• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańszczanie chętniej podróżują autami i rowerami, rzadziej komunikacją

Krzysztof Koprowski
17 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Plaża na Stogach: zdecyduj o zmianach
Gdańszczanie wybierają samochód ze względu na większą wygodę (40,4 proc. odpowiedzi) oraz krótszy czas podróży (25,9 proc.). Zaletami transportu zbiorowego, w ocenie mieszkańców, są niski koszt podróży (21,8 proc.) oraz brak trudności z parkowaniem (15,5 proc.). Gdańszczanie wybierają samochód ze względu na większą wygodę (40,4 proc. odpowiedzi) oraz krótszy czas podróży (25,9 proc.). Zaletami transportu zbiorowego, w ocenie mieszkańców, są niski koszt podróży (21,8 proc.) oraz brak trudności z parkowaniem (15,5 proc.).

Gdańszczanie częściej i chętniej korzystają z samochodów, a coraz rzadziej z transportu zbiorowego. Rośnie też ruch rowerowy, choć podróży wykonywanych rowerem jest 3,5-krotnie mniej niż pieszo. Urzędnicy przedstawili właśnie podstawowe dane statystyczne z tegorocznych badań ruchu.



Jaki środek transportu wybierasz najczęściej przy podróżach w mieście?

Badania ruchu w Gdańsku ostatni raz były prowadzone w 2009 r., czyli jeszcze przed okresem wielkich inwestycji drogowych oraz dotyczących transportu zbiorowego, a także przed budową wielu dróg rowerowych. W tym roku zostały powtórzone m.in. w związku z pracami nad nowym studium.

Najważniejszy wskaźnik, czyli podział zadań przewozowych pokazuje, że gdańszczanie coraz chętniej korzystają z transportu indywidualnego samochodowego. Stanowi on już 41,2 proc. tzw. podziału zadań przewozowych (w 2009 r. - 39 proc.).

Bardzo duży spadek zanotowano w transporcie zbiorowym, który wykorzystywany jest do realizacji 32,1 proc. podróży (w 2009 r. - 38 proc.).

Wciąż znaczący udział w podziale zadań przewozowych posiada ruch pieszy - 20,8 proc. (21 proc. siedem lat temu). Wykorzystanie roweru jest na poziomie 5,9 proc., czyli o 3,9 punktów proc. więcej niż w 2009 r.

Średnie napełnienie samochodu osobowego wynosi 1,5 osoby, zaś średni czas codziennej podróży gdańszczanina (dowolnym środkiem transportu) to 25 minut. Średnio w ciągu doby każdy mieszkaniec miasta dokonuje 2,1 podroży - na ogół na trasie inne (zakupy, rozrywka) - dom oraz dom - praca.

Samochód obecny jest już w 67,2 proc. gospodarstw domowych. 51,2 proc. gospodarstw dysponuje jednym autem, a 14,3 proc. dwoma pojazdami.

Rower posiada 67,4 proc. gospodarstw domowych. W 22,9 proc. gospodarstw znajduje się jeden rower, a w 24,2 proc. dwa rowery.

Badania ruchu w Gdańsku
Create bar charts


Wykorzystywane środki transportu przekładają się na oczekiwania mieszkańców (w ankiecie można było wskazać kilka odpowiedzi). Aż 45,2 proc. ankietowanych opowiada się za dalszą rozbudową układu drogowego, ale tylko 7,1 proc. za powiększeniem strefy płatnego parkowania.

44,8 proc. badanych popiera rozbudowę układu tramwajowego, zaś 31,9 proc. zwiększenie oferty przewozowej transportu zbiorowego. 27,5 proc. chce rozbudowy tras rowerowych, a 10,8 proc. utworzenia systemu roweru miejskiego.

W tegorocznych badaniach ruchu postanowiono sprawdzić także, jakie środki transportu wykorzystywane w celu dotarcia do portu lotniczego. Pomimo budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, najczęściej używany jest samochód (38,6 proc. jako pasażer, 29,2 proc. jako kierowca). Z pociągu skorzystało tylko 10,2 proc. ankietowanych, a z taksówki - 8,7 proc.

  • Podział zadań przewozowych na dolnym i górnym tarasie.
  • Udział podróży w dobie.
  • Liczba pasażerów w transporcie zbiorowym w podziale w godz. 6 - 18.
  • Udział przemieszczeń wewnętrznych i zewnętrznych na dolnym i górnym tarasie.
  • Suma pojazdów wjeżdżających do Gdańska w szczycie porannym.
  • Suma pojazdów wyjeżdżających z Gdańska w szczycie popołudniowym.
  • Gdańsk na tle innych miast 350 - 600 tys. mieszkańców
- Takie badania to już standard we współczesnych dużych miastach. Stanowią dla nas materiał wyjściowy do dalszych prac, w tym prac nad nowym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Dzięki wynikom badania będzie można też zweryfikować politykę miasta w zakresie planowania przestrzennego czy mobilności - mówi Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Gdańskie Badania Ruchu 2016 przeprowadzono w okresie między 4 kwietnia a 11 czerwca br. na reprezentatywnej grupie ponad 11 tys. osób (w tym 1 tys. na lotnisku). Pytania dotyczyły m.in. wielkości gospodarstwa domowego, wykorzystywanych środków transportu czy kierunków codziennych podróży. Badano również natężenie ruchu na wybranych skrzyżowaniach oraz napełnienie pojazdów transportu zbiorowego. Przedstawione w artykule wyniki to tylko niewielki fragment większego opracowania.

Gdańskie Badania Ruchu 2016 from Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (442) 10 zablokowanych

  • niestety ale komunikacja jest beznadziejna

    To zasługa urzedasów, chcą promować komunikację miejską ,ale tylko pozornie bo podnoszą ceny biletów ,świadczy o tym wzrost liczby aut.AUTEM TANIEJ,SZYBCIEJ,WYGODNIEJ

    • 27 2

  • ja tam napełniam swój samochód osobowy w 3/4 sobą.:-) (2)

    • 78 1

    • porobili milion przesiadek, tramwaje bus skm pkm, do tego nie ma jednego taniego biletu (1)

      nie ma niezawodności i jest syf to ludzie wolą auto.

      • 106 3

      • Im więcej takich lisków-dyrektorów w spółkach przewozowych tym mniej pasażerów

        Ale to spółki na utrzymaniu podatników - nie muszą się martwić że padną na pysk. A zasłużonych towarzyszy trzeba gdzieś ulokować jak się zużyją.

        • 14 4

  • Dojezdzalem komunikacja do prqcy i nigdy wiecej. Co kawalek przesiadka brak skomunikowania@ tluklem sie z pracy do domu poltorej godziny w scisku i syfie. Samochodem jade 15minut.

    • 27 3

  • Ja wybieram samochód najpewniejszy środek lokomocji.

    Niema dnia aby nie było awarii tramwajów nigdy nie wiadomo czy się dojedzie do pracy czy będzie czym wrócić.
    Ja chcę pracować a nie zostać wywalona na pysk na ciągłe spóźnienia do pracy.

    • 21 4

  • Czemu gdanszczanie wybierają swoj prywatny środek transporu?

    Poniewaz chodzi o czas!po drugie rzadko kiedy komunikacja miejska mozna dojechać do miejsca pracy,a po trzecie mieszkancy po pracy robią zakupy lub swoje pociechy odbierają ze szkół,żłobków czy przedszkoli.

    • 20 4

  • Czas.

    Samochodem 15-20 minut , komunikacją ponad godzinę. Powrót z pracy to nawet może trwać godzinę ale rano to pospać się chce.

    • 23 1

  • ostatnio

    przerzuciłam się na chodzenie pieszo schudłam przez 2 miesiące 8 kg czuje się świetnie a odległości wydają mi się coraz mniejsze

    • 21 3

  • Jakby zapytać o fontannę Neptuna

    Czy ka lecieć z niej wódka, to też połowa Polaków by odpowiedziała ze tak

    • 13 1

  • Zróbcie SKM'ke do dzielnic południowych, a problem sam sie rozwiąże. Tramwaje są za wolne!!

    • 28 4

  • Nie dziwi mnie to (1)

    Komunikacja miejska jest po prostu slaba. Tramwaje minimum raz w tygodniu awaria albo inne cuda na patyku. Autobus stoi w korku wiec wole siedziec w swoim d*powozie niz stac w busie. Ceny biletow to tez absurd. Skm niestety mam watpliwa przyjemnosc uzywac ale ceny biletow i jakosc taboru skutecznie odstraszaja innych i mnie tez jak pogoda jest zla. I to ze na wszystko trzeba miec inny bilet wiec skm plus ztm 2 bilety. I my placimy wiecej.

    • 62 3

    • Nie raz w tygodniu a codziennie a wczoraj kilka razy dziennie

      • 14 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane