• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk i Gdynia rozważają e-kontrolę w strefie płatnego parkowania

Szymon Zięba
12 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dokładność pomiaru aut w e-kontroli wynosi 3 cm
  • Gdynia przygląda się systemowi, który pozwala na szybkie i dokładne kontrolowanie stref płatnego parkowania.
  • Gdynia przygląda się systemowi, który pozwala na szybkie i dokładne kontrolowanie stref płatnego parkowania.

Samochody w strefie płatnego parkowania mogą być kontrolowane automatycznie. System umożliwiający to rozwiązanie jest już gotowy i wraz z początkiem nowego roku zostanie uruchomiony w Warszawie. Niewykluczone, że pionierski pomysł wdrożony zostanie również w Trójmieście: analizują go gdyńscy i gdańscy urzędnicy.



Samochód parkuję:

Strefa płatnego parkowania w Trójmieście systematycznie się powiększa. W Gdańsku obejmuje około 6 tysięcy miejsc, w Gdyni - niemal 3 tysiące. Osoby odpowiedzialne za jej obsługę sprawdzają czy kierowca, który zostawił auto, opłacił postój.

Zautomatyzowanie kontroli znacząco by je przyspieszyło. Z takiego założenia wyszli warszawscy urzędnicy, którzy wraz z początkiem roku zamierzają uruchomić nowatorski w skali kraju pomysł e-kontroli SPPN (w Warszawie funkcjonuje Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego).

Umożliwią to auta wyposażone w specjalne kamery, które są w stanie odczytać numery rejestracyjne zaparkowanego samochodu.

Jak to działa w praktyce? Stołeczni urzędnicy tłumaczą, że auto (które porusza się w normalnym tempie) przejeżdża w pobliżu zaparkowanych w SPPN samochodów i skanuje ich rejestracje oraz robi im zdjęcia.

Takie materiały następnie trafiają do bazy ZDM (Zarządu Dróg Miejskich), w której system analizuje czy postój auta został opłacony. Jedyną "manualną" czynnością, zarezerwowaną dla urzędników będzie przesłanie wezwania do zapłaty osobie, która nielegalnie zaparkowała pojazd. Informacja o opłacie dodatkowej do kierowcy trafić ma maksymalnie w ciągu tygodnia.

Samochody za ponad milion złotych



Warszawscy urzędnicy informują, że koszt całej umowy, w której skład wchodzi stworzenie systemu, jego obsługa oraz zakup wyposażonych dwóch samochodów, wynosi ok. 1 mln 100 tys. złotych.

- E-kontrolę rozpoczynamy od stycznia przyszłego roku. W tej chwili Zarząd Dróg Miejskich ma dwa auta wyposażone w kamery do odczytywania tablic rejestracyjnych samochodów znajdujących się w Strefie Płatnego Parkowania. W ramach zawartej umowy możemy kupić kolejny pojazd - mówi Karolina Gałecka, rzeczniczka Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie.
W Warszawie system e-kontroli zostanie uruchomiony w przyszłym roku. Wdrożenie go analizowane jest w Gdyni i w Gdańsku. W Warszawie system e-kontroli zostanie uruchomiony w przyszłym roku. Wdrożenie go analizowane jest w Gdyni i w Gdańsku.
Jak wynika z testów stołecznych urzędników samochód tylko w ciągu dziesięciu minut jest w stanie zeskanować 254 rejestracje (człowiekowi zajmuje to ok. godziny). W ciągu dziesięciu godzin (czyli w czasie funkcjonowania SPPN w Warszawie), e-kontroli poddanych mogą zostać około trzy tysiące pojazdów.

- Kontrola SPPN będzie przebiegać hybrydowo. W sytuacji gdy samochód nie będzie mógł wjechać w jakiś obszar albo tablice rejestracyjne będą nieczytelne, zaparkowane auto sprawdzone zostanie w tradycyjny sposób - tłumaczy Karolina Gałecka.

Potrzebne będą zmiany w przepisach



Zgodnie z obowiązującymi w Warszawie przepisami wpisanie numeru rejestracyjnego podczas opłacania w parkomacie postoju w SPPN jest obowiązkowe - to dzięki temu system e-kontroli może w ogóle działać.

Jeżeli pomysł zostanie zaadaptowany w Gdyni i Gdańsku, będzie on wymagał zmian w regulacjach. Dzisiaj bowiem numer rejestracyjny kierowcy wpisują fakultatywnie: nie ma obowiązku jego wpisywania i nikt za jego brak nie otrzyma opłaty dodatkowej.

Rozwiązanie wdrażane w Warszawie - mimo kosztów i niezbędnych zmian - jest jednak na tyle atrakcyjne, że poważnie przyglądają się mu gdyńscy i gdańscy urzędnicy.

  • Gdynia przygląda się systemowi, który pozwala na szybkie i dokładne kontrolowanie stref płatnego parkowania.
  • Gdynia przygląda się systemowi, który pozwala na szybkie i dokładne kontrolowanie stref płatnego parkowania.
- Mamy w Gdyni 2900 miejsc w Strefie Płatnego Parkowania, 197 parkomatów, które posiadają funkcjonalność pozwalającą kierowcom na wprowadzenie numeru rejestracyjnego. Co oznacza, że nasz system jest przygotowany do wprowadzenia e-kontroli. Na razie analizujemy, przyglądamy się takiej opcji jako formie uszczelnienia naszego systemu - tłumaczy Hanna Wyszyńska z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni
W podobnym tonie wypowiada się Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

- Zastosowanie takiego pojazdu jest absolutnie zasadne. Na początku 2020 roku planujemy wizytę u operatora strefy w Warszawie, który jako pierwszy w Polsce zaczął używać specjalnych pojazdów kontrolnych. Doświadczenia te z pewnością ułatwią podjęcie decyzji o sposobie kontroli w Gdańsku - mówi urzędniczka.

Problem z parkowaniem poza strefą



Tymczasem palącym i niestety wciąż nierozwiązanym problemem w Trójmieście pozostaje parkowanie poza strefą. Samochody nierzadko zajmują chodniki czy pobocza dróg, nawet pomimo zakazów czy akcji strażników miejskich.

Przypomnijmy: w październiku informowaliśmy, że Zarząd Transportu Miejskiego musiał zawieszać przystanek autobusowy Politechnika SKM przy ul. Trubadurów w Gdańsku. Powód za każdym razem był ten sam: zaparkowane na poboczu wąskiej drogi auta, które uniemożliwiały przejazd autobusu.



I choć służby obiecały interwencję, kłopot udało się rozwiązać tylko tymczasowo. Z sygnałów docierających do naszej redakcji wynika bowiem, że samochody wciąż w tym miejscu są pozostawiane.

Z kolei rok temu w Gdyni po naszej interwencji kierowcy przestali parkować na końcowym przystanku przy pętli na Kaczych Bukach. Teraz mieszkańcy okolicy, którzy skontaktowali się z naszą redakcją alarmują, że problem znowu wrócił.

Miejsca

Opinie (367) ponad 20 zablokowanych

  • Chcemy zrezygnowac z telfonufff PLUS - strasznie nachalni , natretni. (3)

    Mamy w domu 6 komorek z nr z plusa codziennie praktycznie zalewaja nas reklamami .
    Ile można odpowiadac NIE !!! , nie chce ,.
    Bo przecież brak odpowiedzi z naszej strony to odmowa - chyba że coś się zmieniło?
    Są tak nachalni,natretni- do OBEeeRZYGU ...
    straszne
    Czy w erze i orange też tak cisna?
    (wykup to czy to?) masakra to jest - jak nagle kilka telefonów dostaje sms i to czesto !
    Opanujcie sie . przestancie ludzi dreczyc smsami .
    Fujjjjjjjjjjjjjjj.

    • 3 0

    • Play.

      • 0 1

    • Zainstaluj apkę która automatycznie odrzuca

      Połączenia z numerów niechcianych

      • 1 0

    • Poczytaj umowę i wszystkie zgody które w niej podpisałeś .

      • 1 0

  • Ciekawe czy to wyjdzie na plus

    Pieniadze z osob nieoplacajacych parkingu - koszt systemu.

    • 3 0

  • a co z tymi ktorzy dopiero co oplacaja postoj? (5)

    pomysl bezsensowny. w sumie poczatkowo myslalem ze beda kamery ktore by skanowaly tablice i sprawdzaly po np 10minutach czy postoj jest oplacony. Bylo by to uczciwe no i nikt by nie jezdzil. auto i tak nie zeskanuje yablic z aut stojacych rownolegle

    • 3 4

    • (1)

      A co za problem wykluczyć z karania tych co zapłacą w ciagu kilku minut od skanowania rejestracji? Przecież to nie tak, że sekundę po przejeździe kontroli nasz w skrzynce wezwanie do zapłaty, to trzeba normalnie przeprocesować.

      • 1 0

      • ale to juz jest drozsze rozwiazanie. opisane przezemnie jest tansze

        • 0 0

    • Wysyłasz mailem skan biletu i po temacie

      Tak, będziesz musiał zbierać bilety.

      • 0 1

    • (1)

      "auto i tak nie zeskanuje yablic z aut stojacych rownolegle"
      Bzdura, bez problemu zwykła sieć neuronowa by zeskanowała taką tablicę, spytaj dowolnego studenta 3 roku na politechnice.

      • 0 0

      • Może skończ IT i pogadamy ok ? :)

        Chodzi o fakty, Tańsze jest podłączenie istniejących kamer do systemu który skanował by tablice niż jazda autem.

        • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    Wszystko fajnie... (12)

    Ale pamiętam sytuację jak zaparkowałam samochód, poszłam do parkometru, okazuje się że nie działa, poszłam do drugiego (max 30 metrów) i jak wracałam z biletem to już mi mandat wypisywali... Jak w takiej sytuacji postąpi automat?

    • 57 7

    • (2)

      W przypadku automatu w tym drugim wpiszesz numer rejestracyjny, dzięki czemu nie będzie trzeba wracać z biletem, marnując czas i narażając się na opłatę dodatkową ;)

      • 5 6

      • (1)

        Automat po prostu zgłupieje, jak to zwykle bywa. Po drugie, dlaczego mam wpisać nr rej. - następna inwigilacja, nie życzę sobie, by w jakimś tam systemie krążyły informację gdzie się poruszam. Po trzecie, jak zapłacę za 3 godz., a będę musiał odjechać za godzinę, to mogę przekazać bilet osobie stającej na moim miejscu - przecież jest opłacone i następne auto zdubluje opłatę /cwany biznes, a raczej oszustwo/. Powinniśmy dać sobie wszczepić chipy, wtedy wielki brat będzie wiedział, czy idąc do publicznego kibla uiściliśmy opłatę. Robi się niezły matrix.

        • 8 2

        • Ale już teraz wiadomo gdzie się poruszasz, każdy widzi twoje tablice. Jedyne co się zmieni to zwiększenie wolumenu przetwarzania ogólni dostępnych danych. GD 983AL w tej chwili jest przy placu Górnośląskim w Gdynii, żadna tajemnica.

          • 1 1

    • z wiekszości sytuacji jest wyjście (2)

      nie trzeba szukać parkometru, można zapłacić mobilnie :-) a w drugim przypadku jeśli czas opłaty za parkowanie będzie zgodny z czasem mandatu to śmiało można się odwołać :-)

      • 7 3

      • ja wybieram 3 przypadek (1)

        unikam jak ognia centrum Gdańska.

        • 10 1

        • He , tyle że SPP są już praktycznie w całym mieście.

          • 3 0

    • (1)

      Stołeczne służby dodają, że każdy samochód ma być kontrolowany dwa razy, w krótkim odstępie czasu. Takie działanie pozwoli uniknąć ewentualnej pomyłki, np. nie nakładać kar na kierowców, którzy w momencie pierwszej kontroli płacili w parkomacie.

      • 9 1

      • Ta... Jasne

        • 6 1

    • (1)

      W Warszawie mają jeździć dwa razy tą samą trasą w jakimś odstępie czasu. Więc ryzyko że capną Cię jak będziesz przy biletomacie jest mniejsze.

      • 1 0

      • Bez sensu

        A jak będę płacił akurat jak pojazd kontrolujący będzie drugi raz jechał, to trzeba będzie robić trzeci przejazd, potem czwarty, piąty itd. Większej głupoty nie widziałem.

        • 0 0

    • manipulujesz tak nie robia

      oni sa po przeszkoleniu najpierw przechodza, pozniej znowu. Zresza mozna podejsc z takim kontrolerem do parkomatu i zademonstrowac ze nie dziala. generalnie kobiety opanowaly prawie do perfekcji manipulacje, tzn. maja to generalnie we krwi. male klamstwa, potem placz i jaka reakcja. a jak to nie dziala to pol cyca wywali i jak reakcja

      • 2 2

    • Automaty będą wyposażone w paralizator i zatrzymają kierowcę. Szybko podjedzie straż miejska i zabierze na komisariat celem ukarania. Proste przecież i takie pro - wolnościowe.

      • 4 0

  • Znowu w błoto

    Znowu w jedynie słuszny sposób można wydać forsę! Najwyższa pora pomyśleć o stworzeniu parkingów np. piętrowych w Gdyni. Obecnie miasto udaje, że zapomniało o tym temacie. Cóż, włodarzom Gdyni wydaje się, że coraz mniejsza liczba miejsc parkingowych w centrum miasta jest znakomitą metodą do przekonania mieszkańców do "ekologicznych" autobusów i trolejbusów. Przecież energia elektryczna nie trafia do Gdyni z np. kosmosu - w którejś z elektrowni węgiel musi być spalony. Niestety - nie tędy droga.

    • 3 1

  • a co w przypadku gdy jesienia do tablicy rej. przyklei sie lisc z drzewa

    zima bloto i snieg zalepi rejestracje to co wtedy?
    pomijam sytuacje gdy ktos przyklei sobie biala kartke na tablice albo inne numerki ..... kiedys modne byly ramki z kurtyna zaslaniajaca tablice..... pieszy kontroler ma szanse jeszcze sprawdzic naklejke na szybie automat juz nie ;-)

    • 2 1

  • Prosimy o zrobienie płatnego parkowania w weekendy! (1)

    Z tym że stawki w tygodniu mają byc bez zmian, a w weekend 20zł.za godzinę, to może buractwo hasające w soboty po Galerii Bałtyckiej, zjeżdżające się swoimi "audikami i beemkami" leasingowanymi, czy kredyciarze swoimi astrami i toyotami przestaną mieć słomę w butach i wjada na parking galerii i przestaną uprzykszac nam życie, nam mieszkańcom Dmowskiego!

    • 5 4

    • i tak samo w centrum Gdańska

      • 0 0

  • czyli można ustalić właściciela samochodu

    do zapłacenia mandatu, a gdy stoi grat latami już nie mozna ustalić kto jest właścicielem?

    • 10 0

  • (3)

    ale to wymusza podanie numeru rejestracyjnego - a to juz totalna inwigilacja

    • 9 2

    • (2)

      To zostaw auto w domu i nikt nie będzie ciebie szpiegował . Jadąc za toba widzę twój nr tzn że cię szpieguję ? Masz jakąś manię prześladowczą .

      • 0 1

      • (1)

        Jadąc za nim widzisz nr rejestracyjny. Urzędnik "jadąc" za nim widzi Kowalskiego z imienia i nazwiska, bo ma łatwy dostep do systemu. Czaisz różnice?

        • 0 0

        • Dostęp do tych danych ma urzędnik do tego upoważniony. Musi być ktoś kto wystawi ci nakaz zapłaty w przypadku kiedy nie zapłacisz za parkowanie . Zapłać i nikt nie będzie sprawdzal twoich danych .

          • 0 0

  • Brawo !!!

    Jak wpadają podatki od biur i firm to ok 10 zł od metra 2, ale żeby pracownicy mogli dojechać do pracy to figa, chamski fiskalizm posunięty do granic absurdu, we Wrzeszczu strefa parkowania ciągnie się Jaśkowką aż do Akpolu, Pani prezydent brawo, podatki tak a do tego jeszcze płatny parking na za.....piu. ps po drodze odwożę rodzinę i przejazd autobusem nie wchodzi w rachubę z uwagi na marne skomunikowanie.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane