• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk sprowadzi kolejne tramwaje z Niemiec

Krzysztof Koprowski
19 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Do końca roku po Gdańsku powinno kursować 46 zmodernizowanych tramwajów typu N8C. ZKM dodatkowo chce nabyć cztery wąskotorowe pojazdy tego typu. Do końca roku po Gdańsku powinno kursować 46 zmodernizowanych tramwajów typu N8C. ZKM dodatkowo chce nabyć cztery wąskotorowe pojazdy tego typu.

Gdańsk planuje sprowadzenie kolejnych używanych tramwajów tzw. "Dortmundów", tym razem jednak w odmianie wąskotorowej. Cztery nowe pojazdy mają być w Gdańsku jeszcze w tym roku.



Czy lubisz jeździć "Dortmundami"?

Zakład Komunikacji Miejskiej ogłosił właśnie przetarg na modernizację czterech tramwajów typu Duewag M8C. Jest to wąskotorowa odmiana pojazdów doskonale znanych gdańszczanom jako tzw. "Dortmundy". Poza innym rozstawem kół, pojazdy te są niemal identyczne - także pod względem układu siedzeń. Mogą również poruszać się po torach bez potrzeby zawracania na pętlach (są tramwajami dwukierunkowymi).

Cztery pojazdy ZKM chce poddać przebudowie w zakresie zbliżonym do tego, który wykonuje obecnie Modertrans z "Dortmundami". Wymianie oczywiście ulegną wózki przystosowane do torów wąskotorowych o szerokości 1000 mm - w Gdańsku są szyny o rozstawie 1435 mm.

- Tramwaje po modernizacji będą prezentować się podobnie jak pojazdy typu N8C. Będą one natychmiast wysyłane z Niemiec do firmy, która wykona przebudowy - informuje Izabela Kozicka-Prus, rzecznik ZKM Gdańsk.

Pojazdy zyskają m.in. inny wygląd obu czół tramwaju, nowe siedziska oraz niskopodłogowy człon wraz z miejscem na wózek inwalidzki lub dziecięcy. Utrzymana zostanie także możliwość jazdy dwukierunkowej, przy czym tylko jedna z kabin motorniczego zyska klimatyzację. Tak było również w przypadku "Dortmundów", jednak należy pamiętać, że budowa linii na os. Morena nie przewiduje pętli w rejonie przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To oznacza znaczny spadek komfortu dla prowadzącego pojazd, gdy przesiądzie się do kabiny bez systemu chłodzenia.

- Na pewno będzie klimatyzacja w jednej kabinie. Rozważamy jednak możliwość montażu klimatyzacji również w drugiej - dodaje Kozicka-Prus.

ZKM nie chce udzielać informacji na temat miasta, z którego planuje pozyskać tabor. Przewoźnik robi obecnie rozpoznanie rynku odnośnie ceny. W grę wchodzą m.in. Augsburg, Bielefeld, Essen, Heidelburg, Mainz oraz Krefeld. Nieoficjalnie jednak mówi się o pierwszym z nich. Augsburski przewoźnik posiada obecnie 12 pojazdów tego typu, wszystkie wyprodukowane zostały w 1985 roku i charakteryzują się drzwiami w środkowej części (N8C zyskały je dopiero po przebudowie).

Po co jednak ZKM-owi nowy tabor? - Przyczyn zakupu jest kilka: Euro 2012, budowa trasy tramwajowej do pętli Nowa Łódzka oraz planowana linia na os. Morena. Zakup tramwajów pozwoli nam również na szybsze wyeliminowanie kolejnych "stopiątek" - tłumaczy rzecznik ZKM.

Nowe-stare tramwaje po przebudowie gdańszczanie ujrzą na torach przypuszczalnie jeszcze w tym roku, gdyż wykonawca modernizacji (poznamy go 22 czerwca) musi zakończyć przebudowę do 31 grudnia br. Szacowany koszt, podany w dokumentacji przetargowej, to ok. 1,1 mln zł bez VAT za sztukę (przebudowa jednego N8C kosztuje ok. 644 tys. zł). Jedynym warunkiem wyboru firmy dokonującej modernizacji jest najniższa cena.

Miejsca

Opinie (149) 3 zablokowane

  • Adamowicz musi odejść !!!!!

    wstyd.......płakać sie chce........jak żebraki....

    • 2 0

  • złomy na złom

    CZY to te które mają drzwi z obu stron Jeżeli tak to duży błąd schody z drugiej strony gdy jest tłok grozi wypadkiem ,lepiej wsiąść do przestronnego tramwaju po nawet jeśli trochę trzeba postać .

    • 3 1

  • popieram zakup złomu

    Wole jezdzic tym złomem na siedzaco niz PESAMI na stojąco

    • 0 3

  • W lach osiemdziesiątych i późniejszych złomy VV Polówki ściągaliśmy

    teraz nasi włodarze miejscy czyszczą rynek Niemcom ze złomowiska.
    Zamiast stawiać na krajową PESE, dając robotę innym !!!

    • 2 1

  • Zakupmy więcej tramwajów PESA

    Krajowe i dajemy pracę innym jak ktoś słusznie powiedział, a nie odzłamiać Niemcy ku ich radości za kasę jeszcze z naszej kieszeni.

    • 3 2

  • żal

    Jak długo jeszcze w tym kraju będziemy kupować stare graty z zachodu ?? Czy władze Gdańska nie myślą ?? Co to za interes kupić grata by zaoszczędzić grosze a potem wydawać fortunę na modernizacje i remonty ?? A gdzie wspieranie polskiej gospodarki ?? Te tramwaje nie są warte swej ceny ?? Jak dla mnie patologia i tyle :D W gdańsku trzeba rozsądnej władzy :D a obecna nie myśli przyszłościowo :P

    • 2 2

  • Tramwaje M8C dla Bydgoszczy.

    Te tramwaje powinna kupić Bydgoszcz , gdyż w Bydgoszczy rozstaw torów
    wynosi 1000 mm czyli jest taki sam jak Agsburgskich M8C.

    Po za tym Bydgoszcz będzie potrzebowć więcej wagonów z powodu otwarcia
    trasy tramwajowej do dworca PKP.

    • 18 11

  • Tramwaje M8C dla Bydgoszczy.

    Te tramwaje z Augsburga powinna kupić Bydgoszcz , gdyż w Bydgoszczy jest
    ten sam rozstaw toru co w Agsburgu (1000 mm).
    Wagony te przydały by się w Bydgoszczy gdyż niedługo będzie oddana linia tramwajowa do dworca PKP w 2012 roku i jest za mało tramwajów przegubowych.

    • 17 11

  • ZAJEZDNIA ŁĄKOWA

    Dobrym pomysłem na usprawnienie gdańskiej komunikacji tramwajowej , było by przywrócenie zajezdni tramwajowej przy ulicy Łąkowej do ruchu i stacji obsługi
    tramwajów.
    Myślę , że nie ma w najbliższym czasie perspektyw na budowę nowej zajezdni
    tramwajowej w Gdańsku , w takim układzie należy przywrócić do ruchu tą wła -
    śnie zajezdnię.

    • 18 11

  • Czy zajezdnia tramwajowa Łąkowa doczeka się reaktywacji ?

    No błagam niech ktoś wreszcie się zainteresuje i ruszy z miejsca sprawę zaje -
    zdnii tramwajowej 'Łąkowa' , aby ta właśnie wozownia znowu była stacją ruchu
    , a nie parkingiem samochodowym.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane