• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańskie tramwaje: najniższa flota w Polsce

Krzysztof Koprowski
29 czerwca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Po Gdańsku miały jeździć kolejne tramwaje sprowadzone z Niemiec. Mimo że ich nie będzie, miasto jest liderem pod względem niskopodłogowej floty pojazdów szynowych w Polsce. Po Gdańsku miały jeździć kolejne tramwaje sprowadzone z Niemiec. Mimo że ich nie będzie, miasto jest liderem pod względem niskopodłogowej floty pojazdów szynowych w Polsce.

Żadne miasto nie ma takiego odsetka tramwajów niskopodłogowych jak Gdańsk. Nie zmienia tego nawet odwołanie kupna kolejnych wozów z Niemiec.



Niskodłogowy tramwaj - lepszy od innych?

W czerwcu ZKM ogłosił przetarg na modernizację czterech tramwajów M8C, czyli wąskotorowych odpowiedników jeżdżących po Gdańsku "Dortmundów". Pisaliśmy o tym w artykule: Gdańsk sprowadzi kolejne tramwaje z Niemiec. Miały one pochodzić z Niemiec - prawdopodobnie z Augsburga. Planowano je zmodernizować: m.in. wstawić niskopodłogową część, nowe fotele, klimatyzację kabiny motorniczego. Wymianie miały ulec oczywiście wózki, niedopasowane do gdańskiego rozstawu szyn.

Pod koniec czerwca gdański przewoźnik zrezygnował jednak z tych zamierzeń podając oficjalnie jako powód "istotną zmianę w planach inwestycyjnych zamawiającego - rezygnację z zakupu używanych wagonów tramwajowych". Nieoficjalnie jednak mówi się o zmianach planów niemieckiego miasta, które chce jeszcze eksploatować swoje tramwaje jeszcze przez kilka lat.

- Pomimo unieważnienia przetargu, nie odchodzimy od polityki zakupu tramwajów używanych. To jedyna możliwość, przy ograniczonym budżecie miasta, na sukcesywną wymianę najbardziej wyeksploatowanych tramwajów. Będziemy nadal poszukiwać kolejnej możliwości na sprowadzenie tramwajów - informuje Krzysztof WojtkiewiczZKM Gdańsk.

Nawet pomimo rezygnacji z zakupu kolejnych tramwajów, Gdańsk stał się liderem pod względem niskopodłogowego udziału taboru w całej flocie pojazdów. Od 2009 roku po mieście jeżdżą wyłącznie autobusy niskopodłogowe, zaś tramwaje z wygodnym wejściem stanowią blisko 40 proc. całej floty. Wkrótce wskaźnik ten wzrośnie ze względu na dostawy kolejnych Dortmundów (w Gdańsku jest ich 38 sztuk, docelowo będzie 46) oraz Pes 120NaG (odpowiednio 20 i 35 pojazdów).

Dla porównania w Poznaniu odsetek tramwajów z niską podłogą stanowi ok. 9 proc. wszystkich (28 sztuk). Co ciekawe, stolica Wielkopolski, oprócz zakupu 45 zupełnie nowych tramwajów marki Solaris, zleciła Modertransowi przebudowę (a właściwie budowę niemal od podstaw) 24 tramwajów na podstawie połączonych ze sobą niskopodłogowym członem dwóch wagonów 105Na.

Po Warszawie porusza się obecnie ok. 89 niskopodłogowych tramwajów (ok. 8,6 proc. wszystkich), jednak miasto to będzie posiadać docelowo 186 tramwajów Pesa 102Na (podobnych konstrukcyjnie do gdańskich Pes).

W Krakowie ok. 1/4 wszystkich tramwajów to pojazdy niskopodłogowe. Eksploatowane są tu m.in. znane gdańszczanom Bombardiery oraz nieco zbliżone konstrukcyjnie do Dortmundów - pojazdy N8S-NF.

We Wrocławiu wskaźnik ten wynosi ok. 11 proc., jednak w trakcie dostawy i wprowadzania do ruchu liniowego są Skody 19T, które podobnie jak nasze Dortmundy są pojazdami dwukierunkowymi, niepotrzebującymi pętli do zawracania.

Miejsca

Opinie (207) 7 zablokowanych

  • (18)

    Te zupełnie nowe tramwaje marki Solaris są z pewnością lepsze od tych naszych z Bydgoszczy, które są większe na zewnątrz jak wewnątrz. Niefunkcjonalne są te bydgoskie. Co do pytania to prędzej czy później dla każdego będzie ważna "niskodłogowość" tramwaju.

    • 72 62

    • Cóż.

      To by dopiero był ewenement gdyby były większe wewnątrz niż na zewnątrz...matrix. ;)

      • 1 0

    • (4)

      wystarczyłoby zmienić układ foteli, aby nie były ustowione skośnie w stosunku do okna i już komfort jazdy podniósłby się znacznie, a tak stukamy się kolanami ze stojącymi, mamy podeptane buty, a jak chcemy popatrzeć za okno, to dostajemy bólu szyji

      • 39 8

      • ladne sa te pesy i funkcjonalne (2)

        i jeszcze ten system inforamcji nigdzie w polsce takiego nie widzalem, narzekac tylko potraficie.

        • 10 6

        • Jeśli chodzi o system informacji

          http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Gdansk-wedlug-ZKM-Jana-z-Kolana-i-Plac-Trzech-Krzyzy-n44249.html
          Może to już jest zmienione, ale sam fakt, że ktoś tego nie dopilnował i nie dopracował świadczy o braku poczucia pewnej odpowiedzialności, a osoba która ten system i mapy projektowała powinna ponieść odpowiednie konsekwencje za swój wręcz karygodny błąd.

          • 0 1

        • PESY jescze ciche, grorzej z Dortmundami...

          Zgadzam się PESY są ok , można czepiać się detali, choć nie jest to najwyższa półka. Niestety cały wizerunek psuje serwis ZKM. Jak to jest, że odremontowane Dortmundy już stukają i hałasują?

          • 0 0

      • nikt Ci nie każe siedzieć

        bez przesady, Pesy są luksusowe i można się jedynie czepiać detali, dla mnie najważniejsza jest klimatyzacja i cisza podczas jazdy, a to mam zagwarantowane w "tych naszych z Bydgoszczy"; najgorzej się jedzie na stogi w dziurawych tramwajach - zwłaszcza zimą, bo latem te dziury robią za klimatyzacje to pół biedy...

        • 18 4

    • byle nie pesy!

      te tramwaje są niemożliwie niewygodne - szalenie mało miejsc siedzących (i tak jakoś dziwnie krzywo poustawianych i niewygodnych), a stojące chyba dla alpinistów - przy każdym przegubie(a jest ich chyba 4) podłoga jest krzywa i po 15 minutach stania w ścisku na takiej górce w wykrzywionej pozycji kręgosłup boli jak po całodziennej wspinaczce. najlepsze, najbardziej pojemne i najwygodniejsze były bombardiery, czemu mamy ich tak mało?

      • 7 1

    • Solaris to mozgu rowniez polska firma

      poza tym bydgoskie sa rownie dobre

      • 1 0

    • Ważne że Pesa jest szeroka i wieje zimny wiatr z sufitu w ten pierniczony upał.

      • 3 1

    • (5)

      raczej wątpię - Solaris nie ma żadnego doświadczenia w budowie pojazdów szynowych

      • 11 6

      • uwierz, ma (2)

        składał Bombardiery m.in. dla Gdańska

        • 8 2

        • tylko, że nawet nie robił tego na własnym podwórku (1)

          I ten "współudział na odległość" przy składaniu kilku tramwajów jest do tej pory jedynym doświadczeniem tramwajowym tej firmy.

          Życzę im dobrze, ich produkt (konstrukcyjnie bardzo podobny do PESY) wydaje się ciekawy i za parę lat możemy mieć porządną konkurencję (a więc i niższe ceny) na polskim rynku nowych tramwajów :)

          Kupowanie jednak zupełnie nowych, niesprawdzonych nigdzie składów od producenta praktycznie bez doświadczenia było by ryzykowne.

          Przecież czasem nawet bardziej renomowane i doświadczone firmy miały nieudane produkty a najzwyklejsze problemy "wieku dziecięcego" są w zupełnie nowym produkcie nieuniknione.

          • 4 0

          • dlatego właśnie Tramino jeździ testowo na trasach miejskich

            • 1 0

      • w nim też będą samozapłony jak w autobusach w Wawie (1)

        • 3 10

        • firma montująca instalację gazową w busach w Warszawie

          pokryła koszty wymiany spalonych pojazdów. Zgadnij, dlaczego.

          • 10 1

    • Zgadza się, są lepsze

      Wiem, bo jechałem. Co prawda w prototypie było za dużo siedzeń, ale w seryjnych już racjonalniej rozplanowali wnętrze i jest OK. PESA byłaby bardzo dobra, gdyby obniżyć poręcze - osoba poniżej 170 cm ma chyba kłopoty z przytrzymaniem się.
      A tak w ogóle to najlepszy jest Siemens Combino

      • 5 4

    • pokaż mi jeżdżacy tramwaj Solarisu po Gdańsku, Panisko znawco jeden!

      • 2 9

    • Bydgoski tramwaj jest większy w środku.

      • 8 6

  • Flota Admirała Budynia :D (4)

    :D

    • 125 13

    • (3)

      Teraz już chyba nie macie argumentów, żeby powiedzieć, że Pan Prezydent źle zarządza Gdańskiem.

      • 8 5

      • to ze cos dziala za kadencji budynia nie oznacza ze dzialaloby gorzej gdyby budyn nigdy sie nie urodzil. za miliarowe przekrety na dzialkach budowlanych w centrum gdanska sprzedawanych klechom za kilkaset zlotych i tych pozostalych po upadku stoczni mozna zbudowac kilka takich taborow. i wowczas zamiast podniecac sie najlepszym taborem w biednej polsce moglibysmy podniecac sie najlepszym taborem w UE a moze i na swiecie.

        budyn to kolejny czlowiek ktory zdradzil ten kraj. razem z walesa i tuskiem.

        • 0 0

      • (1)

        Dark, wypuszczają cię czasem na miasto z twojego ośrodka?

        • 6 6

        • Jakiego ośrodka?

          • 0 0

  • Gdańsk jest również liderem w ...

    ... wysokości zadłużenia, które będziemy spłacać przez kolka pokoleń... :-/

    • 2 1

  • Flota...górnolotnie powiedziane :) (4)

    Czekamy zatem na jakąś paradę tramwajowo-niskopodłogową w Gdańsku ;)

    • 29 21

    • zapraszam do siebie.... (3)

      dziś pod oknem o 9:30 przejechało jeden za drugim 9 (dziewięć!!) tramwajów....
      pierwszy był pchany przez drugi (oba Dortmundy) a pozostałe już o własnych siłach....

      takie parady mam non stop.... na szczęście za parę dni zmieniam miejsce zamieszkania bo to już jest skrajność jakaś....

      • 4 0

      • skoro zapraszasz (2)

        podeślij nr tel lub adresik, wpadniemy ;) razem

        • 3 0

        • To ja przyniose kiełbaski (1)

          czekam na info.

          • 3 0

          • A ja załatwię dziewczynki

            i piwo, to wtedy się zabawimy

            • 3 0

  • Nie klamcie i skad wy bierzecie te zmyslone falszywe dane ,najwyzszy odsetek wysokopodlogowych tramwajow jest w Poznaniu i nic (1)

    tego nie zmieni tam tez tramwaje nawet te starsze sa najbardziej zadbane i czyste, chyba wydzial propagandy budynia kaze wam pisac te bzdury

    • 1 2

    • A Ciebie czytać ze zrozumieniem nie uczyli. JAk sobie poczytasz to ci wyjdzie w Poznaniu jest ich najwięcej :P. A artykuł dotyczy niskiej podłogi.

      • 0 0

  • Nskodłogowy tramwaj -

    kto był taki mądry i tak napisał i nikt tego nie zauważył

    • 0 0

  • Żadne miasto w Polsce (1)

    Zapewne żadne miasto w Polsce nie ma takiej "SUPER" komunikacji tramwajowej jak to posiada Gdańsk. Wczorajszego dnie z powodu awarii Nooowych Tramwajów nie można bylo na czas dojechać do pracy w kierunku Nowego Portu. A droga powrotna była koszmarem żeby pokonać trasę którą zalicza się w 20 minut autem. Wczoraj z Marynarki Polskiej potrzeba było 2 godz. 20 minut. To jest poprostu porażka żeby nie było normalnej komunikacji od Stadionu Areny w kierunku Gdańska gł. przez ponad godzine. Po godzinei koczowania na przystanku tramwajowym przy Arenie nikt oczywiście nie wiedział co się dzieje bo nikt z komunikacji nie raczył poinformować co się stało, ludzi wracajacych z pracy na przystanku była gromada. zjawiła się autobus zastępczy który oczywiście pomknął prawie na pusto w kierunku Nowego Portu wrócił za 15 minut zabrał pasażerów i wysadziła gdzieś prze węzłem Klinicznej oczywiście nic nadal nie jeździło. Trzeba było sobie organizować powroty we własnym zakresie. Nie wiem kto tym Ztm zarzadza? Wysyłają staruszków do awarii a młodzi, sprytni są bezrobotnii bo rzekomon nie mają doświadczenia w pracy. Może czas bwymienić kadrę w Ztm-ie...
    WIĘC NIE ROZUMIEM DLA KOGO TEN SZPAN Z TYCH NIEMIECKICH WOZÓW???

    • 19 2

    • droga do portu

      dziś też sie rozkraczył tramwaj przy "nowych" światłach do areny. Nikt nie czekał na autobus (bo po co)

      • 0 0

  • obojętne czy niskopodgłogowy czy nie, niech działa klimaaaa..
    w swingu przynajmniej jest.
    w innych..na dworzu 30 stopni ciepła, w tramwaju 40..

    • 4 1

  • i te 40% nie moze w zimie podjechac na CHELM i sie puszcza starocie

    te nowoczesne 25letnie DORTMUNDY sa wspaniałę, łamią sie, wywracaja, pękaja -normalnie ma czego nam POLSKA zazdrosccic ? WSTYDU CHYBA !!!!!!!!! -by BUDYN frm PO

    • 2 3

  • RATUNKU - ZKM (3)

    Jestem kierowcą ZKM.Ulice to dziura na dziurze.Pasażerowie skaczą w autobusie jak pajace.Szok.Praktycznie wszystkie przystanki to obraz nędzy i rozpaczy.Ulica Piecewska.Czy nasi rajcy czekają aż ktoś będzie chciał coś wybudować przy tej ulicy co w efekcie będzie dawało remont następnych 100 metrów tej ulicy?

    • 14 1

    • haha

      jak pajace ;D

      • 0 0

    • Piecewska

      Akurat przy tej ulicy sporo się ostatnio budowało i dalej buduje. Tylko jakoś nijak się to nie przekłada na poprawę jej stanu. Wręcz przeciwnie, ciężarówki dowożące materiały jeszcze bardziej ją dobijają. Całe szczęście, że Hossa zrobiła wjazd od Rakoczego, bo nawierzchni na Piecewskiej już by w ogóle nie było. Chociaż może lepiej byłoby jechać jedną wielką dziurą niż skakać po setce małych?

      PS. Z wyegzekwowaniem odszkodowania za uszkodzenie samochodu na tej ulicy nie ma żadnego problemu. Inna sprawa, ze wysokość tego odszkodowania woła o pomstę do nieba. Ciekawe ile ZDiZ płaci składki za jej ubezpieczenie :)

      • 3 0

    • dokładnie, na tych drogach nasze drogie busy się rozlatują.

      niektórzy Twoi koledzy też dają czadu na tych dziurach:)))

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane