• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk kupuje krótkie autobusy i modernizuje stare tramwaje

Krzysztof Koprowski
7 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Mercedes-Benz Citaro K - przykład autobusu o długości 10,6 m, spełniającego wymagania m.in. pod kątem liczby drzwi, emisji spalin czy odzysku energii przy hamowaniu.
  • Mercedes-Benz Sprinter City 77 - przykład autobusu o długości 8,7 m, spełniającego wymagania m.in. pod kątem liczby drzwi oraz emisji spalin.
  • Man Lion's City M - przykład autobusu o długości 9,6 - 10,5 m z możliwością montażu także trzech par drzwi, co jest preferowane przez ZKM w przetargu.

Zgodnie z zapowiedziami, ZKM Gdańsk rozpisał przetargi na pięć nowych krótkich autobusów oraz modernizację ponad 15-letnich tramwajów. Nowy i wyremontowany tabor powinien być gotowy jeszcze w tym roku.



Którym środkiem komunikacji miejskiej w Trójmieście podróżujesz najchętniej?

Planuje się zakup łącznie pięciu pojazdów. Dwa z nich to minibusy (od 8 do 8,8 m długości), a pozostałe trzy midibusy (od 9 do 10,6 m długości). To niewielkie pojazdy, bo mające zabierać minimum 30 lub 70 pasażerów. Będą jednak nieco większe od prawie 7,5-metrowych Kapen Urby, obsługujących śródmiejską linię 100.

Zaletą takich pojazdów jest przede wszystkim duża łatwość przejazdu po wąskich uliczkach. Zarząd Transportu Miejskiego odmawia jednak udzielenia informacji, dokąd zostaną skierowane nowe autobusy.

Przypomnijmy, że w ostatnich latach pojawiały się obietnice uruchomienia linii na Wzgórzu Mickiewicza zobacz na mapie Gdańska czy dodatkowej linii dojazdowej do przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Osowej zobacz na mapie Gdańska.

Wybór pojazdów w przetargu będzie opierał się tylko w 55 proc. o kryterium najniższej ceny. Pozostałe dwa kryteria to: w 35 proc. warunki techniczne (zastosowanie odpowiednich materiałów czy rozwiązania w zakresie zawieszenia) oraz w 10 proc. ekologia (w tym jak najmniejsze zużycie paliwa).

Pierwszy dzień funkcjonowania linii 100, obsługiwanych 7,5-metrowymi Kapenami (26 października 2013 r.)



Nowości dla pasażerów

Z punktu widzenia pasażera, największą nowością będzie montaż gniazd USB, umożliwiających w trakcie podróży podładowanie telefonu komórkowego lub tabletu. Z punktu widzenia kierowcy, zaletą proponowanego wyposażenia będą wieszaki na ubrania, uchwyty na napoje czy niewielkie lodówki do chłodzenia napojów latem (ten zapis pojawia się tylko w przypadku 9 lub ponad 10-metrowców).

Pozostałe wyposażenie wnętrz pojazdów będzie już typowe dla gdańskich standardów, czyli m.in. klimatyzacja, monitoring oraz informacja pasażerska (w tym także na ekranie LCD).

Autobusy muszą być gotowe i dostarczone do Gdańska w terminie pięciu miesięcy od daty podpisania umowy.

Zakup nowych autobusów pozwoli wycofać z eksploatacji najstarsze autobusy. Nz. Mercedes-Benz O405 z 1994 r. To seria pierwszych fabrycznie nowych autobusów niskopodłogowych w Gdańsku i zarazem w Polsce. Zakup nowych autobusów pozwoli wycofać z eksploatacji najstarsze autobusy. Nz. Mercedes-Benz O405 z 1994 r. To seria pierwszych fabrycznie nowych autobusów niskopodłogowych w Gdańsku i zarazem w Polsce.
Dodatkowo 23 nowe autobusy standardowe i przegubowe

Na tym nie kończą się plany autobusowe ZKM-u. Wkrótce ma być ogłoszony kolejny przetarg.

- "Na dniach" ogłosimy przetarg na autobusy standardowe [12-metrowe - dop. red.] oraz przegubowe. Po zakupie 23 pojazdów, wycofamy z ruchu najstarsze autobusy - neoplany i mercedesy, zachowując przy tym po jednym egzemplarzu jako tabor zabytkowy - zapowiada Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.
Tramwaj Konstal 114Na, który zostanie poddany wkrótce modernizacji. Tramwaj Konstal 114Na, który zostanie poddany wkrótce modernizacji.
Modernizacja tramwajów sprzed ponad 15 lat

Myślenie o taborze historycznym widoczne też jest w przetargu na remont tramwaju Konstal 114Na. W 1997 r. Gdańsk zakupił dwa pojazdy tego typu, stając się jednym z pierwszych polskich miast, gdzie pojawiły się tramwaje niskopodłogowe.

Pierwszy taki tramwaj przeszedł już remont w zakładach wielkopolskiego Modertransu, zyskując przy tym nowy wygląd i wyposażenie wnętrza. Druga ze "stoczternastek" będzie miała zachowany oryginalny wygląd zewnętrzny ale wnętrze także zostanie odnowione, przy czym oryginalne elementy będą przechowywane w magazynie z myślą o przeznaczeniu tego pojazdu za 20-30 lat na tramwaj historyczny.

W środku pojawią się m.in. nowe siedziska, odnowione drzwi, ich napęd oraz oświetlenie LED. Nowością w 114Na będzie montaż piasecznic, czyli urządzeń sypiących pod koła tramwaju piasek zwiększający jego przyczepność do szyn.

Konstal 114Na, który przeszedł w 2013 r. modernizację w Modertransie. Konstal 114Na, który przeszedł w 2013 r. modernizację w Modertransie.
Większym zakresem objęta jest modernizacja czterech niskopodłogowych tramwajów Alstom Konstal NGd99 z 1999 i 2000 r. Ich oryginalny kształt zewnętrzny nie zostanie zachowany, a wykonawca ma obowiązek zaproponować nowy wygląd części przedniej i tylnej wagonu.

Zdemontowane zostaną wysuwane rampy spod drzwi na ręcznie odkładane pochylnie. Pojawią się nowe siedzenia, nowe płaty drzwi wraz ze zmianą mechanizmu sterowania, oświetlenie LED oraz urządzenia klimatyzacyjne (grzewczo-chłodzące). Wymianie ulegną też m.in. elementy wyposażenia kabiny motorniczego, przeguby i napęd wagonów.

Czytaj też: Artykuł z kwietnia ub. r.: Nowe rampy w Jazzach gotowe

Jeden z czterech tramwajów Alstom Konstal NGd99. Jeden z czterech tramwajów Alstom Konstal NGd99.
Dlaczego ZKM nie chce zachować chociaż jednego tramwaju NGd99 z myślą o taborze historycznym?

- Na Śląsku jest sporo pojazdów tego typu [z nieco innym wyglądem zewnętrznym - dop. red.]. Jeżeli jednak pojawi się taki oddolny pomysł, na pewno go rozważymy - mówi Mongird.
Odnowione tramwaje jeszcze w tym roku

Modernizacja "stoczternastki" musi być wykonana w terminie 5 miesięcy od odbioru jej z Gdańska (odbiór w terminie do 30 dni od podpisania umowy), zaś NGd99 najpóźniej w ciągu dziewięciu miesięcy (pierwszy tramwaj maksymalnie w ciągu sześciu miesięcy, kolejne trzy co miesiąc po pierwszym pojeździe).

W przeciwieństwie do autobusów, w przetargu na modernizację tramwajów liczy się przede wszystkim cena (95 proc.) oraz długość trwania gwarancji (5 proc.).

Wybrane tramwaje N8C zyskają także klimatyzację drugiej kabiny motorniczego. Wybrane tramwaje N8C zyskają także klimatyzację drugiej kabiny motorniczego.
Dodatkowa klimatyzacja dla motorniczych

W tym roku ZKM planuje także montaż dodatkowych systemów klimatyzacji w drugich kabinach motorniczego w wybranych tramwajach typu N8C.

Obecnie tylko jedna kabina tego dwukierunkowego pojazdu posiada taki system, co jest dla motornicznych w upalne dni niedogodnością na trasach, na których nie można zawracać z wykorzystaniem pętli, czyli na Pieckach-Migowie (Morenie) oraz przy tymczasowej organizacji ruchu z wykorzystaniem przejazdu międzytorowego.

Zmiana kierunku jazdy tramwajami typu N8C na tymczasowym rozjeździe międzytorowym ułożonym na Podwalu Przedmiejskim podczas remontu torowiska na Przeróbce.

Tymczasowy rozjazd w rejonie przystanku Skrajna, który pozwalał "zawracać" dwukierunkowym tramwajom w trakcie przebudowy pętli Siedlce.

Miejsca

Opinie (167) 4 zablokowane

  • Biletomaty (1)

    Pilnie potrzebny jest biletomat na pętli w Jelitkowie! Lub jakiś punkt sprzedaży biletów, sezon urlopowy za pasem

    • 10 1

    • A to motorniczy nie robi tam za biletomat ??

      • 1 1

  • Pic na wode ten przetarg bo i tak już wiadomo co wybiora (1)

    Będzie solaris alpino

    • 2 7

    • Który nie spełnia wymogów?

      • 0 0

  • Nowe krótkie autobusy powinny obsługiwać linię 113 i 213

    • 2 2

  • Tylko autobusy ekologiczne - elektryczne albo gazowe!!! (11)

    W Paryżu wszystkie autobusy w ciągu 5 lat mają zostać wymienione na elektryczne.

    Czy my nie możemy zakupić ekologicznych polskich autobusów Solaris sprzedawanych w całej Europie mając miliardy z UE na modernizację taboru?

    Nawet Gdynia dba bardziej o mieszkańców kupując autobusy na gaz ziemny.

    • 51 53

    • Poczekajmy 10 lat z tymi elektrykami (5)

      i sie okaze, ze ani tak ekologiczne, ani ekonomiczne, a za to bardzo zawodne i drogie w zakupie, eksploatacji (paliwo to nie jedyny wydatek, naprawy sa drozsze) i utylizacji (utylizacja zbiornika paliwa jest tania, utylizacja tony akumulatorow tania rzecza nie jest).

      Ale oczywiscie - krzyczmy, ze trzeba nowoczesnosci. Rozsadku trzeba. Sprawe zbadac, przeliczyc koszty i podjac rozsadna decyzje zamiast na hurra rzucac sie na cos.

      • 9 7

      • (1)

        Po pierwsze nikt jeszcze nie wymyślił perpetum mobile, wiec nic nie będzie 100% ekologiczne. Ale chodzi o to, aby spaliny były produkowane poza miastami przez fabryki, a nie przez kopcące diesle w mieście, tworząc smog, od którego umierają ludzie.

        Po drugie, głupoty gadasz, że eksploatacja elektryków jest droższa. Nie jest droższa, bo elektryki nie posiadają kół dwumasowych, sprzęgieł, skrzyń biegów itd. Elektryk, który jeździ tylko na energii elektrycznej ma konstrukcję prostą, jak konstrukcja cepa. To, że elektryka nie potrafi naprawić "Twój znajomy mechanik" i trzeba jechać do specjalnego serwisu, nie znaczy, że naprawa jest droga - jest po prostu inna.

        Po trzecie, komfort społeczny. Elektryki są ciche. Tylko szum opon. Hałas w mieście spada "o połowę". Ludzie są zadowolenie. Czaisz?;)

        • 3 0

        • Po czwarte przechodnie nie wdychają czarnej chmury spalin (w nawiązaniu do 1 punktu)

          • 3 0

      • Elektryki są ekologiczne tak naprawdę tylko w Norwegii, gdzie większość energii elektrycznej generowana jest poprzez elektrownie wodne (czyli odnawialne źródło). Reszta krajów i tak czerpie energie glwonie ze źródeł nieodnawialnych...

        • 2 2

      • (1)

        Sto lat temu też mówili po co automobile, bryczki się sprawdziły, ludzie jeździli na koniach... jakieś wynalazki to panie nikomu nie są potrzebne.

        Dlaczego mamy truć ludzi tymi ropniakami skoro jest dobre rozwiązanie i duuuużo tańsze w eksploatacji???!!!!

        • 4 4

        • Konie nie sa tansze w eksploatacji

          jesli liczymy koszt przewozu 1000 osob.

          Slabe porownanie. Nie mam nic przeciwko nowoczesnym rozwiazaniom, jesli poprawiaja sytuacje.

          Fakt, ze autobus jest elektryczny nie poprawia wielce sytuacji, bo nie autobusy odpowiedzialne sa za wiekszosc zanieczyszczen. Wystarczy rozsadniej planowac miasta, a wiele samochod z nich zniknie

          • 3 4

    • Lepiej nie porównuj nas do Paryża..

      • 11 2

    • Gdynia planuje a nie kupuje (3)

      kiedy jakiś nowy przyjedzie podaj konkretna date

      • 10 8

      • (2)

        Ostatnio przyjechały nowe MANy. 15 sztuk. Jeździ jeszcze naście przegubowych

        • 6 7

        • ostatnio to kiedy ? te naście to od kiedy już jeżdżą ? (1)

          bo jak czytałem to Gdynia miała problem z kupnem nowych nawet z dofinansowaniem od uni na elektryczne i do konkursu podchodziła 2 razy

          http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Gdynia-znow-probuje-kupic-gazowo-elektryczne-autobusy-n99161.html

          To ostatni wpis z Gdyni innego nie widze a to z lutego i o tym ,że znowu planują a nic nie kupili. Te Twoje many to 1,5 roku temu kupili

          • 9 4

          • a to o nowych w Gdańsku i to o kilkudziesięciu

            http://gdansk.naszemiasto.pl/artykul/flota-zkm-w-gdansku-zyska-kilkadziesiat-nowych-pojazdow,3442716,art,t,id,tm.html

            http://gdansk.naszemiasto.pl/artykul/autobus-city-smile-electric-w-gdansku-zobacz-autobus-z,1660165,artgal,t,id,tm.html

            http://gdansk.naszemiasto.pl/artykul/nowe-autobusy-w-gdansku-jeszcze-w-tym-roku-tramwaje-w,3676334,art,t,id,tm.html

            • 4 5

  • Solaris polska technologia ha ha

    Solaris skonstruowany w niemczech przez niemieckich inzynierow dla niemieckiej firmy neoplan

    • 1 3

  • A co z Solarisami? (1)

    Dlaczego piszecie tylko o Mercedesach i MANach jako kandydatach? Trochę szacunku dla polskiej technologii - Solarisów.

    • 8 0

    • Będą spokojnie

      • 1 0

  • "Zarząd Transportu Miejskiego odmawia jednak udzielenia informacji (4)

    dokąd zostaną skierowane nowe autobusy."

    Poważnie? Odmawia, bo nie wiedzą, czy im się nie chce mówić?
    ZTM jest jednotką budżetu miejskiego, a miasto to my..

    Jakim prawem odmawiają?

    • 15 4

    • A co ztm ma do tego gdzie będą jeździć? (2)

      Zkm decyduje

      • 2 2

      • (1)

        ZKM? ZKM jest tylko przewoźnikiem realizującym usługę na zlecenie ZTM. To ZTM jest organizatorem transportu, układa trasy, rozkłady itd.

        • 4 0

        • Ale nie decyduje co i gdzie ma jeździć

          • 0 0

    • ja wiem, gdzie będą skierowane!

      wiem, ale nie powiem

      • 0 3

  • Solarisy! (1)

    Stawiajmy na nasze rodzime produkty! Jak kupią Mercedesy to będziemy wspierać Niemcy i ... Turcję... Mercedes ma fabryki autobusów właśnie w Turcji, a dobrze wiecie jaka Turcja jest naprawdę.

    Ten Sprinter to chyba jakiś żart! Perfidne busiarstwo, takim czymś to niech jeżdżą Jurexy i inne Angelusy rozwożą dzieci na głębokich za..piach ale nie w mieście!

    na minibusy proponuję Solaris Urbino 8,7 - idealny. Wygląda jak autobus i nowocześnie, a ten sprinter to wygląda na tabor początkującego Latochy z pod Tczewa (gratuluję tej firmie zakupu autobusów, tego busiarstwa coraz mniej jeździ :))

    • 6 4

    • I tak i nie. Częściowo można kupować swoje Solarisy. Ale gdyby kraje zachodu kierowały się Twoim tokiem myślenia, to Solaris nie sprzedałby ani jednego autobusu za granicą.

      • 1 0

  • spiepsaj dziadu

    heheheh

    • 0 3

  • Autobusy scania volvo i solarys to lepiej

    nie mersedecy i man nie lipa guwno

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane