• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk testuje elektryczny autobus

Maciej Korolczuk
28 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 

Jeszcze w ubiegłym tygodniu po Gdyni rozwoził pączki, a teraz przez najbliższy miesiąc będzie testowany przez Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Mowa o elektrycznym, bezemisyjnym autobusie Mercedes eCitaro. Można go spotkać na linii 139.



Pojazdy elektryczne w komunikacji miejskiej to:

Wyprodukowany przez Mercedesa testowany autobus ma 12 m długości, ładowarki USB, systemy bezpieczeństwa i komfortowy system klimatyzacji. Waży około tony więcej niż autobus z silnikiem diesla. Przy intensywnym użytkowaniu w ruchu miejskim jest w stanie przejechać około 140-150 km na jednym ładowaniu. Umożliwia podróż 82 pasażerom, posiada trzy wejścia oraz prosty system informacji pasażerskiej.

W czwartek po raz pierwszy wyjechał na ulice Gdańska. W porannym i popołudniowym szczycie woził pasażerów na linii 139 między Oliwą PKP a dworcem we Wrzeszczu.

- W Gdańsku autobus pozostanie na testach do 24 marca - wyjaśnia Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT. - Na razie testujemy go na linii 139, ale docelowo sprawdzimy jak sobie radzi także na innych liniach. Decyzje o tym, gdzie i kiedy wyjedzie z bazy autobusowej przy Hallera, gdzie jest ładowany, będą zapadać na bieżąco.

Rozkład jazdy ZTM Gdańsk



Ładowanie baterii w tym modelu trwa ok. 8 godzin. Pojazd jest wyposażony w baterie litowo-jonowe o mocy 243 kWh, które zostały podzielone maksymalnie na 10 modułów - dwa na dachu, cztery z tyłu pojazdu, a dodatkowe dwa-cztery moduły zgodnie z życzeniem przewoźnika mogą być zainstalowane na dachu.

  • Autobus pozostanie na testach w Gdańsku do końca marca.
  • Autobus można spotkać na linii 139.

- Jak zaznaczają jego producenci, eCitaro przeszedł wielomiesięczne testy w najbardziej surowych warunkach klimatycznych. Komfort termiczny w przestrzeni pasażerskiej sterowany jest algorytmem uwzględniającym temperaturę zewnętrzną i liczbę pasażerów - dodaje Dobrowolska.
Choć autobus jest bezemisyjny to do ogrzania kabiny pasażerskiej potrzebuje oleju napędowego. Od autobusów GAiT na pierwszy rzut oka odróżnia go malowanie - burty są śnieżnobiałe, pojazd wydaje się też wyższy, a w środku mniej hałaśliwy. Jest też stosunkowo tani w utrzymaniu. Przejechanie 100 km to koszt ok. 50 zł - dla porównania autobus z napędem diesla potrzebuje 30-40 l./100 km. Kosztowny jest z kolei zakup pojazdu oraz wyposażenie i jednoczesna eksploatacja kilkunastu czy kilkudziesięciu stacji ładowania.

Pasażerowie oprócz gniazd do ładowania telefonu mają też do dyspozycji kilka innych - mniej lub bardziej przydatnych - gadżetów np. guziki informujące kierowcę o potrzebie zastosowania przyklęku (obniżenia krawędzi w celu ułatwienia wsiadania lub wysiadania z pojazdu), rampy dla osób niepełnosprawnych czy przycisk sygnalizujący potrzebę udzielenia pomocy osobie z ograniczeniami ruchowymi.

Miejsca

Opinie (182) 7 zablokowanych

  • W ramach narodowej strategii "Węgiel forever " (3)

    Mateusz wybuduje Autosana na węgiel . Nasz narodowy patriotyczny autobus . I praca będzie bo każdym autobusie oprócz kierowcy będzie piecowy.

    • 17 7

    • (2)

      Wybuduje Autosana? Po jakiemu to? Wsiadasz do samochoda? Odbierasz telefona czy telefon?

      • 4 1

      • Autosanu może być ?

        • 2 1

      • Wiesz jest coś takiego jak odmiana przez przypadki.

        W tym przypadku jak najbardziej możliwa.

        • 2 2

  • Znowu wiatrówa sie wkrecil (3)

    • 8 1

    • No co ja poradzę...8-)))))

      • 1 0

    • Czy Ty jesteś zazdrosny że Ciebie nie ma na tym miejscu?

      • 1 0

    • Co wy chcecie? Do takich filmów trzeba mieć wygląd i pieniądze. Wygląd jest a pieniądze nie moja sprawa :)

      • 1 0

  • Mam auto o podobnym zasięgu

    ...życzę powodzenia.

    • 6 2

  • brudny (2)

    mogli go umyć do testów...

    • 6 6

    • Taa jutro beda go myli na kazdym przystaniu specjalnie dla ciebie

      • 3 1

    • W takie zimno? Bóg Cię opuścił?

      • 1 1

  • W Gdyni (3)

    Mieliśmy trolejbusy zanim ta cała moda na eko stała się modna

    • 26 3

    • (1)

      Na dodatek trolejbusy sa duzo lepsze, bo moga dzialac bez baterii.

      • 4 3

      • Taa, bo trolejbusu niby ładować nie trzeba? Zastanów się....

        • 0 1

    • a w gdansku

      mielismy tranwaje...

      • 1 1

  • Po Polsce już jeździ milion samochodów elektrycznych wyprodukowanych przez Morawieckiego.

    Obiecał i są . Co tam jeden autobus.

    • 13 4

  • ikarusy (3)

    Przejechanie 100 km to koszt ok. 50 zł - dla porównania autobus z napędem diesla potrzebuje 30-40 l./100 km. Ikarus potrzebował 26 litrów oleju napędowego.Ekologia jak kij.

    • 12 1

    • Jak dodasz do tego konieczność wymiany akumulatorów co kilka lat (2)

      Które kosztują tyle, co pół autobusu to robi się ciekawie. A te akumulatory też trzeba przetworzyć.

      • 5 1

      • Kwak, ty nie rozumiesz, że branża cały czas (1)

        pracuje nad polepszaniem tych pojazdów?

        A odpowiednikiem przetworzenia akumulatorów jest np. przetworzenie ropy naftowej w paliwa w rafineriach oraz przetworzenie zużytych aut spalinowych po ich wycofaniu z eksploatacji.

        Zatem nie wiem co tu tworzysz takim pisaniem ?

        • 0 1

        • W - Ty chyba nie rozumiesz mechanizmu

          Odpowiednikiem przetworzenia akumulatorów nie jest przetworzenie ropy naftowej. Przetworzenie ropy naftowej to można porównać co najwyżej do wytworzenia energii elektrycznej (czyli wydobycie węgla i przetworzenie na energie el.) . Akumulatory to zupełnie osobna para kaloszy, i należy mieć oczywiście na uwadze koszt ich wymiany. Obecnie dzięki lobbowaniu, podpierając się rzekomo proekologicznym działaniem, m.in energia elektryczna nie jest obłożona taką akcyzą jak paliwa płynne. Obecnie ponad połowa ceny ON to podatki. Tak stan rzeczy służy tylko producentom nowych pojazdów. Kiedy ilość pojazdów elektrycznych przekroczy pewien próg z pewnością energia elektryczna wykorzystywana do napędu pojazdów będzie obłożna odpowiednią akcyzą.

          • 1 0

  • (1)

    Wow.... Przyciski dla pasażerów.... Kiedy ja jadę do pracy autobusem pan Kierowca z 210 "nie widzi" włączonego przycisku "na żądanie"... :)

    • 6 4

    • Bo notorycznie wciskasz nie ten przycisk co trzeba

      • 3 2

  • Naczelny tester GAiT-u :)

    • 8 1

  • a młodzież testuje elektroniczne papierosy (1)

    też nieemisyjne

    • 7 4

    • Te kleby oparow, ktory sie z nich wydobywaja to ten brak emisji?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane