• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Eugeniusz Kwiatkowski - 135. rocznica urodzin budowniczego Gdyni

neo
30 grudnia 2023, godz. 09:00 
Opinie (217)
Eugeniusz Kwiatkowski podczas obchodów Święta Morza w 1937 roku. Eugeniusz Kwiatkowski podczas obchodów Święta Morza w 1937 roku.

30 grudnia 2023 roku obchodzimy 135. rocznicę urodzin Eugeniusza Kwiatkowskiego, postaci niezwykle ważnej dla historii Polski i miasta Gdynia. To właśnie ten wybitny Polak, inżynier, ekonomista i polityk miał ogromny wpływ na kształtowanie Gdyni jako jednego z najważniejszych portów w Polsce. Dziś oddajemy hołd jego pamięci, przypominając jego nieocenioną rolę w rozwoju tego nadmorskiego miasta.





Studia w wieku 16 lat i Uniwersytet Genewski



Znasz historię ważnych postaci z Trójmiasta?

Eugeniusz Kwiatkowski urodził się 30 grudnia 1888 roku w Krakowie. Jego młodość była okresem intensywnego rozwoju intelektualnego i naukowego. Już w wieku 16 lat rozpoczął studia na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej, które ukończył z wyróżnieniem. Następnie wybrał się na studia zagraniczne i podjął naukę na Uniwersytecie Genewskim, gdzie zdobył głęboką wiedzę z zakresu ekonomii.

Od kierownika do wizjonera



Po powrocie do Polski w 1919 roku, Kwiatkowski zaangażował się w działalność gospodarczą i polityczną. Był jednym z twórców Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego oraz autorem wielu prac naukowych z dziedziny ekonomii, które wywarły wpływ na kształtowanie polskiej polityki gospodarczej.

Jednak to praca nad rozwojem portu w Gdyni w latach 20. XX wieku stała się jego najważniejszym dziedzictwem. W 1926 roku Eugeniusz Kwiatkowski został mianowany kierownikiem Urzędu Morskiego w Gdyni, co otworzyło przed nim możliwość wprowadzenia ambitnych planów rozwoju miasta nad morzem.



W latach 20. XX wieku trwała bowiem wojna celna z Niemcami, którzy nałożyli obostrzenia na polski węgiel. Chcieli zniszczyć polską gospodarkę i przejąć zabiedzony kraj. Pojawił się więc pomysł, by węgiel eksportować do Skandynawii, gdzie chętnych do zakupu nie brakowało, ale Polska nie miała własnego portu.

W latach 1925-1926 na budowę portu wydano zaledwie 6,5 mln zł, ale w latach 1927-1928 było to już niemal 35 mln zł. W efekcie w 1930 roku przeładunki wynosiły 3 mln ton i pierwszy raz w historii były wyższe niż portu Wolnego Miasta Gdańsk.

Kwiatkowski budował nie tylko port i okolice



Premier Józef Piłsudski podczas składania życzeń noworocznych prezydentowi Ignacemu Mościckiemu i Eugeniuszowi Kwiatkowskiemu. Premier Józef Piłsudski podczas składania życzeń noworocznych prezydentowi Ignacemu Mościckiemu i Eugeniuszowi Kwiatkowskiemu.
Eugeniusz Kwiatkowski został architektem rozwoju Gdyni. Wizja przekształcenia małej wioski rybackiej w nowoczesne miasto portowe stała się rzeczywistością dzięki jego zaangażowaniu i determinacji. W ciągu zaledwie kilku lat powstały nowoczesne nabrzeża, doki, terminal pasażerski oraz cała niezbędna infrastruktura. Dzięki tym inwestycjom Gdynia stała się konkurencyjnym portem w stosunku do Gdańska i przejęła znaczną część ruchu handlowego.

- Polska bez własnego wybrzeża morskiego i własnej floty nie będzie nigdy ani zjednoczona, ani niepodległa - podkreślał Eugeniusz Kwiatkowski.
Podczas jego urzędowania wybudowano także wiele istotnych obiektów, takich jak Kino Bałtyk, a także pierwszy w Polsce dworzec autobusowy połączony z dworcem kolejowym wraz z modernistycznym dworcem morskim. Kwiatkowski nie tylko dbał o rozwój portu, ale również o komfort życia mieszkańców, dając im dostęp do nowoczesnych rozwiązań infrastrukturalnych i kulturalnych.

Automatyzacja portów zaczęła się w Gdyni



Kwiatkowski nie tylko rozbudowywał Gdynię, ale także wprowadzał innowacje, które stanowiły prawdziwą rewolucję w dziedzinie gospodarki morskiej. Jego wizja przyszłości obejmowała automatyzację procesów portowych, co z czasem stało się standardem na całym świecie.

Wprowadził także nowoczesne technologie kontroli ruchu morskiego, co znacząco zwiększyło bezpieczeństwo na morzu.

Pamięć o Budowniczym Gdyni



Wizerunek Kwiatkowskiego jest na nowych paszportach od 2018 roku. Wizerunek Kwiatkowskiego jest na nowych paszportach od 2018 roku.
We wrześniu 1939 roku Kwiatkowski wyruszył do Rumunii, gdzie przez sześć lat był internowany. Po wojnie, gdy powołana została Delegatura Rządu dla Spraw Wybrzeża, Kwiatkowski został jej szefem. Znowu zajął się portem, który trzeba było odbudować, ale komuniści nie dali mu dokończyć prac. Skończył jako emeryt, któremu zabroniono mieszkać zarówno na Wybrzeżu, jak i w Warszawie. Zmarł w roku 1974 w Krakowie, gdzie się urodził.

W 1972 roku został odznaczony Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski, a w 1996 roku - pośmiertnie - Orderem Orła Białego. Jego dziedzictwo nadal żyje w Gdyni i Polsce.

Jego wizerunek trafił nawet do nowych paszportów, które są drukowane od 2018 roku. Znajdziemy go na 38 i 39 stronie, gdzie wbijane są wizy.

neo

Opinie (217) ponad 20 zablokowanych

  • Natura nie chciała i w związku z tym musiał i chciał zrealizować swoją wizję
    miasta i portu Eugeniusz Kwiatkowski przy aprobacie polskiego rządu.

    • 33 2

  • Dziś

    Patrząc na to co tam się teraz dzieje z tą dumą to już nie koniecznie ....

    • 12 7

  • Wizjonerzy kontra nieudacznicy (4)

    Twórcy przedwojennej Gdyni byli wizjonerami. W swoich projektach wybiegali daleko w przyszłość np. szerokość wiaduktów w Gdyni była nadmiarowa jak na lata dwudzieste i w dużej mierze jest wystarczająca nawet do dzisiaj. Po zatopieniu pancernika Gneisnau u wejścia głównego do portu okazało się, że wcześniej konstruktorzy portu przewidzieli jego awaryjne odblokowanie w innym miejscu. Szkoły i inne budynki użyteczności publicznej były budowane z rozmachem tak, że i dzisiaj pełnią swoje funkcje, a ich modernistyczne walory architektoniczne były bardzo wysokie. W moim przekonaniu dzisiejsze władze Gdyni nie dorastają do pięt przedwojennym twórcom Gdyni. Dzisiejsze inwestycje w wielu przypadkach nie spełniają swoich funkcji już w momencie oddania do eksploatacji.

    • 84 2

    • Zgadzam sie (2)

      Moje 2 'ulubionej inwestycje ekipy prez. Szczurka to estakada rowerowa na Obłużu i kładka dla pieszych przy domu 'za falochronem'. Jedyne co wygląda jak zrealizowane do końca w Śródmieściu to woonerf na Abrahama i Park Centralny. Ale już ulice przy parku (Bema, Świętojanska) to totalna prowizorka.
      O kondycji Gdyni zawsze świadczyła ul. Świętojańska- jej obecny stan i atmosfera pokazują gdzie jest Gdynia.

      • 16 1

      • Węzeł Karwiny

        Węzeł Karwiny, 100 milionów, opóźnienia, ciągle ten sam wykonawca, a najważniejszego elementu (wiadukt-zwalili to na PKP) nie ruszyli nawet. Ta inwestycja nie będzie w sposób wydajny spełniać swojej funkcji przez następne 100 lat. Już teraz niektórzy uważają, że korkuje się bardziej niż przed remontem.

        • 12 0

      • park(ing) centralny??!

        100 milionów złotych na rabatki pod oknami magistratu...
        "Dość" kontrowersyjna "inwestycja"...
        I raczej nie jest skończona, już coś kolejnego wymyślą...

        Za te pieniądze można by wybudować dwa węzły integracyjne jak w Rumi Janowie...

        • 11 1

    • wiadukty (Dworzec i Wzgórze) zostały przebudowane tuż po wojnie

      Przed wojną miały jedną jezdnię.
      Zachowały się pojedyncze zdjęcia z przebudowy.

      Wiadukty w ciągu Wiśniewskiego to faktycznie przewidywanie, którego później zabrakło...
      Śledząc szarpaninę przy wiadukcie na Dąbka i na Karwinach, nadal nie widać poprawy w patrzeniu strategicznym.
      Lub poważne konflikty w widzeniu przyszłości tego miasta.

      • 7 1

  • (1)

    Ten klecha miał duży wkład w rozbudowę

    • 4 27

    • Pokrzywdzony czlowieczek co od rana musi pluć jadem.

      • 15 3

  • Gdynia

    Miasto i osiedla dla dzików.

    • 23 6

  • (1)

    Odpowiedź :Nie. To co ostatnio włodarze odjaniepawlają w Gdyni zaprzepaściło cały dorobek pokoleń, od Kwiatkowskiego i Wendy, aż do okresu Franciszki Cegielskiej.

    • 45 4

    • Akurat Cegielskiej do tego towarzystwa

      bym nie mieszał. Moim zdaniem niezła była w lansie i to w zasadzie wszystko.

      • 0 0

  • Na pierwszym zdjęciu (5)

    Po prawej stronie nieżyjący już ks. prałat Henryk Jankowski. Widać nie tylko w Gdańsku przecinał wstęgi i kropił kropidłem...

    • 2 19

    • Po wojnie był komornikiem w Starogardzie Gdańskim.

      • 1 1

    • Nieprawda. Heini wtedy nie umial po polski. Komunikowal sie tylko po dojcz.

      • 1 0

    • Jankowski urodził się w 1936 r to trochę szybko wydoroślał, jak coś piszesz to z sensem

      • 4 1

    • w tym czasie (1)

      albo był mały albo dopiero w planie

      • 2 1

      • Doprawdy nie wiedziałem. Czy wszystkie żarty trzeba kwitować emotikoną lub czymś podobnym, żeby wszyscy zrozumieli, że to nie na poważnie?

        • 0 0

  • Czy ktoś może wskazać mi lokalizację tego obiektu? (2)

    pierwszy w Polsce dworzec autobusowy połączony z dworcem kolejowym wraz z modernistycznym dworcem morskim

    • 14 1

    • nikt nie wie?

      Bo dworzec Morski może i miał jakiś dworzec autobusowy (wątpię), ale raczej kolejowego tam nie było

      • 2 3

    • tam powinno być

      "oraz modernistyczny Dworzec Morski" - całkiem inne miejsce, autor przesadził

      • 0 0

  • Kwiatkowski razem z Cegielską

    To się pewnie w grobie przewracają, jak patrzą z góry co władze w Gdyni zrobili...

    • 39 3

  • Błędne informacje w życiorysie (6)

    Z jakich źródeł korzystał autor, bo część informacji jest kompletnie (delikatnie mówiąc) nieprawdziwa. Eugeniusz Kwiatkowski w rzeczywistości studiował we Lwowie i Monachium (a nie w Warszawie i Genewie). Do kraju powrócił w roku 1913 (a nie w 1919 r.), a w czasie pierwszej wojny światowej służył w Legionach Polskich i POW.

    • 29 0

    • Nie wymagaj zbyt wiele. Tu znajdziesz głównie teksty o deweloperach, a nie o historii

      • 19 0

    • Dobrze napisali ty kłamiesz teraz nowy rząd ma rację

      Za 4 lub 8 lat inny rząd będzie miał rację

      • 3 4

    • taki portal, taka redakcja, jaki naczelny

      faktycznie

      Po maturze, w latach 19071910, studiował na Wydziale Chemii Technicznej Politechniki Lwowskiej, gdzie nauka szła mu bardzo dobrze. Jednak w 1910 Eugeniusz na prośbę matki, która bała się aktywności politycznej i niepodległościowej syna, wyjechał na dalsze studia na wydziale chemicznym Kóniglich Bayerische Technische Hochschule w Monachium (19101912). W 1913 roku powrócił do Lwowa, w którym odbył praktykę w Gazowni Miejskiej.

      • 9 0

    • Jak widać w trakcie pisania artykułu historycznego nie jest potrzebna wiedza, a kreatywność... ;)

      • 7 0

    • Wcześniej był błąd (1)

      dotyczący zarówno roku urodzenia jak i rocznicy urodzenia (matematyka trudna widać). Poza tym napisali, że urodził się w Kielcach, a zmarł w Krakowie, gdzie się urodził.
      Oczywiście poprawione, a komentarze usunięte.

      • 7 0

      • Redaktor korzysta z chat gtp haha

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane