- 1 Jesienią zamkną węzeł Gdańsk Południe (84 opinie)
- 2 Obława w Letnicy. Nowe fakty (71 opinii)
- 3 Śmierć na hulajnodze. Sprawa wraca do sądu (159 opinii)
- 4 Promenada po remoncie hitem sezonu (105 opinii)
- 5 Duża podwyżka opłat za wodę w Sopocie (157 opinii)
- 6 Bałagan po wyborach musi sprzątać miasto (70 opinii)
Gdańsk zrewiduje plany inwestycji drogowych w południowych dzielnicach
Nowa Bulońska, Nowa Jabłoniowa, Nowa Małomiejska i na końcu Nowa Świętokrzyska - w takiej kolejności dotychczas miały być realizowane inwestycje drogowe na południu Gdańska. W magistracie jednak zdecydowano o kolejnej analizie wspomnianego rankingu. Powód? Dynamiczny rozwój tej części miasta.
Szacunkowy koszt budowy wspomnianych tras według zapewnień władz Gdańska z 2011 r. wynosi ok. 685 mln zł. Każda z tras byłaby w przekroju dwóch jezdni (po dwa pasy każdy) i dodatkowo w jej świetle wiodłaby dwutorowa linia tramwajowa.
W drugiej kolejności miasto przystąpi do zlecenia budowy ulic: Nowej Świętokrzyskiej, Nowej Warszawskiej i Unruga. Ich budowa miałaby pochłonąć ok. 333 mln zł.
Wydawałoby się, że po upływie zaledwie trzech lat przestrzeń miasta zmieniła się w nieznacznym stopniu. Nie dla pracowników gdańskiego magistratu, którzy rozpoczynają prace nad aktualizacją dokumentu z 2011 r.
- Południe to rejon miasta, który rozwija się niezwykle dynamicznie. I dlatego musimy nie tylko uważnie śledzić zachodzące tam zmiany, ale również na bieżąco dostosowywać do nich plany inwestycyjne - mówi Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych.
- Nowy, zaktualizowany program strategiczny będzie dokumentem wspomagającym starania miasta o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej - dodaje dyrektor WPR.
Przedmiotem nowego opracowania będzie określenie kolejności realizacji poszczególnych elementów układu drogowego i tramwajowego, których struktura przestrzenna i funkcjonalna jest już określona w dokumentach planistycznych i/lub administracyjnych.
Kto może stracić, a kto zyska?
Wszystko wskazuje na to, że po aktualizacji programu priorytet może stracić budowa dwujezdniowych ulic: Nowej Małomiejskiej i Nowej Podmiejskiej - alternatywy dla zakorkowanej każdego dnia Trasy W-Z. Póki co miasto nie zdecydowało się sfinansować nawet dokumentacji projektowej dla przedsięwzięcia łączącego Orunię Górną z Traktem św. Wojciecha i dalej Dolnym Miastem.
Budowa ulic: Nowej Małomiejskiej i Nowej Podmiejskiej w najbliższych latach spotęgowałaby ruch na i tak zatłoczonym Trakcie św. Wojciecha - powstałyby tam poważne zatory.
Które inwestycje mogą zatem zająć trzecie - priorytetowe - miejsce? Będzie to raczej ul. Nowa Świętokrzyska lub ul. Nowa Warszawska, dla których zostały zatwierdzone środki w budżecie miasta na projekt budowlany. Jeśli tak się stanie będzie to dowód na to, że nie ma co liczyć na sprawny przejazd samochodem z południa Gdańska do centrum. Taką możliwość ma zapewniać tramwajowa komunikacja miejska.
Nowa Bulońska Północna
Najbardziej potrzebna według Strategicznego programu transportowego jest budowa ul. Nowej Bulońskiej Północnej o długości 1,65 km. Jej koszt oszacowano na ok. 220 mln zł. Nowa trasa połączy istniejącą, starą ul. Bulońską na Morenie z ul. Jabłoniową na gdańskim Jasieniu. Droga ma być trasą dwujezdniową, o dwóch przeciwnych pasach ruchu. Trasa będzie przebiegać przez teren, na którym dziś są ogródki działkowe. Dla tej inwestycji gotowy jest już projekt a miasto czeka na dofinansowanie inwestycji z UE.
Nowa Jabłoniowa
Tańszą i drugą do realizacji jest budowa ul. Nowej Jabłoniowej. Ponad dwukilometrowy odcinek trasy kosztować będzie ok. 90 mln zł. Jej przebieg przewidziano od węzła przy al. Armii Krajowej do Obwodnicy Trójmiasta . Dwujezdniowa droga o dwóch pasach ruchu ma się zakończyć na gdańskich Szadółkach przy ul. Lubowidzkiej . Dalej, w kierunku obwodnicy pojedziemy jednojezdniową trasą składającą się z czterech pasów ruchu - tak jak jest to na al. Niepodległości w Sopocie .
Nowa Podmiejska wraz z Nową Małomiejską
Najdroższą i trzecią w kolejności spośród najbardziej priorytetowych inwestycji na Południu jest budowa ul. Nowej Małomiejskiej wraz z ul. Nową Podmiejską o długości 2,55 km. Droga połączy pętlę przy ul. Świętokrzyskiej z Traktem św. Wojciecha . Będzie ona kosztować ok. 370 mln zł. Dlaczego aż tyle? Jest tam bowiem najwięcej obiektów, które będzie trzeba zrównać z ziemią zanim rozpoczną się pierwsze prace budowlane. Choć to wciąż odległy moment, w świetle planowanej dwujezdniowej ulicy będzie trzeba usunąć ok. 13 domów mieszkalnych i ok. 25 budynków gospodarczych. Część mieszkańców będzie trzeba przesiedlić, co trwa już od kilku lat.
Miejsca
Opinie (160) 6 zablokowanych
-
2014-11-03 20:58
a kiedy most nad kartuską będzie z łostowickiej do nowolipia? (1)
- 0 5
-
2014-11-03 21:29
Gdzie jest rzeka Kartuska?
Mosty są nad rzekami...
- 9 0
-
2014-11-03 21:09
Kto położy brakujące płyty na dolnej Myśliwskiej
dostanie mój głos. A co.
- 3 1
-
2014-11-03 20:58
A dlaczego nie kazaliście durnie developerom zbudować!!!!!! a teraz miasto wywala kasę@!!QQ@@!
W PZP zapisywac KONIECZNOŚĆ budowy dróg itp.
- 5 1
-
2014-11-03 14:01
Mogliby remontować w nocy (7)
i wtedy wszystko będzie przejezdne!
- 43 34
-
2014-11-03 14:34
na Twojej ulicy też czy tylko tam gdzie smrodzisz samochodem? (1)
- 6 5
-
2014-11-03 20:40
nie, tam gdzie siodełko ciśnie mi prostatę
- 4 1
-
2014-11-03 19:50
To może jeździj w nocy i po kłopocie
- 7 1
-
2014-11-03 15:05
Aha, i co jeszcze?
Rozumiem, że stać cię na stawki za pracę w tych godzinach i na opłacenie skarg okolicznych mieszkańców, że im w nocy hałasują?
- 8 0
-
2014-11-03 14:55
(1)
mogliby remontować w nocy ale na to nie wpadną
mogliby wybierać solidniejszych wykonawców ale na to nie wpadną
... ... ... "ale urzędasy na to nie wpadną"
I TO WŁAŚNIE jest argument, żeby skończyć z demokracją przedstawicielską i wprowadzić demokrację bezpośrednią. Wtedy pretensje za określone decyzje będziecie mieli tylko do siebie, a nie do "urzędasów". Owszem, jedynymi którzy na tym stracą, są owe "urzędasy" "politycy" itp. Łatwo władzy nie oddadzą. Ale i wam jak widać na niej nie zależy, skoro tolerujecie "urzędasów" i "polityków" tyle już lat. Łatwiej jest narzekać niż zlikwidować przyczynę narzekania?- 8 11
-
2014-11-03 14:58
Remontować w nocy,ale nie Tobie pod domem,co?
- 8 3
-
2014-11-03 14:17
W nocy, to ludzie spia, o!
- 9 5
-
2014-11-03 20:33
gdansk-poludnie
nie jestem fachowcem ale mysle ze budowa trasy p-p najbardziej rozwiazalaby problem.ruch z nowej swietokrzyskiej utknie na skrzyżowaniu wilanowskiej i lostowickiej.wystarczylyby chociaż dwie jezdnie i bez wyburzen
- 0 2
-
2014-11-03 20:12
Podatki płacą
Mieszkańcy z południa płacą podatki tak samo jak ci ze starego gdańska. Za chwilę wybory to można sobie zagłosować na tych którzy będą budować w starym gdańsku.
- 4 1
-
2014-11-03 19:40
Trasa W-Z zakorkowana?
Może cztery godziny w ciągu doby,a potem pusto jak na odludziu.
- 6 2
-
2014-11-03 16:14
Niestety, Słoików przybywa w tempie zastraszającym (4)
i wcale lepiej nie będzie. Niestety kupując nieruchomość we wcześniej wspomnianych miejscach ta tak jakby sobie samemu strzelić w łeb.
- 12 9
-
2014-11-03 19:22
Gdańszczanin z dziada pradziada, przodkowie w Hanzie pracowali, dziadek był oficerem weimarskim a wujek smarczył w Hitlerjugend
- 2 3
-
2014-11-03 17:36
a tymczasem "stare dzielnice" (1)
typu Przymorze, Zabianka sie wyludniaja
- 7 3
-
2014-11-03 17:42
Gdzie?
Nie zauważyłem!!! Nie wiesz o czym piszesz to nie zmyslaj
- 1 4
-
2014-11-03 17:19
kiedys słoiki osiedlały sie na Przymorzu, potem na Zaspie i Morenie teraz na południu
Takze na 99% jestes potomkiem SŁOIKA
- 6 4
-
2014-11-03 16:33
ul. guderskiego (2)
kiedy zostanie dokończona ul.guderskiego od strony ul czermińskiego
- 8 2
-
2014-11-03 19:00
ul. Guderskiego
Właśnie skończyli projektować. Teraz będą ogłaszać przetarg na wykonanie, wczesną wiosną go rozstrzygną. Czyli jak się nic nie opóźni to za rok będzie gotowe.
- 3 0
-
2014-11-03 17:47
a po co to komu....
- 3 3
-
2014-11-03 18:55
A stary Gdańsk
W Południe chcą inwestować, a co ze starymi dzielnicami Gdańska? Hallera, Rzeczypospolitej, Chłopska, Pomorska to już drogi z dziurami. Może ktoś w końcu też zacznie powoli ich remonty? Tylko porządnie, aby starczyło na ponad 15 lat a nie, że po 4 się wali.
- 5 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.