• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańskie ulice: jest ciaśniej i wolniej, ale też bezpieczniej

Maciej Korolczuk
24 listopada 2023, godz. 07:00 
Opinie (404)
Od czasu wprowadzenia ograniczenia prędkości na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa liczba zdarzeń drogowych w tych miejscach znacząco spadła. Od czasu wprowadzenia ograniczenia prędkości na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa liczba zdarzeń drogowych w tych miejscach znacząco spadła.

W ciągu trzech lat na gdańskich ulicach zrobiło się ciaśniej, spadły średnie prędkości i przede wszystkich maleje liczba wypadków śmiertelnych - wynika z danych przekazanych przez miasto i policję. Ale jest też druga strona medalu: gwałtownie wzrasta liczba aut na liczbę mieszkańców. Od 2009 r. wzrosła aż o 40 proc.



W ostatnich latach na drogach w Gdańsku jest:

Wizja zero - tak nazywa się strategia bezpieczeństwa w ruchu drogowym, którą miasto przyjęło i od kilku lat stara się realizować.

To m.in. zwężanie dróg, wprowadzanie ruchu jednokierunkowego, tworzenie naziemnych przejść dla pieszych, doświetlanie przejść już istniejących, wprowadzenie stref tempo 30 czy ograniczanie maksymalnej dopuszczalnej prędkości - tak jak w 2021 r. na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa. Wszystko po to, by - wzorem Szwecji - roczna liczba śmiertelnych wypadków na drogach wynosiła zero.

I choć do osiągnięcia tego celu jeszcze sporo brakuje, to w ostatnich latach te niechlubne statystyki udało się znacznie poprawić.

Jak wynika z danych policji na gdańskich drogach, od 2009 r. jest:

  • 47 proc. mniej wypadków drogowych
  • 62 proc. mniej wypadków z udziałem pieszych
  • 76 proc. mniej ofiar śmiertelnych wypadków drogowych
  • 0 wypadków śmiertelnych z udziałem rowerzystów




- Zdaję sobie sprawę, że zmiany takie jak redukcja prędkości na Grunwaldzkiej budzą dyskusje i emocje, ale chcę podkreślić, że dla mnie i moich współpracowników największą wartością jest życie i zdrowie innych ludzi - mówiła w czwartek na konferencji prasowej prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz. - Zdaję sobie sprawę, że zmiany takie jak redukcja prędkości na Grunwaldzkiej budzą dyskusje i emocje, ale chcę podkreślić, że dla mnie i moich współpracowników największą wartością jest życie i zdrowie innych ludzi - mówiła w czwartek na konferencji prasowej prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz.
- Wizja zero to nasze założenie jeszcze z kampanii wyborczej z 2018 r. - przypomniała w czwartek na konferencji prasowej prezydent Aleksandra Dulkiewicz. - Chcemy dbać o osoby mniej uprzywilejowane na drogach: o pieszych, o rowerzystów, o dzieci zmierzające do szkoły. Dzięki naszym działaniom statystyki wypadków zmalały prawie o połowę. Zdaję sobie sprawę, że zmiany takie jak redukcja prędkości na Grunwaldzkiej budzą dyskusje i emocje, ale chcę podkreślić, że dla mnie i moich współpracowników największą wartością jest życie i zdrowie innych ludzi.

Mniej zdarzeń na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa



Na efekty ograniczania prędkości czy zwężania dróg zwrócił uwagę także Piotr Kryszewski, wiceprezydent Gdańska. Jak przyznał, już 600 km ulic w Gdańsku jest objętych strefą tempo 30.

Ponadto spadają też średnie prędkości na pozostałych trasach. W skali całego miasta udało się je zbić o 17 proc. (do 56 km/h). O prawie 80 proc. spadły też statystyki obejmujące kierowców jeżdżących z prędkością 70 km/h i więcej.

- W efekcie odnotowujemy mniej zdarzeń drogowych. Tylko na al. Zwycięstwa ich liczba od 2019 r. spadła o 34 proc. (ze 152 do 100), a na al. Grunwaldzkiej o 28 proc. (z 750 do 536) - wylicza Kryszewski.
  • Grafika pokazująca, jak prędkość wpływa na ryzyko skutków wypadku oraz na drogę hamowania.
  • Efektem prowadzonych działań jest malejąca liczba zdarzeń na Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa oraz spadek średnich prędkości w mieście.
  • Dane policji obejmują lata 2009-2022.

Na kierowców zadziałały wyższe mandaty i wzrost liczby samochodów



Na mniejszą liczbę wypadków i ofiar śmiertelnych mają też wpływ dwa inne czynniki.

Pierwszy to radykalne podniesienie stawek za mandaty. Od czasu ich wprowadzenia w styczniu ubiegłego roku liczba kierowców łamiących przepisy znacząco i regularnie spada.

Mandaty ostro w górę Mandaty ostro w górę

Po drugie: na drogach jest zdecydowanie ciaśniej niż kilka czy kilkanaście lat temu. Statystyki aut przypadających na liczbę mieszkańców od lat systematycznie rosną, co miastu nastawionemu na zrównoważony rozwój chluby nie przynosi. W 2009 r. na 1 tys. mieszkańców przypadały 584 samochody. W ubiegłym roku ten wskaźnik wyniósł już 815 pojazdów, co stanowi wzrost o 40 proc.!



Jest też trzeci aspekt przedstawionych statystyk. Choć liczbę wypadków śmiertelnych udało się już mocno "zbić", to kolejne zmiany tak wyraźnych efektów mogą nie dać.

- Tak było w Szwecji, która jako pierwsza wprowadziła podobną koncepcję. Gdy schodzi się z wysokiego pułapu wypadków do niskiego, co właśnie nam się udało, kolejne działania takich efektów już nie dają. Wcześniej każda zmiana przynosiła efekt, teraz może być o to trudniej - tłumaczy Agata Lewandowska, miejski inżynier ruchu.
Na początku programu "wizja zero" na gdańskich drogach zginęły w ciągu roku 33 osoby. W ubiegłym roku było ich 8. W tym - 6.

Miejsca

Opinie (404) 7 zablokowanych

  • Zniechecają ludzi do korzystania z samochodow. (4)

    Jest ciaśniej i wolniej. Dobre :) z drugiej strony wprowadzają takie absurdy jak fala które zniechecaja do komunikacji. System bezsensownych kasownikow śledzących ludxi. Chyba chcą żebyśmy chodzili pieszo .

    • 97 8

    • Mając wszystko w zasięgu 15 minut, pieszo jest najsensowniej (1)

      • 11 17

      • Do pracy mam 20 kilometrów. I nie - nie mieszkam w Żukowie, tylko w Gdyni.

        • 18 5

    • Masz się w ogóle nie przemieszczać. Łażąc czy jeżdżąc psujesz im ich piękny harmoniczny Gdańsk, pełen owiec i rydwanów, który byłby idealny gdyby nie ci okropni mieszkańcy.

      • 18 4

    • Przecież tutaj nie chodzi o żadną poprawę bezpieczeństwa

      otóż możni tego świata i nie mam na myśli tych pacynek z telewizji bo to tylko wykonawcy dawno ustalili jak zrobić z nas niewolników i jak zrobić to stopniowo żeby ludzie nie dostrzegli tego i się przypadkiem nie zbuntowali, jednym z etapów jest wolność w poruszaniu się, potem będzie odebranie wolności w jedzeniu tego co chcemy itd. a wszystko to za pomocą romantycznych wizji brodatych hipsterów poruszających się w obcisłych spodniach na rowerze (tórego także ostatecznie zakażą) bo bezkresnych zielonych deptakach. Drugim narzędziem jest napuszczanie na siebie różnych (pozornie) grup społecznych bo wiadomo dziel i rządź. Ostateczny efekt to zamknięte w klitkach z dożywotnim kredytem i "dochodem gwarantowanym" ameby które będą mogły porozumiewać między sobą tylko i wyłącznie przez koncesjonowany, kontrolowany i cenzurowany internet (to akurat już od dawna się dzieje) acha i jeszcze jedno pieniądz z datą ważności by nigdy nikt nie mógł się wzbogacić.

      • 6 2

  • (11)

    Co za głupoty, zamiast przerobić miasto tak aby przejechać przez główne ulice samochodem sprawnie i bezkolizyjnie to Dulkiewicz wymyśla skrzyżowania i znaki

    • 118 18

    • w sensie kosztem wszystkich innych?! (5)

      samochody z miast nalezy walic!
      przynajmniej te prywatne albo znacznie ograniczyc

      • 17 27

      • ....

        • 0 9

      • odczepcie się! (2)

        dzień bez hejtu na kierowców na trojmiasto.pl jest dniem straconym!

        • 5 4

        • jak na razie to dominują wpisy i lajki osób cierpiących na samochodozę (1)

          • 4 4

          • Widać jak na dłoni co normalnym ludziom jest potrzebne.

            Wbrew temu, co próbują forsować raktywiści rowerowi razem z magistratem.

            • 2 2

      • Towarzyszu

        nie przesadzajcie, skrajny bolszewizm wyszedł już z mody

        • 1 0

    • Otoz to ,ze nie wiadomo kto wymyska te bzdury i wedlug jakich standartow....To spowolnienia zwezenia -to wpuszczanie.. (2)

      To wpuszczanie do zyl zdrowej tkanki miejskiej cholesterolu...Przez te ograniczenia pacjent porusza sie wolniej,wolniej a jego wydajnoc maleje i maleje az do utrzymania akcji serca?Ciekawe kto to wymyslil?Chinczycy ?Hindusi? Czy arabowie? Stawiam na to ze wymyslila to sztuczna inteligencja ,,I to jedna z trzech rawdopodobnie nawet jedna z dwoch? W Biedronkach i Lidlach i innych sklepach widac robia zwezenia do jednej kasy.....by osiagnac jeden cel JAKI? przyzwyczajenie ludzi do kas samoobslugowych i wyeliminowanie gotowki....Te zmiany w skali makro i w skali micro-nie sa przypadkowe.Bronmi sie przed legislacja przychodzaca elektronicznie z podziemnych chinskich i hinduskich klastrow obliczeniowych...bo przygotowuja nam pieklo i gotuja jak zabe....

      • 10 9

      • Mieszasz (1)

        Pol prawdy pół kłamstwa.
        Wszystko okraszone tragiczną ortografią i stylistyką. Odetchnij, przeczytaj co napisałaś, skasuj I napisz jeszcze raz, po ludzku. A nie jak sztuczna pseudointeligencja w brukowych portalach pseudoinformacyjnych.

        • 6 7

        • Tak potwierdzam,Zdarza mi sie popelniac bledy ortograficzne i stylistyczne ale nie dam sie zagonic do obory pseudointeligencji.

          Po prostu widze procesy ,ktore nam sie przygotowuje i mam gleboko gdzies opinie takich praworzadnych jednobijcow jak ty...Wolal bym za to poznac twoje zdanie na temat tych zmian,ktore sa czesto globalne (jak zwezanie ulic pod np bus pasy),jak zastepowanie ludzi maszynami?Widzisz to ? I co podobaja sie dzisja patnosci elektroniczne Blikiem bo ulatwiaja zycie?Prawda -ulatwiaja zycie...ale w koncu jes tak ulatwia ,ze bez punktow wystawiaonych ci i swiadectw kontrolnych niczego nie kupisz i nie sprzedaz...Dawaj twardzielu ..Badz bardziej przekonujacy ,merytoryczny i scisly...Poslucham z pokora...ale czy zmienie swoje nastawienie ?Nie nie tak latwo..jak napisalem..Twoje opinie malo co mnie interesuja bo narazie sa tylko napascia...co do konkretow w sprawie tego co sie wokol nas dzieje..nie powiedziales lub nie powiedzialas(chociaz zakladam ,ze jestes meskim czlonkiem)..naprawde nic..wiec dalej...pokaz ,ze cos wiecej potrafisz.,ze masz wlasne zdanie...a jezeli masz i bedzie sluszne to nie wykluczam ,ze jednak po przeanalizowaniu przyznam ci racje..jesli moja racja jest ci do czegos potrzebna.

          • 6 6

    • (1)

      A jak przerobić ? Wyburzyć np jedną stronę Grunwaldzkiej i al.Zwycięstwa i zrobic o 1 pas szerzej ?

      • 6 1

      • Też.

        • 1 2

  • jeszce nalezy polikwidowac te wszystkie tandetne, niebezpieczne " sciezki" i bedzie git (7)

    miejsce rowerow jest na jezdni, a nie pudrowanych wąskich chodnikach które udają tylko infrastrukture rowerową

    • 23 54

    • (2)

      musisz naprawdę nienawidzić rowerzystów

      • 4 4

      • sam jestem rowerzystą i mi przeszkadzają w sprawnym poruszaniu się po mieście i narażają na niebezpieczeństwa (1)

        jezdnią jest wygodniej szybciej i bezpieczniej.
        wystarczy tylko ograniczyć prędkość kierowcom. niczego więcej nie potrzeba do szczęścia.

        • 2 6

        • badania wykazują, że jednak większość kobiet oczekuje w mieście infrastruktury rowerowej oddzielonej od jezdni wielu ulic

          zwłaszcza głównych arterii ruchu kołowego. Nie sądzę, byś się czuł bezpiecznie i był bezpieczny poruszając się po jezdni Alei Zwycięstwa w Gdańsku.

          • 5 0

    • powiedz to swojej 11 letniej wnuczce, która po zdaniu egzaminu na kartę rowerową ma obowiązek poruszania się po jezdni (2)

      jeśli zdecyduje się na przejazd rowerem po ulicy, przy której nie ma drogi dla rowerów. Miasto nie jest tylko dla szosowców: powinno uwzględniać oczekiwania również osób w wieku lat 8 i 80 - one także mają prawo czuć się bezpiecznie i mieć możliwość samodzielnego poruszania się po mieście.

      • 2 0

      • A czyja to wina, że się nic nie buduje? Ba nawet projektów się nie robi.

        A jest w tym mieści system ścieżek rowerowych łączący górny taras ze śródmieściem?? Tak tylko, że na papierze, w tzw. "polityce transportowej" z 2015 jak dobrze pamiętam. Od tego momentu nie zrobiono nawet wytycznych do przetargu.
        W zasadzie od momentu objęcia władzy przez Aleksandrę nie stworzono nic nowego poza zdjęciami na Fejsie

        • 1 0

      • 11 letnia wnuczka ma jechać po chodniku, inaczej jest zagrożeniem dla siebie i innych

        • 0 0

    • Miejsce sztywnych umysłowo jest gdzie? W parku .....ych?

      • 0 0

  • (9)

    Nie przemieszczać się. Siedzieć w domach. Konsumować papkę z telewizora.
    Człowiek wolny jest wrogiem rządzących.

    • 105 9

    • Ciekawe porównanie (8)

      Że człowiek wolny jest tylko ten, który ma auto, dziwaczne

      • 5 23

      • (7)

        Gdzie widzisz "tylko ten"?

        Jedną z cech wolności osobistej jest swobodne przemieszczanie się. W sposób, jaki nam odpowiada.
        Jako człowiek wolny mam prawo sam decydować, czy chcę (i czy potrzebuję) jechać autem czy zrobić sobie spacer. Nie życzę sobie, aby ktokolwiek decydował o tym za mnie.

        • 21 3

        • To będzie Ci ciężko w takich czasach jakie nastały (4)

          Rozumiem, że auto jest przydatne, ale już nie jest oznaką wolności, bo zbyt wiele miast ogranicza ich możliwości i dokłada opłaty z powodu zbyt dużej ilości na drogach

          • 3 14

          • PKS nie ma (3)

            Spróbuj wyskoczyć do dowolnej niniejszej miejscowości. Bez samochodu nie da rady. Chcesz podróżować poza linią połączeń lotniczych, albo poza żenującą siatkę flixbusa (czy co to tam jest) a może nie cieszyy Cie wizja upojnych godzin w PKP? Nie ma alternatywy dla samochodu. Chyba że twój swiat to tylko wielkie miasta

            • 16 3

            • o ile pociąg dojeżdża

              • 5 1

            • na małe i średnie odległości jest wiele alternatyw samochodu (1)

              na większe dobrze funkcjonująca kolej regionalna i lokalna, na największe samolot lub helikopter. Twierdzenie, że nie ma alternatywy samochodu jest przejawem raczej ograniczenia wyobraźni niż odzwierciedleniem rzeczywistości. Pomyśl o samochodzie w warunkach obfitych opadów marznącej mżawki lub śniegu, może coś zrozumiesz.

              • 1 8

              • co jest z tymi lewakami nie tak?

                helikopter alternatywa dla samochodu :D :D :d i pewnie jeszcze elektyryczny? z panelami na wirniku?

                • 6 1

        • szkoda tylko, że nie potrafisz zrozumieć, kochany "wolnościowców" że głównym źródłem utrudnień ruchu samochodów (1)

          i tych prywatnych, i tych wynajmowanych na zasadach car sharingu jest nadmiar innych samochodów, których kierowcy także są przekonani że "samochód to wolność". Brak rozumienia wpływu kontekstu na warunki życia to typowe zjawisko w krajach tzw. kultury zachodniej i patriarchatu /maskulinizmu - tylko duże i szybkie w świetle wyznawców tej kultury jest piękne.

          • 1 7

          • Zrobiłoś mi dzień.

            Masz rację. Przywiązanie do samochodu wynika z tego, że jestem białoskórą, heteroseksualną, męską, szowinistyczną świnią.
            Fakt, że auto służy mi do przewożenia sprzętu niezbędnego w pracy nie ma tu większego znaczenia.

            • 3 1

  • Tego nie zatrzymacie (8)

    Aut będzie więcej choc by nie wiem co będziecie wymyslac

    • 67 14

    • Przestac budowac nowe osiedla (1)

      Na obrzeżach do których przybywają kolejne sloiki które pracują w miescie I generują największe korki. Nie ma obowiązku mieszkania w Gdansku. Są inne miasta. Nie róbcie nam tutaj Bangladeszu!

      • 15 4

      • "ja się tutaj urodziłem, a nie przyjechałem"

        • 0 2

    • I ja chciałbym zobaczyć jakiś raport, ile wypadków zostało spowodanych przez to (1)

      że ktoś jechał 70 zamiast 50.
      To jest zwykłe wciskanie kitu, jedną ręką wciskają kit a drugą robią infrastrukturę pod wywłaszczenie plebsu z aut.
      Ludzie mają już powoli tego dosyć - polecam np. ostatnie wyniki wyborów w NL. Przy takiej pogardzie i arogancji elit za chwilę w Europie pojawi się jakiś nowy Adolf - i czyja to będzie wina? Oczywiście nasza, zwykłych ludzi.

      • 8 7

      • Ile Wildeers dostał mandatów do parlamenu?

        Wg exit poll 35 na 150, czyli mniej niż 1/4 głosów i to ze względu na imigrantów a nie samochody.

        Czyli jeszcze gorsze pyrrusowe zwycięstwo aniżeli PiSu

        • 2 1

    • Aut będzie więcej ? (2)

      Założysz się ?

      Nie masz pojęcia jak ludzie są skąpi o każdą złotówkę. Benzyna wskoczy na 12zł, podatki i opłaty za posiadania przekroczą wartość pojazdu i zobaczysz wtedy jak aut będzie więcej. Włączy się cebula i przesiądą się na ZTM.

      • 3 6

      • Widac to po komentarzach (1)

        Jak na jarmarku nie stać ludzi albo skąpią na pajde chleba ze smalcem bo za drogo :DD

        • 1 3

        • Ty nie rozumiesz prostej zależności! to ze ktos nie kupuje sobie pajdy ze smalcem to nie jest kwestia tego ze go nie stac, zapewniam Cie. To kwestia tego ze ludzie nie lubia dawac sie ruc**ć płacac 30zł za kawałek chleba, rozumiesz to?

          • 3 1

    • jak na razie to autoholicy padają ofiarą innych mieszkańców cierpiących na samochodozę

      nadmiar samochodów generuje stres i walkę między kierowcami (tzw. wku*w drogowy - ang. road rage). Kiedy ci ostatni zrozumieją, że skłonności do korzystania z samochodów zmniejszy stres wiążący się z poszukiwaniem miejsca do parkowania? Skróci kolejki do zmiany świateł? Zmniejszy liczbę kolizji i ciężkość skutków wypadków?

      • 1 5

  • Taki turysta przejedzie się od Sopotu do Gdańska główną drogą miejską i raz jeszcze zerknie na mapę czy przyjechał do Gdańska w Unii czy na daleki mongolski wschód.

    • 65 11

  • Trzeba natychmiast ograniczyć ilość aut na drogach (26)

    To co sie dzieje w godzinach szczytu przechodzi wszelkie granice.

    Strefa czystego transportu

    • 26 111

    • Strefa pustej skorupy na twojej szyi

      • 30 7

    • Zakaz podwożenia bombelków do szkoły (2)

      Jedną decyzją ruch aut spadnie o połowę.

      • 18 7

      • (1)

        taaaa idźmy dalej, ograniczmy ilość bąbelków na mieszkańca.

        • 15 6

        • Z 0,4 na 0,3 ?

          • 8 1

    • Trzeba natychmiast ograniczyć ilość i**otów przy władzy (1)

      Strefy wolne od oszołomów

      • 30 9

      • 15 października br. wykonaliśmy duży krok w tę korzystną stronę

        • 3 4

    • trzeba ograniczyć ilość pust..w takich jak ty.

      • 5 7

    • (5)

      i kto ci bara...e będzie przywoził zaopatrzenie? rowerzysta? co za mat...

      • 12 4

      • Ktoś z władz na 100 % chce ci zwinąć ruch

        samochodowy, w tym zaopatrzeniowy? Nie ośmieszaj się.

        • 2 2

      • rowery cargo mogą przewozić 80% ładunków obecnie przewożonych tzw. dostawczakami (1)

        spróbuj skorzystać z oferty firmy GLOVO, może coś zrozumiesz

        • 2 7

        • Halo, trójmiasto, dlaczego dopuszczacie reklamy prywatnych firemek?

          • 4 0

      • (1)

        Akurat korki są głównie przez nadmiar osobówek, wystarczy ograniczyć ilość osobówek...

        • 2 4

        • To kupię dostawczaka.

          Zgoda?

          • 3 1

    • Strefa Czystego Transportu (5)

      Jest już w końcowej fazie opracowywania. Będzie musiała być i nie podlega to dysksuji.

      Kraków i Warszawa dzięki SCT pozbędzie się z dróg w ciągu 2 lat ponad 500 000 samochodów z ulic. Gdańsk powinien wprowadzić bardziej zaostrzone warunki I pozbyć się około 300 000 aut w tym wszystkich z silnikiem diesla.

      • 8 24

      • (3)

        Pozbędzie się samochodów ale przysporzy sobie problemów z komunikacją zbiorową i ludźmi na zasiłkach, bo wielu takie pomysły wywalą to z biznesu i rynku pracy

        • 16 4

        • Bzdura (2)

          • 2 12

          • Bzdura? (1)

            Przykład Krakowa i ich pierwszej strefy, którą szczęśliwie udało się usunąć, pokazuje to doskonale,

            • 3 3

            • Nic nie usunęli

              • 1 0

      • pozbądzmy się ludzi

        Co się bedziesz ograniczać! Od razu zabrońmy ludziom przebywać w Gdańsku

        • 19 4

    • własnie nie

      Nie zrozumiałeś artykułu. Więcej samochodów więcej korków - bezpieczniej. Ola już odkryła jedyną słuszna droge

      • 10 3

    • Ograniczmy ilość ludzi

      Ludzie kupują samochody - to zło. Nalezy ograniczyć ilość ludzi - wtedy bedzie ekologicznie.

      • 14 4

    • Głoasowaliscie na PO to tak macie

      • 11 4

    • (2)

      Dlaczego Ty, narzucasz mi jak mam żyć? Komuna w czystej postaci.
      A miała być wolność, tolerancja, demokracja w Gdańsku - a jest PODyktatura lewacka.

      • 12 3

      • jak na razie to kierowcy zmuszają mnie w wielu przypadkach do nadkładania drogi (1)

        przewymiarowana w wielu rejonach infrastruktura samochodowa dzieli miasto i jego okolice utrudniając ruch w skali lokalnej.

        • 2 8

        • Pieerdoły opowiadasz

          • 6 2

    • myśleć polecam !!!!

      • 1 0

  • Miejscy inżynierowie ruchu (13)

    To ci sami, którzy twierdzili że po przebudowie skrzyżowania Podwala i Lakowej nie wzrosną tam korki a obecnie twierdzą że pobliska estakadę na Elbląskiej można zburzyć ?

    • 161 11

    • (2)

      Tak to ci sami. I każą jeździć komunikacja albo rowerami a sami jeżdżą autami.

      • 53 5

      • Wszystko dla zdrowia mieszkańców... (1)

        Z Siennickiej do domu mam jakieś 10km.
        Szybciej pokonuję ten odcinek biegiem niż samochodem.

        Córka z Jasienia jeździ autobusami do szkoły na Traugutta ponad godzinę, a to jedynie 7km.

        • 26 1

        • przecież te korki nie są wywołane niedorozwojem sieci drogowej ale nadmiarem samochodów

          co chciałeś udowodnić, Krzysiek, swoim wpisem?

          • 1 8

    • (2)

      nie mów o nich inżynierowie, bo obrażasz inżynierów.

      • 51 3

      • zdecydowanie zabrakło cudzysłowu

        • 11 2

      • system komunikacyjny miasta jest sprawą zbyt poważną, by pozostawiać ją w rękach inżynierów ruchu drogowego

        po mieście można się poruszać nie tylko samochodem. Proste jak konstrukcja cepa.

        • 0 3

    • Trudno o większe dyrdymały. A odnośnie Szwecji, to tam wszystko się robi, aby upłynnić ruch. A w naszym Gdańsku, (3)

      robi się wszystko , aby go maksymalnie blokować. A później jakieś bzdury o ekologii.

      • 34 3

      • Szewcja to taki kraj co ma prawie dwa razy większą powierzchnię i 4 razy mniejszą populację niż Polska? (1)

        Dziwne, że przenoszenie rozwiązań jeden do jednego nie przynosi rezultatów...

        • 19 4

        • przecież rozwiązania szwedzkie są przenoszone tutaj w dużo bardziej ograniczonej formie

          W Sztokholmie od wielu lat funkcjonuje system opłat za wjazd samochodem do centrum miasta. U nas wielu kierowców uważa, że obciążanie ich kosztami za parkowanie to forma nieuzasadnionego haraczu. Wielu twierdzi, że brakuje miejsc do parkowania, podczas gdy wielopiętrowe parkingi kubaturowe budowane za pieniądze podatnika stoją prawie puste.

          • 3 4

      • Upłynnienie ruchu nie polega na tym, żeby wszyscy naraz wsiedli w samochody i dojechali do celu bez korków

        W Szwecji upłynnienie ruchu polega na zmniejszeniu ilości samochodów na ulicach, poprzez płatny wjazd do centrum miasta i bardzo drogie parkowanie.

        • 0 2

    • Przecież to ściema, chodzi o to aby sprawić wrażenie, że słuchamy głosu mieszkańców, ekspertów itp.

      a tak naprawdę robimy za pieniądze to, co nam każą.
      Po co politycy spotykają się z oligarchami jak np. Trzaskowski z synem Sorosa niedawno? Zapewne dogadują szczegóły jak lepiej służyć ludziom?

      • 6 4

    • Fachowcy z FRAGu w Gdańsku robia krecia robote a władze ich sie słuchaja

      to są wszystko ich pomysły a nie fachowców , przejscia naziemne nad tunelami to tez ich pomysły. Niedługo na Podwalu przybedzie jeszcze jedno skrzyzowanie z Zabim Krukiem . to podobno przyspieszy komunikacje miejska i zlikwiduje codzienne korki tam panujące.

      • 5 1

    • A wzrosły tak korki? Tylko daj realne dane, a nie "a bo ja widziałem korek"

      Przecież i tak wszystko stoi aż do Forum tak jak stało wcześniej.

      • 0 1

  • (26)

    Nie wiem po co w ogóle drogi ? Zróbcie ze wszystkich dróg deptaki i ścieżki dla hulajnóg i rowerów. Towary dowiezie się rydwanami. Brawo WY.

    • 343 57

    • Całkowity zakaz ruchu samochodowego w całym mieście to uzyskają cel jedną decyzją.

      • 31 2

    • Ciekawe jak to zwolnienie ruchu (7)

      wpłynęło na emisję spalin. Ten aspekt pominięto w badaniach całkowicie? Ta metanaliza o zwolnieniu ruchu uwzględnia zwiększenie korków? "Ciaśniej" - ładny eufemizm ;-)

      • 54 9

      • uspokojenie ruchu z reguły prowadzi do redukcji emisji spalin (3)

        Wzrost roli ruchu pieszych i rowerzystów, którzy przesiadają się z samochodów na jego alternatywy także znakomicie wpływa na redukcję emisji spalin.

        • 3 16

        • Tylko w Gdańsku to się ewidentnie nie stało skoro zwiększyła się liczba samochodów.

          • 11 1

        • Baju baju

          • 8 1

        • Jasne, zwłaszcza jak w korku co chwilę auta zatrzymują się i ruszają... Znaczne zwiększenie emisji pyłów ze ścierajacych się klocków i zwiększenie emisji spalin.

          • 2 0

      • Samochód pali znacznie więcej jadąc powyżej dopuszczalnej prędkości, a "dynamiczna" jazda w mieście to kompletna tragedia. (2)

        Ale tutaj już ekowymówki olewamy, prawda?

        • 2 10

        • A ile to jest ta dopuszczalna prędkość? Może zdefiniujesz ją jako taką samą dla każdego samochodu i każdego silnika?

          • 6 1

        • Samochód pali więcej przy prędkościach powyżej 90 km/h gdzie wzrastają obroty powyżej 2 tysięcy, a nie jadąc 50 czy 70km/h. I w korkach przy ciągłym zatrzymywaniu i rozpędzaniu również.

          • 1 0

    • (6)

      Polska to pod tym względem zapóźniona, głęboka prowincja, nigdy nie mieliśmy dobrych dróg, drogi są bardzo źle oznakowane (to powoduje korki), rozwiązania komunikacyjnie delikatnie mówiąc nieprzemyślane. Brak całościowego podejścia, to co teraz się dzieje to jakaś prowizorka(np np. tu ograniczymy prędkość, zrobimy przejście naziemne, tam zburzymy estakadę, zlikwidujemy bezpieczne przejścia podziemne itd.

      • 35 9

      • drogi w wielu polskich miastach są na zupełnie dobrym, europejskim poziomie (5)

        Całościowe podejście jest wyrażone choć w części tzw. piramidą mobilności: założeniem, że najważniejsze w mieście jest dbanie o komfort i bezpieczeństwo poruszania się ludzi, a nie pojazdów. Dlatego priorytet przyznaje się (w teorii, oraz w niektórych działaniach praktycznych) poprawie warunków ruchu pieszych, następnie innych niezmotoryzowanych. W Gdańsku wyrazem tego była budowa naziemnego przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerów przy Bramie Wyżynnej, kolejnym będzie takie rozwiązanie przy dworcu PKP Gdańsk Główny. Korki nie są spowodowane złym oznakowaniem, ale głównie zbyt dużym uzależnieniem mentalnym wielu mieszkańców od jeżdżenia samochodami, nawet na krótkie odległości.

        • 3 12

        • (1)

          Rowerzystom! O pieszych się nie dba, tylko pozorne działanie. Nowe ścieżki naziemne są tworzone z myślą o rowerzystach, są kolizyjne z ruchem pieszych.

          • 8 0

          • To problem tylko rowerzystów, bo piesi mają pierwszeństwo na przejściach.

            • 1 3

        • Korki w Gdańsku (2)

          są, ponieważ nie zbudowano dróg. Nie ma co tu filozofować.

          • 11 0

          • OK, w jakim mieście zbudowano drogi i dzięki temu nie ma korków? (1)

            • 2 10

            • A w których miastach zbudowano dziesiątki tysięcy nowych mieszkań i miejsc pracy, bazując na zastanej infrastrukturze drogowej

              i nie pojawiły się korki?

              • 8 2

    • Poprostu genius, (1)

      Idzmy jeszcze dalej,zlikwidujmy takze sciezki rowerowe a powstala infrastrutora tylko dla pieszych,bo po jakis gwint Maja byc rowni I rowniejsi lacznie z tak cwanymi uzutkownikami rowerow.Brawo ja...

      • 14 3

      • jak na razie to wielu cwanych kierowców chce mieć możliwość parkowania za darmo na chodnikach

        przy okazji psioczą na rowerzystów jak wysiądą z aut, że piesi nie mają miejsca, bo im "rowerzyści zabierają". Więcej przestrzeni miejskiej jest marnowane przez samochody zaparkowane przez 95% czasu swojej eksploatacji niż przez drogi dla rowerów, które powinny powstawać kosztem szerokości jezdni, a nie chodników.

        • 3 15

    • A ktoś tak robi panikarzu, że zwija drogi? (1)

      Ktoś się z władz rozmyślił i zabiera ci tunel pod Martwą Wisłą i inne nowo wybudowane ulice dla samochodów?

      • 2 7

      • Wystarczy, że zabiera jeden pas na Hallera,

        jeden pas w Oliwie, jeden na trakcie, jeden na Jana z Kolna i odwraca Piramowicza.

        • 9 1

    • przeginanie z pseudoironią to standardowy sposób dyskutowania osób nie rozumiejących prostych zależności (2)

      samochód prywatny naprawdę nie jest jedynym sposobem poruszania się po dobrze zarządzanym mieście.

      • 5 10

      • Słowo klucz "dobrze zarządzanym"...

        • 8 1

      • dobrze zarzadzane miasto - to słowa klucze w tym wypadku...

        • 7 0

    • Korki są tak duże, że jak stoisz w miejscu to trudno o wypadek. Oliwa - Morena to minimum 40 minut w godzinach szczytu.

      • 6 0

    • Zobacz co się dzisiaj dzieje na całej Jabłoniowej (1)

      Bo łosie w autach rzucili się na Black Friday do Smrodkowa.

      • 1 1

      • A czym mieliby dojechać, jednym autobusem?

        • 6 0

  • (7)

    Pytanie w ankiecie powinno brzmieć: czy jesteś zadowolony i akceptujesz nachalne pomysły magistratu utrudniające życie zmotoryzowanym.

    • 119 13

    • jedyni ktorzy utrudniają zycie to wlasnie ci zmotoryzowani

      smrodza, niszcza i paralizuja miasto.

      • 9 44

    • Zwiększenie bezpieczeństwa to utrudnianie życia? (4)

      Nieźle się bawicie.

      • 10 29

      • Zaspawanie twoich drzwi z tobą w środku też zwiększy bezpieczeństwo, bo jak nie wyjdziesz z domu to nie wpadniesz pod samochód (3)

        i wcale nie utrudni ci to życia

        • 32 3

        • Dobre! W Chinach tak robili w czasie walki z covidem.

          • 8 1

        • dlaczego piszesz takie prymitywne argumenty? (1)

          naprawdę nie widzisz korzyści z uspokojenia ruchu i poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w mieście?

          • 1 9

          • Nie.

            • 4 0

    • Nie ośmieszaj się. Nie, nie utrudniają mojego

      samochodowego życia.

      A to, że są korki to oznacza, że każdy nie tylko chce mieć prawo do posiadania samochodu co szanuję, ale też że nim jeździ - do czego też uznaję jego prawo do tego.

      Tyle, że żadna infra nie pomieści tyłu aut w ruchu w godzinach szczytu.

      • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane