• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Eugeniusz Kwiatkowski - 135. rocznica urodzin budowniczego Gdyni

neo
30 grudnia 2023, godz. 09:00 
Opinie (217)
Eugeniusz Kwiatkowski podczas obchodów Święta Morza w 1937 roku. Eugeniusz Kwiatkowski podczas obchodów Święta Morza w 1937 roku.

30 grudnia 2023 roku obchodzimy 135. rocznicę urodzin Eugeniusza Kwiatkowskiego, postaci niezwykle ważnej dla historii Polski i miasta Gdynia. To właśnie ten wybitny Polak, inżynier, ekonomista i polityk miał ogromny wpływ na kształtowanie Gdyni jako jednego z najważniejszych portów w Polsce. Dziś oddajemy hołd jego pamięci, przypominając jego nieocenioną rolę w rozwoju tego nadmorskiego miasta.





Studia w wieku 16 lat i Uniwersytet Genewski



Znasz historię ważnych postaci z Trójmiasta?

Eugeniusz Kwiatkowski urodził się 30 grudnia 1888 roku w Krakowie. Jego młodość była okresem intensywnego rozwoju intelektualnego i naukowego. Już w wieku 16 lat rozpoczął studia na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej, które ukończył z wyróżnieniem. Następnie wybrał się na studia zagraniczne i podjął naukę na Uniwersytecie Genewskim, gdzie zdobył głęboką wiedzę z zakresu ekonomii.

Od kierownika do wizjonera



Po powrocie do Polski w 1919 roku, Kwiatkowski zaangażował się w działalność gospodarczą i polityczną. Był jednym z twórców Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego oraz autorem wielu prac naukowych z dziedziny ekonomii, które wywarły wpływ na kształtowanie polskiej polityki gospodarczej.

Jednak to praca nad rozwojem portu w Gdyni w latach 20. XX wieku stała się jego najważniejszym dziedzictwem. W 1926 roku Eugeniusz Kwiatkowski został mianowany kierownikiem Urzędu Morskiego w Gdyni, co otworzyło przed nim możliwość wprowadzenia ambitnych planów rozwoju miasta nad morzem.



W latach 20. XX wieku trwała bowiem wojna celna z Niemcami, którzy nałożyli obostrzenia na polski węgiel. Chcieli zniszczyć polską gospodarkę i przejąć zabiedzony kraj. Pojawił się więc pomysł, by węgiel eksportować do Skandynawii, gdzie chętnych do zakupu nie brakowało, ale Polska nie miała własnego portu.

W latach 1925-1926 na budowę portu wydano zaledwie 6,5 mln zł, ale w latach 1927-1928 było to już niemal 35 mln zł. W efekcie w 1930 roku przeładunki wynosiły 3 mln ton i pierwszy raz w historii były wyższe niż portu Wolnego Miasta Gdańsk.

Kwiatkowski budował nie tylko port i okolice



Premier Józef Piłsudski podczas składania życzeń noworocznych prezydentowi Ignacemu Mościckiemu i Eugeniuszowi Kwiatkowskiemu. Premier Józef Piłsudski podczas składania życzeń noworocznych prezydentowi Ignacemu Mościckiemu i Eugeniuszowi Kwiatkowskiemu.
Eugeniusz Kwiatkowski został architektem rozwoju Gdyni. Wizja przekształcenia małej wioski rybackiej w nowoczesne miasto portowe stała się rzeczywistością dzięki jego zaangażowaniu i determinacji. W ciągu zaledwie kilku lat powstały nowoczesne nabrzeża, doki, terminal pasażerski oraz cała niezbędna infrastruktura. Dzięki tym inwestycjom Gdynia stała się konkurencyjnym portem w stosunku do Gdańska i przejęła znaczną część ruchu handlowego.

- Polska bez własnego wybrzeża morskiego i własnej floty nie będzie nigdy ani zjednoczona, ani niepodległa - podkreślał Eugeniusz Kwiatkowski.
Podczas jego urzędowania wybudowano także wiele istotnych obiektów, takich jak Kino Bałtyk, a także pierwszy w Polsce dworzec autobusowy połączony z dworcem kolejowym wraz z modernistycznym dworcem morskim. Kwiatkowski nie tylko dbał o rozwój portu, ale również o komfort życia mieszkańców, dając im dostęp do nowoczesnych rozwiązań infrastrukturalnych i kulturalnych.

Automatyzacja portów zaczęła się w Gdyni



Kwiatkowski nie tylko rozbudowywał Gdynię, ale także wprowadzał innowacje, które stanowiły prawdziwą rewolucję w dziedzinie gospodarki morskiej. Jego wizja przyszłości obejmowała automatyzację procesów portowych, co z czasem stało się standardem na całym świecie.

Wprowadził także nowoczesne technologie kontroli ruchu morskiego, co znacząco zwiększyło bezpieczeństwo na morzu.

Pamięć o Budowniczym Gdyni



Wizerunek Kwiatkowskiego jest na nowych paszportach od 2018 roku. Wizerunek Kwiatkowskiego jest na nowych paszportach od 2018 roku.
We wrześniu 1939 roku Kwiatkowski wyruszył do Rumunii, gdzie przez sześć lat był internowany. Po wojnie, gdy powołana została Delegatura Rządu dla Spraw Wybrzeża, Kwiatkowski został jej szefem. Znowu zajął się portem, który trzeba było odbudować, ale komuniści nie dali mu dokończyć prac. Skończył jako emeryt, któremu zabroniono mieszkać zarówno na Wybrzeżu, jak i w Warszawie. Zmarł w roku 1974 w Krakowie, gdzie się urodził.

W 1972 roku został odznaczony Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski, a w 1996 roku - pośmiertnie - Orderem Orła Białego. Jego dziedzictwo nadal żyje w Gdyni i Polsce.

Jego wizerunek trafił nawet do nowych paszportów, które są drukowane od 2018 roku. Znajdziemy go na 38 i 39 stronie, gdzie wbijane są wizy.

neo

Opinie (217) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (3)

    Takich Polaków jak Eugeniusz Kwiatkowski już nie ma i niestety nie będzie. Smutne ale prawdziwe. To co nie udało się Niemcom z węglem przed wojną, udało się po wojnie pod szyldem UE.

    • 73 34

    • Udało sie dzieki temu tylko ze przekupili POlityków co sie razem z komunistami dogadali inaczej niemieli by szans (2)

      • 12 10

      • To oni są komunistami (1)

        • 3 1

        • Kwiatkowski nie był komunistą ?

          • 0 0

  • 100 lat temu zrealizował wizję, która jest niszczona sukcesywnie od kilkunastu lat przez obecną ekipę (9)

    • 120 9

    • Co jest niszczone? (8)

      Port się rozwija. To, że z centrum miast zniknęły kutry to normalne. Statki są coraz większe, przeładunki trzeba przenosić na nowe miejsca. Tam gdzie mogą łatwo zacumować duże statki. Tam gdzie można je łatwo rozładować i wywieźć towary bez blokowania centrum miasta. Tak jest na całym świecie.

      • 4 28

      • Port nie należy do Gdyni!!! (2)

        Nie siej propagandy sukcesu!!!

        • 10 6

        • To

          Dlatego po dalorze wjechał developer?

          • 0 0

        • Co to ma do rzeczy?! A mógł należeć...

          Tyle że "miasto" okazało się być bardzo nielojalnym partnerem.

          Obecnie sąsiedztwo tych dwóch organizmów to nadal "szorstka przyjaźń"...
          Na której wszyscy tracimy.

          • 8 1

      • "przeładunki trzeba przenosić na nowe miejsca..." (2)

        Akurat wielkość współczesnych statków nie jest problemem Gdyni.
        Jest głębsza niż cieśniny Sund...

        Tak, przenosi się w nowe miejsca. Pod jednym warunkiem, takie miejsca najpierw się buduje.
        Bo pieniądz musi płynąć...
        Czy w Polsce coś wybudowano?
        W skali potrzebnej do potrzeb?
        Szwecja ma 24 porty, Dania podwaja tereny sztucznego lądu, Rosja za pieniądze a Hamburga rozbudowuje Petersburg i okolice.

        Widzisz takie działania w Polsce?!

        Co jest niszczone?
        "Co więcej, są przykłady, że gmina nie dość, że nie wniosła swoich terenów aportem do spółki, to poczyniła zakusy na tereny portu. W 2003 r., na wniosek Rady Miasta Gdyni, ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. międzytorzu i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia. Port został więc okrojony prawie ze wszystkich stron co pozbawiło go możliwości terytorialnego rozwoju."

        • 13 2

        • (1)

          Widze , a ty nie widzisz? Glupis czy z pisu?

          • 0 3

          • Masz na myśli dawne DCT? Zbudowane przez Anglików za australijskie pieniądze?

            Jedna jaskółka wiosnę czyni? Ile takich terminali jest na Bałtyku?
            A i tak dostaje czkawki od "klęski urodzaju"... A raczej braku organizacji i zaplecza.

            A może masz na myśli Świnoujście?
            Niemieckie protesty raczej nie wróżą na przyszłość...

            • 1 0

      • (1)

        Miasto tonie w długach,centrum się wyludnia,ludzie wyprowadzają...sukces goni sukces))

        • 30 5

        • ale kasa płynie...

          ...w ustalonym kierunku.

          • 8 0

  • Beton (4)

    Jak by zobaczył Gdynię zabetonowaną, to by w grobie się przewrócił.

    • 90 14

    • (1)

      Kwiatkowski beton jedynie usuwał?

      • 3 9

      • przeciez falochrony z tektury budowal, nawet na zdjeciach to widac

        • 0 0

    • Lepsza byly budy sklecopne z byle czego. Te Pekiny, drewniane warszawy, meksyki. Bosym abtkom to nie przeszkadzalo.

      • 2 1

    • Już się przewraca.

      • 4 4

  • Wąsik tego typu już nie jest modny (7)

    • 3 32

    • Na szczęście prezydent na to nie pozwoli. (2)

      Czekam na donka na spacerniaku

      • 2 4

      • (1)

        No to się nie doczekasz,koniec prawackich żałosnych rządów bezprawia , tandety , złodziejstwa i niszczenia wszystkiego.

        • 1 1

        • polske w ostatniej chwili udalo sie uratowac od ostatecznego osuniecia w mrok pisowskiego niebytu, mozna kolejny raz zaspiewac "jeszcze polska nie zginela..."

          • 0 0

    • (2)

      Za to obcisłe spodnie są modne, wygląda to co najmniej przaśnie

      • 9 1

      • Przaśne to może być pieczywo (1)

        Geniuszu

        • 1 8

        • Obcisłe porcięta na opasłym cielsku też są przaśne i swojskie. Getry to może nosić zgrabna kobieta i nikt inny nie powinien tego robić.

          PWN: "przaśny" «świadczący o zacofaniu cywilizacyjnym, o kulturalnym i umysłowym ubóstwie»

          • 6 1

    • Wąsik zaraz będzie modny, ale na spacerniaku.

      • 12 1

  • Opinia wyróżniona

    (11)

    Nie czesto bywam w Gdyni, ale szczerze, bardziej mi sie podobala z poznych lat 70 i 80 ub. wieku. Byla czysta, zielona, tyle pieknych sklepow i towarow, ladnie ubrani ludzie na ulicach, duzo marynarzy. Czulo sie, ze to portowe, zasobne miasto.

    • 275 17

    • to byl czas kiedy miastem zarzadzano z sercem i rozumem, potem przyszli solidaruchy...

      • 1 0

    • Nieczęsto

      To przymiotnik - piszemy łącznie

      • 4 1

    • Dziś to dziura z sypialnią i burdelami (4)

      • 40 14

      • Kurde ostatnio szukalem burdelu

        I nawet taksówkarz mi powiedział, że za peowskiego szczurka wszystkie zlikwidowali.

        • 6 6

      • Chyba bardziej Sopot (1)

        • 17 7

        • Gdynia bardzo się stara konkurować

          Z Sopotem i Władysławowem...

          Z takiej ligi są "włodarze"...

          • 18 6

      • O twoim bolkowie

        tu nie piszą.

        • 6 18

    • Niestety... (1)

      To już było, a dzisiaj to miasto jest coraz większym pierdziszewem ! Jest mi przykro i wstyd.

      • 16 4

      • Pierdziszwo to sie wzięło od lat 2008-2012

        Kiedy szczurek zbratał się z PO. Potem doszedl łucyk, peowski cinkiarz z lat 90-tych. Dyrektor hali targowej i PO szlo. A ze tu sami wyborcy tuska to chca teraz zmian na PO. A ten biedny Wojciech zrobil show trzaskowmiemu na skwerze za kase miejska.

        • 10 5

    • Bez Wojtka Sz. i bez Lycyka nie było by tak pieknie jak teraz.Dzieki nim nasze miasto rozwinęło się w kosmicznym tempie.Tyle różnych atrakcji wybudowano dla mieszkańców i turystow.Oni wzorują się chyba na Chinach.

      • 8 8

    • Niestety tak, dziś to takie duże Mielno

      • 56 9

  • (1)

    Odpowiedź :Nie. To co ostatnio włodarze odjaniepawlają w Gdyni zaprzepaściło cały dorobek pokoleń, od Kwiatkowskiego i Wendy, aż do okresu Franciszki Cegielskiej.

    • 45 4

    • Akurat Cegielskiej do tego towarzystwa

      bym nie mieszał. Moim zdaniem niezła była w lansie i to w zasadzie wszystko.

      • 0 0

  • Najpiękniejsze Polskie miasto! (4)

    Brawo Polacy, brawo mieszkańcy Gdyni :* Od początku Polskie miasto

    • 42 43

    • Juz gdanszczanie minusuja (1)

      Bo ich miasto nigdy nie było polskie, nawet teraz sami wyborcy niemca tam mieszkaja

      • 11 28

      • Gdanszczanie to brzmi jak oksymoron według

        mojej definicji. Chodziłem do liceum w Gdańsku i w całej klasie tylko jeden kolega miał kogoś z dziadków pochodzącego faktycznie z Gdańska. Reszta to zaciąg ze wschodu. Widać tą mentalność wschodnią niestety w postach...obrazić kogoś bez powodu, ponabijać się z czyjegoś miejsca zamieszkania itp. Do przepracowania problem jeszcze przez kilka pokoleń aż się towarzystwo ucywilizuje trochę.

        • 0 1

    • Ładna Gdynia to oksymoron

      Miasto w którym jedna z największych atrakcji turystycznych to zapyziała Świętojańska i zaniedbany skwer
      Największy plus tego miasta to lasy pomiędzy dzielnicami, morze i sąsiedztwo Gdańska

      • 18 6

    • Cokolwiek bierzesz, weź pół dawki

      • 22 6

  • z dziurawych dróg jak w krajach 3ciego swiata

    z pewnością

    • 3 0

  • Gieniu dziś by płakał i miał, żałobę

    Że jego wielki plan na Gdynię skończy się tym, że Gdynia przez WSZ została sprzedana deweloperom i to w strategicznych lokalizacjach...
    Na bank nie byłby z tego dumny...

    • 2 0

  • Na pierwszym zdjęciu (5)

    Po prawej stronie nieżyjący już ks. prałat Henryk Jankowski. Widać nie tylko w Gdańsku przecinał wstęgi i kropił kropidłem...

    • 2 19

    • w tym czasie (1)

      albo był mały albo dopiero w planie

      • 2 1

      • Doprawdy nie wiedziałem. Czy wszystkie żarty trzeba kwitować emotikoną lub czymś podobnym, żeby wszyscy zrozumieli, że to nie na poważnie?

        • 0 0

    • Jankowski urodził się w 1936 r to trochę szybko wydoroślał, jak coś piszesz to z sensem

      • 4 1

    • Nieprawda. Heini wtedy nie umial po polski. Komunikowal sie tylko po dojcz.

      • 1 0

    • Po wojnie był komornikiem w Starogardzie Gdańskim.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane