• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk sprowadzi kolejne tramwaje z Niemiec

Krzysztof Koprowski
19 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Do końca roku po Gdańsku powinno kursować 46 zmodernizowanych tramwajów typu N8C. ZKM dodatkowo chce nabyć cztery wąskotorowe pojazdy tego typu. Do końca roku po Gdańsku powinno kursować 46 zmodernizowanych tramwajów typu N8C. ZKM dodatkowo chce nabyć cztery wąskotorowe pojazdy tego typu.

Gdańsk planuje sprowadzenie kolejnych używanych tramwajów tzw. "Dortmundów", tym razem jednak w odmianie wąskotorowej. Cztery nowe pojazdy mają być w Gdańsku jeszcze w tym roku.



Czy lubisz jeździć "Dortmundami"?

Zakład Komunikacji Miejskiej ogłosił właśnie przetarg na modernizację czterech tramwajów typu Duewag M8C. Jest to wąskotorowa odmiana pojazdów doskonale znanych gdańszczanom jako tzw. "Dortmundy". Poza innym rozstawem kół, pojazdy te są niemal identyczne - także pod względem układu siedzeń. Mogą również poruszać się po torach bez potrzeby zawracania na pętlach (są tramwajami dwukierunkowymi).

Cztery pojazdy ZKM chce poddać przebudowie w zakresie zbliżonym do tego, który wykonuje obecnie Modertrans z "Dortmundami". Wymianie oczywiście ulegną wózki przystosowane do torów wąskotorowych o szerokości 1000 mm - w Gdańsku są szyny o rozstawie 1435 mm.

- Tramwaje po modernizacji będą prezentować się podobnie jak pojazdy typu N8C. Będą one natychmiast wysyłane z Niemiec do firmy, która wykona przebudowy - informuje Izabela Kozicka-Prus, rzecznik ZKM Gdańsk.

Pojazdy zyskają m.in. inny wygląd obu czół tramwaju, nowe siedziska oraz niskopodłogowy człon wraz z miejscem na wózek inwalidzki lub dziecięcy. Utrzymana zostanie także możliwość jazdy dwukierunkowej, przy czym tylko jedna z kabin motorniczego zyska klimatyzację. Tak było również w przypadku "Dortmundów", jednak należy pamiętać, że budowa linii na os. Morena nie przewiduje pętli w rejonie przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To oznacza znaczny spadek komfortu dla prowadzącego pojazd, gdy przesiądzie się do kabiny bez systemu chłodzenia.

- Na pewno będzie klimatyzacja w jednej kabinie. Rozważamy jednak możliwość montażu klimatyzacji również w drugiej - dodaje Kozicka-Prus.

ZKM nie chce udzielać informacji na temat miasta, z którego planuje pozyskać tabor. Przewoźnik robi obecnie rozpoznanie rynku odnośnie ceny. W grę wchodzą m.in. Augsburg, Bielefeld, Essen, Heidelburg, Mainz oraz Krefeld. Nieoficjalnie jednak mówi się o pierwszym z nich. Augsburski przewoźnik posiada obecnie 12 pojazdów tego typu, wszystkie wyprodukowane zostały w 1985 roku i charakteryzują się drzwiami w środkowej części (N8C zyskały je dopiero po przebudowie).

Po co jednak ZKM-owi nowy tabor? - Przyczyn zakupu jest kilka: Euro 2012, budowa trasy tramwajowej do pętli Nowa Łódzka oraz planowana linia na os. Morena. Zakup tramwajów pozwoli nam również na szybsze wyeliminowanie kolejnych "stopiątek" - tłumaczy rzecznik ZKM.

Nowe-stare tramwaje po przebudowie gdańszczanie ujrzą na torach przypuszczalnie jeszcze w tym roku, gdyż wykonawca modernizacji (poznamy go 22 czerwca) musi zakończyć przebudowę do 31 grudnia br. Szacowany koszt, podany w dokumentacji przetargowej, to ok. 1,1 mln zł bez VAT za sztukę (przebudowa jednego N8C kosztuje ok. 644 tys. zł). Jedynym warunkiem wyboru firmy dokonującej modernizacji jest najniższa cena.

Miejsca

Opinie (149) 3 zablokowane

  • W Gdańsku powinny być publiczne rowery i hulajnogi.

    • 2 3

  • Tak chętnie eliminowane (3)

    105-tki są najwygodniejsze i najbardziej przestronne. Na dodatek w czasie upałów jedyne gdzie można porządnie wywietrzyć.

    • 23 10

    • zgadza się (1)

      ostatnio wsiadłem do jednego z tych nowych tramwajów, ciasno jak cholera

      • 4 1

      • Na dodatek

        jeśli latem jedzie w upale sto spoconych osób - niekoniecznie niemyjących się - to brak otwieranych okien to jednaj dość duży mankament. Zimny nawiew z klimy atmosfery nie oczyści, a co najwyżej ją ochłodzi.

        • 3 0

    • Taaaa...

      Zwłaszcza zima mozna sie w nich chłodzic ;]

      • 1 2

  • Po prostu złomu się pozbywają nasi kochani sąsiedzi... (5)

    Wyślijmy im w rewanżu stare Ikarusy i Jelcze :-)
    Trochę szpachli, farby, nowe siedzenia, klima i niech nimi jeżdżą zamiast nowymi Mercedesami

    • 16 6

    • Idiota (2)

      Tramwaje mogą slużyć nawet kilkadziesiąt lat. A ten "złom" jest lepszy niż polskie Konstale serii 116 - o 20 lat młodsze.

      • 2 4

      • Nie-idiota (1)

        skoro "mogą slużyć nawet kilkadziesiąt lat" to dlaczego się ich pozbywają?

        • 1 3

        • bo ich stać na nowe-proste...

          a nas jak nie stać to załatwiamy coś z kąś i remontujemy... Najlepszym przykładem "odpicowania" staroci sa SKM'ki...

          • 2 3

    • To zależy od punktu widzenia. Na tle wszystkiego co w Gdańsku, to praktycznie fabrycznie nowe pojazdy. (1)

      Jakbyś Konstale 105 sprzedał w Somalii, byliby zachwyceni jakby dostali statek Enterprajs.

      • 2 1

      • Nie. Pomyśleliby, że to dar od afrykańskich bożków.

        O!

        • 0 0

  • po przerobieniu te staruszki niesa takie zleee

    • 15 3

  • Po co jednak ZKM-owi nowy tabor? (2)

    Czyżby miasto jednak chciało zrezygnować z rewitalizacji linii na kolejowej na Letnicę?

    • 4 6

    • potrzebny, bo się w mieście asfalt kończy

      • 2 0

    • Nie ZKM tylko ZTM

      • 0 0

  • ja to bym chcial (2)

    zeby motorniczowie sie nauczyli kiedy wlaczac a kiedy wylaczac ogrzewanie.
    ostatnio jechalem tramwajem, za oknem 18 stopni, a w srodku ogrzewanie :P

    • 17 1

    • w Manie to wogóle jest problem, okna nie do otwarcia, klimy brak,a ogrzewanie właczone

      • 3 0

    • Jezeli byla to 105tka to pewnie silniki ci ogrzewaly pupsko

      • 0 0

  • . (2)

    "Jedynym warunkiem wyboru firmy dokonującej modernizacji jest najniższa cena. "

    Czyli wolą wywalić mniej pieniędzy, jak zainwestować odrobinę więcej.

    • 9 4

    • tak jest, wolą wydac mniej niż więcej (1)

      co za odkrycie, gratuluję :P

      • 1 0

      • Tańsza inwestycja niekoniecznie jest zalecana, dlatego np. ludzie kupują telefony Nokii/Samsunga/Sony Ericssona a nie jakieś podróby.

        • 0 0

  • Hmm coś nie tak

    Kupując Pestki,mieli mieć komplet nowego taboru
    Teraz ściema o linii na Morenę,kupują 4 Dortki i co?Konstal 105 zostaje.Lepiej to Ojro przenieśmy do Tczewa, bo znając życie to nawet stadion Nam Pan Płemieł zamknie:)

    • 8 5

  • Moim zdaniem dobra decyzja (7)

    Dortmundy mimo swojego wieku to bardzo dobry sprzęt, rzadko się psuje, a wbrew pozorom pakowny jest - zakładając jednakową powierzchnię na pasażera stojącego, zabiera o 30 osób więcej niż chwalony nie wiadomo za co Bombardier.

    • 11 9

    • (4)

      Tylko że Bombardier jest nowy, a Dortmund to stary złom. Takim tokiem myślenia można powiedzieć: po co kupować nowe, lepiej wyremontować stare 105 bo są jeszcze bardziej pakowniejsze niż Dortmundy. I teraz byśmy mieszkali dalej w jaskiniach.

      • 1 4

      • Odezwał sie znafca :) (3)

        Jaki złom? Pojazdy szynowe mają znacznie większą trwałość niż np. samochody. Nawet 30-letni tramwaj jest w kwiecie wieku. Jeśli tylko popracuje się nad mechaniką, to może posłużyć jeszcze drugie tyle.
        I jeszcze jedno, mój ty znafco: porównaj sobie gdańskie 105-tki i Dortmundy jeżdżące po ulicach Gdańska czy Poznania. Wiek niby podobny, ale... troszkę jakby w lepszym stanie są, prawda?

        • 4 0

        • (2)

          To czemu w innych krajach jeżdżą nowe tramwaje, a my skupujemy stare? Bo nie stać nas na nowe, nie dlatego, że są trwalsze.

          • 1 0

          • Sprzedaj Konstale 105 do Somalii. Z ich perspektywy to limuzyny.

            Wszystko jest względne. Na na naszym tle, Dortmundy są nowiutkie bez względu na metrykę.

            • 0 0

          • noo ale jednak w Niemczech jeżdżą Dortumundy.. a one stare. A Bombardier ma mniejszą ladowność, bo jest komfortowy >> ma dużo siedzeń ! I tak powinno być

            • 0 0

    • przypomina, badania wykazały,że 70% gdańszczań jest otyłych, przez karmienie Laysami dzieci w wózku (1)

      • 1 1

      • Czyli najlepsze byłyby PESY

        1) grubasy zmuszone byłyby do stania, bo w PESIE mało jest miejsc siedzących,
        2) w Bobardierach grubasy zajmują po dwa miejsca, a w PESIE się nie da :)

        • 1 0

  • hmm

    i znowu czekaja nas awarie...ahhh....

    • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane