• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk Główny: krzywe schody na odnowiony peron

Krzysztof Koprowski
31 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Schody objęte są ochroną konserwatorską, dlatego nie można nawet poprawić wyprofilowania stopni. Schody objęte są ochroną konserwatorską, dlatego nie można nawet poprawić wyprofilowania stopni.

Wejście na nowy peron stacji Gdańsk Główny zobacz na mapie Gdańska wiedzie po krzywych schodach. To jednak nie błąd budowlańców, a zamierzony efekt. Nakaz zachowania kamiennych stopni wydał konserwator zabytków, który także wymusił wykonanie nawierzchni peronu z drobnej kostki zamiast płaskiej nawierzchni.



Co należy zrobić z krzywymi schodami na peron 2?

Kamienne schody znajdują się w tunelu prowadzącym z gmachu dworca na peron nr 2 stacji Gdańsk Główny. Lata świetności mają już dawno za sobą. Część stopni jest wyprofilowana na zewnątrz, co stwarza niebezpieczeństwo przy ich pokonywaniu - szczególnie podczas opadów deszczu lub śniegu.

Schody nie będą jednak wymieniane ani nie zyskają dodatkowej, równej nawierzchni nałożonej na kamienny budulec. Na ich demontaż lub przebudowę zgody nie wydał konserwator zabytków.

- Inwestycja była uzgadniania z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Prowadzone prace uwzględniają wytyczne związane z zachowaniem historycznego charakteru stacji. Dotyczy to m.in. oryginalnych schodów z bloków kamiennych, które poddano drobnym pracom konserwacyjnym. Decyzją konserwatora schody musiały pozostać w historycznym miejscu - tłumaczy Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
Ze względu na ochronę konserwatorską schody ruchome będą skierowane na kraniec peronu 2, gdzie zatrzymują się nieliczne wagony dłuższych składów pociągów. Ze względu na ochronę konserwatorską schody ruchome będą skierowane na kraniec peronu 2, gdzie zatrzymują się nieliczne wagony dłuższych składów pociągów.

Schody ruchome w odwrotnym kierunku



Ponieważ jakakolwiek większa zmiana w obrębie schodów jest niemożliwa, kolejarze musieli dostosować projekt przebudowy stacji także w zakresie schodów ruchomych. Te nie będą skierowane w stronę środkowej części peronu 2, przy której zatrzymuje się większość wagonów pociągu, lecz w kierunku krańca peronu, gdzie - tylko w długich składach pociągów - zatrzymują się nieliczne wagony.

- Na peronie pierwszym, gdzie nie ma takich elementów historycznych, schody ruchome będą już skierowane w stronę północną, czyli do środkowej części peronu - dodaje Janduła.

Nawierzchnia peronu z kostki kamiennej zamiast równych płyt



Oprócz schodów zastrzeżenia może również budzić nawierzchnia peronu. Po remoncie wyłożono ją drobną kostką kamienną, czyli materiałem, który jest zmorą dla pasażerów z bagażem na kółkach lub pań na szpilkach. Dlaczego nie zastosowano równych płyt, wzorem np. zabytkowego dworca głównego we Wrocławiu?

- Materiał użyty do budowy nawierzchni także uwzględniał wytyczne konserwatora. Jej górna powierzchnia jest cięta, a przestrzenie pomiędzy kostką wypełnione są spoiwem, dzięki czemu nawierzchnia jest płaska i nie będzie stanowiła problemu dla pasażerów z walizkami na kółkach - przekonuje Martyn Janduła.
Czytaj też: Jak należy projektować chodniki w Trójmieście?

  • Nawierzchnia remontowanego peronu 2.
  • Gładka nawierzchnia peronu znajduje się tylko przy jego krawędzi.
  • Nawierzchnia peronów na dworcu Wrocław Główny.
Urząd Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków tłumaczy podjęte decyzje chęcią przywrócenia możliwe najwierniejszego wyglądu stacji sprzed kilku dekad.

- Wydane zalecenia to efekt wieloletnich uzgodnień. Na podstawie dostępnych materiałów źródłowych wybrane zostały właśnie takie rozwiązania materiałowe i przestrzenne - mówi Marcin Tymiński, rzecznik Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Materiał z maja br.

Miejsca

Opinie (343) ponad 10 zablokowanych

  • Nie mówcie mi, że ten idiota jest normalny !!!!!

    • 4 0

  • Czy ten konserwator co reszty oh**ł? Jak starzy ludzie będą wchodzić po nich przy opadach śniegu, lub deszczu ze śniegiem? Oj

    • 4 1

  • I dobrze!

    • 3 1

  • Dach!!!! O zgrozo!!!

    Czy dach dalej tak od biedy będzie pokryty papą? Z góry z boku ze ścieżki rowerowej wygląda to co najmniej na mały żart. Piękne budynki dworca hotelu itp a dach jak na szopie czy chlewie u patologicznego rolnika. Patologicznego bo nawet biedny rolnik przykryje dach czymś innym niż papą.

    • 6 0

  • hahahahahahahahah!!!!! (6)

    Hahahahahahahhahahahahahahahhahahahahahahha :D :D :D :D :D

    • 223 6

    • Budyń to ty? (3)

      • 5 6

      • (1)

        A co ma do tego budyń. To pisowska inwestycja centralna. Konserwator też z pis

        • 3 2

        • Ale plan przebudowy peronow powstawal wczesniej

          • 3 0

      • Nie na temat.....

        • 3 0

    • Moja reakcja była identyczna.

      • 6 4

    • Tylko nie popekaj z tego bulgotania:)

      • 2 13

  • cc (3)

    dajcie nazwisko tego "Naczelnika" dla potomnych i dla przyszłych ofiar z rozwalona geba:) Niewygodny dworzec kolejowy z powodu widzimisie kolesia w moherowym berecie. To on nie wie, ze wszyscy uzywaja walizek na kółkach w w d*pie maja kostke brukową. dorzuccie jeszcze pare drezyn parowóz, i pomnik Lecha przed kasami. Chyba tamtedy chodził?

    • 24 1

    • (2)

      To jest pani konserwator

      • 2 0

      • (1)

        Z pisu, przypominam

        • 2 0

        • To wiele tłumaczy...

          • 1 0

  • Cudnie! (1)

    Za wszystkie ewentualne wypadki na tych schodach pan konserwator będzie płacił z własnej kieszeni , jakby się cokolwiek mi przedarzyło to ma jak w banku proces z największym możliwym do uzyskania odszkodowaniem . Pozostawienie schodów w takim stanie jak teraz to decyzja celowa i przemyślana a więc celowo i umyślnie naraża zdrowie i życie pasażerów.

    • 10 0

    • A niby na jakiej podstawie?

      • 0 2

  • Żenada! ! !

    Czy konserwatorowi zabytków też zależy na depopulacji ludzi? Przecież na takiej oblodzonej kostce od razu można się przejechać!

    • 6 0

  • konserwator niech sie puknie w łeb

    ręce opadają....

    • 10 0

  • Patologia (10)

    A jak ktoś sobie tam gębę rozwali?

    Sorry, to zabytek, elo xd

    • 172 8

    • (1)

      No to będzie miał problem.

      • 5 0

      • Konserwattor nagle ma coś do POwiedzenia w

        tym mieście, a jak zabytki pod forum rozwalali to cichosza bo korpo straci.

        • 1 0

    • (1)

      Nie musisz chodzić zabytkowymi schodami.

      • 0 6

      • tylko jeździć samochodem, którego w tym po***ym kotle nie ma gdzie zaparkować?

        • 3 0

    • To TVP będzie trąbić, jak to w mieście Budynia ludzie rozwalają sobie gęby (1)

      • 13 1

      • Tylko już nie powiedzą że PKP i konserwator podlega pod PiS

        • 2 0

    • tak, tylko to PKP bedzie placić odszkodowanie (1)

      a nie konserwator. chory kraj. brak podstawowego myślenia.

      • 10 1

      • rozmycie odpowiedzialnosci

        to jest przypadlosc Polski po 2000 roku. Spolki, spoleczki. Unijne bzdury wszedzie.

        • 3 2

    • Pocieszy się, że o zabytek gębę rozwali, albo dziecko kręgosłup złamie... kurka co to za państwo porąbane!

      • 8 0

    • Wystąpi z wysokim roszczeniem i je uzyska

      • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane