• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk dostał 286 mln zł z UE na komunikację

Michał Brancewicz
12 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Pierwszą zakontraktowaną inwestycją GPKM IVA będzie zakup 15 dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz. Pierwszą zakontraktowaną inwestycją GPKM IVA będzie zakup 15 dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz.

W środę zostanie podpisana, zapowiadana od miesięcy, umowa na dofinansowanie czwartego etapu Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej. Jego wartość to ok. 560 mln zł, a ponad połowę tej kwoty dołoży Unia Europejska. Za te pieniądze powstaną m.in. dwie nowe trasy tramwajowe, wyremontowana zostanie linia na Stogi oraz będzie można sfinalizować zakup 15 tramwajów.



Podpisanie umowy miało początkowo nastąpić na przełomie sierpnia i września. Termin ten był jednak kilkukrotnie przekładany. W środę podpisy znajdą się w końcu na odpowiednich dokumentach, więc inwestycje w ramach GPKM IVA będzie można zacząć wprowadzać w życie.

Projekt składa się z sześciu zadań:

  1. Budowy linii tramwajowej i jednej jezdni ul. Nowej Bulońskiej Północnej. Na 20 grudnia zaplanowane jest otwarcie kopert z ofertami. Realizacja ma się zakończyć w drugiej połowie 2019 roku.

  2. Czytaj też: Nowa Bulońska: 16 chętnych do budowy
  3. Przebudowy infrastruktury tramwajowej w ciągu ul. Budzysza, Stryjewskiego i Nowotnej. Oferty w tym przetargu mają być znane 11 stycznia. Realizacja potrwa do połowy 2019 roku.

  4. Zobacz także: Remont trasy na Stogi
  5. Budowy linii tramwajowej w ramach Nowej Warszawskiej. Dokumentacja projektowa ma być gotowa w połowie przyszłego roku.
  6. Zakup 15 tramwajów. Umowa między GAiT-em a Pesą ma zostać podpisana jeszcze przed świętami.
  7. Czytaj też: Co z umową na nowe tramwaje
  8. Nowe wiaty przystankowe na terenie Gdańska.
  9. Nowe tablice informacji pasażerskiej na terenie Gdańska

Wartość tych inwestycji szacowana jest na ok. 560 mln zł. Dofinansowanie unijne wyniesie 286 mln zł.

Nie musisz być na przystanku, by na bieżąco znać realny, uaktualniony wobec oficjalnego rozkładu czas odjazdu każdego tramwaju czy autobusu w Gdańsku.

Przyznajmy: elektroniczne tablice na przystankach tramwajowych i autobusowych w Gdańsku działają różnie, czasem lepiej, czasem gorzej. Przeważnie jednak wszystko z nimi jest ok i wtedy pokazują nie tylko autentyczny czas przyjazdu kolejnych pojazdów - z uwzględnieniem korków - ale także informacje o utrudnieniach w ruchu.

Tak bardzo się do nich przyzwyczailiśmy, że na przystankach z takimi tablicami mało kto zerka już na papierowy rozkład jazdy wywieszony w wiacie przystankowej.

Od teraz dane wyświetlane na elektronicznych tablicach przystankowych dostępne są także na stronie mobilnej m.trojmiasto.pl/ztm oraz w darmowej aplikacji Trojmiasto.pl (dostępnej na telefony z Androidemsystemem iOS).

Można je znaleźć poprzez wyszukiwarkę przystanków lub w zakładce z rozkładami jazdy, na podstronie każdego gdańskiego przystanku. Najczęściej używane przystanki warto dodać do ulubionych, by szybciej je wyszukiwać.

Co ważne, dysponujemy danymi nawet dla tych przystanków, na których nie ma tablic elektronicznych.

Jak to możliwe? Informacje przekazuje na bieżąco system Tristar, wysyłając je zarówno do tablic przystankowych, jak i do serwerów ZTM Gdańsk, z których pobiera ją Trojmiasto.pl.

Dzięki temu, że wiemy, o której naprawdę przyjedzie nasz autobus lub tramwaj, możemy uniknąć zbędnego czekania na przystanku lub właśnie przyspieszyć kroku, by nie przegapić naszego połączenia.

Dowiedz się więcej: aplikacje mobilne Trojmiasto.pl

Miłego korzystania!

Opinie (243) ponad 20 zablokowanych

  • Grubo hajsu! (5)

    • 73 6

    • Brawo PiS (4)

      można?

      • 11 12

      • To nie Pis załatwił , dowiedz się dokładnie ,przecież Pis jest antyeuropejski

        i brzydzi się takiej forsy

        • 0 0

      • A co ma do tego PIS? (1)

        Przecież trasę na Bulońskiej i Warszawskiej zapowiadano jeszcze zanim skończono tramwaj na Brętowo i Migowo.

        • 10 2

        • Morawiecki się zgodził na to czy Szydło?

          • 3 2

      • Dostał

        Fajnie to brzmi :) Za darmo ?

        • 1 2

  • kur. linia na Stogi? (3)

    ta, która była remontowana dwa lata temu? 15 tramwajów żeby było co rozbijać. Kiedy w końcu te drogi połatacie i chodniki wyprostujecie, bo gorzej jak w Bangladeszu

    • 12 11

    • To Ty w takin razie nie byłeś w Bangladeszu. Uwierz mi zmieniłabyś zdanie (1)

      • 2 2

      • a ty chyba nie byles na stogach:P

        • 0 0

    • Była remontowana na Przeróbke
      Czas na dalszy odcinek

      • 10 0

  • W Mińsku

    sieć tramwajowa istnieje od ponad 90lat, a najstarszy tramwaj puszczany liniowo był wyprodukowany w 2001roku, a w Gdańsku same złomy mają, puszczają tramwaje z lat 70 i 80 do tego jeszcze się chwalą, że odkupili je z Niemiec gdy tam po 30latach użytkowania zostały wycofane. Nawet Litwa tak nie robi

    • 0 0

  • Tramwaje

    Nowe trasy, nowe Pesy - bardzo dobra wiadomość.

    • 0 0

  • Tylko nie te beznadziejne pesy! (1)

    • 7 12

    • Pesy

      Sam jesteś beznadziejny. Pesy są bardzo fajne.

      • 0 0

  • ale czad... !!!! Super!!!!

    oby czasu starczyło znim władza się zmieni - bo mam pełne portki :) :) :)

    • 1 0

  • komunikacja (1)

    Wydłużanie linii tramwajowych na tak odległe trasy nie rozwiązuje problemów
    Tramwaje nie są wygodnym środkiem lokomocji na tak długie przejazdy.
    Tym bardziej, że w centrum sobie postoją ( liczne przejścia naziemne).

    Moim zdaniem należy pomyśleć o kolejce dojazdowej typu PKM. Jest wygodniejsza i szybsza.
    Chodzi o stworzenie w miarę szybkiego dojazdu dla tych, co mieszkają daleko od centrum.

    W ogóle to powinna powstać koncepcja rozwoju komunikacji miejskiej dla Gdańska, z uwzględnieniem polaczeń, różnych środków transportu ( tramwaj, kolejka, PKM, autobusy itp.).
    Powinny zostać stworzone prawdziwe węzły komunikacyjne, pozwalające na możliwość przesiadki w innych kierunkach. Teraz wszystkie plany często są zmieniane, tak, widać brak SPÓJNOSCI I LOGIKI.

    Poza tym układ komunikacyjny Gdańska jest nietypowy. Obwodnica i ciąg od Okopowej do końca Grunwaldzkiej i wąskie gardła w postaci zjazdów z obwodnicy w kierunku centrum i Wrzeszcza. A przecież niedługo centrum zostanie totalnie zakorkowane!!! Tak dla tramwajów, autobusów jak i dla samochodów= taki będzie skutek wprowadzenia licznych przejść naziemnych w centrum!!!
    Wiele osiedli powstaje przy obwodnicy, a nawet za obwodnicą. I to wbrew trollom są osiedla dla mieszkańców Gdańska!
    Kuriozalna jest sytuacja obecnej i planowanej komunikacji miejskiej, w której tak czy siak wszystkie linie komunikacyjne łączą jedynie z centrum czy Wrzeszczem.
    Powinna powstać komunikacja miejska wzdłuż obwodnicy, łącząc nowopowstałe dzielnice i dając możliwość w miarę szybkiego dojazdu z ominięciem centrum. Kolejka jest niezastąpiona.
    tramwaj będzie jechał bardzo długo ( brak szybkiej komunikacji na wypadek awarii, co często się jednak zdarza.
    PKM była dobrym rozwiązaniem, ale układ jej linii nie został w pełni przemyślany i brak naprawdę dobrych prawdziwych węzłów komunikacyjnych. Taki węzeł powinien w obecnym układzie powstać na Strzyży, ale niestety zwolniony przez ogrodnictwo teren już przeznaczono na zabudowę mieszkalną.

    W każdym razie koncepcja rozwoju i układu komunikacji miejskiej powinna zostać przedyskutowana z mieszkańcami i zaprojektowana mądrze.
    Zawsze radze decydentom korzystanie ze środków komunikacji w godzinach szczytu, to może coś do nich dotrze.

    • 0 0

    • dobrze prawisz momentami, ale uwzględnij jeszcze podstawowy transport indywidualny

      to znaczy ruch pieszych, rowerzystów i rowerzystów korzystających z rowerów wspomaganych elektrycznie.

      Na jazdę w godzinach szczytu jak znalazł - trzeba tylko uzupełnić luki w infrastrukturze i zbudować węzły przesiadkowe z prawdziwego zdarzenia: strzeżone parkingi rowerowe na stacjach SKM i PKM, ale bezpłatne dla posiadaczy biletów okresowych.

      Śledź na stronach Instytutu Kultury Miejskiej i innych tego typu struktur terminy spotkań poświęconych na debatowanie o systemie transportu i mobilności w Trójmieście.

      Ostatnio wiele się dzieje w Sopocie - był tam nawet ciekawy gość z Kopenhagi.

      • 0 0

  • Jak ktoś jest niedouczony to myśli , że pieniądze z UE to jakiś gratis.To są pięniadze

    które Polska będzie musiała spłacić kiedy skończą się dotacje z UE a składkę trzeba będzie odprowadzać. W życiu nic nie ma za darmo.

    • 2 2

  • ) (15)

    Świetna wiadomość.Rozwój infrastruktury to podstawa.Tramwaje,trajtki,pociągi.Może będzie w końcu jak na zachodzie-tylko żeby bilety były tańsze i adekwatne do zarobków(mediana to 2200zł na rękę,a więc bilet od Wejherowa do Gdańska miesięczny powinien max.kosztować 70 zła nie prawie 300zł..Ludzie auta zostawiają w domu,rowerkiem/pieszo na pociąg i potem do pracy.Po co tracić 7-8 lat życia na dojazdy autem?A ile zdrowia i pieniędzów na paliwo się zaoszczędzi.

    • 204 27

    • "Po co tracić 7-8 lat życia na dojazdy autem?" (1)

      Lepiej stracić 14-16 lat, a może nawet 21-24 lata życia na dojazdach komunikacją miejską. Do obecnej pracy dojazd autem zajmował mi 3x mniej czasu niż komunikacją - do obecnej "tylko" 2x mniej czasu.

      • 18 9

      • ładnie się przedstawiłeś ale ironia nietrafiona

        do czasu jazdy samochodem dodaj czas zarabiania na jego zakup i paliwo oraz na podatki mające służyć budowie przewymiarowanej infrastruktury potrzebnej, byś miał na czym jeździć i gdzie parkować.

        Sprawdź odległość, na jaką jeździsz sam i twoi koledzy kierowcy - prawdopodobnie dziennie jeździsz w jedną stronę do pracy nie więcej niż 7 km, a na tę odległość rower jest najszybszy.

        Rower wspomagany elektrycznie daje ci jeszcze większe możliwości: kosztuje dużo mniej niż samochód, na ładowanie baterii wydasz kilka złotych miesięcznie, a zdrowia zyskasz więcej niż potrafisz sobie teraz wyobrazić.

        Zbiorkom to nie jedyna ubóstwianego przez ciebie (świadomie lub nie) auta.

        • 0 2

    • przedewszystkim maja kipic nowoczesny tabor a nie stare diesle i emerycji złom po niemiecki (1)

      Tylko i wyłacznie nowe autobusy elektryczne i nowe Polskie tramwaja jak wiekszosc miast już w Polsce zamówiła!

      • 13 9

      • nie stac cie na elektryczny autobus

        nie przy tej cenie biletow
        to nawet nie starcza na eksplpatacje

        • 2 0

    • (7)

      Jak ma byc tak jak na tzn zachodzie, to musialoby byc sprywatyzowane. Wtedy bilet z Gdyni do Gdanska SKM kosztowalby z 50pln. Wtedy by sie oplacalo, tabor bylby nowy i czysty.

      • 21 25

      • hahahah

        ach te magiczne myslenie

        jak ty chcesz sfinasowac nowy tabor jak bilety chcesz za poldarmo?
        kto za to zaplaci?
        jak ma byc na zachodzie to bilet jednorazowy powinien kosztowac 20 zlotych
        myslisz ze taka pesa czy inna firma produkujaca pociagi polakom sprzeda 3 razy taniej bo polacy malo zarabiaja?

        • 3 1

      • znowu PO kupi od Niemców złom (1)

        • 5 14

        • Niemcy są najlepsi ! pisdryłki stawiają na polskie.....łapóweczki !

          • 1 3

      • Ty na zachodzie jełopie z prowincji nigdy niebyłes ,nic niejest sprywatyzowne jełopie ! (1)

        • 13 19

        • Zazwyczaj jest. I działa.

          • 3 4

      • na 15 naprawę tunelu Wstydu pójdzie

        • 4 6

      • Mam nadzieję

        Że w końcu powstaną progi zwalniające dla tramwajów i ścieżki rowerowe na obwodnicy.

        • 18 18

    • Ile z tego wydacie na stronę internetową?

      • 1 1

    • Ćwierć miliarda

      Na 1 linię remont
      Na 1 linię budowa
      Telewizory do informacji
      ZROBIĘ to sam. Chcę mieć tą robótkę

      • 2 4

    • Szkoda tylko, że gro tych środków zwyczajnie zostanie zmarnotrawiona. Unijni decydenci wszak nigdy nie kontrolują tego co powstało za przyznane środki ani jak rzeczywiście to funkcjonuje. Bo jak to u nas, zrobić na teraz a później niech się martwią inni.

      • 7 5

  • A park sportu i rozrywki w Zaborni (1)

    https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Gdansk-dostal-286-mln-zl-z-UE-na-komunikacje-n119340.html?strona=7#opinie

    • 1 5

    • to akurat budowane nie będzie deweloper kupił teren pod osiedle

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane