Czy gdańscy bursztynnicy niczym kalifornijska Dolina Krzemowa stworzą rozpoznawalne na całym świecie skupisko współpracujących firm i instytucji? Najprawdopodobniej tak. W utworzeniu tzw. Bursztynowej Delty pomogą im: miasto Gdańsk, pomorski urząd marszałkowski i Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową.
Województwo pomorskie i Gdańsk są największym i najsilniejszym na świecie ośrodkiem branży bursztynniczej. Według szacunków w branży tej działa ok. tysiąc firm zatrudniających ponad 10 tys. osób. Łączna wartość ich produkcji, w większości trafiająca na eksport, wynosi ok. miliarda złotych, co w tworzeniu Produktu Regionalnego Brutto stawia branżę bursztynniczą obok branży stoczniowej.
- Musimy podjąć natychmiastowe działania - mówi
Mariusz Gliwiński, prezes Stowarzyszenia Bursztynników w Polsce
- Konkurencja rośnie nie tylko na wschodzie, ale także na zachodzie. Włosi zaczynają produkować ekskluzywną biżuterię z bursztynem i jest im coraz bardziej obojętne, skąd pochodzą kamyczki. Powstanie sprawnie funkcjonującej Bursztynowej Delty, uzależnione jest od podjęcia międzynarodowej
promocji gdańskiego surowca, od kształcenia wykwalifikowanego personelu oraz uregulowania kwestii wydobycia i handlu.
Jeszcze w tym tygodniu prezydent Gdańska najprawdopodobniej podpisze zarządzenie w sprawie przetargów na wydzierżawienie gruntów pod wydobycie i poszukiwanie bursztynu, w tym przede wszystkim nieużytków w okolicy Stogów i Olszynki.
Bursztynnicy liczą na samorząd również przy tworzeniu szkół, w tym między innymi specjalistycznego kierunku na gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych oraz laboratorium certyfikującego autentyczność bursztynu przy Politechnice Gdańskiej. Pomoc władz jest także niezbędna w promocji "bałtyckiego złota".
- Bardzo poważnie zastanawiamy się nad nazwą stadionu powstającego z okazji Euro 2012. Muszę przyznać, że pomysł Amber Baltic Arena czy Amber Gdańsk Arena jest ciekawy - mówi
Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Wniosek o dofinansowanie projektów bursztynnicy przygotują przy pomocy specjalistów z urzędu marszałkowskiego i IBnGR. Jeżeli dokumenty spełnią wszystkie wymagania, Bursztynowa Delta stanie się faktem jeszcze do 2013 roku.
- Liczymy, że dzięki naszej współpracy metropolia gdańska będzie kojarzona przede wszystkim z bursztynem - mówi
Marcin Kapuściński, kierownik Centrum Klasteringu przy IBnGR w Gdańsku. -
Jednak najpierw musimy wypromować tę markę, czyli po pierwsze powinniśmy stworzyć gdański warsztat bursztynu, po drugie gdański, oryginalny wzór biżuterii, a po trzecie centrum weryfikujące jakość tej marki. Tylko dzięki odpowiedniej promocji branża będzie zdolna do globalnej konkurencji. |
Bursztynowa Delta jest tworzona w ramach projektu "Stymulowanie innowacyjności gospodarki województwa pomorskiego przez wspieranie klastrów - koncepcja polityki i działania pilotażowe" realizowanego przy współudziale IBnGR i Urzędu Marszałkowskiego. Projekt jest częściowo finansowany z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w ramach stymulowania innowacyjności gospodarki. |
|