• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk odpuszcza deweloperom obowiązkową budowę parkingów

Katarzyna Moritz
18 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Wstępna wizualizacja kamienic przy ulicy św. Ducha. Inwestor z firmy Lelex, nie czekając na zmiany wykupił obowiązkowe miejsca parkingowe w Śródmieściu. Po zmianach będzie mógł z nich zrezygnować. Wstępna wizualizacja kamienic przy ulicy św. Ducha. Inwestor z firmy Lelex, nie czekając na zmiany wykupił obowiązkowe miejsca parkingowe w Śródmieściu. Po zmianach będzie mógł z nich zrezygnować.

Właściciele czterech działek na Głównym Mieście, którzy od lat nie ruszyli z pracami z powodu obowiązku budowy parkingów, dostaną wreszcie zielone światło. Nowe plany miejscowe zwolnią ich tego obowiązku.



W przyszłym tygodniu gdańscy radni w końcu uchwalą zmieniony plan miejscowy dla czterech działek, których właściciele mieli problemy z budową parkingów. Chodzi o nieruchomości przy ul. Kleszej, Mariackiej 1, św. Ducha i Mokrej oraz terenu dawnych ław mięsnych zobacz na mapie Gdańska.

To efekt walki właścicieli tych działek i wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z 4 czerwca 2014 roku, który stwierdził nieważność obowiązującej uchwały z 2003 roku w części dotyczącej parkingów.

Unieważniony został następujący zapis: "W przypadku, kiedy z powodów technicznych
lub innych nie można miejsc parkingowych zapewnić na terenie nieruchomości, należy
wykazać się prawem własności do odpowiedniej liczby miejsc w parkingach kubaturowych
na terenie Śródmieścia".

Właściciele tych czterech działek nie będą musieli budować już parkingów. Właściciele tych czterech działek nie będą musieli budować już parkingów.
Według jeszcze obowiązującego miejscowego planu, deweloperzy zobligowani są do budowy minimum dwóch miejsc parkingowych na 100 m kw. nowo budowanej powierzchni usługowej i minimum jednego miejsca postojowego na jedno mieszkanie.

Teraz ten wymóg zniknie.

- Wprowadzona będzie rezygnacja z wymogu realizacji minimum jednego miejsca postojowego na jedno mieszkanie. Da to inwestorowi możliwość uzyskania pozwolenia na budowę w sytuacji, gdy nie da się zapewnić odpowiedniej liczby parkingów na terenie nieruchomości. Tym bardziej, że teren położony jest w centralnym obszarze Śródmieścia w strefie ograniczonego i kontrolowanego parkowania - tłumaczy Dariusz Wołodźko, z biura prasowego w gdańskim magistracie.
Efektem obowiązującego dotąd planu jest m.in. dziura w ziemi na działce przy ul. Kleszej. Inwestor zaplanował tam zespół pięciu kamienic z 17 mieszkaniami i restauracją. Według spornego planu, musiałby jednak utworzyć 19 miejsc parkingowych w podziemiu. Wielkość działki o powierzchni 332 m kw. pozwala mu tylko na zbudowanie od sześciu do ośmiu takich miejsc. Ich budowa pochłonęłaby ok. 1,3 mln zł.

- Z nowym zapisem nie będzie się ustalać minimalnego wskaźnika miejsc parkingowych w ogóle. Tylko w poziomie zero, w częściach wspólnych musi być zapewniony parking dla rowerów. Ten zapis z pewnością będzie sprzyjać możliwości realizacji tej inwestycji - podkreśla Rafał Zwierzyński, prokurent firmy JJ-Inwestment, która w 2007 roku od miasta kupiła działkę przy Kleszej.
Działka przy Kleszej czeka na zabudowę od 2007 roku. Działka przy Kleszej czeka na zabudowę od 2007 roku.
Deweloper, który za sprawą niekorzystnych przepisów myślał o sprzedaży działki, kontynuuje przygotowanie do budowy.

- Jesteśmy na etapie uzgadniania nowej wersji bardziej historycznej elewacji, ponieważ konserwator zabytków, po zasięgnięciu opinii Instytutu Dziedzictwa Narodowego, zmienił nam jej wygląd i rozkład pomieszczeń. Gdy to uzgodnimy, będziemy mogli sporządzić projekt budowlany, co potrwa kolejne pół roku - zapowiada Zwierzyński.
Na zmianach w planie może też skorzystać inwestor z sąsiedniej działki przy ul. św Ducha, firma Lelex. W zeszłym roku otrzymała ją od miasta w użytkowanie wieczyste na 99 lat za blisko 3 mln zł. Chce tam postawić sześć kamienic z mieszkaniami i lokalami usługowymi. By nie przeznaczyć ok. 60 proc. powierzchni parteru na parking, deweloper wykupił już miejsca parkingowe w innych miejscach na terenie Śródmieścia. Gdy zmiany wejdą w życia, firma będzie mogła z nich zrezygnować. Deweloper planuje zakończyć swoją inwestycję w 2016 roku.

