• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk wyciąga wnioski po zamieszaniu z tramwajami po derbach

Maciej Korolczuk
8 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 

Lechia Gdańsk

Komunikacja miejska podczas Euro 2012 (na zdjęciu) działała bez zarzutu. Pytanie, dlaczego tak nie może być po każdym meczu na stadionie w Letnicy? Komunikacja miejska podczas Euro 2012 (na zdjęciu) działała bez zarzutu. Pytanie, dlaczego tak nie może być po każdym meczu na stadionie w Letnicy?

Pierwsze tramwaje dopiero 40 minut po zakończeniu imprezy na stadionie, dodatkowa komunikacja autobusowa na ul. Uczniowskiej zobacz na mapie Gdańska, nowe oznakowanie w tunelu pod Martwą Wisłą i Drodze Zielonej oraz przygotowanie komunikatów dla kierowców wyświetlanych na znakach zmiennej treści - to główne wnioski miejskich służb po piłkarskich derbach Trójmiasta, gdy policja tuż po meczu wstrzymała na kilkadziesiąt minut ruch tramwajowy na ul. Marynarki Polskiej.



Decyzje i wyciągnięte wnioski miejskich służb są:

Zamieszanie, jakie wywołała decyzja policjantów o wstrzymaniu ruchu tramwajów na całej długości Marynarki Polskiej tuż po derbowym meczu w Letnicy opisaliśmy w połowie kwietnia. Kibice wracający z meczu przez niemal godzinę nie mogli skorzystać z tramwajów, bo policja tłumacząc się kwestiami bezpieczeństwa wstrzymała ruch w Letnicy.

Decyzja była o tyle zaskakująca, że przed meczem w komunikatach prasowych organizator miejskiego transportu ZTM - zachęcał kibiców, by na mecz pojechać i wrócić właśnie komunikacją miejską.

Nie dość, że stały tramwaje, to dodatkowo w korkach utknęły też podstawione autobusy, którym w ostatniej chwili zmieniono trasy przejazdu.

Niezrozumiałe decyzje skrytykowali nie tylko kibice i nasi czytelnicy, ale też m.in. radny Andrzej Kowalczys.

- Wyrażam jednak zaniepokojenie i zdziwienie, że główna droga dojazdowa na stadion - ul. Pokoleń Lechii Gdańsk - kolejny raz była dostępna jedynie dla nielicznych. Droga ta powstała w celu umożliwienia komfortowego przyjazdu i wyjazdu podczas odbywających się na stadionie wydarzeń. Frekwencja w tym dniu była daleka od rekordowej, bowiem wiemy, że m. in. w meczu nie uczestniczyły zorganizowane grupy kibiców Arki Gdynia. Dlatego dziwią mnie ograniczenia, jakie zafundowano uczestnikom tego wydarzenia, które dla wielu jest piłkarskim świętem - napisał w oświadczeniu, które opublikowaliśmy pod poprzednim artykułem.
Miasto wyciąga wnioski, ale tylko w swoim gronie

Kilka dni po meczu zwołano posiedzenie tzw. sztabu meczowego, w którym uczestniczyli przedstawiciele wszystkich służb pracujących przy obsłudze spotkania Lechii z Arką. Chcieliśmy wciąć w nim udział, ale poinformowano nas, że to spotkanie wewnętrzne i przedstawiciele mediów nie mogą w nim uczestniczyć. Odmówiono nam też udostępnienia kopii protokołu z posiedzenia. Biuro Prasowe zgodziło się jedynie na omówienie raportu, z którego płyną dla kibiców, kierowców i mieszkańców następujące wnioski:

  • ustalono, że po zakończeniu meczu Lechia Gdańsk będzie informowała uczestników imprezy, że pierwsze tramwaje odjadą około 40 minut po jej zakończeniu. Taki sam komunikat będzie publikowany przez ZTM na stronach internetowych oraz wszystkich komunikatach prasowych. Po zakończeniu imprez odbywających się na terenie stadionu przyjęto takie działanie jako schemat na stałe
  • po przeanalizowaniu wariantów ustawienia dodatkowych autobusów, ustalono, że odjazdy dodatkowej komunikacji będą odbywały się z ul. Uczniowskiej
  • Gdański Zarząd Dróg i Zieleni w ciągu 2 miesięcy opracuje i wykona dodatkowe poziome oznakowanie w tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska i na al. Macieja Płażyńskiego zobacz na mapie Gdańska (dawnej Drodze Zielonej) ułatwiające kierowcom dojazd do poszczególnych parkingów
  • przygotowana zostanie koncepcja wykonania oznakowania zmiennej treści, które będzie informowało, jaki jest orientacyjny czas zamknięcia tunelu. Znaki będą prezentowane na ośmiu bramownicach w okolicy tunelu


Spóźnione reakcje

Jak miasto odnosi się do opisanych przez nas problemów z komunikacją bezpośrednio po kwietniowych derbach?

- W tunelu trzykrotnie tworzyły się chwilowe korki, co zdarza się również w codziennym funkcjonowaniu tunelu. W takich sytuacjach tunel zamyka się na 2-3 minuty, żeby samochody mogły z niego wyjechać. Napełnienie tramwajów oszacowano na ok. 90 proc., a autobusów ok. 50 proc. Dojazd do parkingów odbywał się sprawnie, choć tworzyły się chwilowe zatory na dojazdach do parkingów - wyjaśnia Michał Piotrowski z biura prasowego UM w Gdańsku.
Z danych uzyskanych od miasta wynika, że ZTM otrzymał informacje od spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje o zamknięciu dla ruchu tramwajowego ul. Marynarki Polskiej od godziny 19:50 do około 20:30, a więc na ok. 40 min. ZTM nadało ten komunikat na panele Systemu Informacji Pasażerskiej i na swoją stronę internetową.

Uruchomiono też autobus "za tramwaj" w kierunku Nowego Portu. Problem w tym, że uczyniono to dopiero ok. 20:45, a więc dopiero godzinę po ostatnim gwizdku sędziego i już po wznowieniu ruchu tramwajów, które wg urzędników miało nastąpić ok. godz. 20:30.

Jeszcze później ruszyły autobusy zastępcze w kierunku Dworca Głównego, bo dopiero ok. 20:50 i 21:00. Decyzja wydaje się mocno spóźniona, bo do tego czasu w stronę centrum zdążyło już odjechać 7 z 10 planowanych składów SKM, co znacznie rozładowało ruch kibiców zmierzających w kierunku dworca.

Jak podkreślają urzędnicy wstrzymanie ruchu tramwajowego nastąpiło "ze względu na to, że część kibiców pieszych poruszała się całą szerokością ulicy Marynarki Polskiej".

O tym, czy nowe zasady sprawdzą się w praktyce, będzie można się przekonać w niedzielę 14 maja, gdy na stadionie w Letnicy Lechia rozegra mecz z Koroną Kielce. Początek spotkania o godz. 15:30.

Kluby sportowe

Opinie (108)

  • Dlaczego z Wrzeszcza nie można dojechać bezpośrednio na stadion?

    To jakaś masakra.Żeby dojechać z okolic Sobótki i Do Studzienki trzeba drzeć kawał drogi na piechotę.Dawniej jeździła 15- ka z Oliwy do Nowego Portu przez Hallera i nawet to byłoby ok.A 10-ka z pętli Ogrodowej do Nowego portu. Czemu nie ma takiej komunikacji?

    • 0 1

  • Idiotyzm.

    Niech ktoś mi wytłumaczy zamykanie ul Pokoleń bo o tym nikt nie wspomina. Główny bezkolizyjny dojazd na parking od strony tunelu. Gdzie przepraszam jest tam jakieś zagrożenie. Droga dojazdowa na stadion za grube bańki jest zamykana właśnie wtedy kiedy jest potrzebna. Kiedy nie ma imprez na stadionie ta ulica jest całkowicie zbędna. Więc po co ja budowano.
    Druga sprawa. Zatrzymujemy tramwaje ponieważ ludzie idą środkiem ulicy w zamian puszczamy autobusy. To przepraszam ale tory na których nie ma ludzi zostawiamy puste a puszczamy autobus aby tych ludzi rozjechał?
    Boże w jakim kraju żyjemy. Policja w Polsce to naprawdę troglodyci.

    • 1 1

  • Tramwaj na Uczniowskiej

    Niech wybudują linie tramwajową na Uczniowskiej dzięki czemu będzie lepszy dojazd tramwajem i kibice będą mieli lepszy dojazd a korki będą rozładowane

    • 1 0

  • Dla porównania (5)

    Jeszcze przed Euro zdarzyło mi się byćna meczu w Poznaniu. Po meczu mnóstwo ludzi leciało na pobliski przystanek tramwajowy, który ma szerokość może 1/3 naszego. Ludzie zapełniali tramwaj, policja blokowała na chwilę ruch na przejściu, odjazd, podjazd kolejnego tramwaju i tak dalej. U nas brakuje "kontroli tłumu", bo jak inaczej wyjaśnić to ze ludzie lezą środkiem Marynarki Polskiej.

    • 132 5

    • Śmieszne

      Co będę robić 40 minut na przystanku tramwajowym? To jest naprawdę hit roku!!!!!!

      • 0 0

    • dziennik

      U nas jest pełna kontrola "tłumu". Z tym, że od lat tłumu nie traktuje się jak ludzi, a stado baranów.

      • 0 0

    • (2)

      Nikt nigdy nie szedł srodkiem ulicy

      • 8 9

      • Cytuję z artykułu: (1)

        "Jak podkreślają urzędnicy wstrzymanie ruchu tramwajowego nastąpiło "ze względu na to, że część kibiców pieszych poruszała się całą szerokością ulicy Marynarki Polskiej""

        • 8 2

        • Zygzakiem szli chuligani jedni no.

          • 0 4

  • Uczcie sie od Anglikow. (1)

    Policjanci na koniach steruja przeplywem tlumu wracajacego z meczu do KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ..Da sie i swietnie to im wychodzi..Trzeba by naszych specow wyslac na Wemblay jak sie konczy impreza bo inaczej sie nie polapia.Nie trzeba wtedy wypuszczac pierwszego tramwaju czy autobusu 40 minut po zakonczeniu imprezy. tylko autobusy czy kolejka odjezdzaja gdy sie wagonik zapelni.Proste i 100% sprawdzone...ale znajac specow beda wymyslac tak aby wszystkim utrudnic zycie.Polska to taki dziwny kraj.

    • 2 1

    • Ok, ale u nas konie są mądrzejsze od policjantów.

      • 0 0

  • A jak odbywało się " rozejście " kibiców po meczach na Traugutta?

    Przecież tam jako komunikacja zbiorowa to był właśnie praktycznie jedynie tramwaj. Można ?
    Te wnioski po spotkaniu służb to jakaś farsa. Potakiwacze i pozbawieni charakteru urzędasy ustalili nic !!!!
    Przecież to wszystko jest do ogarnięcia !!! Wiadomo ( + / - kilka minut ) kiedy mecz się skończy.
    Wiadomo ilu jest kibiców na stadionie
    Od dawna powinien być znany procentowy( oczywiście uśredniony) rozdział sposobu powrotu kibiców z meczu - samochód / kolej / pieszo.
    Dlaczego brakuje tutaj tramwajów ????!!!!!
    Co mi da, że wyświetlą się jakieś napisy w tunelu ? Jak już tam wjadę to raczej jest tylko jedna droga - samochód i wyjeżdżam na Sucharskiego niezależnie od tego jaki mi napis wyświetlą
    Każdy mecz jest inny. Trzeba brać pod uwagę wiele czynników. Pora imprezy, ilość kibiców, pogodę, czy są kibice przyjezdni i wiele innych.
    Powinna być jedna osoba zarządzająca ogarnięciem komunikacyjnego szczytu po imprezie.
    Można użyć drona i monitorować: drogi, chodniki, peron, przystanki i reagować na bieżąco a nie ustalać jakieś sztywne reguły.
    Dużo można zrobić......

    • 3 1

  • Kolejny "genialny" pomysł. Kto będzie je jak komunikacją miejską na stadion skoro tramwaj będzie odjeżdżał dopiero 40 min po meczu. W czym tramwaj jest bardziej niebezpieczny od autobusu?

    • 2 1

  • na Żabiankę powrót z meczu komunikacją trwa ok. 1h. SKANDAL !!!! (6)

    Do najbliższego autobusu(148), jest ok. 600m, dlaczego autobusy nie mogą być podstawione pod wieże ciśnień ???
    Ja zawszę jeżdzę samochodem prywatnym, powrót na derby zajął mi ok. 25 min.
    Zawsze wybiorę transport prywatny, do puki nic się nie zmieni.

    • 8 2

    • Do kogo piszesz?

      Nie znam żadnego puki... A napisałeś do puki... Oby odpowiedział...

      • 0 0

    • masz kolego racje! (1)

      na takie dzielnice jak Zaspa ,Przymorze ,Zabianka,Oliwa,Jelitkowo pwinni kibice odjezdzac autobusami z petli przy wierzy cisnien -zielona droga,a tramwajami z pod stadionu z pioeknych wielkich przystankow!inaczej nigdy w dni deszczowe zimne nie zachecicie starszych i bardzo mlodych kibicow!!!nikomu nie chce sie wracac taki kawal pieszo!sam wracalem z derbow pieszo na zaspe,bo autobusy sie przez ta decyzje zakorkowaly!!!nie bylo latwo,bo bylo dosc zimno!

      • 0 0

      • I bardzo dobrze, że będzie mniej kibicow

        Przynajmniej stadion tak szybko się nie zużyje i tramwaje pozostaną całe. Kto w dobie tv i internetu chodzi jeszcze na mecze?

        • 1 0

    • To czemu chodzisz na mecze?

      Nie lepiej pójść na spacer?

      • 1 3

    • pod twoją trybunę i za darmo

      boś ty lew północy

      • 1 1

    • ostatnio (2 mecze) są podstawiane na starą Uczniowską.

      • 1 1

  • ten typ tak ma

    Gdańskie Zomo nie lubi kibiców piłkarskich. Ich szefowie będą zawsze psuli imprezy piłkarskie, a jak się da to będą szukali konfrontacji.

    • 1 1

  • Zlikwidować mecze , zburzyć stadion : Wybudować Kościół

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane