- 1 Nie będzie lepszej segregacji - będą kary (257 opinii)
- 2 Śmierć Adamowicza. Wyrok ws. finału WOŚP (112 opinii)
- 3 Rozporządzenie ws. zakazu wstępu do lasów (33 opinie)
- 4 8 godzin opóźnienia i lądowanie w Poznaniu (368 opinii)
- 5 Pomorze za 36 lat: kobiece i... stare (83 opinie)
- 6 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (737 opinii)
Gdańsk poligonem dla nowego typu rond
Jeśli ktoś chciałby podszkolić się z jazdy samochodem po rondach powinien przyjechać do Gdańska. Oprócz zwykłych rond o przekroju jednej jezdni, kierowcy w Gdańsku korzystają z rond turbinowych, dwu- a nawet trzypasmowych. Jesienią pojawi się w mieście minirondo, a pod koniec roku otwarte zostanie jedno z największych rond w Polsce.
Od pomysłów gdańskich drogowców na ronda może się - nomen omen - zakręcić w głowie. Powód? Stają się liderem w skali kraju w wytyczaniu rond, czyli skrzyżowań z ruchem okrężnym. I wcale nie chodzi o ilość przebudowanych skrzyżowań, a o liczbę ich odmian jakie wprowadzają na nasze ulice.
Pozostaje mieć nadzieję, że nie będą mieć ambicji w doścignięciu pomysłowości Franka Blackmora, autora projektu magicznego ronda w angielskim Swindon. Tymczasem możemy zapraszać kierowców z innych miast, by nabierali doświadczenia w jeździe po nietypowych gdańskich rondach.
Ronda turbinowe - hit ostatnich lat
Pierwsze rondo turbinowe w Gdańsku powstało u zbiegu ulic: Budowlanych i Nowatorów pod koniec 2009 r. Zaprojektowano je w taki sposób, że ruch samochodów na pasie wewnętrznym i zewnętrznym nie przecina się. Początkowo kierowcy mieli problem z pokonaniem skrzyżowania, bowiem na rondo wjeżdżali z niewłaściwego pasa i w efekcie opuszczali go w innym niż planowanym kierunku.
Później skrzyżowania turbinowe zaczęły pojawiać się w Gdańsku jak grzyby po deszczu. Jedno z nich wykonano przy Ergo Arenie u zbiegu ulic Łokietka i Gospody . Kolejne zaprojektowano z użyciem wyłącznie znaków poziomych przy centrum handlowym na Karczemkach , a także na lotniskowym odcinku Trasy Słowackiego.
Ronda wielopasmowe
To przede wszystkim pozostałość po inżynierach sprzed 1989 r. Przykład? Targ Drzewny. Przez wiele lat obowiązywała tam (niepisana) zasada, że pierwszeństwo ma szybszy i większy. Wszystko za sprawą różnej szerokości jezdni. Ma ona bowiem od siedmiu do 14 metrów szerokości.
Rok temu udało się w tym miejscu nieco zapanować nad kierowcami, malując na jezdni znaki poziome. Nie przeszkadza temu fakt, że w jednym miejscu skrzyżowanie ma cztery pasy ruchu, a w innym dwa.
Rondo wielopasmowe wykonane według najnowszych standardów i norm możemy napotkać jadąc Trasą Sucharskiego do Westerplatte, na wysokości ul. Ku Ujściu .
Nowość, czyli minirondo
Tej jesieni na skrzyżowaniu ulic Goplańskiej i Otomińskiej pojawi się minirondo. Na czym ono polega?
Pośrodku skrzyżowania zostanie wykonany próg zwalniający w kształcie koła. Autobusy i ciężarówki, które z racji swojego rozmiaru nie zmieszczą się w promieniu ronda, będą mogły pokonać to skrzyżowanie jadąc na wprost. Natomiast wszystkie pojazdy osobowe będą zmuszone objeżdżać próg dookoła.
Budowa minironda pochłonie 160 tys. zł. Ma być gotowe pod koniec października. Wybuduje je firma MTM.
Podobne rondo, tyle że wybudowane na prywatnym terenie, możemy napotkać jadąc przez teren sklepu OBI w Szadółkach .
Rekordowe rondo w Letnicy
Tuż obok stadionu w Letnicy powstaje jedno z największych rond w Polsce. Splot Trasy Słowackiego i ul. Marynarki Polskiej będzie miał 130 metrów średnicy i trzy poziomy. Najwyżej, czyli w poziomie terenu, znajdzie się rondo dla samochodów. Na poziom -1 będą musieli zejść piesi, którzy będą chcieli przejść na drugą stronę Trasy Słowackiego lub ul. Marynarki Polskiej, a także do przystanków tramwajowych. Najniżej, bo na poziomie -2, pobiegnie Trasa Słowackiego. Ulica Marynarki Polskiej i Trasa Słowackiego będą połączone bezkolizyjnymi zjazdami.
Na nowym węźle powstanie siedem obiektów inżynierskich: dwa tunele pieszo-rowerowe w ciągu ul. Marynarki Polskiej nad Trasą Słowackiego, dwa wiadukty drogowe, dwa wiadukty techniczne dla instalacji, jeden wiadukt tramwajowy.
Nowe skrzyżowanie ma być gotowe pod koniec tego roku.
Miejsca
Opinie (217) 7 zablokowanych
-
2013-08-02 15:44
A może budować tak normalnie
Nie zgadzam się z tą pomysłowością, co skrzyżowanie to popisy twórców. Rozwiązania powinny być typowe, przewidywalne i wtedy unikniemy kolizji. Kto nie wierzy niech pojedzie do Paryża na plac gwiazdy - to nie jest zapyziały gdański Targ Drzewny i ludzie tam jeżdżą całkiem normalnie!
- 1 2
-
2013-08-02 14:51
rondo turbinowe
rondo w Kokoszkach jest genialne w swej prostocie - tam się nie da pojechać źle... znako pionowe, poziome.. jest wszystko - nic tylko stosować się do oznaczeń i jechać. Rondo przy Sobieskim się wreszcie uspokoiło ale część znaków jest kiepsko widoczna. Najbardziej niebezpieczne są skrzyżowania równorzędne - zawsze wjeżdżam na nie z duszą na ramieniu bo różne interpretacje już widziałem :(
- 3 0
-
2013-08-01 14:51
Ja się boję tego ronda! (6)
Jak ja tam teraz wjadę i się pogubię to co wtedy?
- 40 12
-
2013-08-02 14:25
Wtedy
St-ój H-alina
(H-ój St-alina) sorki za błędy, ale fonetycznie jest ok:)- 0 2
-
2013-08-02 06:06
To musisz sie niezwlocznie zatrzymac i spojrzec na mape
- 1 1
-
2013-08-01 14:54
Pani Halinko, bardzo prosimy zostać w kuchni. (1)
- 19 10
-
2013-08-01 21:23
Słabe trolle są słabe
- 2 0
-
2013-08-01 16:03
To wyjedziesz w Bieszczadach
Tam sobie na spokojnie zanalizujesz sytuacje.
- 9 0
-
2013-08-01 15:42
Będziesz jeździć w kółko :)
- 15 0
-
2013-08-02 12:59
wieczne narzekania
Polecam Lublin i Świdnik (na nowopowstałej drodze dojazdowej do lotniska min. 3 ronda turbinowe). Kierowcy jeżdżą, uczą się i nie narzekają. Jeśli ktoś nie ma ochoty na drobny wysiłek intelektualny to może powinien poruszać się komunikacją zbiorową.
kjk- 2 0
-
2013-08-02 12:03
Każde rondo powinno mieć prawoskręt z pasem włączenia się do ruchu.
Nie muszą wtedy nawet być turbinowe czy jakieś tam wielopasmowe, no ale po co prawoskręt, wtedy by nie było takich korków
- 0 2
-
2013-08-01 15:26
W PRuszcuz też mania rond (3)
które wcale nie poprawiają płynności ruchu nie mówiąc już o złym ich zaprojektówaniu a na wykonaniu kończąc. Ja rozumiem że ronda są podobno bezkolizyjne, ale .....
- 8 7
-
2013-08-02 08:32
ciekawe gdzie ty masz ronda? na osiedlowyhc uliczkach??? (1)
bo przy głównych trasach przelotowych to nawet nie słyszeli o rondach...
- 0 2
-
2013-08-02 11:58
widac w Pruszczu nie byłeś... są ronda i to całkiem sporo, a planowana jest budowa jeszcze kilku w najbliższym czasie, ale cóż, Ty wiesz najlepiej.
- 2 0
-
2013-08-01 22:14
ale w Pruszczu nie
ciekawe.
- 0 0
-
2013-08-02 11:52
Rondo przy Auchan w Gdańsku to już wyzwanie dla kierowcy, którzy nie umieją jeździć... a o reszcie nie wspomnę. Przy Auchan to już mają kierowcy kłopot nawet po narysowaniu pasów na nim jak powinno się poruszać a co dopiero wjechać na nie-strzałek i znaków drogowych przy rondzie też nie rozumieją kierowcy... nie umiesz jeździć - nie jedź!
- 3 0
-
2013-08-02 11:39
Targ drzewny rondem?
Jak na moje to jest plac, a nie rondo, poniewaz zwiera miejsca parkingowe
- 1 1
-
2013-08-01 14:56
wow w Słupsku ronda turbinowe są od 1999.. (5)
Propaganda sukcesu odbiera rozum.. Jedno rondo turbinowe na zadupiu i wielkie mecyje..
A całe Dolne Miasto jak arabski slums, 100m od Dworu Artusa...- 64 15
-
2013-08-02 11:29
ja
a co to jest słupsk? mała czy duża dziura?
- 2 0
-
2013-08-01 20:43
Jakie "Dolne Miasto 100 metrów od Dworu Artusa"?
Poproś Mikołaja o taśmę mierniczą pod choinkę.
- 2 3
-
2013-08-01 16:29
To najlepiej (2)
Zostan w Slupsku....masz sie czym chwalic...smiechu warte..
- 12 11
-
2013-08-01 16:41
Zazdrość Cię zżera? (1)
Gostek ma rację, u nas byle piardnięcie budynia jest sukcesem, a porażka...
Co ja piszę, przecież on nie ma porażek (bo sam jest jedną wielką porażką).- 18 9
-
Opinia została zablokowana przez moderatora
-
2013-08-01 14:48
dokładnie... (13)
Ronda nie są problemem. Niebezpieczeństwem jest brak myślenia prowadząc pojazd. Np: jak ktoś chce zjechać z lewego pasa na prawy, to nie wystarczy zerknąć w lusterko tylko na moment trzeba spojrzeć przez prawe ramie ( w sam. osobowym ).
- 47 6
-
2013-08-01 15:41
... po czym przywalić w hamujący samochód przed tobą (4)
- 12 7
-
2013-08-01 19:58
Jeżeli nie ogarniasz równocześnie,co dzieje się: (3)
a) bezpośrednio na jezdni przed Twoim samochodem
b) w dalszej odległości na jezdni przed Twoim samochodem
c) w otoczeniu drogi przed Twoim samochodem
d) i e) na sąsiednich pasach obok Twojego samochodu
f) i g) na sąsiednich pasach tuż za Twoim samochodem w tzw. "martwej strefie"
h) na jezdni za Twoim samochodem
nie powinieneś brać się za pilotowanie pojazdu mechanicznego poruszającego się z dużą prędkością. Jeżeli ktoś nie potrafi kontrolować tych 8 stref bez przerwy (a służy temu m.in. spoglądanie regularnie we wsteczne lusterko, spoglądanie w lusterka boczne i do tyłu przez ramię przy zmianie pasa), to nie nadaje się na kierowcę,gdyż przez nieuwagę prędzej,czy później spowoduje kolizję lub wypadek.
Niestety w XXI wieku utarło się,że każdy ma prawo,a więc i umiejętności do prowadzenia pojazdów samochodowych,niezależnie od rzeczywistości,a to nie prawda. Niestety,również system weryfikacji tych umiejętności (prawo jazdy i punkty karne) jest boleśnie nieszczelny.- 15 1
-
2013-08-02 11:01
dokładnie...
święte słowa !
- 0 0
-
2013-08-02 08:50
(1)
Faktycznie Skodziarze najlepiej pilotują auta. A ja myślałam,że pilotuje się samolot.Można także pilotować kierowcę samochodu, ale wtedy siedzi się na siedzeniu pasażera z którego trudno obserwować odbicie w lusterku wstecznym i skupia się raczej na mapie, road-booku lub itinererze ( to rodzaje map, zawierające jedynie schematy skrzyżowań z zaznaczonym kierunkiem, w którym należy się udać).
- 0 3
-
2013-08-02 09:22
Czepiasz się słówek,bo nie pojmujesz sedna:
Zarówno pilot i kierowca odpowiadają za bezpieczeństwo - pasażerów i innych pilotów. Różnica jest jedynie w skali i umiejętnościach,ale nie powinno być różnicy w podejściu. Tymczasem samoloty pilotują profesjonaliści,a samochodem kierować może byle sfrustrowany chmyz. A przecież i jedni, i drudzy,popełniając błąd, mogą zniszczyć mienie, poranić lub zabić ludzi. Albo zwierzęta. Niestety, każdy kierowca żąda wolności,ale mało który jest świadom związanej z tym odpowiedzialności za siebie i innych.
- 7 0
-
2013-08-01 15:02
(1)
tak fachowcy z elka na dachu ucza ze ogladasz sie w ciagniku i dobry kierowca korzysta tylko z lusterek
- 9 12
-
2013-08-02 11:00
no nie wiem
mnie uczyli inaczej i jak na razie jedyna kolizja, w której uczestniczyłem była spowodowana przez półgłówka, który to właśnie korzystał tylko z lusterka ruszając z zakorkowanego lewego pasa na środkowy. Gdyby nie to że natychmiast zacząłem uciekać do prawej granicy mojego pasa to rozharatał by mi cały bok. Skończyło się na zarysowaniu skrawka drzwi i felgi.
- 2 0
-
2013-08-01 16:19
wystarczą lusterka (5)
Ale dobrze ustawione, większość kierowcòw w swoim lusterku podziwia kawał swojego auta - a mogli by w tym miejscu widzieć o tyle więcej przestrzeni z boku auta.
- 8 5
-
2013-08-01 19:44
Kurda,Jasiu.Z takim podejściem to lepiej,żebym cię na drodze nie spotkał. (4)
Ja to siusiak,ale odpowiadam też za bezpieczeństwo Marysi na fotelu pasażera :/
Tak ciężko się obejrzeć przez ramię,nie,musi być taka historia,jak na Zwycięstwa przy konsulacie Chin w zeszłym roku? Trzeba narażać zdrowie innych przez własny sztywny kark???- 5 2
-
2013-08-02 09:48
jak będziesz tak wywijał głową w lewo i w prawo (1)
na al. zwycięstwa, to zabraknie ci szyi i dzwon jak malowany.
Kto was ludzie uczył jeździć?!- 2 4
-
2013-08-02 10:55
???
Co ty za głupoty gadasz z tym kręceniem głową w lewo i w prawo??? Jeśli nie rozumiesz sedna sprawy to się nie wymądrzaj i jeździj sobie kolejne 24 lata prawym pasem wzdłuż krawężnika.
Kolega bardzo profesjonalnie wypunktował 8 czynności, na które powinniśmy zwracać cały czas uwagę prowadząc pojazd. ( jak kontrolujesz odległość przed samochodem przed tobą i zerkniesz na ułamek sekundy przez prawe ramie na chwile przed zmianą pasa, to nie uderzysz w niego )- 2 0
-
2013-08-02 09:45
Stasio (1)
prowadzę auta od 24 lat, od 18 lat jeżdżę zawodowo i nigdy nie machałem głową w prawo. Nigdzie na zachodzie tego nie uczą. To tak jakbyś na sekundę czy dwie zamknął oczy w gęstym ruchu miejskim. Życzę Ci dużo zdrowia.
- 1 3
-
2013-08-02 09:58
Jesli nie masz pewności, że jedziesz szybciej on innych użytkowników ruchu jadacych w tym samym kierunku i masz zamiar zmienić pas. To warto "żucić" okiem nie tylko w lusterko. Samochód z prawego pasa mógł zjechać na środkowy, na który Ty też masz zamiar zjechać. Jak będzie w martwej strefie to masz boczne udeżenie i to jeszcze z Twojej winy.
Ile to osób sprawdze kto dzowni akurat podczas jazdy, to nie mów mi że nie masz czasu w nie których sytuacjach obrucić głowy.- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.