- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (76 opinii)
- 2 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (28 opinii)
- 3 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (294 opinie)
- 4 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (5 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (47 opinii)
- 6 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (187 opinii)
Gdynia: 48 mln za remont Dworca Podmiejskiego
SKM szacowała, że wyda 28 mln zł, a jedyny wykonawca, który się zgłosił chce aż 48 mln zł za przywrócenie dawnego wyglądu Dworca Podmiejskiego w Gdyni oraz remont peronu i stworzenie centrum monitoringu. - Na ten moment nie mamy rezerw finansowych - przyznaje Maciej Lignowski, prezes spółki.
SKM zdecydowała o unieważnieniu przetargu.
Kolejarze nie mają ostatnio szczęścia do korzystnych ofert. W tym tygodniu pisaliśmy, że PKP niedoszacowała aż o 50 mln zł kosztów remontu dworca Gdańsk Główny. Teraz wszystko wskazuje na to, że na zaporową cenę trafiła Szybka Kolej Miejska.
Do przetargu na przygotowanie projektu i remont Dworca Podmiejskiego wraz z modernizacją peronu na stacji Gdynia Główna oraz stworzenie centrum monitoringu zgłosiła się tylko jedna firma - T4B z Warszawy. Jej oferta - 48 mln zł - okazała się o 20 mln zł wyższa, niż zakładała SKM.
Czytaj też: Ogromny zakres remontu Dworca Podmiejskiego
Szacunki zostały wykonane dwa lata temu i przed rokiem zaktualizowane, jednak galopujące ceny usług budowlanych spowodowały, że mocno rozminęły się z rzeczywistością.
Czy to oznacza, że realizacja nie dojdzie do skutku?
- Na razie oferta zostanie poddana analizie - mówi Maciej Lignowski, prezes spółki PKP SKM Trójmiasto. - Na ten moment nie mamy jednak rezerw finansowych, by zwiększyć budżet inwestycji.
Wszystko wskazuje więc na to, że przedsięwzięcie zostanie odsunięte w czasie. Gdyby jednak umowa została podpisana, wykonawca będzie miał 18 miesięcy na opracowanie projektów i zdobycie pozwoleń, a sama realizacja potrwa do 31 sierpnia 2022 roku.
Opinie (116) 5 zablokowanych
-
2018-10-15 09:30
48 baniek? Nawet 24 to dużo. (11)
Nie można zatrudnić np. z umową na 2 lata 5 kumatych majstrów i niech oni robią powoli ten remont w 2 lata? Pensję godziwą, np. 4 tysie na łapę, to jest z kosztami 7 tysi brutto. Wychodzi prawie milion, nawet do miliona niech to dojdzie, bo na końcu premia za dobrą robotę. I potem materiały: zlecić na zewnątrz to, czego ci majstrowie nie dadzą rady zrobić, niech na to bańka pójdzie. Do tego materiały ze 2-3 bańki i jest remont za 5-8 baniek.
- 5 4
-
2018-10-15 09:32
polecam sprawdzić jak kształtowała się cena materiałów budowlanych przez ostatnie dwa lata (4)
- 2 1
-
2018-10-15 09:42
Ale co, bańka czy dwie na materiały? milionów? Nie starczy? (2)
Na takie coś?
- 1 0
-
2018-10-15 09:59
(1)
poczytaj o zabawach z vat i jaki to ma wpływ na ceny
- 1 0
-
2018-10-15 20:28
Nic tylko produkować materiały budowlane.
- 0 0
-
2018-10-15 09:41
na pewno nie wzrosły o 100%
- 1 0
-
2018-10-15 17:04
(1)
4 tys na rękę to zadne godziwe pieniadze jedynie pomocnika bys za to zatrudnił co by majstrowi kawe parzyl i farbe mieszał
- 0 0
-
2018-10-15 19:11
To ja chcę być tym pomocnikiem za 4 tys zl ...
- 0 1
-
2018-10-15 09:54
(3)
geniusz kosztorysu :)
znasz przypadkiem zakres prac?- 1 1
-
2018-10-15 10:31
Facet, ale nie 48 melonów. To jest duży dom jednorodzinny. (2)
Nic więcej. Dodatkowo trochę elementów dekoracyjnych i sztukaterii.
- 1 3
-
2018-10-15 12:29
Dom jednorodzinny o kubaturze kamienicy.
- 1 0
-
2018-10-15 10:34
niestety nie wiesz o czym piszesz.
Jeśli sądzisz, że dzisiaj głównym kosztem są materiały to jesteś w dużym błędzie- 4 0
-
2018-10-15 08:34
Cena jest kosmiczna. Ten budynek jest jak duży dom jednorodzinny (2)
I nic więcej. Przypomnę, że remont kapitalny sąsiadującego dworca głównego, ogromnego gmachu, pochłonął 30 mln. W cenie również był monitoring, etc. Wraz z remontem tuneli, całego otoczenia, placu łącznikowego, pochłonął łącznie 40-42 mln. Nie wiem ile mialoby kosztować odświeżenie peronu, ściślej poprawienie jego krawędzi...ale cena jest mocno zawyżona. Bańka cenowa musi kiedyś pęknąć, budowlanka oszalała. Wzrost cen mieszkań w kraju w dwa lata wyniósł 25%. Jak to było możliwe przy stałym niskim bezrobociu, dobrym kilkuprocentowym wzroście gospodarczym a co za tym idzie przy inflacji rzędu 2,5 - 3%. Widać więc wyraźnie, że obecny trend wzrostu cen materiałów budowlanych, usług budowlanych i remontowych nie mają żadnego pokrycia. I niewiele tutaj zmienia wyższa cena ropy naftowej. Bańka, bańka, bańka Spekulanci.
- 17 1
-
2018-10-15 12:27
(1)
Niestety, na rynku ceny wzrosły. Również ceny robocizny. I nie porównuj z cenami sprzed 6 lat. Nastały inne czasy. Dotyczy to również budownictwa deweloperskiego, stąd też zwyżka cen
- 0 0
-
2018-10-15 20:27
Śmiech na sali. Koszty wzrosły? To czemu m2
mieszkania w Hiszpani nad morzem jest tańszy niż w Polsce? Tam koszty pracy i podatki nie są niższe niż w Polsce.
- 0 0
-
2018-10-15 06:06
Ten dworzec to sie2z jakąś wsią z Kazachstanu kojarzy (1)
Jacy urzędnicy, taki dworzec
- 45 12
-
2018-10-15 20:22
A ty Z ruskim komunista z gwiazdą na ryju.
- 0 1
-
2018-10-15 10:50
Jest boom w budownictwie i ceny rosną. Ale do czasu. (1)
Po każdym wsroście przychodzi kryzys. Obecny rynek jest rynkiem developerów. Będzie tak do czasu nasycenia rynku. Już widać lekki spadek popytu na mieszkania i biurowce. Trudniej jest sprzedać czy wynająć lokale w gorszej lokalizacji. Rynek wkrótce się nasyci i ceny zaczną spadać. Wtedy będzie dobry czas na remonty i rewitalizacje. Bo dla kogo będą budować developerzy? Dla samych siebie? Teraz jest walka o dobre firmy podwykonawcze. Za parę lat te same firmy będą obniżać ceny albo wypadną z rynku. Nie wróżę jakiegoś wielkiego krachu ale ewolucyjny spadek cen.
- 2 1
-
2018-10-15 20:12
Rynek już się syci. 2018 to ostatni rok wzrostu cen.
W 2019 będzie w części kraju podtrzymanie ceny, ale w większości już spadek. Przed sezonem letnim waluty zagraniczne zaczną rosnąć, złotówka zaś zacznie tracić na wartości. I taki stan trochę potrwa...
- 0 0
-
2018-10-15 08:47
Odpuścić i zaczekać. Brak oferentów nie może być przyczyną szaleństwa. (4)
Cena o blisko 100 procent przekraczającą kosztorys, to zwykła podpucha. Firmy developerskie, w odróżnieniu od budowlanki w branży drogowej mają teraz w Polsce swój złoty okres i korzystają z tej sytuacji na całego. Ceny sprzedaży mieszkań oraz ich ilość poszybowały mocno w górę, nie mają więc powodów by spuszczać z tonu. Co innego budownictwo drogowe, silnie uzależnione od transportu a więc i cen ropy naftowej. Tam jest walka o przeżycie.
- 13 1
-
2018-10-15 09:44
albo kosztorys był z sufitu. (3)
To samo z ulica Abrahama i innymi pracami. Wszystko nie jest doszacowane i to o 100%.
- 3 2
-
2018-10-15 10:36
Kosztorys był i jest ok. Nie ma mowy o nie doszacowaniu. (2)
To nie jest gmach pokroju dworca głównego PKP, który został zrobiony ledwie kilka lat temu za 30 mln. To jest tylko większy budynek z nielicznymi zdobieniami, które nieznacznie podnoszą cenę. Trochę zabytkowej stolarki w drzwiach i oknach kasowych. Nic więcej.
- 5 0
-
2018-10-15 12:28
(1)
Te kilka lat robi, niestety, różnicę.
- 0 0
-
2018-10-15 20:08
Litości, nie aż taką różnicę
- 1 0
-
2018-10-15 10:25
split payment (1)
"... art. 108a ust. 1 zmienianej ustawy, ze split payment będą mogli korzystać nabywcy, którzy otrzymali fakturę z wykazaną kwotą podatku. Wówczas płatności za zobowiązania z faktury dokonuje się na dwa rachunki bankowe:
wartość netto - na rachunek bankowy dostawcy (lub w inny sposób);
VAT - na specjalny rachunek VAT dostawcy...."
W skrócie:
Do wejścia zmiany z lipca całość zapłaty trafiała na konto wykonawcy.
Mógł vat wprowadzić do obrotu osiągając nie tylko większy zysk ale i powiększając kwotę podatku.
Podatek płacił, rozliczając miesięcznie, 25 dnia miesiąca następnego.
Po zmianie:
Cała kwota vat jest przechwytywana przez us z chwilą wpłynięcia na konto a dostęp do tych pieniędzy jest odblokowywany gdy napiszemy podanie do us :)
Oczywiście po sprawdzeniu czy nie zalegamy i czy nie oszukujemy.
Różnice:
- Po otrzymaniu płatności np 1 dnia miesiąca czekamy na zwrot cały miesiąc i 25 dni następnego oraz dni/miesiące na czas decyzji us.
US blokuje nie tylko należny podatek ale nasze pieniądze.
- dokonując zakupu, np.: materiałów, nie mamy możliwości rozliczenia vat. Kredytujemy zatem budżet czekając na rozliczenie jw
Sumując:
Zamiast płacić różnicę między vat otrzymanym i wydanym czyli np.: kilkanaście procent nasze obciążenie rośnie do kilkudziesięciu procent (40 - 50) z perspektywą zwrotu za kilka miesięcy.
Lub nie, bo fiskus lubi np.: zapytać o celowość wydatków :)
Dodajmy do tego:
- powtarzający się mechanizm na każdym etapie zakupu
- presję płacową
mamy wyjaśnienie "pazerności" firm- 3 2
-
2018-10-15 19:12
minusujących zapytam: napisałem nieprawdę czy też potrzeba dokładniejszych wyjaśnień?
- 0 0
-
2018-10-15 17:38
wioska szczupaka kiedyś Gdynia kto by tu chciał inwestować?
- 0 0
-
2018-10-15 08:32
(2)
Nie ma juz wolontariuszy do pracy za 1600 wiec nikt nie zrobi remontu za grosze. Poza tym drozeje paliwo, zaraz zdrozeje prad i wykonawca bylby bankrutem
- 8 3
-
2018-10-15 08:36
To jednak nie są powody dla których cena rośnie o 100 % (1)
- 4 3
-
2018-10-15 16:17
mylisz się. Poza tym zawsze urzędniczy kosztorys jest śmiesznie niski.
- 0 2
-
2018-10-15 07:54
za 48 mln zł to chyba można wybudować nowy Dworzec Podmiejski (1)
- 22 2
-
2018-10-15 16:09
cena z kosmosu
za taka kase można 250 mieszkań po 50m2 wybudować i zarobić , a nie remont dworca podmiejskiego , który służy tylko do tranzytu pasażerów z SKM do miasta i na abarot . Za bańke odmalować porządnie i OK.
- 1 1
-
2018-10-15 09:54
Najgorsze jest to (1)
Że jak oferty były grubo poniżej kosztorysów to robiliśmy kompletnie bezsensowne inwestycje drogowe, które zakorkowały miasta. A te najbardziej potrzebne - w transport szynowy, chcemy robić teraz, jak na rynku jest tak koszmarnie drogo. W efekcie latami nie zrobimy tego, co powinno być zrobione w pierwszej kolejności.
- 6 2
-
2018-10-15 12:31
Najgorsze jest to, że jakbyśmy nie zrobili inwestycji drogowych to dziś miasto by stało. Dosłownie. A dworzec działa. Może nie ładny, ale działa. Remont jest wskazany, ale nie niezbędny. A drogi są niezbędne.
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.