Również przy Mariackiej 1, także z powodu wymogu budowy parkingów, przeciąga się budowa nowego obiektu. Właściciel kamienicy Gotyk planował zakończyć budowę jeszcze w tym roku, ale na razie nie wyszedł z fundamentów.

Trudno natomiast przewiedzieć co zrobi właściciel działki pod Ławach Mięsnych. Przez wiele lat straszył to wykop po zakończonych pracach archeologicznych, a kilka miesięcy temu powstał tu skwer.

Na działce przy Bazylice Mariackiej powstał skwer. Nie wiadomo kiedy inwestor ruszy tu z budową.

Opinie (149) ponad 10 zablokowanych

  • Herezja!

    Bez PARKINGÓW dla Przenajświętszych Samochodów?!?

    Skandal! Zdrada! To spisek przeciwko milionowej rzeszy wyznawców najsilniejszej w Polsce religii

    • 11 5

  • WTF

    To jakaś megaparanoja. Chyba jakiś matrix

    • 11 3

  • W głównym mieście... (2)

    to się cały czas po polsku nazywa "w głównym mieście"..
    Ludzie przestańcie używać zapożyczonych ze slangu handlowego zwrotów typu "na hali, na sali, na sklepie..."

    • 5 3

    • Istnieje prawo zwyczajowe oraz lokalna gwara.
      Niezależnie czy swoje pierdoły będziesz mówić ty czy prof. Miodek (notabene agent) to niczego nie zmieni i charakterystyczne dla pomorzan nazywanie miejsc, po prostu pozostanie na stałe.

      • 2 0

    • Ne masz racji. Gdy określamy przestrzeń otwartą, bliżej nieoresloną lokalizację na pewnej płaszczyźnie mówimy na plaży, mieście, trawniku. Istotny jest jeszcze kontekst wypowiedzi, Mówiąc o ogóle ludzi czy budynków możemy powiedzieć na .W odnosi się do wskazania wnętrza konkretnego. Wtedy w sali.

      • 1 0

  • Standardowo wszystko od d*py strony ...

    Plus jest taki ze miastu udaje sie sprzedac takie dzialki, ale to od razu powinno byc zaznaczone co ma byc a co nie, bo wiadomo ze na takim terenie jest ciezko technicznie wybudowac kamienice z parkingiem, nie jest to realne bo to nie kopalnia zeby szyby kopac, a nie oszukujmy sie to sa dzialki na takim terenie ze sie inaczej nie da ...
    Tylko zamiast od razu zrobic raz a porzadnie i sprawa byla by zamknieta to standardowo robi sie od d*py strony a pozniej sa takie hocki klocki jakie sa ...
    I jak juz chca budowac to wlasnie w takim historycznym stylu jaki byl, a nowoczesna zabudowe budowac na innych terenach ...
    Uwazam ze w takim klimacie dawnego Gdanska powinna byc zabudowa na wyspie Spichrzow a nie nowoczesne szklanki ...

    • 16 3

  • Wszyscy w orginałach telefony wypasione islam zalewa Europe a USA cicho czegoś my wszyscy nie wiemy

    • 5 5

  • mozna wybudowac parking podziemny

    • 8 5

  • Dziwne były te wymagania. (3)

    Jeśli kto chce kupić mieszkanie a nie ma samochodu to musiał i tak zapłacić za miejsce postojowe. Przecież w razie potrzeby mógł kupić parking w garażu zbiorowym do czego zmuszano dewelopera przed rozpoczęciem inwestycji. Troska urzędu o zapewnienie miejsca perkingowrgo wydaje się dobrodziejstwem ale na Starym Mieście mieszkają głównie starzy ludzie i chodzą tylko do pobliskich sklepów. Pamiętam czasy gdy na podwórkach stały 3-5 samochodów i ludzie żyli, mieli dzieci czyli - można.

    • 10 8

    • bełkot (2)

      Belkot i nic wiecej, aco z turystami a co z osobami z poza starego. Miasta ja sie tylko pytam?

      • 2 5

      • Miasto jest dla mieszkańców a nie na pokaz.

        • 0 3

      • A co oni mają do parkingów pod budynkiem mieszkalnym, nie będącym hotelem? Przecież i tak z niego nie skorzystają. A na przyjezdnych czekaparking przy PGEarenie , potem tramwaj.

        • 3 2

  • a to niespodzianka

    może budyń dostanie kolejną chatę o której zapomni wspomnieć w zeznaniu podatkowym

    • 11 3

  • No to teraz I L E to "zwolnienie" kosztowało? Warto się takim decyzjom po czasie uważnie

    przyjrzeć, prokuraturo...

    • 7 3

  • Rozumiem, że renta planistyczna zostanie naliczona? (1)

    Bo autorka art.nie dopytała.

    • 9 0

    • Opłata planistyczna jest tylko przy odsprzedaży gruntu w ciągu pięciu lat od nabycia. Inwestorzy czekają spokojnie aż rada zmieni plan. Korzyść że zmiany planu jest zwykle większa niż ewentualne straty spowodowane spadkiem cen mieszkań czy wzrostem cen materiałów budowlanych.

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane