiety na miasto najlepsze do życia hahahaha

      • 2 0

  • Beton (4)

    Jak by zobaczył Gdynię zabetonowaną, to by w grobie się przewrócił.

    • 90 14

    • Już się przewraca.

      • 4 4

    • (1)

      Kwiatkowski beton jedynie usuwał?

      • 3 9

      • przeciez falochrony z tektury budowal, nawet na zdjeciach to widac

        • 0 0

    • Lepsza byly budy sklecopne z byle czego. Te Pekiny, drewniane warszawy, meksyki. Bosym abtkom to nie przeszkadzalo.

      • 2 1

  • 100 lat temu zrealizował wizję, która jest niszczona sukcesywnie od kilkunastu lat przez obecną ekipę (9)

    • 120 9

    • Co jest niszczone? (8)

      Port się rozwija. To, że z centrum miast zniknęły kutry to normalne. Statki są coraz większe, przeładunki trzeba przenosić na nowe miejsca. Tam gdzie mogą łatwo zacumować duże statki. Tam gdzie można je łatwo rozładować i wywieźć towary bez blokowania centrum miasta. Tak jest na całym świecie.

      • 4 28

      • (1)

        Miasto tonie w długach,centrum się wyludnia,ludzie wyprowadzają...sukces goni sukces))

        • 30 5

        • ale kasa płynie...

          ...w ustalonym kierunku.

          • 8 0

      • Port nie należy do Gdyni!!! (2)

        Nie siej propagandy sukcesu!!!

        • 10 6

        • Co to ma do rzeczy?! A mógł należeć...

          Tyle że "miasto" okazało się być bardzo nielojalnym partnerem.

          Obecnie sąsiedztwo tych dwóch organizmów to nadal "szorstka przyjaźń"...
          Na której wszyscy tracimy.

          • 8 1

        • To

          Dlatego po dalorze wjechał developer?

          • 0 0

      • "przeładunki trzeba przenosić na nowe miejsca..." (2)

        Akurat wielkość współczesnych statków nie jest problemem Gdyni.
        Jest głębsza niż cieśniny Sund...

        Tak, przenosi się w nowe miejsca. Pod jednym warunkiem, takie miejsca najpierw się buduje.
        Bo pieniądz musi płynąć...
        Czy w Polsce coś wybudowano?
        W skali potrzebnej do potrzeb?
        Szwecja ma 24 porty, Dania podwaja tereny sztucznego lądu, Rosja za pieniądze a Hamburga rozbudowuje Petersburg i okolice.

        Widzisz takie działania w Polsce?!

        Co jest niszczone?
        "Co więcej, są przykłady, że gmina nie dość, że nie wniosła swoich terenów aportem do spółki, to poczyniła zakusy na tereny portu. W 2003 r., na wniosek Rady Miasta Gdyni, ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. międzytorzu i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia. Port został więc okrojony prawie ze wszystkich stron co pozbawiło go możliwości terytorialnego rozwoju."

        • 13 2

        • (1)

          Widze , a ty nie widzisz? Glupis czy z pisu?

          • 0 3

          • Masz na myśli dawne DCT? Zbudowane przez Anglików za australijskie pieniądze?

            Jedna jaskółka wiosnę czyni? Ile takich terminali jest na Bałtyku?
            A i tak dostaje czkawki od "klęski urodzaju"... A raczej braku organizacji i zaplecza.

            A może masz na myśli Świnoujście?
            Niemieckie protesty raczej nie wróżą na przyszłość...

            • 1 0

  • Nie wiem (5)

    Czy byłby dumny z obecnego stanu miasta, ale z pewnością byłby dumny z portu, który jest cały czas rozbudowywany i unowocześniany

    • 49 7

    • Przy czym port należy do państwa nie do Gdyni (2)

      I jego rozwój realizowany jest przez państwo a nie miasto Gdynia.

      • 5 5

      • ale miasto Gdynia miało znaczący wpływ na działania portu

        i nadal go ma:

        "Opinię o zmianie granic miała przedstawić Rada Miasta. Radni doszli do wniosku, że jest to doskonała okazja do pozbawienia portu kolejnych kilku hektarów gruntów, położonych w paru różnych miejscach. Bez konsultacji z Urzędem Morskim czy zarządem portu, przygotowano projekt uchwały, która przewidywała wyjęcie z granic portu, m.in., terenów po Stoczni Nauta, w tym tych, przez które przebiegają tory kolejowe obsługujące nabrzeże Śląskie."

        "Skoro nowy plan zagospodarowania tej części miasta przewiduje, że na terenach po Stoczni Nauta mają powstawać biurowce i lokale usługowe to niby dlaczego mają je budować deweloperzy, a nie zarząd portu? Prominentny przedstawiciel miasta wyraził jednak jakiś czas temu opinię, że nawet gdyby port miał płacić za te tereny złotem miasto mu tam budować się nie pozwoli".

        • 9 0

      • Port nie należy do państwa tylko do obcych spółek których nie interesuje dobro miasta tylko zysk!

        • 2 3

    • Nie wiem o jakim porcie piszesz ale na pewno nie o porcie w Gdyni. 50 lat temu było więcej czynnych nabrzeży niż teraz. Jedyny postęp to zwiększenie przeładunku węgla i pasz w centrum Gdyni które zanieczyszczają okolice i środowisko, gdzie są obrońcy środowiska i klimatu?

      • 5 1

    • Plus nabrzeże zabudowane deweloperoa pod wyjaem

      • 3 0

  • Wtedy (3)

    Wtedy w ciągu kilku lat miasto i nowoczesny port zbudowano. Dziś przetarg na pomalowanie ławki w parku trwa kilka lat. Olbrzymi postęp intelektualny.

    • 180 5

    • (1)

      Wtedy nie bylo decyzji srodowiskowych, greenpeace i innych ekoszurow

      • 21 11

      • ale za to zarządcy wiedzieli, co to odpowiedzialność...

        a nie szukali dupochronów na każdy ruch ręki...

        • 16 0

    • To był prawdziwy patriota

      Obcym w zad nie wchodził ,tak jak dziś robi wielu.

      • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane