- 1 Oślepiał śmigłowiec podczas derbów (185 opinii)
- 2 Kradli klocki LEGO. Hurtowo (23 opinie)
- 3 Coraz więcej domów pływających na wodzie (46 opinii)
- 4 Prawie 50 miejsc parkingowych przy Parku Oruńskim (49 opinii)
- 5 Tylko w 7 dzielnicach Gdyni wybrano radnych (62 opinie)
- 6 Powinny być alerty RCB o sinicach? (47 opinii)
Gdańsk domyka drogowy pierścień. Ale sporo jeszcze jest do zrobienia
W sobotę popołudniu kierowcy pojadą wrzeszczańskim odcinkiem Trasy Słowackiego i estakadą nad al. Grunwaldzką. To kolejny fragment wewnętrznej obwodnicy Gdańska, która pozwoli na szybsze poruszanie się po mieście. Jednak na jej scalenie poczekamy nie krócej niż do 2020 r.
Aktualizacja godz. 18:08 Otwarcie estakady nad al. Grunwaldzką nieco opóźnia się. Wszystko z powodu opadów śniegu. Organizatorzy dzisiejszego otwarcia obiektu we Wrzeszczu czekają na pług, który odśnieży jezdnie właśnie na estakadzie.
W sobotę kierowcy będą mogli pojechać bez przeszkód ok. 3,3-kilometrową Trasą Słowackiego na odcinku od ul. Potokowej do al. Rzeczypospolitej wraz z estakadą nad al. Grunwaldzką. Tego samego dnia zostanie otwarta ok. 2,1-kilometrowa Droga Zielona na granicy Brzeźna i Wrzeszcza, która ułatwi dotarcie do m.in. stadionu w Letnicy, a po 2014 r. do tunelu pod Martwą Wisłą. Inwestorem tych przedsięwzięć jest miejska spółka GIK.
Przypomnijmy: fragment Trasy Słowackiego we Wrzeszczu budowany był pierwotnie przez konsorcjum firm Hydrobudowa (lider), PBG, Aprivia i OHL. Jednak bankructwo lidera spowodowało, że wiosną prace stanęły, a późnym latem generalnym wykonawcą została firma OHL, która doprowadziła do otwarcia 3,3-kilometrowej drogi, ale z przynajmniej miesięcznym opóźnieniem. Inwestycja we Wrzeszczu kosztowała 158 mln.
Sprawniej toczyła się budowa odcinka Drogi Zielonej między al. Hallera a ul. Marynarki Polskiej . Prace za kwotę ok. 135 mln zł prowadził potentat budowlany - firma Budimex. Pracom nie przeszkadzały nawet odbywające się nieopodal, na stadionie w Letnicy, mecze mistrzostw Europy. Choć trzeba tu wspomnieć, że hiszpańskie media obiegło zdjęcie placu budowy tuż przy stadionie.
Oba nowe, dwujezdniowe odcinki są częścią drogowego ringu, który ma do roku 2020, także dzięki obwodnicy Trójmiasta i Południowej Obwodnicy Gdańska, otaczać centralne dzielnice miasta. Jego pierwszy element - dwujezdniowa ul. Słowackiego między Matarnią a Niedźwiednikiem - powstawał w latach 1998-2003. Tamta inwestycja polegała na poszerzeniu drogi do dwóch jezdni. Rok później, za pieniądze z budżetu centralnego, ruszyła budowa mostu wantowego na Trasie Sucharskiego. Obiekt otwarto w 2001 r.
Kolejnym ważnym, już powstającym odcinkiem drogowego pierścienia, jest tunel pod Martwą Wisłą z dojazdami między ul. Marynarki Polskiej , a Węzłem Ku Ujściu . Jego budowa trwa od od zeszłego roku i ma on zostać oddany w październiku 2014 r. Koszt: 885 mln zł. Inwestycję prowadzi firma OHL, a zleca miejska spółka GIK.
Ramę stanowią ponadto dwa odcinki Trasy Sucharskiego - na Przeróbce między Węzłem Ku Ujściu a mostem wantowym i Rudnikach na odcinku od Węzła Elbląska do Południowej Obwodnicy Gdańska . Pierwszy został oddany do ruchu pod koniec listopada. Wykonawcą była firma Skanska, która za budowę 2,7-kilometrowej drogi w 18 miesięcy zainkasowała ok. 185 mln zł.
Natomiast drugi odcinek wciąż jest realizowany. Wykonuje go firma Budimex, która za pracę otrzyma ok. 164 mln zł. Droga ma być oddana na przełomie tego i przyszłego roku.
Od zachodu i południa gdański ring tworzą: Obwodnica Trójmiasta a także oddana do ruchu w czerwcu Południowa Obwodnica Gdańska . Jej budowa pochłonęła w sumie 1,5 mld zł z budżetu państwa, inwestorem był gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
By jednak mówić o ringu w Gdańsku, niezbędna jest jeszcze realizacja jednego - raptem kilometrowego - odcinka dwujezdniowej drogi we Wrzeszczu - ul. Nowej Kościuszki na odcinku od al. Rzeczypospolitej do al. Hallera . Miasto zakłada, że inwestycja drogowa może być zrealizowana do 2020 r. i dofinansowana z budżetu Unii Europejskiej na lata 2014-2020.
Po co w ogóle Gdańsk buduje drogową obręcz wokół Śródmieścia? Dzięki niej planiści mogliby scalić podzieloną w okresie PRL przestrzeń dawnego centrum - Dolne i Główne Miasto. Chodzi o to, by zachęcić kierowców przede wszystkim do omijania zatłoczonego i zakorkowanego centrum - m.in. Podwala Przedmiejskiego , Okopowej , czy Podwala Grodzkiego .
Gdańsk ma też w planach budowę małego ringu, wyłącznie wokół Śródmieścia. Mają go tworzyć od wschodu: ul. Nowa Wałowa wiodąca od Żółtego Wiaduktu , przez tereny stoczniowe, do Mostu Siennickiego - oraz ul. Nowa Sandomierska, która umożliwi jedną nitką przejazd dalej od Mostu Siennickiego w kierunku Oruni przez Olszynkę. Od zachodu natomiast Śródmieście ma otaczać ul. Nowa 3 Maja, która w dużej mierze ma przebieg w świetle obecnie istniejącej ul. 3 Maja . Na te zadania miasto ma w dużej mierze zarezerwowany teren. Wszystko to jednak melodia przyszłości.
Wydarzenia
Miejsca
Opinie (411) ponad 10 zablokowanych
-
2012-12-15 20:34
Niech nie doprowadzają Słowackiego do tunelu, bo będzie skrót dla TIRów
i to zbyt dobry skrót - o kilka kilometrów - jadąc z Gdyni na Warszawę zamiast w Owodnicę Południową wszyscy będą skręcać w Słowackiego.
- 5 5
-
2012-12-15 20:32
ŁAAAŁ!
Ale fajnie!
- 1 3
-
2012-12-15 18:55
Szpeci? (2)
w którym miejscu ta estakada was szpeci??popatrzcie lepiej na Zaspę, betonowa dzielnica z paskudnymi blokami i targowiskiem jak w rumuni
- 17 2
-
2012-12-15 19:31
(1)
za to na Zaspie ceny nieruchomości są wysokie ;-)
- 1 2
-
2012-12-15 19:54
Spadną, kiedy zbliży się termin przydatności bloków.
Budowniczowie często nierzadko zaczynali pracę po zaledwie kilkudniowym szkoleniu.
- 2 0
-
2012-12-15 19:32
Impreza jak z przylotem DreamLinera do Darfuru (Europy)
finał będzie też ten sam
- 3 4
-
2012-12-15 14:30
światełko nadziei ??? (1)
Patrzę krytycznie na Gdańsk, robi się z niego wiocha, kaszubi już nawet go zaanektowali. Brak pracy, upadek przemysłu , brak perspektyw dla młodych to sprawia że ludzie stąd wyjeżdżają. Oby takie inwestycje przybliżały Gdańszczan do zadowolenia z tego miasta. Naszym zarządcom życzę na nowy rok więcej świadomości że silny przemysł pomorza postawi to miasto na nogi. Oby więcej inwestycji wspierających przemysł w Gdańsku. !!!
- 8 7
-
2012-12-15 19:11
Powiedz to tym,którym nie zapłaciła Hydrobudowa za Słowaka.
A wystarczyło,żeby urzędasom się chciało przypilnować wykonawcy od początku.- 3 2
-
2012-12-15 11:32
teraz wyobraźcie sobie (3)
że prezydentem Gdańska jest jaworski.
Zastępca guzikiewicz albo inny nierób związkowy od palenia opon.
Drugim prezydentem od wszystkiego zostaje Gwiazda.
niezly koszmar co :)- 20 8
-
2012-12-15 19:06
stary ty kurde nie strasz!
o Santa Madonna ratuj nas!
- 3 0
-
2012-12-15 14:43
Ale nie byłoby Lisickiego, Bielawskiego, Bojanowskiego
cudaków z ZDiZ, Nietupskich i innych...
Nawet krzywa gęba Jaworskiego nie jest w stanie zakłócić doniosłości tej wizji...- 6 3
-
2012-12-15 12:02
Następcy
Ale kto mówi, że mają zostać kolejne oszołomy !
- 4 3
-
2012-12-15 19:01
Otwarta
Jadą pierwsze auta !
- 5 3
-
2012-12-15 18:56
No.i co ta j...na platforma wyprawia?
buduja i konca nie widac,to zamach!Co oni knuja?Pewnie robia to,zeby wojska niemieckie i rosyjskie mogly sie wygodniej i szybciej przemieszczac a sciezki rowerowe to pewnie dla Chinczykow.
- 5 3
-
2012-12-15 18:53
Klapa (1)
3 cm śniegu paraliżowało estakadę przed otwarciem !
- 11 7
-
2012-12-15 18:55
chyba normalne gdyński tłuku, ze trzeba ją porządnie odsnieżyć?
nie uważasz?
- 4 5
-
2012-12-15 18:46
18:45
Miasto dało ciała ! Estakada zamarzła i otwarcie nie nastąpiło !
- 7 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.