• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Eugeniusz Kwiatkowski - 135. rocznica urodzin budowniczego Gdyni

neo
30 grudnia 2023, godz. 09:00 
Opinie (217)
Eugeniusz Kwiatkowski podczas obchodów Święta Morza w 1937 roku. Eugeniusz Kwiatkowski podczas obchodów Święta Morza w 1937 roku.

30 grudnia 2023 roku obchodzimy 135. rocznicę urodzin Eugeniusza Kwiatkowskiego, postaci niezwykle ważnej dla historii Polski i miasta Gdynia. To właśnie ten wybitny Polak, inżynier, ekonomista i polityk miał ogromny wpływ na kształtowanie Gdyni jako jednego z najważniejszych portów w Polsce. Dziś oddajemy hołd jego pamięci, przypominając jego nieocenioną rolę w rozwoju tego nadmorskiego miasta.





Studia w wieku 16 lat i Uniwersytet Genewski



Znasz historię ważnych postaci z Trójmiasta?

Eugeniusz Kwiatkowski urodził się 30 grudnia 1888 roku w Krakowie. Jego młodość była okresem intensywnego rozwoju intelektualnego i naukowego. Już w wieku 16 lat rozpoczął studia na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej, które ukończył z wyróżnieniem. Następnie wybrał się na studia zagraniczne i podjął naukę na Uniwersytecie Genewskim, gdzie zdobył głęboką wiedzę z zakresu ekonomii.

Od kierownika do wizjonera



Po powrocie do Polski w 1919 roku, Kwiatkowski zaangażował się w działalność gospodarczą i polityczną. Był jednym z twórców Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego oraz autorem wielu prac naukowych z dziedziny ekonomii, które wywarły wpływ na kształtowanie polskiej polityki gospodarczej.

Jednak to praca nad rozwojem portu w Gdyni w latach 20. XX wieku stała się jego najważniejszym dziedzictwem. W 1926 roku Eugeniusz Kwiatkowski został mianowany kierownikiem Urzędu Morskiego w Gdyni, co otworzyło przed nim możliwość wprowadzenia ambitnych planów rozwoju miasta nad morzem.



W latach 20. XX wieku trwała bowiem wojna celna z Niemcami, którzy nałożyli obostrzenia na polski węgiel. Chcieli zniszczyć polską gospodarkę i przejąć zabiedzony kraj. Pojawił się więc pomysł, by węgiel eksportować do Skandynawii, gdzie chętnych do zakupu nie brakowało, ale Polska nie miała własnego portu.

W latach 1925-1926 na budowę portu wydano zaledwie 6,5 mln zł, ale w latach 1927-1928 było to już niemal 35 mln zł. W efekcie w 1930 roku przeładunki wynosiły 3 mln ton i pierwszy raz w historii były wyższe niż portu Wolnego Miasta Gdańsk.

Kwiatkowski budował nie tylko port i okolice



Premier Józef Piłsudski podczas składania życzeń noworocznych prezydentowi Ignacemu Mościckiemu i Eugeniuszowi Kwiatkowskiemu. Premier Józef Piłsudski podczas składania życzeń noworocznych prezydentowi Ignacemu Mościckiemu i Eugeniuszowi Kwiatkowskiemu.
Eugeniusz Kwiatkowski został architektem rozwoju Gdyni. Wizja przekształcenia małej wioski rybackiej w nowoczesne miasto portowe stała się rzeczywistością dzięki jego zaangażowaniu i determinacji. W ciągu zaledwie kilku lat powstały nowoczesne nabrzeża, doki, terminal pasażerski oraz cała niezbędna infrastruktura. Dzięki tym inwestycjom Gdynia stała się konkurencyjnym portem w stosunku do Gdańska i przejęła znaczną część ruchu handlowego.

- Polska bez własnego wybrzeża morskiego i własnej floty nie będzie nigdy ani zjednoczona, ani niepodległa - podkreślał Eugeniusz Kwiatkowski.
Podczas jego urzędowania wybudowano także wiele istotnych obiektów, takich jak Kino Bałtyk, a także pierwszy w Polsce dworzec autobusowy połączony z dworcem kolejowym wraz z modernistycznym dworcem morskim. Kwiatkowski nie tylko dbał o rozwój portu, ale również o komfort życia mieszkańców, dając im dostęp do nowoczesnych rozwiązań infrastrukturalnych i kulturalnych.

Automatyzacja portów zaczęła się w Gdyni



Kwiatkowski nie tylko rozbudowywał Gdynię, ale także wprowadzał innowacje, które stanowiły prawdziwą rewolucję w dziedzinie gospodarki morskiej. Jego wizja przyszłości obejmowała automatyzację procesów portowych, co z czasem stało się standardem na całym świecie.

Wprowadził także nowoczesne technologie kontroli ruchu morskiego, co znacząco zwiększyło bezpieczeństwo na morzu.

Pamięć o Budowniczym Gdyni



Wizerunek Kwiatkowskiego jest na nowych paszportach od 2018 roku. Wizerunek Kwiatkowskiego jest na nowych paszportach od 2018 roku.
We wrześniu 1939 roku Kwiatkowski wyruszył do Rumunii, gdzie przez sześć lat był internowany. Po wojnie, gdy powołana została Delegatura Rządu dla Spraw Wybrzeża, Kwiatkowski został jej szefem. Znowu zajął się portem, który trzeba było odbudować, ale komuniści nie dali mu dokończyć prac. Skończył jako emeryt, któremu zabroniono mieszkać zarówno na Wybrzeżu, jak i w Warszawie. Zmarł w roku 1974 w Krakowie, gdzie się urodził.

W 1972 roku został odznaczony Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski, a w 1996 roku - pośmiertnie - Orderem Orła Białego. Jego dziedzictwo nadal żyje w Gdyni i Polsce.

Jego wizerunek trafił nawet do nowych paszportów, które są drukowane od 2018 roku. Znajdziemy go na 38 i 39 stronie, gdzie wbijane są wizy.

neo

Opinie (217) ponad 20 zablokowanych

  • Chwała Kwiatkowskiemu...

    ...ale czy byłby dumny z teraźniejszej Gdyni to bardzo względne jest,chyba niemożliwe...

    • 13 1

  • Kwiatkowski i inni byle upamietnieni przez pis na paszportach oraz w TVP informacjach o jemu podobnych!Za PO był marginalizowany (2)

    tak samo jak teraz wysmiewa sie Polskich bochaterów i likwiduje inwestycje które moga byc konkurencja dla Niemiec czy Francji!

    • 9 9

    • Jakich (1)

      Bohaterów?

      Moze coś bliżej.

      • 2 1

      • A no tak TVN tylko powska propaganda to o Kwiatkowskim nie słyszał nie widział i pewnie zastanawiał sie kim jest typ w

        zastanawiał sie kim jest typ w paszporcie.:)

        • 1 1

  • sa statki, sa gryzonie............bez powaznej deratyzacji to misato nie ma przyszlosci

    • 17 1

  • Należy zwrócić uwagę na fakt, (5)

    że projekt a potem wykonanie było dziełem inżyniera Wendy i jego (o ile pamiętam) dwóch pomocników. Obecnie zaangażowane byłoby w takie przedsięwzięcie co najmniej kilka biur projektowych, nadzór liczyłby multum ludzi, a wykonanie ciągnęłoby się co najmniej 5 razy dłużej. Pomimo dużo lepszego sprzętu.

    • 157 3

    • Można też odwrócić sytuacje (2)

      ciekawe jak wielkich rzeczy dokonałby inż. Wenda, mając takie możliwości jak dzisiaj?

      • 12 0

      • raczej niewiele... (1)

        Zadusiłaby go walka koterii i buldogów pod dywanami, gryzącymi się o to, kto ma na tym zarobić.
        Pewnie jak całe roczniki polskich inżynierów, wylądowałby na emigracji...

        Gdynia powstała przez przypadek, bo główni "gracze" się nią nie interesowali.
        Powstała "po taniości", metodami czasem wręcz chałupniczymi.
        A sukces ma zawsze wielu ojców...

        • 19 0

        • Też prawda, zagryźliby go.

          Nie miałby siły przebicia pośród tej całej masy tępych i chciwych kundelków...bez obrazy dla piesków.

          • 14 1

    • Jeszcze jakby mtm miał to budować jejku

      Do dziś by była osada rybacka ale miliony rozkradzione

      • 10 0

    • Przepisy, normy, instalacje

      Trzeba też pamiętać w jakich czasach się Gdynia rozwijała, port był potrzebny tu i teraz, sukces sukcesem, ale na 3 mieście też były artykuły o budach z dykty i biedzie. Wiadomo, że dzisiaj byłoby inaczej i dluzej. Wystarczy popatrzeć na projekty architektoniczne, kiedyś mieściły się na dwóch kartkach, teraz to są 4tomy po kilkadziesiąt stron, masa ekspertyz, analiz. Dochodzą często d**ilne przepiay i normy, podczas budowy trafi się na niezinwentaryzowany kawałek sieci i się ciagnie, jak wielkopolksa w górę po wypadku na obwodnicy.

      • 4 0

  • Chwała budowniczemu

    Pełen szacunku dla budowniczego miasta,
    przerażony tym co obecnie się dzieje, obecna polityka władz miadta stoi plecami do morza, w wyciągniętą ręką do bez planowej deweloperki

    • 16 1

  • Miał mentalną odwagę (3)

    Facet wybudował całe miasto portowe w kilka lat a dziś potrzeba budowy terminala kontenerowego budzi tyle kontrowersji że pewnie nie powstanie za prędko, przynajmniej za obecnej władzy. To samo CPK. Po prostu żal serce ściska nad naszym skundleniem.

    • 14 3

    • Poprzednia (1)

      Miala 8 lat i co ?

      • 1 6

      • jak długo budowano loktnisko w Berlinie?

        A są w tym lepsi.

        • 3 1

    • CPK przedewszystkim generowało by gigantyczne zyski jako port przeładunkowy ale odebrało by zyski w Niemczech itp

      ale to nic nowego gdyby w tamtych czaszach rzadziło PO to Port w Gdyni nigdy by nie powstał nawet niebyo by miasta Gdynia!

      • 7 1

  • PKP Energetyka znika z listy spółek chronionych

    Strategiczna spółka sprzedana w obce ręce przez nierząd PO-PSL . odkupiona i odbudowana przez PiS, POnownie przygotowana jest do sprzedaży. Oni tylko wyprzedawać i rujnować POtrafią . Nic jeszcze nie zbudowali.

    • 16 7

  • Byłby dumny? Odp.: NIE

    Prawo nagłówków Betteridgea reguła, zgodnie z którą na każdy nagłówek prasowy kończący się znakiem zapytania można odpowiedzieć nie.

    • 2 2

  • zobaczcie jak zdjecie nr 1 zostało wykonturowane

    • 0 2

  • A terez....

    rządzi RAT i cozrobił z tego miasta, aż szkoda słów!

    • 14 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane