• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk wynajmie 48 autobusów na osiem lat

Michał Brancewicz
19 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Gdańsk chce powiększyć swój tabor nie o kupione, a o wynajmowane autobusy. Gdańsk chce powiększyć swój tabor nie o kupione, a o wynajmowane autobusy.

Miejski przewoźnik ogłosił właśnie przetarg, który dotyczy nie zakupu, a najmu nowych autobusów. Kontrakt na 48 sztuk pojazdów ma obowiązywać przez osiem lat począwszy od 2020 roku. - Dzięki temu skupimy się na przewożeniu pasażerów, a nie utrzymywaniu pojazdów - mówi Maciej Lisicki, prezes GAiT.



Zamówienie dotyczy 48 autobusów miejskich, w tym:

  • 29 standardowych,
  • 13 przegubowych
  • sześć typu midi.

Wszystkie muszą być fabrycznie nowe i niskopodłogowe. W dodatku wykonawca umowy będzie musiał zapewnić serwis i wszystkie niezbędne naprawy.

- Zgodnie z wymogami autobusy muszą być nowe, wyprodukowane nie wcześniej niż sześć miesięcy przed terminem dostawy i nie mogą być używane - mówi Alicja Mongird, rzecznik Gdańskich Autobusów i Tramwajów. - Pojazdy muszą też być jednej marki oraz identyczne pod względem konstrukcyjnym, parametrów technicznych oraz muszą posiadać tę samą stylizację i kolorystykę oraz tę samą organizację przestrzeni pasażerskiej.
Warto wspomnieć, że w kwietniu miejski przewoźnik kupił 14 używanych autobusów z Niemiec, a w marcu wybrał dostawcę 46 nowych pojazdów marki Mercedes Citaro.

Czemu tym razem zdecydowano się na formułę dzierżawy?

- Podążamy za współczesnym trendem sharing economy, według którego to używanie, a nie posiadanie, jest bardziej ekonomicznym, jak i efektywnym sposobem gospodarowania - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes GAiT-u. - Zależy nam na tym, by autobusy zawsze były gotowe do jazdy, bez konieczności angażowania w to naszych pracowników i - co też ważne - zatrzymywania pojazdów do naprawy. Dzięki temu GAiT skupi się na przewożeniu pasażerów, a nie utrzymywaniu pojazdów.
Autobusy pojawią się w Gdańsku dopiero w 2020 roku.

Dziś GAiT dysponuje 232 autobusami, z czego 128 to pojazdy standardowe, 90 przegubowe, osiem typu midi i sześć typu mini. W ciągu roku cały tabor GAiT przewozi ponad 175 mln pasażerów, pokonując ponad 28 mln km.

Miejsca

Opinie (247) ponad 10 zablokowanych

  • Oszczędności

    A tymczasem pozbawiono możliwości dojazdu do UCK niepełnosprawnych, którzy maja tego pecha , że mieszkają na Suchaninie. Do tej pory autobus 115 w 10 min był przy UCK, teraz 40 min. Brawo idzie ku lepszemu. Niedługo z Gdańska do UCK będziemy jeździć przez Pruszcz Gdański.

    • 2 0

  • Danziger (8)

    To skandal. Zapłacimy za to tak jak za ich kupno.

    • 103 21

    • Ocena kosztów dzierżawy autobusów.

      Super szpec, Lisiecki, myśli, że tam w fabryce autobusów, nie ma myślących ludzi.
      Oni chętnie wejdą w każdy biznes ale uprzednio cholernie dobrze policzą koszty i do tego doliczą, może niewielki, ale doliczą zysk. Lisek liczy, że kupi tanio i jeszcze nie będzie miał kosztów eksploatacji.
      Uwaga, chytry dwa razy traci. Powiem jeszcze jedno, co On by nie robił, to nigdy za swojego życia, nie dorówna pod względem eksploatacji i organizacji komunikacji miejskiej w Gdyni pomimo, że otrzymują większe niż Gdynia, pieniądze z dotacji.
      Jaki jest dowód na to? Ano jest. Prezydent Gdyni otrzymał nagrodę za najlepiej zorganizowaną komunikację miejską w Polsce.

      • 0 0

    • (5)

      Ale będzie to jednorazowa opłata. Nie trzeba będzie wkładać w nie więcej, np. jak się zepsują. A wręcz, jeśli któryś z pojazdów nie będzie nadawał się do jazdy, to GAiT jeszcze na tym zarobi, bo przecież kary za niewywiązanie się z umowy.
      Myślę, że pomysł może wypalić. Pytanie tylko, dlaczego GAiT dopiero teraz na to wpadło?
      Z drugiej strony dodajemy właśnie kolejną gałązkę do drzewka komunikacji miejskiej:
      Korzenie: Miasto Gdańsk
      Konar: ZKM Gdańsk
      Pierwsza gałąź: GAiT
      Druga gałąź: ZTM Gdańsk
      A teraz jeszcze będzie odnoga od GAiT...

      • 6 14

      • Na pewno już producent zadba o swój interes. (2)

        Choćby przez konieczność regularnych przeglądów, ubezpieczenia na wysokim poziomie.
        Ale masz rację: Po co właściwe jeszcze GAiT wtedy? Jeszcze kierowcy z zewnętrznych firm i właściwie tylko przetargami będą się zajmowali. Można od razu zlikwidować

        • 11 2

        • (1)

          "Choćby przez konieczność regularnych przeglądów, ubezpieczenia na wysokim poziomie"

          ale co to obchodzi ludzi z gaitu?
          przeciez to wynaujmujacy bedzie za to placil
          ty jak bierzesz auto z wypozyczalni to tez placisz za naprawy i przeglad?

          • 3 1

          • Nie będzie płacił za każdy przegląd, ale zapłaci to w cenie tego leasingu. I to zapłaci więcej, bo ktoś to ryzyko ponosi.

            • 0 0

      • Tak tak... kup nowe auto z 3..5.lub 7 letnią gwarancją i zobacz ...

        I zobacz ile części nie podlega gwarancji lub z twojej winy może ulec uszkodzeniu.... np: lakier odpada i korozja wychodzi .. bo jeździłeś zima po soli :-)

        • 6 2

      • pytanie czy mogli wcześniej

        sporo taboru zakupiono z dotacji ue, czy one przewidywały taka mozliwość?

        • 6 0

    • Naiwniak

      Zapłacicie zdecydowanie więcej... a i tak nie będziecie ich mieć po ośmiu latach...

      • 6 0

  • (31)

    A co za te 8 lat?

    • 119 32

    • Znowu źle? (18)

      Za 8 lat podpisze sie nowy kontrakt na nowe maszyny. wymiotować się chce od tego narzekania.

      • 65 34

      • No tak, zapłacimy drogo, zlikwidujemy miejsca pracy (15)

        Ale leming zawsze zadowolony, że jest tak 'njowocześnie'

        • 36 41

        • Skoro leming jest mądrzejszy od Ciebie, to nie chcę wiedzieć kim jesteś. (11)

          UWAGA! Używamy głowy! Jeżeli cena biletów nie zmieni się, a będę jeździł po mieście NOWYM (góra 8 letnim) autobusem - jest to poświęcenie, na które jestem gotowy.

          • 24 13

          • Kogo chcesz przekonać swoją nędzną tautologią? (9)

            Jeżeli w dłuższej perspektywie zapłacimy x więcej - bo leasing pojazdów jest droższy niż ich zakup, to w końcu kogo będzie to drożej kosztowało? Dodatkowo leasingowanie pojazdów jest droższe w obsłudze - konieczność opłacania określonego ubezpieczenia, napraw w autoryzowanych warsztatach. Dodatkowo większa uciążliwość, bo serwis nigdy nie jest na "teraz".
            Krótkowzroczność jako naczelna cnota leminga.
            I czy naprawdę jesteś taki głupiutki, żeby uważać, że jedyny sposób, w jaki miasto może sięgnąć do twojej kieszeni są podwyżki biletów? A jeżeli np. GAiT sprzeda swoje tereny deweloperowi i wyda je na nieopłacalną formę zapewnienia taboru, to kto według ciebie za to płaci? A jeżeli GAiT w wyniku swoich działań zwolni iluś pracowników, to kto poniesie koszt tego, że znajdą się na bezrobociu?

            • 22 18

            • To nie jest leasing (6)

              • 14 6

              • zasadniczo jednak jest to forma leasingu, tylko ze zmienionymi warunkami. (5)

                • 10 8

              • zastanow sie co piszesz (4)

                bo rownie dobrz euja moge napisac ze zakup pojazdu to0 leasing tylko z zmienionymi warunkami

                najem a leasing to 2 rozne rzeczy
                jak gait autobusy wynajmuje to nie placi za serwis nie placi ubezpieczen i jak autobus sie zepsuje to wynajmujacy6 podstawia zastepczy
                w leasingu to gait placi za naprawe autobusu bo nikt nie daje gwarancji na 8 lat
                wiec gait oszczedza na serwisie

                • 9 2

              • Ty w to wierzysz?

                • 0 0

              • (2)

                To jest leasing, tylko marketingowo nazwany wynajmem, bo zawiera w sobie dodatkowe usługi. Gdyby to był najem, to gait nie mógłby czerpać korzyści z użytkowania tych pojazdów (bilety). Jeśli już, to bliższa temu jest dzierżawa. Ale leasing to szczególna forma dzierżawy.

                I nie oszczędza na serwisie, bo to leasingodawca bierze na siebie ryzyko serwisu.

                • 5 5

              • Głąby kapuściane (1)

                Wynająć można tylko rzecz, do której posiada się jakieś prawa (najczęściej własność). Proszę mi pokazać firmę, która będzie właścicielem wyprodukowanych 48 autobusów, przed podpisaniem umowy z miastem. Producent odpada, bo nie zajmuje się takimi usługami.

                Dlatego wymyślono konstrukcję prawną, zwaną leasingiem. Polega to na tym, że leasingodawca podpisuje umowę np. z miastem i dopiero po podpisaniu, kupuje pojazdy. Gdyby chciał wynająć te same pojazdy, to najpierw musiałby kupić 48 pojazdów i ponieść ryzyko, że nie wygra w przetargu i zostanie z 48 pojazdami.

                Rozumiecie głąby kapuściane?

                • 2 3

              • Wal się

                • 0 1

            • i tak ekonomiczny deb...il może jutro głosować ......

              • 1 0

            • Celnie i punkt.Braawo.

              • 2 0

          • ty może za bilety nie dopłacisz , ale może być tak że miasto więcej dorzuci

            do komunikacji , a tym samym nasze podatki mogą wzrosnąć.
            Czy taniej miasto to wyniesie ? oczywiście że to bzdura , mając nowy autobus , co tu są za naprawy ? żadne. jak już to serwis na gwarancji robi.
            A teraz pytanie do was ? jak taniej ? jak mam swój samochód nowy z salonu ,czy jak jeżdżę wynajętym ?Oczywiście ze taniej jak masz swój , bo jak by tak nie było ,to na ulicach jeździły by auta tylko z wypożyczalni! i koniec tematu !

            • 2 1

        • Jakie miejsca pracy (1)

          Przecież, ktoś te autobusy będzie serwisował tak czy inaczej tyle że będzie to zadanie firmy, która je będzie wypożyczała. Co za różnica czy mechanik będzie zatrudniony w GAiT czy w innej firmie.

          • 12 4

          • Różnica w cenie

            • 3 1

        • Leming to ty baranie

          Jakoś są ciągle braki pracowników w tej spółce więc o czym ty gadasz pacanie. A kierowcy i tak będą odpadnie tylko serwis cielaku

          • 12 1

      • Nie potrafia utrzymywać to wynajmuja (1)

        Podobnie utrzymanie tramwajow jedno ze slabszych w PL

        • 7 7

        • Podobno jesteś jednym z większych idiotów w Polsce

          • 1 2

    • Tylko żeby się nie okazało tak jak w pewnym urzędzie (3)

      Że wynajem auta kosztował 70tys złotych więcej niż zakup nowego z salonu.

      • 14 3

      • Tyle że w cenie wynajmu jest też np. ujęty serwis przez 8 lat.

        • 1 1

      • będzie drożej bo nikt nie za darmo nie (1)

        Wynajmuje. Kierowca będzie miał większego stresa bo takiego autobusu nie można uszkodzić i musi być jak nowy przy zdawaniu. Na koniec takiego wynajmu będą się czepiać każdej ryski i zużycia.

        • 13 5

        • Przecież wszystkie wynajmowane autobusy mają AC

          • 7 1

    • Po 8latach zapomnimy o Lisickim (5)

      Darmowa komunikacja dla wszystkich dzieciaków, a nie mamy kasy, aby kupić nowe autobusy.
      A wg mnie powinno być tak, kupujemy nowe po 4,5 latach sprzedajemy na przetargu, dokladamy brakująca kwotę i mamy odświeżony tabor.
      Po 4latach mamy nowy technologicznie a co za tym idzie ekonomicziejszy pojazd.
      Ale Lisicki zna się na wszystkim -mam nadzieję, że to ostatnie dni jego urzędowania wraz z jego pryncypalem.

      • 20 17

      • Ile osób prywatnych może sobie na coś takiego pozwolić z własnym samochodem, który zazwyczaj łatwiej sprzedać? Jak sobie wyobrażasz zbycie 200 autobusów w skali 4 czy 5 lat? Kto niby miałby tak masowo je od Gdańska kupować? Nie wspominam też o tym, że koszta kupowania tak często nowego taboru są niewspółmierne do korzyści.

        Ja raczej właśnie wolę, żeby była darmowa komunikacja dla dzieci, żeby z niej chętniej korzystały i może mniej rodziców odwoziło je codziennie samochodem do szkoły, bo przez to tworzą się największe korki. Nie bez powodu latem jest znacznie mniejszy ruch w godzinach szczytu pomimo sporej liczy turystów.

        • 5 4

      • idz pan z tym pomysłem do prywatnej firmy (3)

        to będą mieli ubaw

        • 21 9

        • (2)

          GAiT nie jest prywatny wiec skoro i tak z podatków łozysz na autobusy to chyba lepiej na nowe prawda?

          • 12 4

          • Czemu tylko jak kupujesz samochód

            To już nie nowy, bo tylko głupi kupi taki co traci od razu dużo na wartości?

            • 3 2

          • taa, to może co roku wymieniaj ;)

            • 9 7

    • Znawca się odezwał!!!!

      • 1 0

    • Rzesza

      • 21 9

  • (1)

    Czytam opinie pod artykułem i oczom nie wierzę; kto je pisze?-
    wieśniaki od 15 min. w Gdańsku czy dzieci?
    Brawo, decyzja dobra i ekonomicznie uzasadniona!

    • 0 5

    • Patrz perspektywicznie: na początku radość,fascynacja nowym taborem,podpisywanie umów,zadowolone władze miasta,zadowolony zarząd ZTM a później; kłopoty ze spłatą bo Gdańsk znowu dotknie jakaś powódź,usterki techniczne,brak dogadania z firmą wynajmującą,problemy prawne w które zostaną wciągnięte i zarząd gminy i rada miasta Gdańska.Żyć,nie umierać.

      • 1 0

  • It's a trap!

    No to gratuluję. Teraz jak autobus się rozkraczy to szybko na serwis do bazy w Gdańsku. Z tymi to na serwis gdzie? Bydgoszcz, Berlin, Kijów? Gratuluję. Ważne, że wyjdzie 2% taniej, o ile w ogóle. A rozkraczac się będą i stare i nowe.

    • 2 0

  • przyznanie się do prawdy

    To dobry pomysl , bo GAT nie umie naprawiać i utrzymywać w ruchu taboru. Stosownie do rezygnacji z celow statutwych powinien zarząd i kierownictwo obniżyć sobie pensje,

    • 1 2

  • Pojazdu muszą też być jednej marki (10)

    Pojazdu powinno być Solaris a nie Mercsedesu.

    • 61 33

    • Solirs sprzedano więc nie ma znaczenia.

      • 0 0

    • Solaris to kasza a nie nadająca się do jazdy Mercedes dobry wybór popieram

      • 3 2

    • Ukrainiec? (1)

      Czy ruski?

      • 8 3

      • Nie wiem. Tak naipisał autor artykułu

        • 1 0

    • Pojazdu muszą też być jednej marki

      Naucz się języka trollu.

      • 0 0

    • Solaris gorszy!

      Dużo kierowców mówi, iż podoba się prowadzenie Mercedesa.Więc o czym gadka!

      • 5 3

    • Solaris najgorsze co może być

      • 5 2

    • Solaris (1)

      To hiszpańska firma

      • 6 1

      • Solaris.

        To tytuł mojej powieści.

        • 3 1

    • Grunt, by nie było siedzeń obitych materiałem, którego nikt nie czyści oraz by klimatyzacja była wydolna w upalne dni i nie wiała po głowie pasażerom siedzącym przy oknie oraz by nie grzali do +25 st C zimą, gdy ludzie są ciepło ubrani. To od fatalnie działającej klimatyzacji i ogrzewania biorą się przeziębienia.
      Urzędnikom odpowiedzialnym za taki stan rzeczy życzę, by mieli więcej wyobraźni i samodzielnie testowali na co dzień efekty (bądź ich brak) swojej pracy oraz by umieli wyciągnąć właściwe wnioski. Póki co to brak myślenia tych osób widać w pełni.

      • 11 3

  • po 8 latach pewnie odkupi je szczurek, (5)

    w tym roku kupił od Gdańska 2 stare szroty:)

    • 77 25

    • (1)

      Tylko Gdynia kupi też fabrycznie nowe autobusy a ni tak jak Gdańsk chłopczyk i trochę poczyta a potem się udzielają Prezydent Gdyni za to działa a nie jak Gdansk

      • 2 1

      • Gdynia odnajmie nowe MANy.

        • 0 0

    • Szczurek kupił 2 z Gdańska a Gdańsk kupił 10 starych autobusów z Niemiec i 40 letnie tramwaje z kassel...

      • 13 3

    • Chciałbyś

      żeby komunikacja miejska w Gdańsku była na takim poziomie jak w Gdyni.

      • 21 5

    • Zawsze można używane ściągnąć z berlina

      • 9 3

  • a jaki glupek wynajmie nowe autobusy na 8 lat? potem na zlom?

    • 7 1

  • Bez infrastruktury dalej 10 km będzie pokonywać się w godzinę. Choćby tych autobusow było 10 tys

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane