• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Inteligentne przejście dla pieszych w Gdańsku. Przydałoby się ich więcej

Maciej Korolczuk
9 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 

Kamery, detektory ruchu i kierunkowe oświetlenie - to nie wyposażenie luksusowego auta, lecz część infrastruktury zainstalowanej na przejściu dla pieszych przy Trakcie św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Wkrótce podobnie mogą wyglądać także inne "czarne punkty" na mapie Trójmiasta.



Co w największym stopniu zwiększa bezpieczeństwo pieszych na przejściach bez sygnalizacji świetlnej?

Aktywne czy - w zależności od nazewnictwa - inteligentne przejścia dla pieszych z każdym rokiem zyskują na popularności. Ich głównym zadaniem jest ograniczenie liczby wypadków z udziałem pieszych, poprawa ich widoczności na zebrze w okolicy przejścia oraz ułatwienie im przedostania się w bezpieczny sposób na drugą stronę jezdni.

Do niedawna jednym z najniebezpieczniejszych dla pieszych miejsc w Trójmieście było przejście na al. Hallera zobacz na mapie Gdańska między wiaduktem kolejowym a Operą Bałtycką. Po licznych i dramatycznie wyglądających wypadkach z udziałem pieszych zamontowano tam progi zwalniające, zwężono jezdnię, wprowadzono ograniczenie prędkości i stworzono dodatkowe oświetlenie (tzw. kocie oczka), co zwiększyło bezpieczeństwo pieszych i ograniczyło liczbę wypadków.

Zobacz więcej: Przejście dla pieszych: zatrzymać się czy jechać?

Jesienią z kolei przekonaliśmy się podczas naszego testu, że widoczność pieszego potrafią zwiększać zwykłe opaski odblaskowe. Są też rozwiązania bardziej śmiałe, ale też budzące kontrowersje, np. trójwymiarowe malowanie pasów na przejściu.

Czy lekiem na wypadki na przejściach mogą być trójwymiarowe pasy? Zdania są podzielone. Czy lekiem na wypadki na przejściach mogą być trójwymiarowe pasy? Zdania są podzielone.
Niektóre pomysły już są wdrażane. Od kilku lat w ramach uspokajania ruchu - głównie na drogach osiedlowych - skrzyżowania i przejścia dla pieszych są przebudowywane i podwyższane.

Nowością jest za to rozwiązanie zastosowane na Trakcie św. Wojciecha, gdzie tuż przy Zaroślaku powstało tzw. inteligentne przejście. Co to takiego?

- System składa się z zespołu dwóch lamp wyposażonych w urządzenia analizujące obraz wideo, które są zamontowane na przeciwległych krańcach przejścia. Obraz z urządzeń, pobierany w odstępie 0,2 sekundy, dostarczany jest do systemu analizującego strumień - wyjaśnia Jakub Dusza z biura prasowego Grupy Energa, która wdrożyła inteligentne przejście. - Algorytm porównuje kolejno pobrane obrazy i w przypadku wystąpienia różnicy określa wielkość obiektu, który różnice spowodował. Na tej podstawie system identyfikuje przechodnia, odróżniając go od innych "obiektów" (np. zwierzęcia czy samochodu). Oprawy kierunkowe LED emitują zogniskowany strumień światła, aby pomalowane na biało pasy były kontrastowo widoczne dla kierowców na tle ciemnej jezdni.
Przesuń aby
porównać

Jak to wygląda w praktyce? Gdy z przejścia chce skorzystać przechodzień, system automatycznie zwiększa natężenie oświetlenia, powodując, że sylwetka osoby pokonującej pasy jest bardziej widoczna, nawet przy bardzo niekorzystnych warunkach pogodowych.

Na razie takie inteligentne przejście zainstalowano w Trójmieście tylko na Trakcie św. Wojciecha, ale w planach jest stworzenie kolejnych, także na Kaszubach - m.in. w Kartuzach i Pucku. O kosztach instalacji i potencjalnych lokalizacjach spółka nie chce mówić. Jak słyszymy, te kwestie uzgadniane są z gminami "indywidualnie".

Wiadomo za to, że przejścia można realizować w kilku wariantach: droższym (z matami spowalniającymi i kocimi oczkami, defibrylatorem) i tańszym, pozbawionym tych udogodnień.

Oświetlone przejścia pojawiły się też w Sopocie



Wideo archiwalne

Opinie (111) 2 zablokowane

  • Zacznijmy od tego że w miastach buduje się tunele lub kładki na trasach o tak dużym ruchu. (2)

    Pasy przez drogę na której codziennie dochodzi do kolizji a ludzie z prowincji podróżują nią z prędkością 100km/h to nieporozumienie. Rozumiem że jakiś magik jak się nudził połączył kilka światełek czujek i przycisków w całość ale realnie działa to tak samo skutecznie jak opaski przeciwgwałtowe w Berlinie.
    Każdy inżynier czy technik zajmujący się drogami wie że jeśli mamy więcej niż 2 pasy ruchu to taka ulica jest niebezpieczna dla pieszych. Od pewnego natężenia ruchu dwa pasy są niebezpieczne.
    Dlaczego tego nie zamontowano na przejściu za Operą Bałtycką na której było wiele potrąceń? okazuje sie że to jest nieskuteczne.
    partyjniactwo i brak kompetencji skutkują takim tandeciarstwem.
    Z inteligencją to ma tyle wspólnego co dyplom prawnika prawa PRLu z przydatnością w zarządzaniu miastem.

    • 18 13

    • tunele i kładki budowało się w miastach lekceważących interesy pieszych

      w dobrze zarządzanych miastach interesom pieszych przyznaje się priorytet.

      Kierowcy sami potrafią zadbać o zakorkowanie miasta do imentu.

      W dobrze zarządzanych miastach ludzie zamożni korzystają z komunikacji miejskiej, chodzą pieszo lub jeżdżą rowerami.

      W źle zarządzanych miastach biedni ludzie jeżdżą samochodami i uważają to za jedyną dostępną im opcję.

      • 0 0

    • pas

      Wyprowadź się na wieś., będziesz miał jeden pas ruchu dla wszystkich.

      • 3 2

  • Przejścia podziemne (1)

    Nie ma ram żadnych wypadków tak mówią policyjne statystyki

    • 4 5

    • wypadków może i nie ma, ale zdarzają się napady

      po zmroku wiele osób nie czuje się w tunelach bezpiecznie

      • 0 0

  • to po xo Tristar? czy nie ppsiada za tyle kasy takich funkcji... (11)

    • 38 5

    • dlaczego chodniki toną w błocie sniwgu, lód ślisko, a drogi rowerowe czarne albo suche... (8)

      skoro da sie odśnieżyc dr to czemunie chodniki? malo ludzi teraz kezdi rowerem, duzo chodzi i sie przewraca...

      • 26 7

      • piesi mogą chodzić po odśnieżonych drogach dla rowerów

        nawet gdy nie ma śniegu, wielu czuje się tam bezpieczniej niż na przejściach dla pieszych, więc nie narzekaj nadmiernie.

        Oczywiście chodniki powinny też być odśnieżane, nie tylko jezdnie.

        • 0 0

      • (3)

        Dlatego że piesi są olewani a rowermany szczekaja i ujadaja ciągle jak kundle małe.

        • 19 12

        • (2)

          Widocznie umieją upomnieć się o swoje :P

          • 5 8

          • taaak? przecież rajtuzowi jęczą ze walcza o wszystkich - i pieszych i rowery... (1)

            • 1 2

            • blachośmierdziele za to tylko o większy smród

              • 1 0

      • Bo czesc DDR jest w kategorii drog odsniezanych. A sporo!zasypanych chodnikow powinny odsniezac wspolnoty ale maja to gdzies.

        • 1 0

      • Bo za drogi rowerowe odpowiada miasto a za chodniki zazwyczaj właściciele danej posesji. Teoretycznie jest obowiązek odśnieżania, ale nie wszyscy się z tego wywiązują. Także w razie wywrócenia się na śliskim chodniku warto sprawdzić, do kogo przynależy chodnik, na którym doszło do wypadku, i można domagać się odszkodowania podobnie jak w przypadku uszkodzenia samochodu na dziurze w drodze.

        • 1 1

      • Bo to Gdynia:)

        • 3 5

    • bo tristar służy do kierowania ruchem ulicznym a nie oświetleniem dróg i chodników

      • 0 2

    • bede uwarzal

      • 0 1

  • Najbezpieczniejszy jest tunel . (9)

    • 102 58

    • (2)

      Tunel dla samochodów rzecz jasna

      • 49 18

      • w tunelach dla samochodów zdarzają się karambole, a to nie jest bezpieczne dla kierowców

        w tunelach dla pieszych wielu pieszych nie czuje się bezpiecznie po zmroku.

        tunele dla pieszych chronią przed nieialnymi kierowcami, ale prowokują do szybszej jazdy po mieście oraz przekonania, że segregacja ruchu sprzyja bezpieczeństwu.

        W mieście najważniejsze jest rozumienie sensu uspokajania ruchu przez osoby decydujące się na jazdę samochodem, która z natury wiąże się z większym ryzykiem niż chodzenie pieszo czy jazda rowerem.

        Nawet, jeśli niektórym się wydaje, że jazda samochodem jest bezpieczna, warto, by wiedzieli, że jazda samochodem stwarza zagrożenie dla innych uczestników ruchu.

        • 0 3

      • Oczywiście

        • 2 3

    • Tunel dla jednych i drugich :)

      A na powierzchni trawnik i park ;)

      • 1 1

    • pewnie posadzili jakiegoś przy kamerze i ten kręci gałą...

      "Darek, zaświeć!"
      "Panie Darku... my też możemy prosić?"

      • 8 1

    • Najbezpieszniejsze (1)

      jest przejście naziemne przecinające jak najwięcej pasów na jak najbardziej ruchliwej drodze

      • 18 10

      • Najbezpieczniejsza jest ruchliwa droga w środku miasta.

        • 5 8

    • a przy Radarowej od lat miasto nie potrafi oświetlić przystanku

      podobno to przekracza ich możliwości

      • 6 1

    • Do czasu zalęgnięcia się w nim dresów ;)

      • 21 3

  • Szczególnie te "kocie oczka" na Hallera poprawiły bezpieczeństwo...

    odpadły po miesiącu, zostały dziury
    Podstawą jest dobre oświetlenie przejścia.

    • 1 2

  • lepiej niech system

    zapali czerwone światło przed przejściem

    • 2 0

  • Powinni raczej zastanowić się nad częstotliwością zmiany świateł

    Bo o każdej porze dnia pieszy musi odczekać 1,5 na zielone. To by dopiero było inteligentne. A tak - miastem jest podporządkowane kierowcom nawet... kiedy ich nie ma!

    • 5 0

  • inteligentne, sprytne, chytre i cwane przejście. Czy ono się uczy, czy reaguje na sytuacje nieprzewidziane przez (s)twórcę?

    • 4 3

  • Dla mnie spoko, ale zapewne przechodnie będą narzekać że to ich oślepia xD

    • 3 3

  • Super super (2)

    Doskonałe rozwiązanie

    • 36 1

    • Doskonałe to by było, gdyby było tanie

      albo tańsze niż ciągłe świecenie LEDu ze zwiększoną mocą. Jeśli koszt tej "zaawansowanej" technologii, która zapala światło tylko na chwile, wynosi więcej niż koszt ciągłego świecenia "zwykłej" lampy LED, to po co przepłacać?

      • 1 1

    • dodam tylko

      że w Polsce nie ma żadnych norm dot. oświetlenia przejść dla pieszych
      ani nakazu że muszą być oświetlone, ani żadnych norm jeśli już jakieś światło jest - parametry, jasność, lux-y czy lumeny
      dotyczy to zarówno samego przejścia jak i chodnika - dojścia, bo często jest tak że samo przejście jest oświetlone, ale pieszy wyłania się nagle z cienia i kierowca ma bardzo mało czasu na reakcję ( np. bezpieczne hamowanie )

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane