- 1 Jesienią zamkną węzeł Gdańsk Południe (167 opinii)
- 2 Obława w Letnicy. Nowe fakty (89 opinii)
- 3 Śmierć na hulajnodze. Sprawa wraca do sądu (205 opinii)
- 4 Schody samoróbki zastąpi chodnik (39 opinii)
- 5 Promenada po remoncie hitem sezonu (125 opinii)
- 6 Duża podwyżka opłat za wodę w Sopocie (181 opinii)
Gdańsk zrewiduje plany inwestycji drogowych w południowych dzielnicach
Nowa Bulońska, Nowa Jabłoniowa, Nowa Małomiejska i na końcu Nowa Świętokrzyska - w takiej kolejności dotychczas miały być realizowane inwestycje drogowe na południu Gdańska. W magistracie jednak zdecydowano o kolejnej analizie wspomnianego rankingu. Powód? Dynamiczny rozwój tej części miasta.
Szacunkowy koszt budowy wspomnianych tras według zapewnień władz Gdańska z 2011 r. wynosi ok. 685 mln zł. Każda z tras byłaby w przekroju dwóch jezdni (po dwa pasy każdy) i dodatkowo w jej świetle wiodłaby dwutorowa linia tramwajowa.
W drugiej kolejności miasto przystąpi do zlecenia budowy ulic: Nowej Świętokrzyskiej, Nowej Warszawskiej i Unruga. Ich budowa miałaby pochłonąć ok. 333 mln zł.
Wydawałoby się, że po upływie zaledwie trzech lat przestrzeń miasta zmieniła się w nieznacznym stopniu. Nie dla pracowników gdańskiego magistratu, którzy rozpoczynają prace nad aktualizacją dokumentu z 2011 r.
- Południe to rejon miasta, który rozwija się niezwykle dynamicznie. I dlatego musimy nie tylko uważnie śledzić zachodzące tam zmiany, ale również na bieżąco dostosowywać do nich plany inwestycyjne - mówi Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych.
- Nowy, zaktualizowany program strategiczny będzie dokumentem wspomagającym starania miasta o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej - dodaje dyrektor WPR.
Przedmiotem nowego opracowania będzie określenie kolejności realizacji poszczególnych elementów układu drogowego i tramwajowego, których struktura przestrzenna i funkcjonalna jest już określona w dokumentach planistycznych i/lub administracyjnych.
Kto może stracić, a kto zyska?
Wszystko wskazuje na to, że po aktualizacji programu priorytet może stracić budowa dwujezdniowych ulic: Nowej Małomiejskiej i Nowej Podmiejskiej - alternatywy dla zakorkowanej każdego dnia Trasy W-Z. Póki co miasto nie zdecydowało się sfinansować nawet dokumentacji projektowej dla przedsięwzięcia łączącego Orunię Górną z Traktem św. Wojciecha i dalej Dolnym Miastem.
Budowa ulic: Nowej Małomiejskiej i Nowej Podmiejskiej w najbliższych latach spotęgowałaby ruch na i tak zatłoczonym Trakcie św. Wojciecha - powstałyby tam poważne zatory.
Które inwestycje mogą zatem zająć trzecie - priorytetowe - miejsce? Będzie to raczej ul. Nowa Świętokrzyska lub ul. Nowa Warszawska, dla których zostały zatwierdzone środki w budżecie miasta na projekt budowlany. Jeśli tak się stanie będzie to dowód na to, że nie ma co liczyć na sprawny przejazd samochodem z południa Gdańska do centrum. Taką możliwość ma zapewniać tramwajowa komunikacja miejska.
Nowa Bulońska Północna
Najbardziej potrzebna według Strategicznego programu transportowego jest budowa ul. Nowej Bulońskiej Północnej o długości 1,65 km. Jej koszt oszacowano na ok. 220 mln zł. Nowa trasa połączy istniejącą, starą ul. Bulońską na Morenie z ul. Jabłoniową na gdańskim Jasieniu. Droga ma być trasą dwujezdniową, o dwóch przeciwnych pasach ruchu. Trasa będzie przebiegać przez teren, na którym dziś są ogródki działkowe. Dla tej inwestycji gotowy jest już projekt a miasto czeka na dofinansowanie inwestycji z UE.
Nowa Jabłoniowa
Tańszą i drugą do realizacji jest budowa ul. Nowej Jabłoniowej. Ponad dwukilometrowy odcinek trasy kosztować będzie ok. 90 mln zł. Jej przebieg przewidziano od węzła przy al. Armii Krajowej do Obwodnicy Trójmiasta . Dwujezdniowa droga o dwóch pasach ruchu ma się zakończyć na gdańskich Szadółkach przy ul. Lubowidzkiej . Dalej, w kierunku obwodnicy pojedziemy jednojezdniową trasą składającą się z czterech pasów ruchu - tak jak jest to na al. Niepodległości w Sopocie .
Nowa Podmiejska wraz z Nową Małomiejską
Najdroższą i trzecią w kolejności spośród najbardziej priorytetowych inwestycji na Południu jest budowa ul. Nowej Małomiejskiej wraz z ul. Nową Podmiejską o długości 2,55 km. Droga połączy pętlę przy ul. Świętokrzyskiej z Traktem św. Wojciecha . Będzie ona kosztować ok. 370 mln zł. Dlaczego aż tyle? Jest tam bowiem najwięcej obiektów, które będzie trzeba zrównać z ziemią zanim rozpoczną się pierwsze prace budowlane. Choć to wciąż odległy moment, w świetle planowanej dwujezdniowej ulicy będzie trzeba usunąć ok. 13 domów mieszkalnych i ok. 25 budynków gospodarczych. Część mieszkańców będzie trzeba przesiedlić, co trwa już od kilku lat.
Miejsca
Opinie (160) 6 zablokowanych
-
2014-11-03 16:29
"Jeśli tak się stanie będzie to dowód na to, że nie ma co liczyć na sprawny przejazd samochodem z południa Gdańska do centrum...
...Taką możliwość ma zapewniać tramwajowa komunikacja miejska."
Odkrycie Ameryki!
Są dwie możliwości ograniczenia ruchu samochodowego do centrum. Albo robimy to systemowo i w sposób zaplanowany albo ruch ogranicza się sam poprzez korki, które, jak zauważyliśmy w przypadku Nowej Słowackiego - są niezależne od gęstości i bezkolizyjności sieci drogowej, tzn. zauważyli ci, którzy nie zdawali sobie z tego sprawy wcześniej.- 7 0
-
2014-11-03 16:20
BUDYŃ I WYBORY (1)
Albo ktoś mu dał kolejne mieszkanie i robi obiecanki, albo sondaże spadają.
Taki PAN po 16 latach może obiecać wszystko.
Każdy dobry w nowej kadencji tylko nie ADAMOWICZ.- 6 1
-
2014-11-03 16:27
Na Południu Budyń ma największe branie więc coś musi obiecać.
Bez Południa Budyń spływa do kanalizacji. Najtępsi ludzie tam widać mieszkają. Sobieszewo od 12 lat głosuje na Budynia a ten im most odsuwa jak marchewkę..
jesteśmy liderem mówi Budyń.
Południowcy macie stadion. On wam musi wystarczyć. Jak dożyjecie do emerytury to się doczekacie nowej ulicy.- 3 3
-
2014-11-03 14:14
Brakuje jeszcze Nowej Budyniowej. (5)
A tak na poważnie, to czas pogonić tego lenia i jego sitwę bo działalność prezydenta Budynowicza polega na tym, że ciągle tylko architekci robią plany budowy dróg a potem nie ruszają z budową ulic i ulic.
Niedługo tramwaj na planach będzie dojeżdżał do Kościerzyny i Kartuz mijając po drodze puste pola w centrum Gdańska, na których nie wiadomo czemu nie rozwija się miasto. W centrum miasta marnotrawi się przestrzeń na nieużytki publiczne typu ECS albo uprawia elitarną deweloperkę z cenami mieszkań wyjętymi z kosmosu. Dlatego dużo ludzi nie tyle chciało co nie miało innego wyjścia niż osiedlać się na tzw. górnym tarasie.- 107 22
-
2014-11-03 14:16
Jaworski, ty sie tak nie spiiinaj.:-) (4)
- 16 10
-
2014-11-03 14:28
No nie wiem, czy tylko Jaworski (3)
Myślę, że więcej gdańszczan znajdzie się, którzy widzą, że deweloperka dobrze się ma, a podstawowe sprawy mieszkańców to "w następnej kadencji". Ilu mieszkańców tego miasta zostało zrobionych w bambuko przez zmiany planów zagospodarowania pod życzenie dewelopera, ilu płaci za prywatne żłobki przedszkola, bo w publicznych nie było miejsca, ilu w mieszkaniach śmierdzi z Szadółek, gdy tymczasem prezes ZU pobiera premie za efektywność, itd., itp. Że nie wspomnę, że wszyscy finansujemy ogrzenianie mieszkańcom niemieckiego Lipska, którym prezydent sprzedał naszą, miejską spółkę grzewczą. ECS i TS pominę miłościwym milczeniem.
- 16 5
-
2014-11-03 14:34
a kto to jest ten Bartelik ? Jakaś postkomuna ? (1)
- 7 1
-
2014-11-03 16:13
Budyń to też postkomuna, niech nikogo nie zmylą jego legendy o opozycji demokratycznej
tzw opozycja demokratyczna w tzw III RP bardziej broniła ludzi i układów PRL-u niż pozostałych obywateli, którzy wcześniej z nadzieją ufali że coś się zmieni. Owszem, zmieniły się ale świnie przy korycie. Ten sama sposób sprawowania władzy, arogancja, buta i nieliczenie się z ludźmi. Stąd m.in. taka niechęć do np ECS, ludzie nie traktują wydarzeń i przemian lat 80-90 jako "nasze zwycięstwo a jako zwycięstwo kolejnego pokolenia świń do koryta. Od lat te same gęby u władzy jak za PRL. Adamowicz - 4 kadencje, Tusk był jednym z liderów zdradzieckiej unii demokratycznej od samego jej początku a dziś jest prezydentem unii europejskiej, Pawlak - mianowany premierem w 1992.
Naprawdę wierzycie, ze się faktycznie zmieniło. Budyń to tez postkomuna bo wyszedł z tamtych układów. Nie słyszałem, żeby od razu po studiach ktoś bez "pleców" zostawał rektorem na uczelni tylko za swoje liczne "talenty"- 7 2
-
2014-11-03 14:34
Zadne placze i spinanie sie nie pomoga.:-)
Prawda jest taka, ze i tak wygra Pawel i szkoda, ze "ktos" placi za te wszystkie wystapienia, szopki, skoro i tak wynik jest wszystkim dobrze znany.
Wole "budynia" niz kolesia, ktory w tv mowi, ze 11-latka zgwalcona przez kilku chlopow, ktora zaszla w ciaze, powinna ja donosic... Bydlak.- 11 5
-
2014-11-03 16:13
Ale można go zrobić w druga stronę w kierunku Obwodnicy, przynajmniej nie było by problemu z korkiem codziennie po południu
- 1 1
-
2014-11-03 15:03
Inwestycje (2)
Dlaczego nikt z planistów oraz dziennikarzy nie porusza kwestii potencjalnego wiaduktu nad skrzyżowaniem Al. Havla, Łostowicka, Armii Krajowej? Przecież są tam od wielu lat usypane ziemne przyczułki z kawałkiem dwóch nitek asfaltu do bezkolizyjnego pokonywania krzyżówki tych ulic? Czemu nie dokończyć tego co już kiedyś zaczęto?
- 27 10
-
2014-11-03 15:59
Nie chcą robić, bo:
- wiadukt w stronę W tylko by zaszkodził sytuacji w centrum
- sam wiadukt w stronę Z nie pozwolił by zmienić organizacji ruchu/świateł w poprzek (Łostowicka/ Hawla)
W sumie na razie chciałbym zobaczyć te brakujące 50 m lewoskrętu z WZ do Havla...- 8 4
-
2014-11-03 15:12
Pewnie dlatego, że ludzie o tym decydujący mają trochę większą wiedzę niż ty jakie byłyby konsekwencje takiego wiaduktu. Korek do Groddecka zaczynałby się już od Chełmu. 20 minut stania minimum. Dramatycznie zakorkowałaby się Łostowicka i cała Morena. Generalnie wiadukt ten byłby dramatem i więcej przyniósłby szkody niż pożytku.
- 9 10
-
2014-11-03 15:25
Niech wiec ludzie stoja na skrzyżowaniu z havla
- 1 1
-
2014-11-03 14:54
Co to za kretyńskie nazwy w stylu "Nowa ..."? (4)
Nie ma już pomysłu na nazewnictwo ulic?
Jak jest"Nowa..." to się pytam - gdzie jest "Stara..."?
Ulica "Nowa kretyniowa".- 7 11
-
2014-11-03 14:59
Nowa Kocurmanowa....Psik! (2)
- 4 0
-
2014-11-03 15:09
A gdzie Stara Kocurmanowa? (1)
- 2 1
-
2014-11-03 15:19
Pewnie wpędzona do grobu wiecznym utyskiwaniem...
- 3 0
-
2014-11-03 15:03
Zenek, aleś kretyn
Przecież to nazwy technczne. Jak zbudują to nadadzą jej docelowa nazwę np./ Zenona Kocurmana
- 9 1
-
2014-11-03 15:16
Nowa Świętokrzyska jest bardzo istotnym połączeniem z Obwodnicą
Ta inwestycja powinna być priorytetem oraz powinna być skoordynowana z przebudową ulicy Staropolskiej w Kowalach oraz Węzła Kowale (gmina Kolbudy i GDDKiA odpowiednio). Nowa Warszawska jest natomiast istotna,jako dojazd do osiedli w Szadółkach, Ujeścisku i Rębowie. Nowa Bulońska i Jabłoniowa to dopiero trzeci priorytet,gdyż trasa "średnicowa" Górnego Tarasu od Potokowej, przez Rakoczego,Nowolipie,Łostowicką i Al. Havla po wybudowaniu NŚ będzie już "dopięta". Natomiast Nowa Małomiejska od Havla do Traktu to pieśń przyszłości - ta trasa będzie przydatna dopiero, gdy wybudowane zostaną Nowa 3. Maja i Nowa Chmielna,Serbska,Rejtana,Sandomierska,czy jak jej tam,wraz z wiaduktem nad torami,jako odciążenie Traktu.
Reasumując,bardzo dobra i potrzebna rewizja planów!- 11 4
-
2014-11-03 14:16
Drążyć tunele, budować kładki i estakady. (3)
Płaskie, duże skrzyżowania w mieście to przeżytek - szkoda terenu i za dużo łażenia dla pieszych.
- 37 21
-
2014-11-03 15:01
Tak,a tunele odwodnią i wentylują się same...
- 3 2
-
2014-11-03 14:45
Lełon daj piniondzy (1)
to już jutro polecę drążyć
- 3 3
-
2014-11-03 14:58
cóż: nadprodukcja - fundamentalny problem kapitalizmu - wszyscy wiedzą że trzeba zrobić, są moce przerobowe (a nawet ich nadmiar), tylko nie ma czym zapłacić. Sztuką jest sprzedać a nie wyprodukować lub wykonać usługę. Tylko tak dalej, a obudzicie się w szałasach :/
- 1 2
-
2014-11-03 14:57
Urzędnicy odkryli, że Gdańsk Południe się rozwija.....
Gratuluję!!! A teraz śmiało do kasy po premię za przenikliwość i zaangażowanie... ehhh.... Budyń.... Budyń....
Podsumowując: Nikt Ci nie da tego co Budyń Ci obieca!- 7 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.