• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk: 3 tys. głosów za bezpłatną komunikacją dla uczniów podstawówek

Michał Stąporek
7 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Torba na siedzeniu ważniejsza niż pasażer
40 tys. dzieci i młodzieży mogłoby podróżować komunikacją miejską w Gdańsku za darmo, gdyby radni przyjęli uchwałę przygotowaną w ramach kampanii "Dzieciaki bez biletów". 40 tys. dzieci i młodzieży mogłoby podróżować komunikacją miejską w Gdańsku za darmo, gdyby radni przyjęli uchwałę przygotowaną w ramach kampanii "Dzieciaki bez biletów".

3 tys. mieszkańców Gdańska poparło inicjatywę kilku obywatelskich lewicowych stowarzyszeń, by uczniowie do 15 roku życia mogli podróżować komunikacją miejską za darmo. Czy pomysł "Dzieciaki bez biletów" zostanie wprowadzony w życie zdecydują gdańscy radni, ale nie wcześniej, niż za kilka miesięcy.



Czy uczniowie powinni podróżować komunikacją za darmo?

- Lepszy Gdańsk, Inicjatywa Polska, Zieloni i wszystkie zaangażowane osoby - zrobiliśmy swoje. 3000 podpisów gdańszczanek i gdańszczan! Projekt bezpłatnej komunikacji publicznej dla uczniów jest teraz w rękach radnych z PO i PiS - cieszył się jeden z pomysłodawców bezpłatnej komunikacji dla dzieci i młodzieży do lat 15 Jędrzej Włodarczyk ze stowarzyszenia Lepszy Gdańsk.
Włodarczyk, a także członkowie kilku lewicowych i miejskich stowarzyszeń (Stowarzyszenie Lepszy Gdańsk, Inicjatywa Polska, Stowarzyszenie na rzecz Gdańszczan: Gdańszczanie i Partia Zieloni) poinformowali o swoim wniosku do rady miasta podczas konferencji prasowej, która odbyła się w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku.

- Zebraliśmy o tysiąc więcej podpisów, niż wymaga prawo. Składamy nasz projekt uchwały do rady miasta. Liczymy, że radni przegłosują go - deklarował Piotr Bauć z Inicjatywy Polska.
Z kolei Włodarczyk zapowiedział, że liczy na merytoryczną dyskusję na argumenty z miejskimi radnymi z PO i PiS, którzy zdecydują o losie inicjatywy "Dzieciaki bez biletów".

Pomysłodawcy przypominają, że dzieci i nastolatkowie korzystają z bezpłatnej komunikacji m.in. w Warszawie (koszt dla miasta 13 mln zł), Poznaniu (koszt 4,5 mln zł) i w Krakowie (2,7 mln zł).

Argumentują, że choć Gdańsk będzie musiał zapłacić za to ok. 2-3 mln zł rocznie (o tyle spadną wpływy ze sprzedaży biletów, więc analogicznie większa będzie musiała być dopłata do komunikacji miejskiej), to taka inwestycja może w przyszłości się zwrócić, gdy dzisiejsi uczniowie będą w przyszłości chętniej korzystać z komunikacji publicznej.

- Gdyby wprowadzić nasz projekt, z bezpłatnej komunikacji w Gdańsku mogłoby skorzystać około 40 tysięcy dzieci - mówił Piotr Bauć.
Podpisy dostarczone przez wspierających inicjatywę "Dzieciaki bez biletów" będą teraz weryfikowane, a jeśli ich liczba i poprawność się potwierdzi, projekt uchwały trafi pod obrady rady miasta.

Piotr Borawski, czyli przewodniczący klubu radnych PO, który w radzie ma większość, nie chce na razie zadeklarować, czy jego ugrupowanie poprze tę inicjatywę.

- Poczekajmy na weryfikację podpisów - zastrzega.
Przypomnijmy, że w czerwcu rada Gdyni, zdominowana przez Samorządność, odrzuciła projekt podobnej uchwały, przygotowany przez Inicjatywę Polską. Radni argumentowali wówczas, że miasta nie stać na zwiększenie dotacji do komunikacji o 2,7 mln zł, choć pomysłodawcy argumentowali, że wystarczy na to ok. 1,5 mln zł. Za projektem głosowali natomiast radni PiS i część radnych PO.

Opinie (298) 2 zablokowane

  • Wszystko zadarmo i motorniczowie i kierowcy też niech pracują zadarmo , a jak się im nie będzie podobało to w ryj ! To już bylo i jak się skonczyło ? To nowahistoria jest ! ! !

    • 1 0

  • taniej dla dzieci ,drozej dla ..doroslych

    dzieci pojada tanie a dorosli automatycznie drozej i zkm na niczy nie straci...mozna podjac dodatkowa prace i miec na wszelkie oplaty..nie chce doplacac na bilety dla ..nie moich dzieci.. moje jezdzily oplacajac przejazdy ...

    • 1 0

  • mieszkaniec (1)

    Powinni kupować autobusy elektryczne lub na gaz zamiast spalinowych, dbajmy o środowisko i nasze zdrowie. Gdańsk jest w czołówce chorób rakowych i umieralności na nowotwory. Bez emisyjne autobusy powinny zastępować stare rumple.

    • 2 0

    • Jak ty jestes admirałem w stanie spoczynku to

      sam jestes juz starym rumplem.

      • 0 0

  • Jesli tak to ceny biletow poleca do gory juz od Stycznia, 2018.

    Bo komunikacja miejska bedzie musiala zgenerowac dochod w inny sposob. A tylko taki widze poniewaz na wiosne znowu rusza przeglady i naprawy taboru komunikacyjnego plus torowisk.

    • 1 0

  • Skoro 3000 jest za to 460 000 jest przeciw? (4)

    • 96 14

    • Serio??? (1)

      Jakbyś miał/a zebrać podpisy od wszystkich pełnoletnich mieszkańców Gdańska,którzy są ZA to byś się po***ł/a a i tak nie zebrał/a.Liczy się inicjatywa. Swoją drogą po co w ludziach ta zawiść? Jak pies ogrodnika,co sam nie zje a komuś nie da! Skoro Tobie się już nie należy to lepiej,żeby nikt nie skorzystał?Mama was w domu nie uczyła,że chytry dwa razy traci??

      • 0 0

      • Mama mnie nauczyła, że nie ma nic za darmo

        Korzyść jednych nie może się odbywać kosztem drugich. Pomijam choroby itp. Ale młodość to nie choroba.

        • 0 0

    • Darowizny

      Dlaczego dzieci mają wszystko za darmo a później mamy darmozja i opieka musi się liczyć ze chory np choroba alkoholowa a wont nierobów do roboty a nie matkom dzieci odbierać bo nie mają waronkow stary ma rozum to niech sobie radzi woli pić to niech darmozjad głodny chodzi szybko padnie i pozbędziemy się smrodu brudu i wstydu darmozjad latem grzyby wiosna jesień liście a zimą śnieg

      • 0 0

    • wystarczy zebrać 2000 glosow zeby urzad miasta się tym zajął. zebrali tyle ile musieli, nie ma potrzeby zbierania więcej

      • 2 0

  • Wiedeń przykładem dla Trójmiasta?

    Związek komunikacyjny nad rzekami Ren i Sieg w okolicach niemieckiej Kolonii podpisał umowę z producentem samochodów Ford. 18 tyś. pracowników fabryki samochodowej otrzymają od pracodawcy JobTicket, czyli bilet firmowy. Producent samochodów jest zainteresowany polepszeniem jakości powietrza w milionowym mieście.

    Niemiecka telewizja WDR porównała jakość transportu publicznego w Kolonii z Wiedniem. W Wiedniu każdy pracodawca płaci podatek za transport publiczny: 2 Euro od zatrudnionej osoby na miesiąc. Umożliwiło to obniżenie ceny za bilet roczny na tak niską cenę, że opłaca się nabycie biletu rocznego nawet dla osób korzystających wyjątkowo z transportu publicznego. Większe dochody przewoźnika umożliwiły stworzenie lepszej oferty dla podróżujących.

    • 0 1

  • Przecież większość dzieciaków przyjeżdża pod szkołę w samochodzie rodzica... (10)

    ...a tzw nowobogaccy gdyby mogli, to by pod drzwi sali lekcyjnej podjeżdżali.

    • 162 15

    • (1)

      ale są też takie dzieci , które mają radziców jakich mają i aby dostać się do szkoły ryzykuja jazdę na gapę ... a to nie ichh wina że mają takich rodziców i się w takiej rodzinie urodzili

      • 4 5

      • Ojej, to rodzice mandat zapłacą z 500+, po to płacę podatki by plebs było stać na takie luksusy

        • 0 0

    • i stwarzają duże niebezpieczeństwo dla innych "niezmotoryzowanych". Najważniejsze że ich pociecha dojedzie pod same drzwi. Prz ZS10 na Karwinach rano jest masakra , zwłaszcza między szkołą a basenem. Ciężko zatrzymać się 20 m wcześniej.

      • 0 0

    • do Jasienia (1)

      jeździ tramwaj?

      • 3 2

      • już niebawem będzie

        • 0 1

    • Prawda (1)

      I najgorsze jest to ze czesto maja 100 do 300 m do szkoly.I wiecej czasu zajmuje im wydobycie auta z garazu i otwarcie bramy.Potem powrot i znowu to samo.A ja w tym czasie zanim wydobedą ten samochod juz jestem przy szkole spacerkiem mimo ze w garazu stoi lexus ale jestem normalny.

      • 22 8

      • xx

        bo ci zimny Lex na te 300m spali z 5 litrów wachy

        • 2 2

    • (2)

      oczywiście, podjeżdżają pod same drzwi budynku, żeby Dżesika się nie przeziębiła

      • 29 0

      • (1)

        za dzieciaka Dzeskie beda chowac pod koszem a jak dorosnie to od byle loda bedzie chorowac ( ͡° ͜ʖ ͡°)

        • 20 1

        • to niech wybiera zdrowych a nie chorych klientów

          • 7 1

  • (11)

    Dzieki temu projektowi konubikacja podrozeje o 100% a wtedy lepiej jechac taxi ;)))

    • 145 29

    • Raczej uberem (4)

      A nie taxi

      • 11 4

      • (1)

        Po co uberem skoro jest droŻszy niz taxi i nie masz pewności ze kierowca jest na fecie....

        • 0 0

        • Dla mnie to może być nawet na goudzie byleby nie był złotówą

          • 0 0

      • z Ukrem w fabiance xD (1)

        • 0 3

        • Ale bez wąsa i passata.

          • 1 1

    • Mózg masz zepsuty

      Ortografia twoja specjalność???

      • 0 0

    • mnie muj zgred podwozi BMW (4)

      i powiedział, ze jak skoncze szkołe to mi go da, niech komunikacja jedzie w drógą strone.

      • 2 14

      • Nie skończysz tej szkoły jeszcze długo.. (3)

        ..obstawiam brak promocji z języka polskiego.

        • 21 1

        • (1)

          Poprostu nie spuszczam sie nad pisaniem w necie ;) ważne ze zrozumiałeś dzastinku

          • 1 6

          • Ty sie w ogóle nie spuszczasz impotencie.

            • 3 1

        • gdyby trolle w nocy obrobiłyby

          Twoja chatę to byś twierdził że to gang karlow albo przedszkolakow

          • 5 1

  • Koszty? (2)

    Ci co się obawiają wzrostu kosztów komunikacji i cen biletów dla dorosłych, powinni wziąć pod uwagę, że przychody ze sprzedaży biletów dla dzieci są zapewne tak niskie, że można z nich zrezygnować, Wiele dzieci ma darmowe bilety, pozostałe mają zniżki, znaczna część jest dowożona przez dorosłych samochodami, poza tym dzieci jest mało, w porównaniu z liczba pasażerów w wieku powyżej 15lat.

    W autobusach najwięcej jest babć.

    • 1 1

    • fiu fiu

      skoro koszty sa tak niskie jak mówisz to chyba to nie stanowi żadnego problemu dla nikogo by kupic bilet - dzieciarnia też - jak kupia bilet to beda mieli mniej kasy na fajki dragi czy piwo

      • 0 0

    • Może dlatego, że trudno im przejść nawet 2 przystanki? Może powinna być rejonizacja w szkołach podstawowych jak dawniej? Wtedy nie byłoby problemu wożenia dzieci przez pół miasta? Tylko skąd wziąć szkoły na nowych osiedlach? O to trzeba zapytać wlodarzy miast ( nie tylko naszego) dlaczego zezwolili deweloperom na ich budowę bez podstawowej infrastruktury.

      • 0 0

  • fiu fiu

    prad kosztuje utrzymanie taboru tez kosztuje ale jesli radni pokryja te koszty z własnych kieszeni to jestem za .

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane