• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk zrewiduje plany inwestycji drogowych w południowych dzielnicach

Maciej Naskręt
3 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Możliwe, że mieszkańcy Oruni i Oruni Górnej będą dłużej czekać na rozbudowę ul. Małomiejskiej. Możliwe, że mieszkańcy Oruni i Oruni Górnej będą dłużej czekać na rozbudowę ul. Małomiejskiej.

Nowa Bulońska, Nowa Jabłoniowa, Nowa Małomiejska i na końcu Nowa Świętokrzyska - w takiej kolejności dotychczas miały być realizowane inwestycje drogowe na południu Gdańska. W magistracie jednak zdecydowano o kolejnej analizie wspomnianego rankingu. Powód? Dynamiczny rozwój tej części miasta.



W sierpniu 2011 r. radni Gdańska przyjęli dla południowych dzielnic Strategiczny program transportowy, który określał m.in. kolejność realizacji poszczególnych elementów układu drogowego w tej części miasta. Plan zakładał budowę w pierwszym rozdaniu ulic: Nowej Bulońskiej, Nowej Jabłoniowej i Nowej Małomiejskiej wraz z ul. Nową Podmiejską.

Szacunkowy koszt budowy wspomnianych tras według zapewnień władz Gdańska z 2011 r. wynosi ok. 685 mln zł. Każda z tras byłaby w przekroju dwóch jezdni (po dwa pasy każdy) i dodatkowo w jej świetle wiodłaby dwutorowa linia tramwajowa.

W drugiej kolejności miasto przystąpi do zlecenia budowy ulic: Nowej Świętokrzyskiej, Nowej Warszawskiej i Unruga. Ich budowa miałaby pochłonąć ok. 333 mln zł.

Wydawałoby się, że po upływie zaledwie trzech lat przestrzeń miasta zmieniła się w nieznacznym stopniu. Nie dla pracowników gdańskiego magistratu, którzy rozpoczynają prace nad aktualizacją dokumentu z 2011 r.

- Południe to rejon miasta, który rozwija się niezwykle dynamicznie. I dlatego musimy nie tylko uważnie śledzić zachodzące tam zmiany, ale również na bieżąco dostosowywać do nich plany inwestycyjne - mówi Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych.

- Nowy, zaktualizowany program strategiczny będzie dokumentem wspomagającym starania miasta o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej - dodaje dyrektor WPR.

Przedmiotem nowego opracowania będzie określenie kolejności realizacji poszczególnych elementów układu drogowego i tramwajowego, których struktura przestrzenna i funkcjonalna jest już określona w dokumentach planistycznych i/lub administracyjnych.

Która inwestycja jest najpilniejsza?

Założenia aktualizacji uwzględnią m.in. zrealizowane dotychczas inwestycje w tej części miasta, funkcjonowanie układu drogowego oraz, co najważniejsze, koszty inwestycji planowanych do budowy ulic. Wskazane zostaną środki ograniczające środowiskowe skutki realizacji. Projekt programu zostanie zaprezentowany mieszkańcom miasta w ramach strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Kto może stracić, a kto zyska?

Wszystko wskazuje na to, że po aktualizacji programu priorytet może stracić budowa dwujezdniowych ulic: Nowej Małomiejskiej i Nowej Podmiejskiej - alternatywy dla zakorkowanej każdego dnia Trasy W-Z. Póki co miasto nie zdecydowało się sfinansować nawet dokumentacji projektowej dla przedsięwzięcia łączącego Orunię Górną z Traktem św. Wojciecha i dalej Dolnym Miastem.

Budowa ulic: Nowej Małomiejskiej i Nowej Podmiejskiej w najbliższych latach spotęgowałaby ruch na i tak zatłoczonym Trakcie św. Wojciecha - powstałyby tam poważne zatory.

Które inwestycje mogą zatem zająć trzecie - priorytetowe - miejsce? Będzie to raczej ul. Nowa Świętokrzyska lub ul. Nowa Warszawska, dla których zostały zatwierdzone środki w budżecie miasta na projekt budowlany. Jeśli tak się stanie będzie to dowód na to, że nie ma co liczyć na sprawny przejazd samochodem z południa Gdańska do centrum. Taką możliwość ma zapewniać tramwajowa komunikacja miejska.

Trzy dotychczasowe priorytety drogowe:

Nowa Bulońska Północna
Najbardziej potrzebna według Strategicznego programu transportowego jest budowa ul. Nowej Bulońskiej Północnej o długości 1,65 km. Jej koszt oszacowano na ok. 220 mln zł. Nowa trasa połączy istniejącą, starą ul. Bulońską zobacz na mapie Gdańska na Morenie z ul. Jabłoniową zobacz na mapie Gdańska na gdańskim Jasieniu. Droga ma być trasą dwujezdniową, o dwóch przeciwnych pasach ruchu. Trasa będzie przebiegać przez teren, na którym dziś są ogródki działkowe. Dla tej inwestycji gotowy jest już projekt a miasto czeka na dofinansowanie inwestycji z UE.

Nowa Jabłoniowa
Tańszą i drugą do realizacji jest budowa ul. Nowej Jabłoniowej. Ponad dwukilometrowy odcinek trasy kosztować będzie ok. 90 mln zł. Jej przebieg przewidziano od węzła przy al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska do Obwodnicy Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska. Dwujezdniowa droga o dwóch pasach ruchu ma się zakończyć na gdańskich Szadółkach przy ul. Lubowidzkiej zobacz na mapie Gdańska. Dalej, w kierunku obwodnicy pojedziemy jednojezdniową trasą składającą się z czterech pasów ruchu - tak jak jest to na al. Niepodległości w Sopocie zobacz na mapie Gdańska.

Nowa Podmiejska wraz z Nową Małomiejską
Najdroższą i trzecią w kolejności spośród najbardziej priorytetowych inwestycji na Południu jest budowa ul. Nowej Małomiejskiej wraz z ul. Nową Podmiejską o długości 2,55 km. Droga połączy pętlę przy ul. Świętokrzyskiej zobacz na mapie GdańskaTraktem św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska. Będzie ona kosztować ok. 370 mln zł. Dlaczego aż tyle? Jest tam bowiem najwięcej obiektów, które będzie trzeba zrównać z ziemią zanim rozpoczną się pierwsze prace budowlane. Choć to wciąż odległy moment, w świetle planowanej dwujezdniowej ulicy będzie trzeba usunąć ok. 13 domów mieszkalnych i ok. 25 budynków gospodarczych. Część mieszkańców będzie trzeba przesiedlić, co trwa już od kilku lat.

W związku z rozpoczęciem aktualizacji "Strategicznego programu transportowego dzielnicy Południe w mieście Gdańsku" został utworzony adres e-mail: gdansk-poludnie@gdansk.gda.pl, na który można składać wnioski do ww. Strategicznego programu transportowego, w terminie do dnia 15 grudnia 2014 roku. Wnioski można składać także na adres: Biuro Rozwoju Gdańska, ul Wały Piastowskie 24, 80-855 Gdańsk.

Miejsca

Opinie (160) 6 zablokowanych

  • Ktoś ważny dostał/kupił mieszkania (3)

    w konkretnej dzielni.

    • 38 19

    • nie dostałem. uczciwie kupiłem za 2500 zł/m2 (1)

      • 5 2

      • Oczywiście brutto...

        • 0 1

    • Oczywiście z bonusem

      Za pieniądze z darowizny.

      • 4 4

  • Nowa Świętokrzyska potrzebna jak najszybciej (3)

    Tutaj sytuacja jest znacznie gorsza niż na Malomiejskiej. Ta budowa będzie też dużo tańsza i sensowniejsza niż rozcinanie starej Orunii dwupasmówką plus wyburzanie wielu budynków.

    • 23 12

    • (2)

      Możecie mieć rozbudowaną Świętokszyską pod warunkiem zakazu skrętu w Havla. Tam już dziś jest dramat wystarczający. Nie trzeba było wybierać mieszkania na wypizdowie.

      • 9 13

      • ta

        Havla to dramat polegający na skrzyżowaniu z Armii Krajowej i podwójnej sygnalizacji w odległości chyba 50 m - tam wystarczy 10 aut i już się korek generuje - w ogóle nie korzystam z tej drogi.Współczuje wam tego stania w korkach żeby dostać się do centrum:/ masakra.

        P.S. CH ci do tego kto gdzie mieszkanie kupuje, niech sobie kupują gdzie im dobrze.

        • 1 3

      • "Świętokszyską" to sobie zbuduj u siebie Knyszynie, albo w Piszu ;) słoju :P

        Gdańszczanin

        • 11 3

  • a nowa do studzienki

    to nie łaska? dziura na dziurze!

    • 1 1

  • Gdansk-zrewiduje-plany-inwestycji-drogowych-w-poludniowych-dzielnicac

    bo-zbliżają-się-wybory

    • 0 1

  • super znów remontują nowe drogi, widać gdzie pracownicy urzędu miasta mieszkają.

    • 0 2

  • A kiedy Nowa Sobieskiego ja się pytam?

    Ile można w XXI wieku tłuc się w środku miasta po kraterach i dołach jak na Uralu? Kto tam bierze w łapę?

    • 4 3

  • To dziwne bo Nowa Świętokrzyska ma podobno spaść o kilka pozycji z listy priorytetów..

    ...tak przynajmniej twierdzą na trojmiasto gazeta peel

    "Miasto szykuje się do zaktualizowania strategii rozwoju transportu dla Gdańska Południe na najbliższe lata. Dokument będzie na nowo określał priorytety i kolejność realizacji poszczególnych dróg. Wiele wskazuje na to, że Nowa Świętokrzyska spadnie o kilka pozycji w tym rankingu. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska szykuje się bowiem do unieważnienia przetargu na opracowanie projektu dla tej drogi.

    - Nowa Świętokrzyska najprawdopodobniej straci priorytet na rzecz Nowej Politechnicznej, dla której koncepcja zostanie opracowana w pierwszej kolejności - przyznaje Włodzimierz Bartosiewicz, szef DRMG. - Z racji tego, że mamy ograniczone środki, będziemy musieli unieważnić przetarg na Nową Świętokrzyską i ogłosić go ponownie w przyszłym roku."

    • 2 2

  • Koszmarne dziury (1)

    Kmac ! A ten koszmar na Pod Zrebem ??

    • 2 2

    • Nowa Sobieskiego

      Orzeszkowej, debinki....

      • 2 2

  • Kochamy (10)

    Was wyborcy. Co chcecie aby wam obiecać?

    • 147 16

    • Czy PO chroni interesy swoich Radnych ? (3)

      Nowa cztero pasmowa Małomiejska miała iść nowym wejściem z Traktu na wysokości dawnej Restauracji Adria potem Nakielską i łączyć się na skrzyżowaniu z Ptasią tam gdzie stoi pizzeria Radnego PO -Lecha Kazimierczaka - Leone i co teraz mamy uwierzyć w inną argumentację ?

      • 4 3

      • To,że stoi tam pizzeria,nie zmienia faktu,że na ten moment dwupasmowa Małomiejska nie ma krzty sensu. (1)

        • 2 5

        • wraz z nową Chmielną miała sens, ale jak się buduje nowy peron SKM po to, żeby urzędasy z UW miały bliżej kolejki, zamiast 500 metrów dalej robić węzeł Czerwony Most dla kilku tysięcy mieszkańców południa miasta, to cóż... wszystko traci sens.
          Zwłaszcza jak ktoś może zyskać...

          • 6 2

      • Czteropasmowa to by dopiero była tragedia.

        • 1 4

    • samobójstwo,

      tylko szybko

      • 0 0

    • Jeszcze więcej budyniu

      Bo wszystkiego innego mamy juz w nadmiarze, a zwłaszcza planów i wizualizacji.
      O spłacie zadłużenia miasta i jego spółeczek-córeczek nie wspominam, bo i po co. Lemingi zaraz krzykną "Budować, nie gadać" albo "Nie ma alternatywy dla Budynia". Głupich jednak i rodzą i sieją.

      • 4 3

    • Czego wy jeszcze chcecie

      Przecież obiecałem wam już wszystko! Czego ode mnie jeszcze chcecie.

      • 9 2

    • festyn demokracji przedstawicielskiej w pełni

      • 1 1

    • Dziewic w burdelach.:-)

      • 35 3

    • Żądamy obietnic!

      • 17 5

  • (2)

    dlaczego wieśniakom budowac drogi, w południowych dzielnicach - kowalach. często to już inne gminy Kolbudy lub Pruszcz Gdański. Oni u nas nie płacą podatków, nich im Kolbudy lub Pruszzc buduja . Róbcie Bulońską bo pomoże wszystkim . Resztę można wstrzymać. ja mieszkam na Bulońskiej

    • 12 33

    • Kultura

      Treść wypowiedzi świadczy o piszącym. Wieśniaki są wszędzie tyle ze Ci prawdziwi mają więcej kultury i szacunku do innych niż ten (ZEFIR) co napisał te bzdury . Z jakiej WSI ty pochodzisz???

      • 7 1

    • Gdańsk nie ma możliwości budowania dróg w innych gminach, może tylko do granicy miasta.

      • 16 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane