• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk bada, jak się po nim jeździ

Michał Brancewicz
1 maja 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Co najmniej raz na 10 lat w miastach powinny odbywać się badania natężenia ruchu. Co najmniej raz na 10 lat w miastach powinny odbywać się badania natężenia ruchu.

Trzystu ankieterów odwiedzi 5 tys. gospodarstw domowych, autobusy, tramwaje i SKM-kę. W ten sposób Gdańsk chce do końca maja zbadać natężenie ruchu w mieście.



Ostatni raz podobne badanie odbyło się w 1998 roku. Od tego czasu miasto znacznie rozrosło się w wielu kierunkach, przybyło też mnóstwo nowych aut.

- Gospodarstwa zostały wybrane losowo, ale tak, by zawarła się w nich reprezentatywna grupa społeczna- wyjaśnia Tomasz Budziszewski z Biura Rozwoju Gdańska, które na zlecenie miasta zajmie się analizą wyników badań. - Opinie będą miały wpływ na planowanie rozwiązań komunikacyjnych.

Część badań już przeprowadzono. Odbyły się one w Szybkiej Kolei Miejskiej oraz na około 40 dużych i średnich skrzyżowaniach w Gdańsku. Ankieterzy odwiedzili także ok. 10 proc. gospodarstw domowych.

- Ankieterzy odwiedzają każde gospodarstwo domowe dwukrotnie. Za pierwszym razem pytają m.in. o częstotliwość podróżowania po mieście. Wręczają badanym dzienniczek podróży, który ma zostać wypełniony konkretnego, ustalonego wcześniej dnia. Po tym terminie prowadzący badanie przyjdzie go odebrać - mówi Tomasz Dziedzic z firmy PBS DGA z Sopotu, która przeprowadza badania.

W przyszłym tygodniu rozpoczną się badania kierowców na drogach wjazdowych do miasta. Ankieterzy wraz z policją będą zatrzymywać samochody, by zadać kierowcom kilka pytań. Nie powinno to trwać dłużej niż minutę. W kilkunastu punktach miasta w ten sposób przepytanych zostanie ok 20-25 tys. właścicieli pojazdów.

Badania, które rozpoczęły się w połowie kwietnia zakończą się wraz z końcem maja. Ich analiza potrwa do końca listopada. Efektem ma być lepsze zarządzanie ruchem w mieście i dostosowanie komunikacji miejskiej do potrzeb mieszkańców.

Pytania zadawane podróżnym w środkach komunikacji miejskiej oraz kierowcom

1. adres/miejsce rozpoczęcia podróży,
2. adres/miejsce zakończenia podróży,
3. motywacja podróży - skąd, dokąd
(dom, praca, szkoła, uczelnia wyższa, miejsca dokonywania drobnych zakupów/usług, centrum handlowo-usługowe, galeria handlowa, hipermarket, miejsce wypoczynku i rozrywki, wizyty towarzyskie, rodzinne, sprawy służbowe, interesy, podwożenie/odwożenie innych osób)
4. jeśli podróż rozpoczęła i zakończy się poza granicami Gdańska - którędy podróżny wjechał do Gdańska/opuści Gdańsk,
5. czas podróży od początku do teraz (dla podróży wyjazdowych z Gdańska)
6. częstotliwość podróżowania na tym odcinku (codziennie, kilka razy w tygodniu, rzadziej)

Kierowcom samochodów ciężarowych i dostawczych zadawane będzie również pytanie o ładowność pojazdu i masę oraz typ przewożonego ładunku.

Dzienniczki podróży wypełniane w domach, będą tylko nieco bardziej szczegółowe: dodatkowo będzie trzeba zapisać czas dojścia do przystanku i środek transportu.

Opinie (384) ponad 10 zablokowanych

  • Ciekawe. 300 ankieterów , ile kasy na badania . Smiech , płacz , żenada (2)

    WSZYSCY WIDZĄ JAK SIE JEZDZI , CO SIE DZIEJE . JEST TRAGICZNIE , KATASTROFALNIE. Urząd miasta tylko co jakiś czas zamawia analizy różnych rzeczy oczywistych i widocznych . Słów brak . Propaganda na maxa . Udają że coś robią a nic nie robią

    • 12 3

    • wszyscy patrzą, ale każdy może widzieć co innego (1)

      Ja na przykład nie widzę parkingów dla rowerów na stacjach SKM

      • 3 0

      • co do parkingów to nietylko przy skma powinny byc

        ale w centrach miasta tez. .Ale nietylko oto chodzi bo miejsce gdzie mozna przypiac rower za rame jest tylko kilka na całe trójmiasto!!
        a wiekszość to kilka pretów do przypiecia koła a nie roweru.
        stojak rowerowy to taki gdzie mozna przypiac rower za rame!!

        • 1 0

  • Nawet niech się nie przymierzają do mnie wchodzić!!!

    Nie mam czasu na bzdurne ankiety a ten czas poświęcę na stanie w korkach- jak szybciej wyjadę to może na czas dojadę!

    • 3 4

  • Korki ? (1)

    Dokończyć WZ, Połączyć Kartuską z Bulońską , Uczniowską z Suchardkiego- sporo aut ominie zapchane centrum .

    • 8 1

    • a koreczki się tylko przesuną kapkę dalej

      • 0 0

  • Dlaczego mieszkańców? (3)

    Do Gdańska spływa lawa samochodów nietylko mieszkańców,którzy nie mają jak dojechać ,jak tylko samochodem.Gdyby był autobus wzdł€ż obwodnicy,lub z Gdyni do Gdańska obwodnicą,sporo osób przesiadłoby się do komunikacji miejskiej.Po co badać jak się jeździ,skoro wiadomo jak.Trzeba zebrać pomysły jak nalepiej dostać się do mista bez samochodu.

    • 14 1

    • pomysły tez są, teraz trzeba zacząc coś robić ale budyniowi dobrze wychodzi robienie hali bez dachu, BA i ECS

      kto by się zajmował pierdołami dla mieszkańców, takimi jak drogi.

      • 4 1

    • od razu wiadomo (1)

      że nie masz auta. Nie wpadaj w koleiny wytyczone przez nieszczesliwego pawełka adamowicza. Skoro jemu układ emocjonalny przestał sie rozwijać na etapie starszaka w przedszkolu; rowerek, hulajnoga, kolejkla elektryczna itd. to nie znaczy, że dorośli ludzie muszą te brednie powtarzać. Jest potrzeba rozwoju sieci dróg w mieście, to sie to robi. Po to sie zostało wybranym na Prezydenta M. Gdańska, żeby zaspakajać potrzeby mieszkańców, a nie zmuszać ich do korzystania ze scieżek rowerowych !

      • 1 4

      • kto kogo zmusza do korzystania z dróg rowerowych?

        nikt nikogo nie zmusza, tylko proponuje

        Jak na razie to bardziej fala samochodów zmusza innych kierowców do kiblowania w korków.

        Pomyśl trochę - jak inni będą chcieli korzystać z rowerów to tobie zostanie na drodze trochę więcej miejsca. Właśnie dlatego w Berlinie jest mniej korków niż w Gdańsku

        • 1 0

  • Wystarczy zrobic bezkolizyjne skrzyżowania i światła na fotokomórkę (2)

    dostosowujące się do nateżeniha ruchu. Jednak od lat 60-70 tych nic w tym kierunku nie zrobiono. Adamowisz przez prawie 10 lat swojego pasienia tyłka nic nie zbudowal. Dokończyl tylko linię tramwajową na Chełm ale to już było zaprojektowane w latach 70-tych. Poza tym wielkie NIC!!

    • 17 1

    • tak próbowali w Ameryce i teraz wydają więcej na odchudzanie niż na jedzenie

      • 0 0

    • zrobiono to przed Urzędem Miasta na Nowych Ogrodach Kubuś

      przez to piesi czekają na przejście coraz dłużej i niedługo zaczną zakwitać

      im większe starania o płynność ruchu samochodowego, tym więcej kłopotów dla pieszych w centrum miasta

      • 0 0

  • spacerowa

    jak sie jezdzi kazdy wie, a juz najbardziej denerwuje mnie spacerowa i drog na warszawe.dlaczego takie kluczowe drogi maja po 1 pas w 1 strone???

    o tym nalezaloby pomyslec !!!

    • 10 0

  • tytul powinien brzmiec " Gdansk bada czy wogole da sie po nim jezdzic" dziura na dziurze, korek korkiem pogania.

    • 10 0

  • generalnie PO gdańsku jeździ się świetnie*

    * dotyczy jeżdżenia palcem PO planie gdańska

    • 23 3

  • Badania są może i przydatne, ale nie ma sensownej strategii (3)

    Jak się nie stworzy parkingów rowerowych na stacjach SKM to korki w Gdańsku będą tylko rosnąć, bez względu na skalę innych inwestycji komunikacyjnych.

    Jak się choć 10% ludzi przesiądzie na komunikację publiczną oraz lub rowery, to żadnej poprawy nie będzie.

    Obwodnica południowa poprawi tylko warunki dla objazdu Gdańska, a nie przejazdu przez Gdańsk

    • 11 1

    • tylko zeby to były prawdziwe parkingi rowerowe.

      a nie kawałek preta do przypiecia koła bo takie głównie w trojmiecie dominuja!ale w centrach miasta tez. .Ale nietylko oto chodzi bo miejsce gdzie mozna przypiac rower za rame jest tylko kilka na całe trójmiasto!!
      a wiekszość to kilka pretów do przypiecia koła a nie roweru.
      stojak rowerowy to taki gdzie mozna przypiac rower za rame!!

      • 1 0

    • zorientowany (1)

      zanim sie wypowiesz, najpierw pomyśl. Obwodnica południowa, a więc i trasa Sucharskiego spowoduja odciążenie centrum o ok. 30% !!! Wszyscy jadący w kierunku dolnych dzielnic miasta z kierunku południowego tędy właśnie bedą sie przemieszczać. Zanim cos powiesz, najpierw sprawdź co to takiego obwodnica południowa. To powinien być dla Gdańska bezwzględny priorytet komunikacyjny. Do tego jednak trzeba mieć iloraz inteligencji na poziomie przynajmniej średnim, a nie jak pawełek czy jego pryncypał - "Słońce Peru", na poziomie minusowym.

      • 0 1

      • to przeca jest priorytet, ale nie od razu Kraków...

        jak jesteś zatroskany to dowiedz się co to jest popyt indukowany (induced demand)

        Wzost przepustowości dróg generuje nowy ruch i korki jak były tak są.

        Trzeba szukać atrakcyjnych alternatyw dla przejazdów samochodami a nie pompować środki jedynie w infrastrukturę drogową

        • 0 0

  • po Gdańsku się nie jeździ, no... rowery jakoś dają radę. (1)

    na cholerę te badania? :)

    • 8 0

    • żeby lepiej przygotować strategię

      to według mnie, co waadza o tym myśli, warto ją spytać

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane