• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk sprowadzi kolejne tramwaje z Niemiec

Krzysztof Koprowski
19 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Do końca roku po Gdańsku powinno kursować 46 zmodernizowanych tramwajów typu N8C. ZKM dodatkowo chce nabyć cztery wąskotorowe pojazdy tego typu. Do końca roku po Gdańsku powinno kursować 46 zmodernizowanych tramwajów typu N8C. ZKM dodatkowo chce nabyć cztery wąskotorowe pojazdy tego typu.

Gdańsk planuje sprowadzenie kolejnych używanych tramwajów tzw. "Dortmundów", tym razem jednak w odmianie wąskotorowej. Cztery nowe pojazdy mają być w Gdańsku jeszcze w tym roku.



Czy lubisz jeździć "Dortmundami"?

Zakład Komunikacji Miejskiej ogłosił właśnie przetarg na modernizację czterech tramwajów typu Duewag M8C. Jest to wąskotorowa odmiana pojazdów doskonale znanych gdańszczanom jako tzw. "Dortmundy". Poza innym rozstawem kół, pojazdy te są niemal identyczne - także pod względem układu siedzeń. Mogą również poruszać się po torach bez potrzeby zawracania na pętlach (są tramwajami dwukierunkowymi).

Cztery pojazdy ZKM chce poddać przebudowie w zakresie zbliżonym do tego, który wykonuje obecnie Modertrans z "Dortmundami". Wymianie oczywiście ulegną wózki przystosowane do torów wąskotorowych o szerokości 1000 mm - w Gdańsku są szyny o rozstawie 1435 mm.

- Tramwaje po modernizacji będą prezentować się podobnie jak pojazdy typu N8C. Będą one natychmiast wysyłane z Niemiec do firmy, która wykona przebudowy - informuje Izabela Kozicka-Prus, rzecznik ZKM Gdańsk.

Pojazdy zyskają m.in. inny wygląd obu czół tramwaju, nowe siedziska oraz niskopodłogowy człon wraz z miejscem na wózek inwalidzki lub dziecięcy. Utrzymana zostanie także możliwość jazdy dwukierunkowej, przy czym tylko jedna z kabin motorniczego zyska klimatyzację. Tak było również w przypadku "Dortmundów", jednak należy pamiętać, że budowa linii na os. Morena nie przewiduje pętli w rejonie przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To oznacza znaczny spadek komfortu dla prowadzącego pojazd, gdy przesiądzie się do kabiny bez systemu chłodzenia.

- Na pewno będzie klimatyzacja w jednej kabinie. Rozważamy jednak możliwość montażu klimatyzacji również w drugiej - dodaje Kozicka-Prus.

ZKM nie chce udzielać informacji na temat miasta, z którego planuje pozyskać tabor. Przewoźnik robi obecnie rozpoznanie rynku odnośnie ceny. W grę wchodzą m.in. Augsburg, Bielefeld, Essen, Heidelburg, Mainz oraz Krefeld. Nieoficjalnie jednak mówi się o pierwszym z nich. Augsburski przewoźnik posiada obecnie 12 pojazdów tego typu, wszystkie wyprodukowane zostały w 1985 roku i charakteryzują się drzwiami w środkowej części (N8C zyskały je dopiero po przebudowie).

Po co jednak ZKM-owi nowy tabor? - Przyczyn zakupu jest kilka: Euro 2012, budowa trasy tramwajowej do pętli Nowa Łódzka oraz planowana linia na os. Morena. Zakup tramwajów pozwoli nam również na szybsze wyeliminowanie kolejnych "stopiątek" - tłumaczy rzecznik ZKM.

Nowe-stare tramwaje po przebudowie gdańszczanie ujrzą na torach przypuszczalnie jeszcze w tym roku, gdyż wykonawca modernizacji (poznamy go 22 czerwca) musi zakończyć przebudowę do 31 grudnia br. Szacowany koszt, podany w dokumentacji przetargowej, to ok. 1,1 mln zł bez VAT za sztukę (przebudowa jednego N8C kosztuje ok. 644 tys. zł). Jedynym warunkiem wyboru firmy dokonującej modernizacji jest najniższa cena.

Miejsca

Opinie (149) 3 zablokowane

  • Po prostu złomu się pozbywają nasi kochani sąsiedzi... (5)

    Wyślijmy im w rewanżu stare Ikarusy i Jelcze :-)
    Trochę szpachli, farby, nowe siedzenia, klima i niech nimi jeżdżą zamiast nowymi Mercedesami

    • 16 6

    • To zależy od punktu widzenia. Na tle wszystkiego co w Gdańsku, to praktycznie fabrycznie nowe pojazdy. (1)

      Jakbyś Konstale 105 sprzedał w Somalii, byliby zachwyceni jakby dostali statek Enterprajs.

      • 2 1

      • Nie. Pomyśleliby, że to dar od afrykańskich bożków.

        O!

        • 0 0

    • Idiota (2)

      Tramwaje mogą slużyć nawet kilkadziesiąt lat. A ten "złom" jest lepszy niż polskie Konstale serii 116 - o 20 lat młodsze.

      • 2 4

      • Nie-idiota (1)

        skoro "mogą slużyć nawet kilkadziesiąt lat" to dlaczego się ich pozbywają?

        • 1 3

        • bo ich stać na nowe-proste...

          a nas jak nie stać to załatwiamy coś z kąś i remontujemy... Najlepszym przykładem "odpicowania" staroci sa SKM'ki...

          • 2 3

  • Zlikwidujcie 100% niepotrzebne drzwi z lewej strony i schody do nich. W to miejsce podłogę i/lub siedzenia (2)

    Oraz kabinę tylną. Całkowicie zbędną. Gdyby nie to, Dortmundy miałyby pojemność jak transatlantyk.

    • 3 7

    • a jaka walka z wózkami o te miejsca jest, o rany kręcić i wrzucić (1)

      • 0 0

      • Że niby wygodnie tam wózek trzymać?

        • 0 0

  • Pesy są o wiele wygodniejsze dla ludzi niż ten złom z Niemiec

    • 7 2

  • czy to w ramach reparacji, czy w cenie złomu?

    ..........

    • 9 0

  • Ach te złomy z Niemiec (10)

    Sprowadzane po to żeby turyści niemieccy czuli się jak u siebie w domu

    • 95 49

    • (7)

      przynajmniej są wygodniejsze niz konstale;)

      • 6 8

      • (6)

        polskie myslenie.. ale musisz chyba za nie zaplacic nikt za darmo ich nie da.. rozumiem ze nowe sa o wiele drozsze.. no ale sprowadzac z niemiec tramwaje 1985r ktore beda jezdzily przez kolejne 20lat

        • 3 8

        • nie z 1985 a z 1978, polecam obejrzeć tabliczki znamionowe na obecnie jeżdżących (2)

          czyli są starsze niż nasze 105 które w większości są z lat 82-88

          • 5 2

          • A Ty czytaj artykuł

            Te nowe bedą z 1985 roku a te co już są przerobione to fakt są z 1978 i jestem w szoku jak wyglądają. Bo niskopodłogowy konstal z poczatku 2000 jest w gorszym stanie niż nie przerobiony dortmund z 1978 !

            • 3 0

          • Ale projekt z około 1920 roku

            • 2 2

        • A jakie Twoje myslenie? (2)

          A co innego proponujesz?
          Jezdzic przez 20 lat starymi 105?
          Ewentualnie kupic kilka szt nówek za cene modernizacji ok 40 N8C?

          • 6 3

          • (1)

            Złom to złom. Konstale są do tego większe. Więc wolę jeździć starymi 105 i sukcesywnie kupować nowe, niż kupować stare i remontować z Niemiec.

            • 8 5

            • Woleć to Ty se mozesz

              Sukcesywnie tzn 1 na rok? Bo wiecej kasy obecnie sie nie znajdzie.
              Czyli za ok 60 lat zostanie wymieniona flota 105. GRATULUJE.
              Wczesniej mysle ze zginiesz w jednej z tych 105.

              • 1 2

    • ich bin

      • 0 0

    • haha

      dookładnie xD

      tylko czemu jak my jeździmy tam do nich, nie czujemy sie tak samo?? OoooOO ;P

      • 0 2

  • ja to bym chcial (2)

    zeby motorniczowie sie nauczyli kiedy wlaczac a kiedy wylaczac ogrzewanie.
    ostatnio jechalem tramwajem, za oknem 18 stopni, a w srodku ogrzewanie :P

    • 17 1

    • Jezeli byla to 105tka to pewnie silniki ci ogrzewaly pupsko

      • 0 0

    • w Manie to wogóle jest problem, okna nie do otwarcia, klimy brak,a ogrzewanie właczone

      • 3 0

  • NOWE TRAMWAJE MADE IN POLAND - 1 rząd siedzen po każdej stronie i znowu walka o miejsce

    wszedzie na swiecie wpadli na to ze ludzie chca siedziec po 8 godzinach pracy wracajac do domu, tylko u nas jakies bezmozgowia usilnie promuja wiszenie na poreczach - co my nietoprzerze jestesmy. W dortmundach wszyscy sobie siedza a kto chce wysiasc wstaje i przechodzi miedzy siedzeniami bez problemu - czy to takie truddne??? widac u nas tak - ku....wa inżyniery....

    • 3 2

  • psują się!

    Mam (może subiektywne) uczucie, że tramwaje te często się psują. Widziałem kilkakrotnie jak były holowane przez poczciwe "Konstale"Są natomiast bardzo wygodne zwłaszcza w porównaniu z nowymi Pesami, które choć wielkie są strasznie niefunkcjonalne!

    • 4 1

  • bilety za drogie

    tylko dwa przystanki w ta i nazad a kasy trza dac jak diabli dużo

    • 2 2

  • Żenada !

    czy wszystko w co w Polsce się kupuje z zachodu to musi być używane ?!? Polskie myślenie.... myślą że oszczędzą a więcej się wydaje na eksploatacje tak leciwych sprzętów to już nikt tego nie liczy...

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane