- 1 Rozporządzenie ws. zakazu wstępu do lasów (101 opinii)
- 2 Nie będzie lepszej segregacji - będą kary (298 opinii)
- 3 Śmierć Adamowicza. Wyrok ws. finału WOŚP (117 opinii)
- 4 Pomorze za 36 lat: kobiece i... stare (110 opinii)
- 5 2,5 roku więzienia dla rosyjskiego szpiega (37 opinii)
- 6 Remontują, zamiast wyburzyć. Dlaczego? (109 opinii)
Gdańsk wynajmie 48 autobusów na osiem lat
Miejski przewoźnik ogłosił właśnie przetarg, który dotyczy nie zakupu, a najmu nowych autobusów. Kontrakt na 48 sztuk pojazdów ma obowiązywać przez osiem lat począwszy od 2020 roku. - Dzięki temu skupimy się na przewożeniu pasażerów, a nie utrzymywaniu pojazdów - mówi Maciej Lisicki, prezes GAiT.
Zamówienie dotyczy 48 autobusów miejskich, w tym:
- 29 standardowych,
- 13 przegubowych
- sześć typu midi.
Wszystkie muszą być fabrycznie nowe i niskopodłogowe. W dodatku wykonawca umowy będzie musiał zapewnić serwis i wszystkie niezbędne naprawy.
- Zgodnie z wymogami autobusy muszą być nowe, wyprodukowane nie wcześniej niż sześć miesięcy przed terminem dostawy i nie mogą być używane - mówi Alicja Mongird, rzecznik Gdańskich Autobusów i Tramwajów. - Pojazdy muszą też być jednej marki oraz identyczne pod względem konstrukcyjnym, parametrów technicznych oraz muszą posiadać tę samą stylizację i kolorystykę oraz tę samą organizację przestrzeni pasażerskiej.
Warto wspomnieć, że w kwietniu miejski przewoźnik kupił 14 używanych autobusów z Niemiec, a w marcu wybrał dostawcę 46 nowych pojazdów marki Mercedes Citaro.
Czemu tym razem zdecydowano się na formułę dzierżawy?
- Podążamy za współczesnym trendem sharing economy, według którego to używanie, a nie posiadanie, jest bardziej ekonomicznym, jak i efektywnym sposobem gospodarowania - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes GAiT-u. - Zależy nam na tym, by autobusy zawsze były gotowe do jazdy, bez konieczności angażowania w to naszych pracowników i - co też ważne - zatrzymywania pojazdów do naprawy. Dzięki temu GAiT skupi się na przewożeniu pasażerów, a nie utrzymywaniu pojazdów.
Autobusy pojawią się w Gdańsku dopiero w 2020 roku.
Dziś GAiT dysponuje 232 autobusami, z czego 128 to pojazdy standardowe, 90 przegubowe, osiem typu midi i sześć typu mini. W ciągu roku cały tabor GAiT przewozi ponad 175 mln pasażerów, pokonując ponad 28 mln km.
Miejsca
Opinie (247) ponad 10 zablokowanych
-
2018-10-22 10:13
Oszczędności
A tymczasem pozbawiono możliwości dojazdu do UCK niepełnosprawnych, którzy maja tego pecha , że mieszkają na Suchaninie. Do tej pory autobus 115 w 10 min był przy UCK, teraz 40 min. Brawo idzie ku lepszemu. Niedługo z Gdańska do UCK będziemy jeździć przez Pruszcz Gdański.
- 2 0
-
2018-10-19 11:06
Danziger (8)
To skandal. Zapłacimy za to tak jak za ich kupno.
- 103 21
-
2018-10-21 18:59
Ocena kosztów dzierżawy autobusów.
Super szpec, Lisiecki, myśli, że tam w fabryce autobusów, nie ma myślących ludzi.
Oni chętnie wejdą w każdy biznes ale uprzednio cholernie dobrze policzą koszty i do tego doliczą, może niewielki, ale doliczą zysk. Lisek liczy, że kupi tanio i jeszcze nie będzie miał kosztów eksploatacji.
Uwaga, chytry dwa razy traci. Powiem jeszcze jedno, co On by nie robił, to nigdy za swojego życia, nie dorówna pod względem eksploatacji i organizacji komunikacji miejskiej w Gdyni pomimo, że otrzymują większe niż Gdynia, pieniądze z dotacji.
Jaki jest dowód na to? Ano jest. Prezydent Gdyni otrzymał nagrodę za najlepiej zorganizowaną komunikację miejską w Polsce.- 0 0
-
2018-10-19 11:32
(5)
Ale będzie to jednorazowa opłata. Nie trzeba będzie wkładać w nie więcej, np. jak się zepsują. A wręcz, jeśli któryś z pojazdów nie będzie nadawał się do jazdy, to GAiT jeszcze na tym zarobi, bo przecież kary za niewywiązanie się z umowy.
Myślę, że pomysł może wypalić. Pytanie tylko, dlaczego GAiT dopiero teraz na to wpadło?
Z drugiej strony dodajemy właśnie kolejną gałązkę do drzewka komunikacji miejskiej:
Korzenie: Miasto Gdańsk
Konar: ZKM Gdańsk
Pierwsza gałąź: GAiT
Druga gałąź: ZTM Gdańsk
A teraz jeszcze będzie odnoga od GAiT...- 6 14
-
2018-10-19 12:51
Na pewno już producent zadba o swój interes. (2)
Choćby przez konieczność regularnych przeglądów, ubezpieczenia na wysokim poziomie.
Ale masz rację: Po co właściwe jeszcze GAiT wtedy? Jeszcze kierowcy z zewnętrznych firm i właściwie tylko przetargami będą się zajmowali. Można od razu zlikwidować- 11 2
-
2018-10-19 14:32
(1)
"Choćby przez konieczność regularnych przeglądów, ubezpieczenia na wysokim poziomie"
ale co to obchodzi ludzi z gaitu?
przeciez to wynaujmujacy bedzie za to placil
ty jak bierzesz auto z wypozyczalni to tez placisz za naprawy i przeglad?- 3 1
-
2018-10-20 01:24
Nie będzie płacił za każdy przegląd, ale zapłaci to w cenie tego leasingu. I to zapłaci więcej, bo ktoś to ryzyko ponosi.
- 0 0
-
2018-10-19 14:52
Tak tak... kup nowe auto z 3..5.lub 7 letnią gwarancją i zobacz ...
I zobacz ile części nie podlega gwarancji lub z twojej winy może ulec uszkodzeniu.... np: lakier odpada i korozja wychodzi .. bo jeździłeś zima po soli :-)
- 6 2
-
2018-10-19 11:54
pytanie czy mogli wcześniej
sporo taboru zakupiono z dotacji ue, czy one przewidywały taka mozliwość?
- 6 0
-
2018-10-19 18:32
Naiwniak
Zapłacicie zdecydowanie więcej... a i tak nie będziecie ich mieć po ośmiu latach...
- 6 0
-
2018-10-19 11:01
(31)
A co za te 8 lat?
- 119 32
-
2018-10-19 11:13
Znowu źle? (18)
Za 8 lat podpisze sie nowy kontrakt na nowe maszyny. wymiotować się chce od tego narzekania.
- 65 34
-
2018-10-19 11:17
No tak, zapłacimy drogo, zlikwidujemy miejsca pracy (15)
Ale leming zawsze zadowolony, że jest tak 'njowocześnie'
- 36 41
-
2018-10-19 11:39
Skoro leming jest mądrzejszy od Ciebie, to nie chcę wiedzieć kim jesteś. (11)
UWAGA! Używamy głowy! Jeżeli cena biletów nie zmieni się, a będę jeździł po mieście NOWYM (góra 8 letnim) autobusem - jest to poświęcenie, na które jestem gotowy.
- 24 13
-
2018-10-19 12:28
Kogo chcesz przekonać swoją nędzną tautologią? (9)
Jeżeli w dłuższej perspektywie zapłacimy x więcej - bo leasing pojazdów jest droższy niż ich zakup, to w końcu kogo będzie to drożej kosztowało? Dodatkowo leasingowanie pojazdów jest droższe w obsłudze - konieczność opłacania określonego ubezpieczenia, napraw w autoryzowanych warsztatach. Dodatkowo większa uciążliwość, bo serwis nigdy nie jest na "teraz".
Krótkowzroczność jako naczelna cnota leminga.
I czy naprawdę jesteś taki głupiutki, żeby uważać, że jedyny sposób, w jaki miasto może sięgnąć do twojej kieszeni są podwyżki biletów? A jeżeli np. GAiT sprzeda swoje tereny deweloperowi i wyda je na nieopłacalną formę zapewnienia taboru, to kto według ciebie za to płaci? A jeżeli GAiT w wyniku swoich działań zwolni iluś pracowników, to kto poniesie koszt tego, że znajdą się na bezrobociu?- 22 18
-
2018-10-19 12:55
To nie jest leasing (6)
- 14 6
-
2018-10-19 13:05
zasadniczo jednak jest to forma leasingu, tylko ze zmienionymi warunkami. (5)
- 10 8
-
2018-10-19 14:30
zastanow sie co piszesz (4)
bo rownie dobrz euja moge napisac ze zakup pojazdu to0 leasing tylko z zmienionymi warunkami
najem a leasing to 2 rozne rzeczy
jak gait autobusy wynajmuje to nie placi za serwis nie placi ubezpieczen i jak autobus sie zepsuje to wynajmujacy6 podstawia zastepczy
w leasingu to gait placi za naprawe autobusu bo nikt nie daje gwarancji na 8 lat
wiec gait oszczedza na serwisie- 9 2
-
2018-10-21 12:56
Ty w to wierzysz?
- 0 0
-
2018-10-19 17:58
(2)
To jest leasing, tylko marketingowo nazwany wynajmem, bo zawiera w sobie dodatkowe usługi. Gdyby to był najem, to gait nie mógłby czerpać korzyści z użytkowania tych pojazdów (bilety). Jeśli już, to bliższa temu jest dzierżawa. Ale leasing to szczególna forma dzierżawy.
I nie oszczędza na serwisie, bo to leasingodawca bierze na siebie ryzyko serwisu.- 5 5
-
2018-10-20 01:19
Głąby kapuściane (1)
Wynająć można tylko rzecz, do której posiada się jakieś prawa (najczęściej własność). Proszę mi pokazać firmę, która będzie właścicielem wyprodukowanych 48 autobusów, przed podpisaniem umowy z miastem. Producent odpada, bo nie zajmuje się takimi usługami.
Dlatego wymyślono konstrukcję prawną, zwaną leasingiem. Polega to na tym, że leasingodawca podpisuje umowę np. z miastem i dopiero po podpisaniu, kupuje pojazdy. Gdyby chciał wynająć te same pojazdy, to najpierw musiałby kupić 48 pojazdów i ponieść ryzyko, że nie wygra w przetargu i zostanie z 48 pojazdami.
Rozumiecie głąby kapuściane?- 2 3
-
2018-10-20 13:31
Wal się
- 0 1
-
2018-10-20 17:53
i tak ekonomiczny deb...il może jutro głosować ......
- 1 0
-
2018-10-20 15:23
Celnie i punkt.Braawo.
- 2 0
-
2018-10-20 14:58
ty może za bilety nie dopłacisz , ale może być tak że miasto więcej dorzuci
do komunikacji , a tym samym nasze podatki mogą wzrosnąć.
Czy taniej miasto to wyniesie ? oczywiście że to bzdura , mając nowy autobus , co tu są za naprawy ? żadne. jak już to serwis na gwarancji robi.
A teraz pytanie do was ? jak taniej ? jak mam swój samochód nowy z salonu ,czy jak jeżdżę wynajętym ?Oczywiście ze taniej jak masz swój , bo jak by tak nie było ,to na ulicach jeździły by auta tylko z wypożyczalni! i koniec tematu !- 2 1
-
2018-10-19 12:58
Jakie miejsca pracy (1)
Przecież, ktoś te autobusy będzie serwisował tak czy inaczej tyle że będzie to zadanie firmy, która je będzie wypożyczała. Co za różnica czy mechanik będzie zatrudniony w GAiT czy w innej firmie.
- 12 4
-
2018-10-19 20:15
Różnica w cenie
- 3 1
-
2018-10-19 13:16
Leming to ty baranie
Jakoś są ciągle braki pracowników w tej spółce więc o czym ty gadasz pacanie. A kierowcy i tak będą odpadnie tylko serwis cielaku
- 12 1
-
2018-10-19 13:37
Nie potrafia utrzymywać to wynajmuja (1)
Podobnie utrzymanie tramwajow jedno ze slabszych w PL
- 7 7
-
2018-10-20 00:25
Podobno jesteś jednym z większych idiotów w Polsce
- 1 2
-
2018-10-19 14:31
Tylko żeby się nie okazało tak jak w pewnym urzędzie (3)
Że wynajem auta kosztował 70tys złotych więcej niż zakup nowego z salonu.
- 14 3
-
2018-10-20 11:04
Tyle że w cenie wynajmu jest też np. ujęty serwis przez 8 lat.
- 1 1
-
2018-10-19 15:12
będzie drożej bo nikt nie za darmo nie (1)
Wynajmuje. Kierowca będzie miał większego stresa bo takiego autobusu nie można uszkodzić i musi być jak nowy przy zdawaniu. Na koniec takiego wynajmu będą się czepiać każdej ryski i zużycia.
- 13 5
-
2018-10-19 16:13
Przecież wszystkie wynajmowane autobusy mają AC
- 7 1
-
2018-10-19 11:17
Po 8latach zapomnimy o Lisickim (5)
Darmowa komunikacja dla wszystkich dzieciaków, a nie mamy kasy, aby kupić nowe autobusy.
A wg mnie powinno być tak, kupujemy nowe po 4,5 latach sprzedajemy na przetargu, dokladamy brakująca kwotę i mamy odświeżony tabor.
Po 4latach mamy nowy technologicznie a co za tym idzie ekonomicziejszy pojazd.
Ale Lisicki zna się na wszystkim -mam nadzieję, że to ostatnie dni jego urzędowania wraz z jego pryncypalem.- 20 17
-
2018-10-20 11:03
Ile osób prywatnych może sobie na coś takiego pozwolić z własnym samochodem, który zazwyczaj łatwiej sprzedać? Jak sobie wyobrażasz zbycie 200 autobusów w skali 4 czy 5 lat? Kto niby miałby tak masowo je od Gdańska kupować? Nie wspominam też o tym, że koszta kupowania tak często nowego taboru są niewspółmierne do korzyści.
Ja raczej właśnie wolę, żeby była darmowa komunikacja dla dzieci, żeby z niej chętniej korzystały i może mniej rodziców odwoziło je codziennie samochodem do szkoły, bo przez to tworzą się największe korki. Nie bez powodu latem jest znacznie mniejszy ruch w godzinach szczytu pomimo sporej liczy turystów.- 5 4
-
2018-10-19 11:47
idz pan z tym pomysłem do prywatnej firmy (3)
to będą mieli ubaw
- 21 9
-
2018-10-19 11:57
(2)
GAiT nie jest prywatny wiec skoro i tak z podatków łozysz na autobusy to chyba lepiej na nowe prawda?
- 12 4
-
2018-10-19 16:13
Czemu tylko jak kupujesz samochód
To już nie nowy, bo tylko głupi kupi taki co traci od razu dużo na wartości?
- 3 2
-
2018-10-19 12:39
taa, to może co roku wymieniaj ;)
- 9 7
-
2018-10-19 13:28
Znawca się odezwał!!!!
- 1 0
-
2018-10-19 11:03
Rzesza
- 21 9
-
2018-10-20 21:48
(1)
Czytam opinie pod artykułem i oczom nie wierzę; kto je pisze?-
wieśniaki od 15 min. w Gdańsku czy dzieci?
Brawo, decyzja dobra i ekonomicznie uzasadniona!- 0 5
-
2018-10-21 12:54
Patrz perspektywicznie: na początku radość,fascynacja nowym taborem,podpisywanie umów,zadowolone władze miasta,zadowolony zarząd ZTM a później; kłopoty ze spłatą bo Gdańsk znowu dotknie jakaś powódź,usterki techniczne,brak dogadania z firmą wynajmującą,problemy prawne w które zostaną wciągnięte i zarząd gminy i rada miasta Gdańska.Żyć,nie umierać.
- 1 0
-
2018-10-21 09:08
It's a trap!
No to gratuluję. Teraz jak autobus się rozkraczy to szybko na serwis do bazy w Gdańsku. Z tymi to na serwis gdzie? Bydgoszcz, Berlin, Kijów? Gratuluję. Ważne, że wyjdzie 2% taniej, o ile w ogóle. A rozkraczac się będą i stare i nowe.
- 2 0
-
2018-10-21 07:44
przyznanie się do prawdy
To dobry pomysl , bo GAT nie umie naprawiać i utrzymywać w ruchu taboru. Stosownie do rezygnacji z celow statutwych powinien zarząd i kierownictwo obniżyć sobie pensje,
- 1 2
-
2018-10-19 11:02
Pojazdu muszą też być jednej marki (10)
Pojazdu powinno być Solaris a nie Mercsedesu.
- 61 33
-
2018-10-20 23:18
Solirs sprzedano więc nie ma znaczenia.
- 0 0
-
2018-10-20 05:14
Solaris to kasza a nie nadająca się do jazdy Mercedes dobry wybór popieram
- 3 2
-
2018-10-19 12:11
Ukrainiec? (1)
Czy ruski?
- 8 3
-
2018-10-19 18:21
Nie wiem. Tak naipisał autor artykułu
- 1 0
-
2018-10-19 17:51
Pojazdu muszą też być jednej marki
Naucz się języka trollu.
- 0 0
-
2018-10-19 17:36
Solaris gorszy!
Dużo kierowców mówi, iż podoba się prowadzenie Mercedesa.Więc o czym gadka!
- 5 3
-
2018-10-19 17:33
Solaris najgorsze co może być
- 5 2
-
2018-10-19 14:28
Solaris (1)
To hiszpańska firma
- 6 1
-
2018-10-19 16:12
Solaris.
To tytuł mojej powieści.
- 3 1
-
2018-10-19 12:58
Grunt, by nie było siedzeń obitych materiałem, którego nikt nie czyści oraz by klimatyzacja była wydolna w upalne dni i nie wiała po głowie pasażerom siedzącym przy oknie oraz by nie grzali do +25 st C zimą, gdy ludzie są ciepło ubrani. To od fatalnie działającej klimatyzacji i ogrzewania biorą się przeziębienia.
Urzędnikom odpowiedzialnym za taki stan rzeczy życzę, by mieli więcej wyobraźni i samodzielnie testowali na co dzień efekty (bądź ich brak) swojej pracy oraz by umieli wyciągnąć właściwe wnioski. Póki co to brak myślenia tych osób widać w pełni.- 11 3
-
2018-10-19 11:04
po 8 latach pewnie odkupi je szczurek, (5)
w tym roku kupił od Gdańska 2 stare szroty:)
- 77 25
-
2018-10-20 19:19
(1)
Tylko Gdynia kupi też fabrycznie nowe autobusy a ni tak jak Gdańsk chłopczyk i trochę poczyta a potem się udzielają Prezydent Gdyni za to działa a nie jak Gdansk
- 2 1
-
2018-10-20 22:53
Gdynia odnajmie nowe MANy.
- 0 0
-
2018-10-19 14:41
Szczurek kupił 2 z Gdańska a Gdańsk kupił 10 starych autobusów z Niemiec i 40 letnie tramwaje z kassel...
- 13 3
-
2018-10-19 12:20
Chciałbyś
żeby komunikacja miejska w Gdańsku była na takim poziomie jak w Gdyni.
- 21 5
-
2018-10-19 11:59
Zawsze można używane ściągnąć z berlina
- 9 3
-
2018-10-20 19:55
a jaki glupek wynajmie nowe autobusy na 8 lat? potem na zlom?
- 7 1
-
2018-10-20 19:45
Bez infrastruktury dalej 10 km będzie pokonywać się w godzinę. Choćby tych autobusow było 10 tys
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.