• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdański port widzą ogromny

Mikołaj Chrzan
30 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Wyspa, na której powstanie port - rodem z gry komputerowej, czy z błyskotliwej wizji. Wyspa, na której powstanie port - rodem z gry komputerowej, czy z błyskotliwej wizji.

Diagnoza: gdański port będzie się dusił, bo zabraknie terenu pod nowe inwestycje. Recepta: terenów szukajmy na morzu, usypując sztuczny półwysep. - To czysta fantazja - mówią jedni. - To odważna, ale realistyczna wizja. Jeśli nie za 10, to za 20 lat - odpowiadają twórcy.



Latem 2005 r. na północnym fragmencie plaży na Stogach można się było jeszcze kąpać. Po dwóch latach po plaży nie ma śladu. Zastąpił ją wychodzący na 650 metrów w morze pirs, na którym firma DCT Gdańsk uruchamia właśnie terminal kontenerowy - przystosowany do obsługi największych z pływających po Bałtyku statków. Zbudowany przez DCT sztuczny półwysep ma powierzchnię ok. 40 hektarów.

Taką samą metodą ma powstać Port Centralny, czyli pomysł obecnych szefów Zarządu Morskiego Portu Gdańsk na rozwój kierowanej przez nich firmy. Różnica w porównaniu z DCT jest jednak w skali przedsięwzięcia. Port Centralny, ulokowany w pobliżu Westerplatte, pomiędzy ujściem Kanału Portowego a istniejącymi terminalami Portu Północnego, ma mieć powierzchnię 600 hektarów. To tyle, co całe śródmieście Gdańska!

- Buduje się autostrada A1. Dzięki środkom unijnym niedługo powstanie Trasa Sucharskiego, droga ekspresowa S7 do Warszawy, zmodernizowany będzie także dojazd kolejowy do portu. To rozwiąże problem dostępu do portu od lądu, a to przez dekady był nasz słaby punkt - mówi Marian Świtek, wiceprezes ZMPG.

Kolejnym problemem - według Świtka - będzie jednak brak terenów pod rozwój portu. - Jedyny uzasadniony kierunek to wyjście w morze. Takie są światowe trendy, nie ma także innego wyjścia w Gdańsku - mówi Świtek.

W Porcie Centralnym miałyby się znaleźć: gigantyczny terminal kontenerowy (sześć razy większy od obecnego, zbudowanego przez DCT), pasażerski (dla 2 mln pasażerów rocznie) i drobnicowy - np. do przeładunku samochodów.

Na razie to tylko koncepcja na papierze, nie ma żadnych kosztorysów. Można jednak przewidywać, że budowa takiego półwyspu kosztowałaby setki milionów euro. Część pieniędzy miałaby pochodzić z odsprzedania terenów w lewobrzeżnej części portu wewnętrznego. - Tam nabrzeża portowe mogłyby być zastąpione przez kompleksy mieszkaniowo-wypoczynkowe - mówi Świtek. - Poza tym port będzie starał się namówić inwestorów do finansowania budowy nowych terminali.

- To czysta fantazja. Taką wyspę mogę sobie zbudować w grze komputerowej. Takie inwestycje się nie zwrócą w przewidywalnej przyszłości. Poza tym dziwi chęć dublowania istniejących funkcji: dopiero co powstał w Gdańsku nowy terminal kontenerowy, a istniejący terminal pasażerski w Westerplatte świeci pustkami. Po co budować kolejny? - dziwi się jeden z pracowników portu.

- To nie wizja na najbliższe kilka lat. Całkiem możliwe jednak, by nasz port wyglądał właśnie tak za 20-30 lat. Nowe terminale będą potrzebne, bo analizy wskazują, że w 2030 r. będziemy przeładowywać niemal trzy razy więcej ładunków niż obecnie - broni pomysłu Świtek.

- Dla powodzenia takiego projektu, kluczowy będzie aspekt finansowy, czyli policzenie, ile pieniędzy można uzyskać z uwolnienia obecnych terenów portowych, a ile trzeba by przeznaczyć na budowę sztucznego półwyspu. Jeśli to się nie będzie opłacać, szanse na realizację będą niewielkie - uważa Wiesław Bielawski, wiceprezydent Gdańska ds. gospodarki przestrzennej.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan

Opinie (98) ponad 20 zablokowanych

  • (5)

    Droga Obywatelko, spostrzegam w tobie zupełny brak wiary. Wybory są co 4 lata i ja na 4 lata dokonałam wyboru. PO doprowadziło do wcześniejszych wyborów, juz po 2 latach, domyślam sie więc, że ma silne argumenty i wielki potencjał do zapowiadanych korzystnych zmian w gospodarce, czego nam wszystkim a także sobie życzę! Inaczej po co byłby ten cyrk i wydawanie pieniędzy na nowe wybory? Dyrdymały o zakasywaniu rekawów i "do roboty" znamy wszyscy od 50 lat. Daruj.

    • 0 0

    • Gdańszczanka (4)

      PO doprowadziło do wcześniejszych wyborów ?
      Ciekawe.
      Skoro tyle potrafia, to o cud z nowym portem przestalem sie obawiac.
      Wybuduja!

      • 0 0

      • Rumunie (3)

        Ty sie nie martw o cud z nowym portem. Przed II wojną nie taki cud się w Polsce zdarzył!

        • 0 0

        • (2)

          Mnie też sie wydaje, ze to nie PO doprowadziło do wczesniejszych wyborów, ale jesli umieli sprawic taki "cud" to może i możemy oczekiwac "cudu " gospodarczego?
          Kto to wie. W każdym razie chyba żaden Polak ani Patriota nie ma wątpliwośc że taki CUD byłby dla Polski i Jej Obywateli prawdziwą łaską.
          A mam wrażenie ze niektórzy tego cudu by nie chcieli.W imię niskich pobudek.
          Nie pytaj co Polska moze zrobić dla Ciebie, pytaj co Ty możesz zrobić dla Polski.

          • 0 0

          • (1)

            Obywatelko Złotousta, szkoda że już nie ma akademii 1-majowych!

            • 0 0

            • Nie pytaj co Polska moze zrobić dla Ciebie, pytaj co Ty możesz zrobić dla Polski

              to akurat nie z akademii, to parafraza wystapienia JFK.

              • 0 0

  • poziom wód (1)

    ciekawi mnie tylko to czy ktoś kto wymyslił to wziął pod uwage sytuację za 50 lat tj podnisienie się poziomu wody ( globalne ocieplenie), Gdańsk zostnie zalany a więc wyspa ta musiałaby zostać usypana o kilkanaście metrów wyzsza niż obecne tereny Gdańska inaczej nakłady finansowe pójdą na straty

    • 0 0

    • Globalne ocieplenie

      "Gdańsk zostnie zalany a więc wyspa ta musiałaby zostać usypana o kilkanaście metrów wyzsza niż obecne tereny Gdańska"
      O kilkanaście metrów?
      Az o tyle podniesie sie lustro wody?
      Trzeba port wybudowac pod Pacholkiem! A ile oszczednosci, jest juz "usypany".

      • 0 0

  • WYSPA

    usypana obok Portu Gdańsk to rzeczywiście
    ciekawy i wykonalny projekt, tyle, że
    trzeba mieć świdomość, że natura może
    się upomnieć o to, co jej zabrano wcześniej...
    Jak to się dzieje w Holandii...
    Ale życzę powodzenia, wyobraźni i merytorycznego
    podejścia do przedstawionego pomysłu..!
    Bo tu żartów nie ma, kiedy zabiera się teren,
    o czym trzeba mieć świadmość !

    • 0 0

  • Bez gigantomani (spoko - nie będzie na to pieniędzy)

    Rozbudować - owszem, ale rozsądnie i nie niszczyć przyrody ! Ale kogo to obchodzi ? Liczy się pieniądz (dochód), a plaża na Stogach - jest tyle pięknych galerii handlowych - tam Gdańszczanin ma wypoczywać

    • 0 0

  • Góry fosforu

    Niech ci ministrowie czy jak im tam do budowy sztucznego półwyspu wykorzystają góry fosforu z Wiślinek

    • 0 0

  • science fiction

    Co za bzdetne gadanie... Wybudowanie tunelu to jakaś abstrakcja a co dopiero wdrażanie pomysłów z Dubaju.

    • 0 0

  • Port się wali, na GTK dzieją się prawdziwe cuda, nie ma magazynów, placów, dróg wewnętrznych, dróg dojazdowych, sprzętu, ludzi, kasy... tj. to wszystko jest, ale w stanie agonalnym, a tu takie plany...
    Jestem pod wrażeniem.
    Na dodatek, nadciągająca budowa tunelu (tak, tak, coś się zaczyna dziać w "terenie") sparaliżuje działalność portu na czas budowy (transport kolejowy).

    • 0 0

  • ty mnich

    chyba tOBIE głowa się wali matołku

    • 0 0

  • Cudem nie jest budowa portu sztucznego. (1)

    W przeciwienstwie do starego, naturalnego portu gdanskiego, porty gdynski i polnocny sa przeciez portami sztucznymi.
    Totalna bzdura tego projektu jest jego wielkosc, nie jest ona poparta zadnymi prognozami, czy szacunkami rozwoju gospodarki morskiej w regionie.
    A 2 mln pasazerow, przypominaja mi program 3 mln mieszkan i drugiej Irlandii.

    • 0 0

    • 3 miliony mieszkań to za dużo? o ile?

      • 0 0

  • Brzoz

    Dla Twojej informacji BCT ma zdolnosc przeladunkowa 750 000 TEU z mozliwoscia zwiekszenia do 1,2 m TEU (o co chodzi Ci z DWT???). O dobrej inwestycji mowi nie tyle wielkosc portu co jego przepustowosc. Polskie porty moga sluzyc jedynie do przewozow feederowych ze wzgledu na glebokosc kanalow oraz przepsutowosc, nie ma wiec mowy o wizytach olbrzymich kontenerowcow czy masowcow jak w otterdamie czy Hamburgu. Calosciowy rozwoj panstwa, w tym rozwoj sieci drog dojazdowych i autostrad wplywa na sensownosc rozbudowy istniejacych portow. Zaden jednak polski port nie stanie sie hubem, jest to poprostu nie wykonalne z przyczyn od nas niezaleznych.

    • 0 0

  • Obywatelko, zastanów się, co TY możesz zrobić dla kraju, bo gro twojej uwagi zaprząta cudzy tembr głosu i cudze intencje (oczywiście niegodziwe) oraz oczywiście cudza praca, do której zagrzewasz innych jak rasowy ekonom.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane