• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk i Świnoujście walczą o gazoport

on, IAR, PAP
10 stycznia 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Gdańsk i Świnoujście ubiegają się o lokalizację terminalu, w którym byłby odbierany gaz, przywożony do Polski statkami. Budowę takiego terminalu zapowiedział premier Kazimierz Marcinkiewicz.

O budowę w gdańskim porcie terminala do przeładunku gazu skroplonego LNG zaapelowało w poniedziałek w liście do premiera Kazimierza Marcinkiewicza 14 pomorskich parlamentarzystów z PO, PiS, Samoobrony i SLD.

Jak powiedziała autorka tej inicjatywy posłanka PO Anna Zielińska-Głębocka, list trafi do szefa rządu najpóźniej w czwartek.

Przed podpisaniem dokumentu odbyła się debata w sprawie budowy gazociągu w Gdańsku z udziałem m.in. prezesa Zarządu Morskiego Portu Gdańsk Andrzeja Kasprzaka. Jego zdaniem, za budową gazoportu na terenie gdańskiego portu przemawia kilka argumentów, w tym m.in. naturalne wysunięcie w morze Portu Północnego.

- Dzięki temu już teraz mogą tu wpływać przewożące gaz duże statki o długości 260 metrów i zanurzeniu 12 metrów. Głębokość zanurzenia można zwiększyć do 15 metrów - wyjaśnił Kasprzak.

Według wykonanego wiosną 2005 r. studium lokalizacyjnego, na terenie gdańskiego portu przyszła inwestycja mogłaby być realizowana w trzech miejscach: dwóch typu offshore (poza nabrzeżem) i jednym onshore (na nabrzeżu). Lokalizacja gazoportu w tym ostatnim miejscu byłaby najtańsza; według wstępnych szacunków wyniosłaby ok. 300 mln dolarów.

Za lokalizacją gazoportu w Gdańsku, zdaniem Kasprzaka, przemawia też bliskość do krajowego systemu przesyłu gazu. Do najbliższego miejsca w Suchym Dębie k. Pruszcza Gd., gdzie gazoport za pomocą rurociągu mógłby zostać włączony do ogólnopolskiej instalacji gazowej, są 32 kilometry.

Kasprzak podkreślił, że w gdańskim porcie istnieje już terminal na gaz LPG z możliwością przeładunkową pół miliona ton rocznie.

Wojewoda zachodniopomorski wysłał tymczasem do premiera list w sprawie budowy terminalu w Świnoujściu. Marszałek województwa Zygmunt Mejer zapowiedział stworzenie lobby na rzecz takiego rozwiązania. Jego zdaniem, koszt przywozu gazu do Świnoujścia byłby mniejszy, niż do Gdańska. Poza tym w Gdańsku jest już port naftowy, a na świecie panuje tendencja do rozdzielania terminali naftowych i gazowych.

Szacunkowe koszty terminalu do przeładunku płynnego gazu to około pół miliarda euro. Pracowałoby tam od 200 do 300 osób.
on, IAR, PAP

Opinie (31)

  • GDAŃSK NIE MA SZANS

    Eksperci zebrali argumenty za zlokalizowaniem gazoportu w Świnoujściu

    Parasol ochronny NATO, niższe koszty transportu, większe bezpieczeństwo statków - to kluczowe argumenty szczecińskich ekspertów, którzy przekonują, że to właśnie w Świnoujściu a nie w Gdańsku powinien powstać terminal gazowy.

    Argumenty za Świnoujściem zebrane zostały w opublikowanym wczoraj opracowaniu "Koncepcja lokalizacji gazoportu w Świnoujściu dla celów dywersyfikacji dostaw gazu". Koncepcja to efekt pracy zespołu, który tydzień temu spotkał się w Zarządzie Portów Szczecin i Świnoujście z wojewodą i marszałkiem. W jego skład weszli m.in. naukowcy z Akademii Morskiej, Politechniki Szczecińskiej i Uniwersytetu Szczecińskiego. Co według nich przemawia na korzyść Świnoujścia? Oto niektóre argumenty:

    - Niższe koszty transportu. Statki z gazem płynące z zachodu przepłyną w porównaniu z rejsem do Gdańska (w obie strony) 360 mil morskich mniej. Sprowadzając 8,3 mln m sześć. gazu rocznie, koszty transportu do Świnoujścia będą o 5 mln dolarów niższe niż do Gdańska.
    - Rejs do Świnoujścia oznacza ominięcie zatłoczonego, a więc niebezpiecznego szlaku żeglugowego w stronę wschodniego Bałtyku.
    - Szlak od Cieśnin Duńskich do Świnoujścia jest monitorowany przez system bezpieczeństwa państw NATO. Mniejsze jest więc zagrożenie terrorystyczne, a przede wszystkim zagrożenie ze strony Rosjan, którzy organizując na wschodnim Bałtyku manewry wojskowe, mogą utrudniać ruch gazowców.
    - Lokalizacja w Świnoujściu oznacza dekoncentrację strategicznych baz paliwowych. W Trójmieście jest już zaś petrochemia, naftoport i siarkopol.
    - Świnoujście jest dobrym węzłem logistycznym, który można powiązać z europejskim systemem gazociągów.
    - W regionie są duzi odbiorcy gazu: Zakłady Chemiczne "Police", a w przyszłości także Zespół Elektrowni "Dolna Odra".

    Opracowanie, wraz z mapami, liczy dwanaście stron. Niewiele, ale zdaniem autorów to zaleta, bo dzięki temu to łatwo przyswajalna lektura. Trafi do ok. 300 adresatów z rządu i parlamentu. Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo, spółkę która ma być inwestorem, osobiście zapoznawał wczoraj z opracowaniem Dariusz Rutkowski, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Argumenty za Świnoujściem mają być też zaprezentowane na dzisiejszej konferencji w Warszawie o dywersyfikacji dostaw gazu.

    - Ten dokument to dopiero początek. Jest czas, by poddać go dyskusji i poszerzyć - mówił wczoraj wojewoda Robert Krupowicz.

    Trzeba też przygotować się na odparcie ataku zwolenników budowy gazoportu w Gdańsku. Ci bowiem twierdzą m.in., że lokalizacja w Świnoujściu to zagrożenie dla naszego unikatowego środowiska chronionego programem "Natura 2000". Wojewoda zapowiedział wczoraj, że jego urzędnicy przygotują oficjalną opinię na ten temat, która ma dowieść, że to nieprawda.

    Z kolei nasz region nie zostaje dłużny Gdańskowi. W opracowaniu szczecińskich ekspertów podkreśla się, że Świnoujście leży na terenie asejsmicznym, a w Gdańsku i okolicach zdarzają się trzęsienia ziemi.

    Gazoport - kiedy decyzja?

    Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo w lutym rozstrzygnie przetarg na opracowanie studium wykonalności terminalu gazowego w Polsce. Firma, która go wygra, na opracowanie dokumentu będzie potrzebowała ok. ośmiu miesięcy. Dopiero to opracowanie i argumenty Świnoujścia i Gdańska mają dać odpowiedź, gdzie terminal powstanie.

    • 0 0

  • Dobrze że mamy posła w regionie

    który zechciał taką inicjatywę podjąć. Brawo Pani Zielińska-Głębocka.

    • 0 0

  • No, no - gaz z Norwegii będzie dostarczany statkami pokonującymi kilka tysięcy kilometrów

    Czy ten statek będzie pływał w kółko - ileś tam rund wokół Bałtyku? Bo mapa pokazuje co innego. A szczególnie sympatycznie brzmi zdanie o norweskim gazie płynacym z Algerii. To co, nie można go kupić wprost u Algerczyków. Potrzeba nam norweskich pośredników? Ktoś tu jeszcze nie wytrzeźwiał po Sylwestrze!
    Zdecydowanie Świnoujście, leży obok Szczecina - to także kolebka "Solidarności". Gdańsk out!

    • 0 0

  • Jak tankowiec płynie kilka tysięcy kilometrów to nie robi mu różnicy czy port będzie w Gdańsku czy Świnoujściu. Gdańsk jest dużo lepszą bazą partową, ma lepsze położenie i wszystko przemawia na jego korzyść. Oby tylko politycy nie zepsuli całego planu...

    • 0 0

  • Ludu Pomorza Nawróccie się!!!

    A moze gazoport zlokalizowac w warfszawie? W końcu jest to najbardziej chłonny region! wisle udroznic i po sprawie! w koncu czasy centralnych agencji nastały! po CBŚ, CBA czas na centralny gazoport, a pozniej na centralny urzad pocztowy, centralny uniwersytet i politechnike!
    Osobiscie uwazam ze nad morzem nie powinno sie nic budowac a tym bardziej w zatoce, z powodu im wiecej zabudowan na morzu tym mniej miejsca na nasze (warfszawskie) scieki! A dla niektórych zniesmaczonych moja wypowiedzią powiem tak: przyjeżdzajcie do warfszawy tu jest praca, jest tez syrenka i pałac kultury! a jak pojedziecie gdzies na peryferie np krakow wroclaw albo trojmiasto bedziecie mogli bez problemu powiedziec slynna kwestie "a u nas w warfszawie...". Jeśli chodzi o kwestie centralizacji to tez są same plusy np jedna centralna poczta, wladze bedą mogly bez problemów inwigilowac nasza korespondencje.do tego panstwo bedzie tansze po co utrzymywac tyle poczt na terenie calego kraju wystarczy jedna w warfszawie! w centralnych szkołach wyzszych bedziemy uczyc sie konkretów a nie jakis pierdół po co komu budownictwo wodne, kierunki związane z portami stoczniami itp! stocznie porty i morza nie sa trendy! ludzie bierzmy przyklad z krajów rozwiniętych np rosjii tam to dopiero jest centralizacja moskwa ma duzo wiecej ludzi niz warszawa, ale my polacy tez mamy szanse stworzyc wielka warfszawe przegonimy moskwe! mam tez pytanie czym zajmuje sie urzad morski no i oczywiscie czemu nie jest centralny? w warfszawie na pewno tez ktos wie na ktorych plazach rozstawiac smietniki! raczej wiecej obowiazkow ten wasz caly urzedzik nie ma! W warfszawie ten urzad bylby w fajnym budynku z płyty betonowej a jaki fajjny skrót by mial Centralny Urząd Morski! Mam tez rózne propozycje dotyczaca poludnia polski np Polskie Koleje Liniowe nazwac Centralne Koleje Liniowe! mam wogóle wiele fajnych pomysłow zeby to panstwo mogło funkcjonowac lepiej bardziej centralnie! wszyscy dobbrze wiedza ze krajem powinno sie rządzic centralnie silna ręka (czytaj związek radziecki)! mam jeszcze jedną zachęte dla całego plebsu mieszkającego poza warfszawą, wyobrazcie sobie taka sytuacje wracacie do domu i chcecie oglądnąc prognoze pogody, wrzucacie polsat a tam kicha, plansza z pomorzem już przeszla! No i co? porazka idziesz spac z niepewnościa jaka pogoda cie jutro zaskoczy! a teraz wyobrazcie se taka sytuacje gdybyscie mieszkali w warsawie! wpadacie wlaczacie telewizor na polsat plansza z pomorzem juz przeszla ale są jeszcze 3 inne plansze a na kazdej z nich warszawa bo jak wiecie lezy ona w centrum Polski! oszczercami są ci co mówią ze warfszawa lezy na wschodzie! to nie prawda! warfszawa jest jest sercem tego kraju! apeluje do obecnych wladz o zmiane nazwy kraju na KŚIĘDZSTWO WARFSZAWSKIE!! Apeluje takze o likwidacje samorządów i wszelkich obozów buntu regionalnego przeciwko matuszce warfszawie!

    • 0 0

  • strategia

    Ze względów strategicznych lepsze jest Swinoujście. Rosjanom jest polska dywersyfikacja nie na rękę i mogliby storpedować tankowiec na drodze do Gdańska. Kapitan Marinesco już podobno zgłosił się na ochotnika.

    • 0 0

  • CO ZA 'niedorozwoje' obstają przy 'tańszym Świnoujściu'???

    a chodzi mi konkretnie o ten pseudo argument o 'tańszym' transporcie... od małego dziecka uczono mnie w szkole, że najtańszym srodkiem transportu jest ten morski (wodny).

    Ale pewnie jakiś kolejny głąb będzie używał takiego argumentu, jeśli POLITYCZNA decyzja zapadnie na korzyść Świnoujścia

    pomijam milczeniem argumentacje specjalistów, bo ich i tak pewnie nie wezmą pod uwagę (o przygotowaniu portu i niezdatności tego w Szczecinie, o przygotowaniu linii przesyłowych, magazynów, bliskości do odbiorców, itd...)

    • 0 0

  • Niech teraz coś zrobi dla Pomorza gwiazda PISu

    czyli J.Kurski zobaczymy czy tylko szczekać umie czy tez cos dla Pomorza zdziała ?

    • 0 0

  • co się dzieje ? Nikt nie narzeka na zagrożenie ekologiczne !!!

    coś się polepszyło w narodzie..

    • 0 0

  • Trzymam mocno kciuki....

    za powstaniem Terminalu Gazowego na Zatoce Gdańskiej,
    ale realnie oceniam szanse na ów budowę u Nas na 30%...
    Obym się mylił.
    Bo, że decyzja jest polityczna nikt nie powinien mieć watpliwości !

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane