• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk nakłada 150 tys. zł kar za nielegalne reklamy. Powstała Gdańska Szkoła Szyldu

Krzysztof Koprowski
29 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Pracownia i sklep jubilersko-zegarmistrzowski (ul. Miszewskiego 17) - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Pracownia i sklep jubilersko-zegarmistrzowski (ul. Miszewskiego 17) - stan obecny.
  • Pracownia i sklep jubilersko-zegarmistrzowski (ul. Miszewskiego 17) - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Pracownia i sklep jubilersko-zegarmistrzowski (ul. Miszewskiego 17) - stan obecny.
  • Zakład Optyczny (ul. Obrońców Wybrzeża 6A) - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Zakład Optyczny (ul. Obrońców Wybrzeża 6A) - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Zakład Optyczny (ul. Obrońców Wybrzeża 6A) - stan obecny.
  • Perła Bałtyku (ul. Oliwska 65) - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Perła Bałtyku (ul. Oliwska 65) - stan obecny.
  • Sklep plastyczny (ul. Lawendowa 8) - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Sklep plastyczny (ul. Lawendowa 8) - stan obecny.

2 kwietnia wejdą w życie pełne regulacje gdańskiej Uchwały krajobrazowej. Urzędnicy chwalą się pierwszymi realizacjami szyldów zgodnie z treścią tego dokumentu, a przedsiębiorcom, którzy jeszcze nie dostosowali się do nowych regulacji, proponują przewodnik, spotkania oraz kontakt z inicjatywą Gdańska Szkoła Szyldu. Właścicielom posesji, którzy lekceważą nowe prawo, wystawiono już wezwania do uiszczenia opłat karnych na łączną kwotę ponad 150 tys. zł.



Czy po 2 kwietnia Gdańsk wypięknieje?

Gdańska Uchwała krajobrazowa przewiduje dwuletni okres przejściowy na dostosowanie nieruchomości do nowych regulacji w zakresie reklam i szyldów.

Termin ten upływa już 2 kwietnia 2020 r. To oznacza, że po tym dniu nie będzie już podziału na "stare" i "nowe" nośniki reklamowe. Każda reklama oraz każdy szyld musi spełniać wymagania tego dokumentu.

- Przez ostatnie dwa lata uchwała obowiązywała, lecz dotyczyła wyłącznie nowych reklam, które pojawiły się w przestrzeni po jej przyjęciu przez Radę Miasta. Wcześniej zamontowane reklamy [tj. przed 2 kwietnia 2018 r. - dop. red.] będą musiały być dostosowane lub zdemontowane do 2 kwietnia br. Co ważne, Uchwała krajobrazowa obejmuje również szyldy - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju.
Zgodnie z treścią tzw. ustawy krajobrazowej, w oparciu o którą przygotowana została gdańska uchwała, szyld jest "tablicą reklamową lub urządzeniem reklamowym, informującym o działalności prowadzonej w nieruchomości, na której ta tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe się znajdują".

Przekładając język prawny na bardziej przystępny, szyldem jest nośnik reklamowy z nazwą firmy prowadzącej działalność (np. nazwa operatora sieci komórkowej, marki odzieżowej, nazwa własna sklepu itd.) lub informacji o rodzaju prowadzonej działalności (np. fryzjer, piekarnia, dorabianie kluczy itp.), umieszczona najczęściej na części elewacji lub w witrynie, gdzie znajduje się dany lokal handlowo-usługowy.

  • Przykłady istniejących szyldów zgodnych z Uchwałą krajobrazową.
  • Przykłady istniejących szyldów zgodnych z Uchwałą krajobrazową.
  • Przykłady istniejących szyldów zgodnych z Uchwałą krajobrazową.
  • Przykłady istniejących szyldów zgodnych z Uchwałą krajobrazową.

Maksymalnie dwa szyldy dla jednej działalności



Uchwała krajobrazowa w sposób precyzyjny reguluje zasady lokalizacji szyldów w obrębie elewacji oraz formy ich wykonania. Zgodnie z jej treścią m.in.:
  • można umieścić tylko jeden szyld równoległy oraz jeden tzw. semaforowy, zaś dodatkowe nazwy np. napojów gazowanych lub alkoholi w formie szyldów są zakazane,
  • obowiązuje całkowity zakaz wieszania banerów reklamowych,
  • szyld nie może zasłaniać elementów dekoracji budynków np. gzymsów,
  • nie można używać tablic świetlnych, które będą migotać, pulsować lub zmieniać kierunek świecenia, np. tablic LED-owych z ciągle zmieniającą się treścią.

Przesuń aby
porównać

Edukacja, spotkania i Gdańska Szkoła Szyldu



- Nasze działania koncentrują się przede wszystkim na informowaniu i edukowaniu. Wciąż bardzo wielu przedsiębiorców nie ma świadomości obowiązywania nowych reguł. W tym celu uruchomiliśmy stronę internetową, profil na Facebooku oraz wydaliśmy przewodnik po szyldach (pdf). Prowadzimy również otwarte szkolenia - najbliższe odbędzie się już w ten piątek [aby wziąć w nim udział, należy wypełnić formularz na stronie internetowej gdańskiej Uchwały krajobrazowej - dop. red.] - informuje Michał Szymański, z-ca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. Przestrzeni Publicznej.
Wspomniana Gdańska Szkoła Szyldu to, jak określają urzędnicy, projekt artystyczno-plastyczny, powierzony Fundacji Palma (dotychczas na ten cel wydano 15 tys. zł netto).

  • Cukiernia W-Z (ul. Słodowników 1) - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Cukiernia W-Z (ul. Słodowników 1) - stan obecny.
  • Firanki (ul. Straganiarska 2/3) - stan obecny.
  • Firanki (ul. Straganiarska 2/3) - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Kotka Cafe (ul. Stary Rynek Oliwski 19) - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Kotka Cafe (ul. Stary Rynek Oliwski 19) - stan obecny.
Skupia on artystów, plastyków oraz grafików, którzy przygotowali dotychczas m.in. przykładowe możliwości metamorfozy elewacji punktów handlowo-usługowych zgodnie z zapisami uchwały.

- Przygotowaliśmy wizualizację 10 szyldów w różnych częściach Gdańska. Pięciu projektantów pracowało też nad szyldem dla sklepu Melisa [przy rondzie Guntera Grassa - dop. red.], aby pokazać, jak można w różny sposób zrealizować zapisy uchwały - dodaje Jakub Knera, wiceprezes Fundacji Palma.
  • Jakub Knera prezentuje jeden z możliwych przykładów zmiany oznakowania sklepu z ziołami.
  • Sklep z ziołami - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Sklep z ziołami - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Sklep z ziołami - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Sklep z ziołami - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Sklep z ziołami - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Sklep z ziołami - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Sklep z ziołami - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Sklep z ziołami - stan obecny.
Gdańska Szkoła Szyldu jest wciąż otwarta na współpracę z kolejnymi przedsiębiorcami oraz artystami (kontakt możliwy przez stronę internetową inicjatywy). Należy przy tym podkreślić, że przygotowane prace graficzne stanowią jedynie wstęp do opracowania technicznego np. szczegółów montażu, doboru materiałów oraz zlecenia ich produkcji, co musi sfinansować już we własnym zakresie właściciel lokalu handlowo-usługowego.

Kary finansowe na łączną kwotę ponad 150 tys. zł



Każdy, kto nie zastosuje się do regulacji Uchwały krajobrazowej, powinien liczyć się z karami finansowymi. Co ważne, kara jest nakładana na właściciela nieruchomości, a nie reklamodawców lub osoby umieszczające reklamy. To właściciel każdej nieruchomości w granicach administracyjnych Gdańska musi dostosować ją do nowych regulacji.

- W pierwszej kolejności upominamy i wzywamy do usunięcia nośnika reklamowego. Dotychczas takich wezwań wystosowaliśmy ok. 750, z czego ok. 75 proc. skończyło się usunięciem lub dostosowaniem reklamy. W przypadkach, w których upomnienia i prośby nie przynoszą pożądanych skutków, sięgamy po kary finansowe i takich postępowań [zmierzających do wymierzenia kary finansowej - dop. red.] mamy już przeszło 100. Nałożyliśmy też już 30 kar na łączną kwotę ponad 150 tys. zł - wylicza Szymański.
  • GZDiZ nalicza właścicielowi Manhattanu karę w wysokości 3,1 tys. zł dziennie za nielegalne nośniki reklamowe na elewacji.
  • GZDiZ nalicza właścicielowi Manhattanu karę w wysokości 3,1 tys. zł dziennie za nielegalne nośniki reklamowe na elewacji.
  • GZDiZ nalicza właścicielowi Manhattanu karę w wysokości 3,1 tys. zł dziennie za nielegalne nośniki reklamowe na elewacji.

Kara za reklamy na centrum handlowym - 3,1 tys. zł dziennie



Jednym z bardziej widocznych przykładów łamania zasad Uchwały krajobrazowej jest obecnie centrum handlowe Manhattan we Wrzeszczu.

Za umieszczenie nośników reklamowych sklepu z elektroniką GZDiZ wymierza każdego dnia opłatę karną w wysokości ok. 3,1 tys. zł. Biorąc pod uwagę, że tzw. skuteczne doręczenie pisma informującego o złamaniu zapisów uchwały nastąpiło 30 grudnia 2019 r., do momentu publikacji tego artykułu naliczona kara wynosi już ponad 86 tys. zł.

- Cały czas trwa postępowanie. Kara pieniężna będzie naliczana do czasu zdjęcia reklam - zapowiada Dariusz Słodkowski, kierownik Działu Użytkowania Przestrzeni Publicznej GZDiZ.
O komentarz do tej sprawy poprosiliśmy właściciela obiektu. W oświadczeniu, które otrzymaliśmy od GCH Manhattan, czytamy m.in.:

- Jest to nasz nowy najemca, który wprowadził na elewacje oznakowanie swojej marki, celem poinformowania szerokiego grona klientów o funkcjonowaniu w nowej placówce. Najemca zamontował je naturalnie za zgodą zarządcy Manhattanu, niemniej to na najemcy spoczywa obowiązek funkcjonowania zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Powyższe dotyczy zarówno kwestii operacyjnych, podatkowych itd., jak i wszelkich innych w materii administracyjnej, w tym także przestrzegania przepisów lokalnych. Tym samym w tym zakresie najemca jest stroną dla miasta w tej materii.
  • Porolet (al. Grunwaldzka 203) - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Porolet (al. Grunwaldzka 203) - stan obecny.
  • Sklep spożywczy Perła (ul. Obrońców Wybrzeża 2) - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Sklep spożywczy Perła (ul. Obrońców Wybrzeża 2) - stan obecny.
  • Sklep warzywa-owoce (ul. Wajdeloty 21) - propozycja przygotowana w ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu.
  • Sklep warzywa-owoce (ul. Wajdeloty 21) - stan obecny.
GCH Manhattan skarży się ponadto na niejasne zapisy uchwały, zaś "pracownicy GZDiZ nie wskazują konkretnych wytycznych ani ewentualnych przekroczeń". Ponadto zdaniem centrum handlowego GZDiZ nie odpowiada na pytania przedsiębiorców, zaś postępowanie administracyjne jest wszczynane przed upływem terminów wskazanych w pierwszych pismach.

- Odnosimy wrażenie, że uchwała w tym zakresie [tj. szyldów i oznakowaniu przedsiębiorców] jest na tyle niejednoznaczna, że dopiero sami decydenci się jej nauczą w praktyce. Niestety koszty, czas i niepotrzebne nerwy przy tej okazji ponoszą przedsiębiorcy - przekonuje biuro prasowe centrum handlowego.
Jednocześnie GCH Manhattan zapowiedziało, że będzie dążyło do uporządkowania swojej elewacji do 2 kwietnia br., a pomóc ma w tym zewnętrzne biuro architektoniczne, które już zgłosiło się do urzędników Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Poradnik Szyld Gdański (pdf)


Szyld Gdański from Trojmiasto.pl


Przewodnik po gdańskiej Uchwale krajobrazowej (pdf)


Przewodnik po uchwale krajobrazowej Gdańska from Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (358) ponad 10 zablokowanych

  • joey

    Oporny to jest ten pseudografik nowych propozycji!
    Jak już coś zmieniacie to zróbcie to dobrze!

    • 7 0

  • Czy tablice LED mogą zostać na miejscu, jeśli wyświetlają tylko pojedynczy napis bez ruchu, migotania itp? Czy może jednak odchodzą do lamusa w kazdej postaci?

    • 2 1

  • Liternictwo fatalne (1)

    przede wszystkim na jedno kopyto. Większość szyldów gorsza niż stan obecny!

    • 13 5

    • zgadzam sie. ale jak dyletanci skumani z UM sie za to zabieraja

      to normalne, ze bedzie dramat. Ja proponuje jak ratusz chce miec tak duzy wplyw na przestrzen publiczna to niech jej nie wyprzadaje a jedynie dzierzawi. czy grunt, czy budynki

      • 3 1

  • No to teraz proponuje obnizyc czynsze sklepikarzom

    Przychodzi sobie jakiś esteta i mówi sklepikarzowi jak tenże sklepikarz ma reklamować swoją firmę. Jeżeli tak - to niech szanowny esteta za tą nową reklamę zapłaci, a jak się ta reklama okaże nieskuteczna (spadek obrotów), to niech pokryje ze swoich pieniędzy stratę sklepikarza.

    • 8 5

  • pieniądze z kar idą na ochronę i konserwację rydwanu.

    I wez cos tu teraz znajdz w miescie
    jak wymyslaja jakies pseudo estetyczne bzdety

    • 5 2

  • Sklep z firankami najlepszy

    Myślę, że 4 duże napisy "firanki", każdy na innym nośniku, to za mało proponuje dodać jeszcze kilka tak dla pewności, że nikt nie przegapi.

    • 4 1

  • Rzeczywiście wspaniałe, każdy identyczny, cieszy oko i wpada w pamięć... (4)

    • 3 5

    • (3)

      Jedz do Rumii albo Wejherowa. Na pewno znajdziesz coś dla siebie.

      • 1 2

      • jak ty zmondrzejesz (2)

        • 1 2

        • Najpierw naucz się poprawną polszczyzną

          • 1 0

        • ZmONdrzejesz????
          Srsly ??????

          • 0 0

  • Na urzędzie Miasta Gdańska też wisi reklama banku

    takich przykładów mozna mnożyc. Dariusz Słodkowski, zrób porządek u siebie. Bo wstyd sluchac jak karacie innych a sami jestescie oklejeni reklamami i nic.

    • 10 0

  • Za tym idzie konkretna kasa.

    Za logo na kasetonie zapłaciłem niecałe 1000 zł, teraz po 2 latach mam wymienić na neon gdzie koszt sięga już prawie 10 000 zł, a terminy za pół roku.

    • 11 4

  • Kwintesencja pomyślunku architektów

    wskazówki w szyldzie zegramistrza lewitują.

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane