Fakty i opinie

Gdańskie tramwaje: najniższa flota w Polsce

Po Gdańsku miały jeździć kolejne tramwaje sprowadzone z Niemiec. Mimo że ich nie będzie, miasto jest liderem pod względem niskopodłogowej floty pojazdów szynowych w Polsce.
Po Gdańsku miały jeździć kolejne tramwaje sprowadzone z Niemiec. Mimo że ich nie będzie, miasto jest liderem pod względem niskopodłogowej floty pojazdów szynowych w Polsce. fot. Łukasz Unterschuetz/trojmiasto.pl

Żadne miasto nie ma takiego odsetka tramwajów niskopodłogowych jak Gdańsk. Nie zmienia tego nawet odwołanie kupna kolejnych wozów z Niemiec.



Niskodłogowy tramwaj - lepszy od innych?

oczywiście, jest wygodniejszy dla wszystkich pasażerów 77%
tak, ale korzystają na nim głównie osoby starsze, niepełnosprawni, matki z dziećmi 13%
nie, pokonanie kilku schodów nie sprawia mi problemu 6%
nie, nie lubię spoglądać przez okno na wysokości szyb aut osobowych 4%
zakończona Łącznie głosów: 1759
W czerwcu ZKM ogłosił przetarg na modernizację czterech tramwajów M8C, czyli wąskotorowych odpowiedników jeżdżących po Gdańsku "Dortmundów". Pisaliśmy o tym w artykule: Gdańsk sprowadzi kolejne tramwaje z Niemiec. Miały one pochodzić z Niemiec - prawdopodobnie z Augsburga. Planowano je zmodernizować: m.in. wstawić niskopodłogową część, nowe fotele, klimatyzację kabiny motorniczego. Wymianie miały ulec oczywiście wózki, niedopasowane do gdańskiego rozstawu szyn.

Pod koniec czerwca gdański przewoźnik zrezygnował jednak z tych zamierzeń podając oficjalnie jako powód "istotną zmianę w planach inwestycyjnych zamawiającego - rezygnację z zakupu używanych wagonów tramwajowych". Nieoficjalnie jednak mówi się o zmianach planów niemieckiego miasta, które chce jeszcze eksploatować swoje tramwaje jeszcze przez kilka lat.

- Pomimo unieważnienia przetargu, nie odchodzimy od polityki zakupu tramwajów używanych. To jedyna możliwość, przy ograniczonym budżecie miasta, na sukcesywną wymianę najbardziej wyeksploatowanych tramwajów. Będziemy nadal poszukiwać kolejnej możliwości na sprowadzenie tramwajów - informuje Krzysztof WojtkiewiczZKM Gdańsk.

Nawet pomimo rezygnacji z zakupu kolejnych tramwajów, Gdańsk stał się liderem pod względem niskopodłogowego udziału taboru w całej flocie pojazdów. Od 2009 roku po mieście jeżdżą wyłącznie autobusy niskopodłogowe, zaś tramwaje z wygodnym wejściem stanowią blisko 40 proc. całej floty. Wkrótce wskaźnik ten wzrośnie ze względu na dostawy kolejnych Dortmundów (w Gdańsku jest ich 38 sztuk, docelowo będzie 46) oraz Pes 120NaG (odpowiednio 20 i 35 pojazdów).

Dla porównania w Poznaniu odsetek tramwajów z niską podłogą stanowi ok. 9 proc. wszystkich (28 sztuk). Co ciekawe, stolica Wielkopolski, oprócz zakupu 45 zupełnie nowych tramwajów marki Solaris, zleciła Modertransowi przebudowę (a właściwie budowę niemal od podstaw) 24 tramwajów na podstawie połączonych ze sobą niskopodłogowym członem dwóch wagonów 105Na.

Po Warszawie porusza się obecnie ok. 89 niskopodłogowych tramwajów (ok. 8,6 proc. wszystkich), jednak miasto to będzie posiadać docelowo 186 tramwajów Pesa 102Na (podobnych konstrukcyjnie do gdańskich Pes).

W Krakowie ok. 1/4 wszystkich tramwajów to pojazdy niskopodłogowe. Eksploatowane są tu m.in. znane gdańszczanom Bombardiery oraz nieco zbliżone konstrukcyjnie do Dortmundów - pojazdy N8S-NF.

We Wrocławiu wskaźnik ten wynosi ok. 11 proc., jednak w trakcie dostawy i wprowadzania do ruchu liniowego są Skody 19T, które podobnie jak nasze Dortmundy są pojazdami dwukierunkowymi, niepotrzebującymi pętli do zawracania.

Opinie (207) 7 zablokowanych

  • (18)

    Te zupełnie nowe tramwaje marki Solaris są z pewnością lepsze od tych naszych z Bydgoszczy, które są większe na zewnątrz jak wewnątrz. Niefunkcjonalne są te bydgoskie. Co do pytania to prędzej czy później dla każdego będzie ważna "niskodłogowość" tramwaju.

    • 72 62

    • (4)

      wystarczyłoby zmienić układ foteli, aby nie były ustowione skośnie w stosunku do okna i już komfort jazdy podniósłby się znacznie, a tak stukamy się kolanami ze stojącymi, mamy podeptane buty, a jak chcemy popatrzeć za okno, to dostajemy bólu szyji

      • 39 8

      • nikt Ci nie każe siedzieć

        bez przesady, Pesy są luksusowe i można się jedynie czepiać detali, dla mnie najważniejsza jest klimatyzacja i cisza podczas jazdy, a to mam zagwarantowane w "tych naszych z Bydgoszczy"; najgorzej się jedzie na stogi w dziurawych tramwajach - zwłaszcza zimą, bo latem te dziury robią za klimatyzacje to pół biedy...

        • 18 4

      • ladne sa te pesy i funkcjonalne (2)

        i jeszcze ten system inforamcji nigdzie w polsce takiego nie widzalem, narzekac tylko potraficie.

        • 10 6

        • PESY jescze ciche, grorzej z Dortmundami...

          Zgadzam się PESY są ok , można czepiać się detali, choć nie jest to najwyższa półka. Niestety cały wizerunek psuje serwis ZKM. Jak to jest, że odremontowane Dortmundy już stukają i hałasują?

          • 0 0

        • Jeśli chodzi o system informacji

          http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Gdansk-wedlug-ZKM-Jana-z-Kolana-i-Plac-Trzech-Krzyzy-n44249.html
          Może to już jest zmienione, ale sam fakt, że ktoś tego nie dopilnował i nie dopracował świadczy o braku poczucia pewnej odpowiedzialności, a osoba która ten system i mapy projektowała powinna ponieść odpowiednie konsekwencje za swój wręcz karygodny błąd.

          • 0 1

    • (5)

      raczej wątpię - Solaris nie ma żadnego doświadczenia w budowie pojazdów szynowych

      • 11 6

      • w nim też będą samozapłony jak w autobusach w Wawie (1)

        • 3 10

        • firma montująca instalację gazową w busach w Warszawie

          pokryła koszty wymiany spalonych pojazdów. Zgadnij, dlaczego.

          • 10 1

      • uwierz, ma (2)

        składał Bombardiery m.in. dla Gdańska

        • 8 2

        • tylko, że nawet nie robił tego na własnym podwórku (1)

          I ten "współudział na odległość" przy składaniu kilku tramwajów jest do tej pory jedynym doświadczeniem tramwajowym tej firmy.

          Życzę im dobrze, ich produkt (konstrukcyjnie bardzo podobny do PESY) wydaje się ciekawy i za parę lat możemy mieć porządną konkurencję (a więc i niższe ceny) na polskim rynku nowych tramwajów :)

          Kupowanie jednak zupełnie nowych, niesprawdzonych nigdzie składów od producenta praktycznie bez doświadczenia było by ryzykowne.

          Przecież czasem nawet bardziej renomowane i doświadczone firmy miały nieudane produkty a najzwyklejsze problemy "wieku dziecięcego" są w zupełnie nowym produkcie nieuniknione.

          • 4 0

          • dlatego właśnie Tramino jeździ testowo na trasach miejskich

            • 1 0

    • Bydgoski tramwaj jest większy w środku.

      • 8 6

    • pokaż mi jeżdżacy tramwaj Solarisu po Gdańsku, Panisko znawco jeden!

      • 2 9

    • Zgadza się, są lepsze

      Wiem, bo jechałem. Co prawda w prototypie było za dużo siedzeń, ale w seryjnych już racjonalniej rozplanowali wnętrze i jest OK. PESA byłaby bardzo dobra, gdyby obniżyć poręcze - osoba poniżej 170 cm ma chyba kłopoty z przytrzymaniem się.
      A tak w ogóle to najlepszy jest Siemens Combino

      • 5 4

    • Ważne że Pesa jest szeroka i wieje zimny wiatr z sufitu w ten pierniczony upał.

      • 3 1

    • Solaris to mozgu rowniez polska firma

      poza tym bydgoskie sa rownie dobre

      • 1 0

    • byle nie pesy!

      te tramwaje są niemożliwie niewygodne - szalenie mało miejsc siedzących (i tak jakoś dziwnie krzywo poustawianych i niewygodnych), a stojące chyba dla alpinistów - przy każdym przegubie(a jest ich chyba 4) podłoga jest krzywa i po 15 minutach stania w ścisku na takiej górce w wykrzywionej pozycji kręgosłup boli jak po całodziennej wspinaczce. najlepsze, najbardziej pojemne i najwygodniejsze były bombardiery, czemu mamy ich tak mało?

      • 7 1

    • Cóż.

      To by dopiero był ewenement gdyby były większe wewnątrz niż na zewnątrz...matrix. ;)

      • 1 0

  • Flota, jak to dumnie brzmi;) (2)

    ..tylko by ta armada wzorem hiszpańskiej na Euro2012 nie zatonęła;)

    • 91 10

    • SKM (1)

      "SKOCZ K MATOLE" z peronu do wagonu, co sie dygasz mieczaku?

      • 0 5

      • Mieczak to ktoś kto włada mieczem?

        • 7 0

  • jak się sciąga taką kasę za bilety... (2)

    ... to się ma ;)
    dziekujemy Panie Lisicki ;)

    • 53 51

    • trolll z rana...

      ...jak smietana

      • 17 7

    • a

      50% kosztów finansuje miasto gdańsk, więc nie narzekaj na cene..

      • 6 1

  • Flota...górnolotnie powiedziane :) (4)

    Czekamy zatem na jakąś paradę tramwajowo-niskopodłogową w Gdańsku ;)

    • 29 21

    • zapraszam do siebie.... (3)

      dziś pod oknem o 9:30 przejechało jeden za drugim 9 (dziewięć!!) tramwajów....
      pierwszy był pchany przez drugi (oba Dortmundy) a pozostałe już o własnych siłach....

      takie parady mam non stop.... na szczęście za parę dni zmieniam miejsce zamieszkania bo to już jest skrajność jakaś....

      • 4 0

      • skoro zapraszasz (2)

        podeślij nr tel lub adresik, wpadniemy ;) razem

        • 3 0

        • To ja przyniose kiełbaski (1)

          czekam na info.

          • 3 0

          • A ja załatwię dziewczynki

            i piwo, to wtedy się zabawimy

            • 3 0

  • drzewiej mawiało się tabor (4)

    ....ale taka nazwa trąci infantylizmem. FLOTA !!!!!!!!!!! oooo! to brzmi europejsko!

    • 99 10

    • (2)

      A co to jest "drzewiej" ?

      • 5 30

      • To samo co ongiś.

        Teraz już wiesz :)

        • 31 1

      • to znaczy ze kiedys robili tramwaje z drewna

        teraz juz wiesz gimnazjalisto co nie uwazales na zajeciach ?

        • 14 1

    • Z której jaskini żeś sie urwał zią?

      • 1 5

  • Flota Admirała Budynia :D (4)

    :D

    • 125 13

    • (3)

      Teraz już chyba nie macie argumentów, żeby powiedzieć, że Pan Prezydent źle zarządza Gdańskiem.

      • 8 5

      • (1)

        Dark, wypuszczają cię czasem na miasto z twojego ośrodka?

        • 6 6

        • Jakiego ośrodka?

          • 0 0

      • to ze cos dziala za kadencji budynia nie oznacza ze dzialaloby gorzej gdyby budyn nigdy sie nie urodzil. za miliarowe przekrety na dzialkach budowlanych w centrum gdanska sprzedawanych klechom za kilkaset zlotych i tych pozostalych po upadku stoczni mozna zbudowac kilka takich taborow. i wowczas zamiast podniecac sie najlepszym taborem w biednej polsce moglibysmy podniecac sie najlepszym taborem w UE a moze i na swiecie.

        budyn to kolejny czlowiek ktory zdradzil ten kraj. razem z walesa i tuskiem.

        • 0 0

  • Kłamstwa - czy ktoś moze obiecać że (4)

    rozklekotane tramwaje lini nr 8/innych przed zimą znikną ?
    Jak można wozic ludzi czymś co nie ma porządnego ogrzewania

    Dno proszę państwa

    • 49 21

    • póki ..... (3)

      na Stagoch/Przeróbce nie zrobią gruntownych remontów, a fauna i flora okoliczna przestanie niszczyć tabor to ja bym na dużo nie liczył.

      • 14 1

      • Tylko nie "tabor!" (1)

        ...tylko nie tabor :) FLOTĘ :)

        • 5 0

        • No taaak..

          to takie MORSKIE!!!:D

          inne miasta mają TABOR.. Gdańsk jesty wyjątykowy i ma FLOTĘ!!:d

          A NAWET FLOTYLLE;D

          • 1 0

      • A widziałeś, w jakim stanie jest 114Na #1501? A przecież tylko na Siedlce kursował. A Bombardiery? A przecież tylko Chełm obsługiwały. I co? I też są już podniszczone.

        • 0 0

  • drzewiej

    Kiedys,dawniej

    • 24 1

  • co z tego skoro w nowoczesnej pesie, przy mrozach nieraz jechałem w temp lekko powyżej zera stopni. (5)

    motorniczy tlumaczyl, ze sa uszkodzone czujniki i on nic nie moze. pewnie zglosc firmie tez nie moze;/

    • 15 34

    • Najlepsze PESY. Powinno się je zakupić na cały tabor. (4)

      • 7 7

      • ten pisk chopperów jest denerwujący (3)

        inne konstrukcje tak nie piszczą

        • 7 4

        • (2)

          toż Pesa nie ma nic wspólnego z chopperami!. Choppery to są zmodernizowane przez Protram Wrocław stopiątki, jedyne w Gdańsku z napędem tyrystorowym, Pesa ma napęd asynchroniczny. A piszczą tak falowniki firmy Medcom.

          • 21 1

          • :O (1)

            O kurcze stary, skad sie tak na tym znasz?:)

            • 4 5

            • Wykupił abonament na wikipedie.

              • 7 1

  • (6)

    Wspaniała taka flota, ktra nie jest w stanie pojechać na Przeróbke i Stogi bo torowisko jest tam w stanie rożącym katastrofą w ruchu lądowym.

    • 56 7

    • (4)

      co do torowiska w tamtym rejonie to zdaje sie ze jego remont jest "w planach"

      • 5 1

      • tak na przedział 20013-16 ...-99 (2)

        tak na przedział 20013-16 ...-99
        lada chwila BĘDZIE tam katastrofa w ruchu lądowym... tylko stać, patrzeć i czekać...

        zaraz jak zaczną się upały będę pisał codziennie pismo do ZTM z żądaniem zwrotu części kosztów przejazdu w warunkach nie odpowiadających bezpieczeństwu i NIEPORÓWNYWALNYCH do przejazdów na innych trasach (np Chełm-klimatyzowane)

        do ZDiZ (zarzaca mostu) uż poszły dwa pisma odnośnie bruku wylatującego spod torów prosto pod samochody - efekt - GRUUUBA LINIA zabraniająca jazdy w obszarze torowiska.
        pewnie na tyle im kasy starczyło (2puszki farby i pędzel)

        • 23 3

        • wiesz to tym wszystkim i będziesz jechał specjalnie żeby sobie móc napisać skarge? (1)

          Jak ci nie pasują warunki to jedź taksówką paniczu.

          • 3 5

          • widać że wozisz tyłek na Chełm a na Przeróbce czy Stogach nie bywasz...

            • 4 2

      • Nie, "chwilowo" nie planuje się remontu na Przeróbce i Stagach. A warto pamiętać, że ostatni remont byl tam 25 lat temu.

        • 4 1

    • Jako mieszkaniec Stogow moge to potwirdzic

      z torowiskiem jest syf i malaria... poza tym wiekszosc tramwajow na Stogi to 105ki...

      • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.