• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk utajnia prace nad logotypami miejskich spółek

Maciej Korolczuk
4 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Urzędnicy nie chcą udzielać informacji o planowanych zmianach, bo chcą uniknąć sytuacji, jaka miała miejsce po zaprezentowaniu w ubiegłym roku kontrowersyjnego logo województwa pomorskiego. Urzędnicy nie chcą udzielać informacji o planowanych zmianach, bo chcą uniknąć sytuacji, jaka miała miejsce po zaprezentowaniu w ubiegłym roku kontrowersyjnego logo województwa pomorskiego.

Studenci Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku opracowali koncepcję ujednolicenia logotypów spółek miejskich w Gdańsku. Projekty zostały zaprezentowane władzom miasta, którym pomysł się spodobał. Nieoficjalnie idei sprzeciwiają się władze części spółek, które nie chcą zgodzić się na zmiany, gdyż musiałyby pokryć część związanych z nimi kosztów. Magistrat - w obawie przed krytyką - sprawy komentować nie chce. Projektów na razie nie zobaczymy.



Czy podoba ci się pomysł ujednolicenia logotypów i nazw spółek miejskich?

Projekt spójnej koncepcji miejskich znaków graficznych został zrealizowany przez studentów jako zadanie semestralne w Pracowni Plakatu i Form Reklamowych pod okiem prof. Sławomira Witkowskiego.

- Zadanie przygotowania spójnej koncepcji realizowali studenci trzeciego roku licencjatu oraz pierwszego roku studiów magisterskich. Praca nad przygotowaniem logotypów idealnie wpisywała się w program prowadzonych przeze mnie zajęć. Miejskie logotypy to projektowo bardzo ciekawy problem. Przed studentami stanęła zagadka: jak z chaosu wyodrębnić porządek, który musi być spójny graficznie, choćby z symbolem miasta, a więc gdańskimi lwami - mówi prof. Sławomir Witkowski.
W trakcie prac nad nowymi logotypami dla gdańskich spółek studenci analizowali, jak wyglądają podobne grafiki za granicą. Inspiracją były dla nich np. logotypy ministerstw holenderskich czy niemieckich, gdzie już dawno władze doszły do wniosku, że z wizerunkowego punktu widzenia spójny system graficzny dla państwowych czy miejskich instytucji powinien być jednym z priorytetów w budowaniu strategii marketingowej.

Logotypy wybranych spółek prawa handlowego z udziałem Gminy Miasta Gdańska. Logotypy wybranych spółek prawa handlowego z udziałem Gminy Miasta Gdańska.
Zanim grupa ok. 20 studentów przygotowała nowe wersje logotypów miejskich spółek, najpierw poddała je selekcji. Jednym z problemów było np. wypracowanie jednej koncepcji dla organizacji o krótkich i długich nazwach. Oprócz zmian graficznych, studenci zaproponowali uporządkowanie nazw miejskich instytucji, które mieszkańcom sprawiają problemy z identyfikacją czy podziałem kompetencji.

Nad całością czuwał prof. Witkowski oraz jego asystent Adam Świerżewski, prowadzący studio graficzne Świerszcze, które wcześniej dla miasta opracowało projekt i grafikę kampanii promującej Święta Bożego Narodzenia, a także współpracowało z magistratem przy konsultacjach społecznych, przygotowywało różnego rodzaju zaproszenia, reklamy prasowe czy materiały promocyjne.

Na początek miasto wsparło prace studentów kwotą 3,6 tys. zł.

- Wyszliśmy z założenia, że szkoda by było, aby nasza praca poszła na marne, dlatego zdecydowaliśmy się przedstawić jej wstępne efekty w magistracie. Prezydentowi bardzo spodobały się przedstawione projekty. Problem pojawił się, gdy koncepcja została zaprezentowana miejskim spółkom, ale o tym nie chcę i nie mogę mówić - dodaje prof. Sławomir Witkowski.
  • Jako jedne z pierwszych na unifikację logotypów miejskich instytucji zdecydowały się władze holenderskie.
  • Podobną politykę zastosowano także w Niemczech.
Miasto nie komentuje

Chcieliśmy poznać szczegóły tej koncepcji. Na etapie jej przygotowania miastu zależało jednak na dyskrecji, dlatego gdy urzędnicy dowiedzieli się, że wiemy o pomyśle, wprowadzili embargo na udzielanie informacji mediom. Urzędnicy obawiają się, że efekty pracy studentów spotkałyby się z falą komentarzy, tak jak to miało miejsce w przypadku nowego logo województwa pomorskiego. Od tamtego czasu urzędnicy chcą zminimalizować podobne ryzyko przy podejmowaniu kluczowych decyzji, odnośnie opracowań graficznych, z których ma korzystać miasto czy województwo.

Nie chcą płacić za zmiany

Na krytyczną reakcję z zewnątrz nie musiano jednak czekać, bo - jak nieoficjalnie ustaliliśmy - idea już na wstępnym etapie nie przypadła do gustu władzom części spółek. Nowe logotypy wiązałyby się ze zmianą całego oznakowania firmy na zewnątrz np. materiałów reklamowych i informacyjnych (papieru firmowego, pieczątek, służbowych samochodów etc.), czy przeprowadzenia kampanii informacyjnej. Trzeba by było przeprowadzić także mozolne uzgodnienia m.in. z punktu widzenia prawnego. Jak usłyszeliśmy od osoby zaangażowanej w realizację projektu, odgórna decyzja władz miasta sprawiłaby, że wszystkie plany reklamowo-marketingowe, które układane są z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem, trzeba by było zmienić. A to wiązałoby się z dużymi kosztami.

- Nie mam wiedzy, by ktokolwiek protestował - mówi jednak Anna Zbierska, dyrektor Wydziału Promocji, Informacji i Komunikacji Społecznej Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Na tak wstępnym etapie nie chcemy komentować sprawy. Szczegóły będziemy mogli przekazać za ok. miesiąc. To wszystko, co mam do powiedzenia w tej sprawie.
Prace dwóch zespołów: ze strony miasta i uczelni, mimo to trwają. Jeszcze w marcu ma zapaść ostateczna decyzja, czy miasto zdecyduje się na wdrożenie koncepcji, co miałoby nastąpić do końca 2016 r.

Spółki prawa handlowego z udziałem Gminy Miasta Gdańska (stan na 25.02.2016 r.).

Gdańska Infrastruktura Wodociągowo-Kanalizacyjna Sp. z o.o.
Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego Sp. z o.o.
Biuro Inwestycji Euro Gdańsk 2012 Sp. z o.o.
Gdańska Infrastruktura Społeczna Sp. z o.o.
Gdańskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego Sp. z o.o.
Towarzystwo Budownictwa Społecznego "Motława" Sp. z o.o.
Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku Sp. z o.o.
Gdańskie Inwestycje Komunalne Sp. z o.o.
Gdańskie Melioracje Sp. z o.o.
Zakład Utylizacyjny Sp. z o.o.
Międzynarodowe Targi Gdańskie S.A.
Hala Gdańsk-Sopot Sp. z o.o.
Saur Neptun Gdańsk S.A.
Forum Gdańsk Sp. z o.o.
Port Lotniczy Gdańsk Sp. z o.o.
InnoBaltica sp. z o.o.
Gdańskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Sp. z o.o.
PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o.
Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna Sp. z o.o.
Pomorski Fundusz Pożyczkowy Sp. z o.o.
Pomorski Regionalny Fundusz Poręczeń Kredytowych Sp. z o.o.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A.
Pomorskie Hurtowe Centrum Rolno-Spożywcze S.A.
UNIMOR RADIOCOM Sp. z o.o. (w upadłości likwidacyjnej)
Stocznia "Gdynia" S.A. (w upadłości likwidacyjnej)
INWESTPRO Sp. z o.o. (w likwidacji)

Miejsca

Opinie (91)

  • widziałem tą identyfikację (5)

    i jest łudząco podobna do nowego loga Politechniki Gdańskiej. Tez takie lwy kanciaste, nowoczesne na czerwonym tle.

    • 11 2

    • zgadzam sie.

      Fakt, projekt jest do bani i za bardzo przypomina PG. Bezsensowne piksele, przypomiające "wysuszone lwy" ustawione kiedys przy Hucisku.

      • 1 0

    • Logo PG jest do ... bani (3)

      Godło ewokujące uczelnię z tradycjami i bogate w symbolikę zastąpiono logotypem jak dla firmy ubezpieczeniowej (nawet wiadomo której).

      • 7 1

      • Ma swoje plusy. (2)

        Stare logo może i było eleganckie i wszyscy się do niego przyzwyczaili, ale...

        - nie dało się go sensownie zwektoryzować, ponadto trudno było o wersję w sensownej rozdzielczości i wszyscy zapamiętale robili copy/paste ze struny PG (co skutkowało pikselozą),
        - miało określoną kolorystykę, która nie do wszystkiego pasowała, a w skali szarości logo wyglądało do bani,
        - było zbyt "eklektyczne".

        Nowe jest jakie jest, ale jest neutralne, nie gryzie się z żadnym posterem czy innym drukiem.

        • 1 4

        • Biedne te uczelnie z Ivy League

          Nie wiedzą chyba, że mają zbyt eklektyczne godła o określonej kolorystyce słabo poddające się wektoryzacji. Trzecia liga logotypów, nie ma dwóch zdań...

          • 3 0

        • pewnie ci jakaś "struna" pękła i dopadła cię 'pikseloza:" logo jest dla właściciela a nie do kopiowania i z założenia nie powinno być neutralne

          • 4 1

  • a czemu utajniać? bo boją się krytyki? czyli lepiej pozamiatać i ogłosić? (2)

    to tym bardziej pokazuje w jakim poszanowaniu mają mieszkańców!
    a powinno być odwrotnie, wręcz powinni np dać możliwość wypowiedzenia się mieszkańcom, zebrać głosy i wybrać coś co się spodoba większości,
    ale wtedy nie zarobiłby znajomek czyż nie?! chore to...

    "Urzędnicy obawiają się, że efekty pracy studentów spotkałyby się z falą komentarzy, tak jak to miało miejsce w przypadku nowego logo województwa pomorskiego. Od tamtego czasu urzędnicy chcą zminimalizować podobne ryzyko przy podejmowaniu kluczowych decyzji, odnośnie opracowań graficznych, z których ma korzystać miasto czy województwo."

    poza tym, uważam że to niczym nie uzasadnione wydawanie pieniędzy na nowe logotypy

    • 4 2

    • Urzędnik powinien chodzić w podartych łachach (1)

      A buty ubierać tylko jak mu panowie mieszczanie pozwolą

      Tak właśnie rozumują gdańszczanie...

      • 1 3

      • Urzedniku-sprawa twojego ubioru jest twoja prywatna sprawa.

        Dla mnie mozesz miec i ciuchy z lumpexu jak i ubierac sie u Prady.Mnie interesuje jak wydajecie nasze publiczne pieniadze .Wy nie pytacie czy sie to ludzia sie podoba czy ma jakis spoleczny sens...Wy jestescie od wydawania..nawet gdy pomysl jest glupi,brzydki czy gdy widac ,golym okiem ,ze wydane pieniadze sa jawnym marnotrawstwem i kolesiostwem a to juz chyba korupcja..ale niestety w panstwie czesto pokretnych przepisow mozna zaslonic sie tajemnica sluzbowa czy ustanawiac kwoty po 25 tysiecy np za drugie i trzecie miejsce w jakims miejskim konkursie.jAKIS INNY PRZYKLAD? ..PROSZE BARDZO .KWIETNIKI Z LOGIEM LWOW GDANSKICH ZA 25 TYS ZLOTYCH Mowic dalej?

        • 0 0

  • Ile kosztowac bedzie miasto a wiec nas mieszkancow mural Zolnierzy Wykletych?

    Ile konkretnie????

    • 0 0

  • Dlaczego pieniadze za loga maja zaplacic nizej wymienione firmy?

    UNIMOR RADIOCOM Sp. z o.o. (w upadłości likwidacyjnej)
    Stocznia "Gdynia" S.A. (w upadłości likwidacyjnej)
    INWESTPRO Sp. z o.o. (w likwidacji

    • 0 0

  • Kasa,kasa,kasa...a kto za to ostatecznie zaplacie.Pan ,pani my wszyscy.

    No bo przecież studenci zrobią za darmochę ale jakiś cwaniak z miejskiego referatu będzie kasował ciezki szmal od logotypu dla każdej miejskiej firmy....Czy firmy w upadłości tez będą mialy placic ten haracz kilku cwaniakom ..czy to nie jest dla nich gwoźdź do trumny?Jaki w tym jest wogóle sens?....a tak przy okazji to moze w końcu dowiemy sie ile urzędnicy miejscy(konkretnie którzy ojcowie tego sukcesu ) chcą wydać na mural Żołnierzy Wyklętych?

    • 0 0

  • zawodowy grafik opracuje logotyp za 1000 zł (9)

    wiem, bo zamawiałem już kilka znaków

    • 59 31

    • Warto zaprezentować to co Pan zamawiał (5)

      Czy nie zechciałby Pan zaprezentować tego co zamówił Pan za 1000 zł?
      Sądzę, że będzie to doskonały pretekst do dyskusji jak wymuszanie najniższych cen wpływa na jakość uzyskanego produktu.

      • 7 7

      • (4)

        a co tu ma jakosc do ceny? liczy sie pomysl i chwytliwosc,mozesz wydac i milion ale jak logo nie chwyci to i tona zlota nie pomoze a moze sie trafic osoba z pomyslem ktora wymysli logo za 2zl.i sie to logo przyjmie wsrod ludzkiej masy.

        • 11 5

        • (3)

          Proszę wybaczyć, ale tak amatorskiego sądu już dawno nie przeczytałem, za chwilę człowiek poleci na Marsa (żeby było jasne mam na myśli rozwój nauki i technologi) a tu mam postawę "śpiewać każdy może..."

          • 5 4

          • (2)

            "za chwilę człowiek poleci na Marsa (żeby było jasne mam na myśli rozwój nauki i technologi) a tu mam postawę "śpiewać każdy może..."" -oj, glupis, glupis.

            • 1 3

            • (1)

              czy oprócz próby obrażania swojego rozmówcy może pan coś napisać merytorycznego?

              • 1 1

              • merytorycznie to jestes pan cienki

                • 0 1

    • hahahahahahahahahahaha

      • 7 3

    • Bzdury pan opowiadasz

      Zalezy od kogo i do czego ten logotyp.Np logo PZPN 200 tys.Logo Nike 5 usd.Więc nie mędrkuj jak nie wiesz

      • 17 7

    • chyba dla sklepu monopolowego albo lumpeksu

      Niech zgadnę, różowe litery Comic Sans na żółtym odblaskowym tle? Niezły z ciebie Janusz Biznesu.

      • 23 35

  • Logotypy tania kupią.

    Ale potem muszą po zmieniać pieczątki, papier firmowy, banery, neony, napisy na pojazdach, tam dopiero da się zarobić kolesiom.

    • 5 2

  • Kolejna metoda na marnotrawienie publicznych pieniędzy (2)

    Co śmieszniej, przywołany tu holenderski przykład "jednolicenia logotypów miejskich instytucji" dotyczy holenderskich instytucji rządowych: ministerstwa sprawiedliwości, finansów spraw zagranicznych i sportu. Podobnie zresztą przykład niemiecki- też dotyczy instytucji rządowych (federalnych).

    • 11 4

    • Budyniowi już dawno odbiło (1)

      porównuje się do premierów

      • 4 2

      • To jest gdański cysorz.

        • 2 1

  • A czym się teraz zajmuje (12)

    Biuro Inwestycji Euro Gdańsk 2012 Sp. z o.o.

    Dla przypomnienia mamy marzec 2016.

    • 184 5

    • (2)

      Rozlicza inwestycje 2012

      • 36 2

      • Rozliczaniem? Po 4 latach? (1)

        Takie jaja tylko w Budyniogrodzie

        • 16 1

        • 6 lat trzeba trzymać książki przychodów

          I zeznania podatkowe. To robią co muszą. ;)

          • 4 0

    • chodzi o kalendarz Majów

      • 2 0

    • Bierze kasę ! (1)

      • 46 2

      • Raczej pierze....

        • 9 1

    • Przecież już dawno nie działa

      Nie ma już takiej spółki

      • 3 5

    • planowaniem/zakańczaniem inwestycji z 2012 roku? (1)

      np. tunel pod martwą wisłą, tunel pod pachołkiem, droga zielona

      • 19 7

      • ale co te inwestycje maja wspolnego z euro? zostaly ukonczone lub nadal ukonczone nie sa lata po zakonczeniu euro 2012 a skoro nie byly zrobione ani niezbedne na euro (bo gdyby ich nie bylo a byly niezbedne to euro by odebrano) to nie maja z euro nic wspolnego a samo biuro istnieje jedynie po to aby byla kolejna spolka miejska synekurami dla kumpli krolika,bo nie widze zadnego logicznego powodu aby tymi inwestycjami nie zajmowal sie odpowiedni referat w UM.

        • 12 2

    • Co miesiąc chodzą po wypłatę

      ciężka robota

      • 35 2

    • Kiedyś była spółka BIEG 2012 i oni nadal w 2016 roku biegną w stronę EURO.

      Pomysłowość władzy samorządowej nie zna granic.

      • 36 2

    • Stołki dla swoich :)

      • 35 3

  • Ha ha ha

    Rzeczywiście , ważną sprawa, logotypy. Tajne jest to ile kasy wyprowadzą tą drogą za spółek.

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane