• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk: miejski bus bez kierowcy za 1,5 roku

Maciej Naskręt
4 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Autonomiczny bus, który ma pojechać ulicami Gdańska.
  • Autonomiczny bus, który ma pojechać ulicami Gdańska.

W sierpniu 2019 r. mieszkańcy Gdańska będą mogli przejechać się autonomicznym busem, czyli pojazdem bez kierowcy. Pojazd ma poruszać się zaprogramowaną trasą po mieście przez miesiąc.



Jak oceniasz wprowadzenie autobusów bez kierowców do komunikacji miejskiej?

W ramach odbywającego się w Brukseli tygodnia robotyki zainaugurowano projekt wprowadzenia samojezdnych, pozbawionych kierowców busów na trasy pokazowe w miastach regionu Morza Bałtyckiego. Jedna z takich tras zostanie wytyczona także w Gdańsku.

Samojezdny bus porusza się po zaprogramowanej trasie, cały czas bacznie "obserwując" swoje otoczenie. Pojazd wie, kiedy powinien zwolnić, a kiedy zatrzymać się z powodu napotkanej przeszkody.

Autobus samojezdny, ale testy z kierowcą



Choć busy są przystosowane do poruszania się bez kierowców, w czasie jazd testowych "na pokładzie" obecny będzie jego operator.

Takie inteligentne busy sprawdzić się mogą szczególnie na trasach nieobsługiwanych przez pojazdy większych gabarytów, np. dowożąc pasażerów do głównych węzłów przesiadkowych.

- Dzięki projektowi będziemy mieli okazję przetestować autonomiczne autobusy w Gdańsku i wraz z partnerami wypracować innowacyjne rozwiązania w komunikacji publicznej - zapowiada Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej. - Pojazdy pojawią się w naszym mieście za półtora roku, ale już teraz warto myśleć o rozwiązaniach ograniczających emisję spalin i obniżających koszty.
Jeśli pomysł się sprawdzi, może być lekarstwem na niedobór kierowców autobusów w Gdańsku, o czym pisaliśmy w osobnym artykule.

Czytaj także: Brakuje kierowców autobusów w Gdańsku

Autobus bez kierowcy przez miesiąc w Gdańsku



W ramach projektu Helsinki, Tallin oraz norweski Konsberg testować będą busy przez rok, kładąc nacisk na ich pracę w trudnych warunkach pogodowych. Natomiast trwające miesiąc pokazy odbędą w Gdańsku, duńskim Vejle oraz łotewskim regionie Semigalii.

Gdańska trasa pokazowa wyznaczona zostanie pod koniec sierpnia 2019 r., a mieszkańcy korzystać będą z pojazdu przez cały wrzesień. Z Gdańska samojezdny bus trafi prawdopodobnie do Vejle.

Budżet tego projektu wynosi 3,8 mln euro, z czego 2,8 mln jest dofinansowane z programu Interreg Regionu Morza Bałtyckiego. W konsorcjum projektowym znaleźli się partnerzy z Finlandii, Estonii, Szwecji, Łotwy, Niemiec, Polski i Norwegii. Wkład Gdańska wyniesie 304 tys. euro, czyli ok. 1,3 mln zł.

Liderem projektu jest Uniwersytet Nauk Stosowanych Metropolia w Helsinkach.

Opinie (163) ponad 10 zablokowanych

  • Przeczytalem tytul "Gdańsk: miejski bus bez kierowcy za 1,5 roku"

    .. I pomyslalem, ze za 1.5 roku zabraknie kierowcow....

    • 3 0

  • Brawo. (1)

    Zazdroszczę Wam bo w mojej Gdyni nie moge kupic biletu w biletomacie a kierowcy sprzedają tylko karnety. Dobrze ze wybory już niedługo

    • 5 4

    • Jeszcze cos propagandzista pisowy poszczeka na Budynia ,ze ma za duzo mieszkan i dniowka zaliczona.

      Chcecie na stolkach prezydenckich swoich agentow zostawic I tu was boli.

      • 0 0

  • A na wymuszających pierwszeństwo Januszy będzie odporny?

    • 2 0

  • Właśnie ze śmiechu zaplułem ekran smartfona

    • 3 0

  • robotyzacja idzie. (3)

    Wkrótce autobusy i ciężarówki bez kierowców, wyprą te z kierowcą. Cała grupa zawodowa wyląduje na bruku, a zyski firm (już nieobciążone kosztem zatrudnienia wzrosną). Zwalniając pracowników (którzy i tak są już pewnie na samozatrudnieniu lub umowie o dzieło/ zlecenie), menadżerowie powiedzą, że jest praca za pół stawki kierowcy w centrum monitoringu dla co 20-30, a reszta powinna się przebranżowić na informatyków.

    Dawniej w fabryce pracowały tysiące ludzi. Teraz pracują dziesiątki, za mniejsze pieniądze, a firmy przynoszą coraz większe zyski coraz mniejszej grupie menadżerów i akcjonariuszy. Klasa średnia znika, nikogo nie stać na domy, życie w mieście. Bogatsi robią się coraz bogatsi i przy pomocy piniędzy i lobbystów, coraz bardziej wpływają na rządzących. Ci są sami częścią systemu. Dziś szeregowy pisior ma po 5 mieszkań i tworzy ekspertyzy dla lobbystów. To samo z Ponowoczesnymi i wdupisami 15. Nawet chłopki z ZSLu poszły w nieruchomości i lobbowanie.

    • 12 2

    • (1)

      Nic nie zatrzyma tego procesu. Kiedys byli tzw. luddysci i tez nie zatrzymali rewolucji przemyslowej.

      • 3 1

      • Rewolucja technologiczna jest jak najbardziej pożądana; tragicznie nierówny podział dochodów już nie.

        • 2 0

    • Trzeba dostosować do tego też system emerytalny, który obecnie oparty jest na finansowaniu przez coraz mniejszą liczbę pracowników, a powinien być finansowany przez pracujący kapitał, którego właściciele stają się coraz bogatsi i nie partycypują w systemie emerytalnym.
      Obecni politycy, dostrzegając problem, idą na łatwiznę, proponując zwiększenie tzw. dzietności lub przesuwanie wieku emerytalnego, a to jest ślepą uliczką lub celowym mydleniem oczu ludziom, bo to właśnie pracy dla nich będzie coraz mniej.

      • 1 0

  • A potem przyrządy busa nie wyłapią błyszczącego tramwaju i będzie

    hot-bus z dżemem.

    • 3 0

  • XXI wiek

    Autonomiczne pojazdy mają więcej "mózgu" niż połowa ludzi którzy skomentowali ten artykuł i zapewne więcej rozsądku niż kierowcy na Gdańskich drogach. Wiedza nie boli. Google stoją otworem, a artykułów o autonomicznych pojazdach do wybou do koloru. Polecam się dokształcić.
    Jo

    • 4 1

  • (1)

    Trochę strach wsiąść do takiego busa. A ja się system zawiesi?

    • 4 0

    • wsiondom malpy to pobiszczo

      nachlabe bydlo

      • 0 0

  • i jak to się ma (2)

    Do programów typu 500+, przecież rewolucja w robotyce dokonuje się na naszych oczach, będzie mniej pracy, bo maszyny wykonują ją dużo sprawniej. W Chinach np stworzono robota stomatologa, nowa fabryka Amazona ma byc tak zaprojektowana, że zamiast 3000 pracowników, będzie potrzeba tylko 1000. Największe firmy i tak są rejstrowane w rajach podatkowych, wie kto będzie finansował ten burdel?

    • 9 1

    • Uda ci się spłodzić... (1)

      ...robota?

      • 0 1

      • jestem

        Po wazektomii, więc mam to w d..ie

        • 0 0

  • (3)

    Czy wszystkie te autonomiczne, elektryczne pojazdy muszą być tak szpetne? Poważnie ktoś chce sprzedawać Annę Grodzką w świecie samochodów?

    • 7 1

    • Zrobili taki brzydki z myślą o krajach gdzie janusze (1)

      kradną części do swoich vwaudiseatskoda.

      • 0 1

      • Uroda auta nie ma nic wspólnego z kradzieżą. To, co napędza kradzież to popularność modelu. Wracaj do szeregu Jeleniu.

        • 0 0

    • Na gondoli na gondoli

      • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane