• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk ubezpieczy tunel pod Martwą Wisłą. Za polisę zapłaci 3 mln zł rocznie?

Maciej Naskręt
18 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Wnętrze tunelu pod Martwą Wisłą tuz przed końcem 2015 r. Wnętrze tunelu pod Martwą Wisłą tuz przed końcem 2015 r.

Ruszył przetarg na ubezpieczenie tunelu pod Martwą Wisłą. zobacz na mapie Gdańska Ze wstępnych założeń miasta wynika, że polisa może kosztować nawet 3 mln zł rocznie. Firmy zainteresowane kontraktem i ich oferty cenowe poznamy pod koniec lutego.



Czy ubezpieczasz się w swoim życiu prywatnym?

Gdańsk zbliża się powoli do otwarcia 1,4-kilometrowego tunelu pod Martwą Wisłą w porcie. zobacz na mapie Gdańska Przed nowym rokiem zakończono oficjalnie prace. Pierwsze samochody pod rzeką mają przejechać w kwietniu tego roku.

Jednak jeszcze przed otwarciem tunelu należy obiekt ubezpieczyć, by w razie szkód spowodowanych wadliwym jego funkcjonowaniem lub usterki samej konstrukcji tunelu, kosztów likwidacji szkód bezpośrednio nie ponosiło miasto. W tym celu Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku ogłosił przetarg, w którym będzie czekać na oferty firm ubezpieczeniowych do końca lutego.

Przetarg podzielony jest na dwa zadania (pozyskanie dwóch polis). Pierwsze przewiduje ubezpieczenie majątku - całego tunelu, a także podstawowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej. Drugie zadanie to ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej, ale o znaczeniu nadwyżkowym.

W ostatnim przypadku nieprzewidziany wypadek może skutkować roszczeniami, których skala wykracza poza ubezpieczenie OC podstawowe. Po wyczerpaniu limitów odpowiedzialności ubezpieczyciela przedsiębiorca, w naszym przypadku miasto, zmuszone byłoby do samodzielnego prowadzenia postępowań związanych z roszczeniami oraz pokrycia odszkodowań z budżetu.

Odszukaj agencje i firmy ubezpieczeniowe w naszym katalogu.

Władze ZDiZ od początku zaznaczały, że z ogłoszeniem przetargu na asekurację będą czekać do ostatniego momentu przed otwarciem tunelu. Zatem pojawienie się takiego przetargu jest sygnałem, że otwarcie tunelu jest już blisko.

- Planowany termin objęcia ochroną ubezpieczeniową to 1 maja 2016 r. Umowa będzie obowiązywać na 12 miesięcy - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy ZDiZ w Gdańsku.
Jeszcze w zeszłym roku urzędnicy oszacowali, że ubezpieczenie tunelu może kosztować ok. 3 mln zł rocznie. Dlaczego? Składkę dla pierwszej polisy - majątkowej - oblicza się na podstawie wartości odtworzenia tunelu, a, przypomnijmy, realizacja obiektu pochłonęła 885 mln zł. Druga polisa dotyczy odpowiedzialności cywilnej. Tu opłata za ubezpieczanie nie powinna przekroczyć 200 tys. zł.

Dla porównania przedstawiamy ubezpieczenie innej podobnej cenowo inwestycji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Składka roczna OC wynosi 90 tys. zł, a ubezpieczenie majątkowe - 178,5 tys. zł. Na tak niewielką opłatę za ostatnią polisę wpływa fakt, że jest to inwestycja liniowa i nie powinno dojść do jej uszkodzenia na całym odcinku, o czym nie można mówić w przypadku tunelu pod Martwą Wisłą.



Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zainkasuje 885 mln zł.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Miejsca

Opinie (132) 2 zablokowane

  • a teraz na poważnie....

    Po co zbudowano tunel?
    żeby tiry mogły z portu północnego przez nową słowackiego jechać w kierunku obwodnicy zbudowanej w latach 70tych xx wieku.
    ale nie ma trasy między wylotem tunelu w letnicy, a nową słowackiego.
    samochody pojadą przez zaspę.
    to nieprzemyślana inwestycja.

    • 6 0

  • 500 000 T urobku

    A ktoś wie ile ton bursztynu wydobyto ;)? Tak było głośno przed kopaniem a po wykopaniu cisza.

    • 4 1

  • ja pier... zeby budowac 5 lat tunel tak to tylko w Polsce jest

    ja pier... zeby budowac 5 lat tunel tak to tylko w Polsce jest

    • 3 2

  • :] (3)

    Gdyby powstał tunel pod Pachołkiem,także będzie to kosztować słono.Ciekawe,czy podzielą się tym wydatkiem Gdańsk z Sopotem.

    • 33 7

    • przede wszystkim w Gdansku nalezy przestac myslec o kolejnych dwupasmowych drogach, ktore niby maja rozwiazac problem korkow

      MIasto o pewnych rozmiarach nie uniknie korkow w godzinach szczytu. Trzeba sie z tym pogodzic.

      Mozna wydac jeszcze 10 mld zlotych na drogi, ale wtedy jedyne co sie stanie to dalsze wyburzenia w rdzennych dzielnicach i wyprowadzka jeszcze wiekszej liczby ludzi jeszcze dalej, no bo:
      - w centrum nie da sie zyc - taki halas
      - z prowincji latwo dojechac - takie szerokie drogi

      jak to zsumujemy otrzymujemy kolejne samochody na drogach dojazdowych = korki.

      Absolutne NIE dla tunelu pod pacholkiem i Drogi Czerwonej. Nadzieja na nagle oswiecenie przy projektowaniu Nowej Politechnicznej oraz Dorgi Zielonej (w obu wypadkach jako alei miejskich, a nie tras tranzytowych).

      • 1 2

    • pod Pachołkiem jedno ryzyko mniej - trudniej zatopić

      • 9 0

    • Znając kiędzierzawego cwaniaka, to nie, tym bardziej że potencjalny tunel biec będzie przez tereny Gdańska (i o to chodziło by nie wpuścić ruchu i przebudować ul. Reja) więc za co tu płacić a nadto, zbyt długo trwała operacja podziału hali na dwa miasta przez co Sopot musiał bulić za hale pełną stawkę przez blsko dwa lata juz po zbudowaniu.

      • 4 2

  • (2)

    Przezorny zawsze ubezpieczony.

    • 75 6

    • w sumie chcialbym wiedziec, jaka kwota budzetow Gdanska, Gdyni i wojewodztwa idzie na ubezpieczenia

      Mogloby sie okazac, ze lepiej jest te pieniadze co roku wplacac na jakis specjalny fundusz remontowo-naprawczy i np. po 10 latach uzbieraloby sie z 200 mln zlotych, co mogloby z kolei pozwalac na jakies drobne inwestycje komunalne (elektryfikacja PKM, budowa nowego odcinka tramwajowego itp.).

      Moze nawet pozwoliloby stworzyc Pomorski Bank Inwestycji Infrastrukturalnych. Gdansk od zawsze byl miastem kupieckim. Pieniadz nie powinien lezec w sejfie, tylko pracowac.

      Prosze pamietac, ze ubezpieczyciel dokladnie wie, jakie jest ryzyko wystapienia konkretnych zniszczen. I ustanawia na tyle wysoka stawke, aby mu sie to oplacalo. Nikt tam nie doklada do interesu. O ile w przypadku samego tunelu takie 3mln na wiele by sie nie zdalo, to pewnie SKM i PKM jest tez ubezpieczone, podobnie stadion, teatry, szkoly itp.

      Mozna by policzyc. Moze sie oplaca. Ktos to zrobil? Odpowiedz chyba niestety znam :(

      • 0 1

    • Proponuję zarejestrować ten tunel w Wejherowie lub podobnym kurorcie

      i będzie składka niższa. Tak robią trójmiejskie rekiny przedsiębiorczości, może warto wziąć przykład?

      • 11 1

  • A czy ulice w Gdańsku też są ubezpieczone?

    • 4 0

  • Nie Gdańsk, a MY zapłacimy! Pisz logicznie, pismaku!

    Pewnie ubezpieczono b e z szukania najkorzystniejszej oferty...

    • 4 3

  • W tych 3 milionach (1)

    są ukryte prowizje dla stron.

    • 5 2

    • dla pośrednika - wyłonionego zza pleców poza przetargiem

      • 0 1

  • albo wycieczki

    • 2 1

  • Audyt w Gdańsku konieczny

    Prosimy o Audyty w samorządach bo co tam sie dzieje w popslsldpalikotowych gminach i miastach to przechodzi ludzkie pojęcie. Samowola, rozkradanie przed ucieczką.

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane