• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: 7 mln zł na dziewięć zatok autobusowych

Michał Sielski
21 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Remont przystanku Hutnicza/Estakada na ulicy Eugeniusza Kwiatkowskiego, 21.09.2020, Gdynia Remont przystanku Hutnicza/Estakada na ulicy Eugeniusza Kwiatkowskiego, 21.09.2020, Gdynia

Trzy firmy będą modernizować zatoki autobusowe w Gdyni. Pierwsze prace są już w toku, a ich efektem będzie nie tylko wymiana nawierzchni, ale też montaż wiat dla oczekujących pasażerów oraz tablic wyświetlających realny czas przyjazdu autobusów i trolejbusów.



Często korzystasz z komunikacji publicznej?

Prace wykonują trzy firmy, które już podobne prace w Gdyni prowadziły: MTM, Eurovia oraz WPRD Gravel. Prace kosztować będą 7 mln zł. 3/4 kwoty pochodzi z dotacji Unii Europejskiej.

- Rozpoczęły się rozbiórki i prace budowlane na trzech zatokach autobusowych na ul. Hutniczej. Na czas remontu tymczasowe przystanki zostały ustawione poza obszarem prac. Funkcjonują one zgodnie z normalnym rozkładem jazdy. W tym tygodniu rozpoczną się rozbiórki na zatoce przy przystanku na węźle Żołnierzy Wyklętych w kierunku Cisowej - informuje Tomasz Krzak z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni, który nadzoruje to zadanie.

Dziewięć zatok do grudnia, dwie w przyszłym roku



Prace potrwają do końca 2020 roku, ale w pierwszych miesiącach 2021 roku będą kontynuowane w następnych lokalizacjach.

- Do końca grudnia zmodernizujemy dziewięć zatok, a w przyszłym roku wykonamy przebudowy w dwóch kolejnych lokalizacjach. Łącznie 11 zatok zostanie przystosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Z kolei profilowane krawężniki ułatwią kierowcom łagodny podjazd do krawędzi peronu. Przy wiatach pojawią się tablice informacji pasażerskiej, które wyświetlają aktualny rozkład jazdy i komunikaty drogowe. Wszystkie te udogodnienia mają na celu podnieść standard i jakość podróży naszą miejską komunikacją zbiorową - wylicza Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Przystanki, które zostaną zmodernizowane w 2020 roku:

  • Węzeł Żołnierzy Wyklętych 01/ul. Morska, kierunek Śródmieście
  • Węzeł Żołnierzy Wyklętych 02/ul. Morska, kierunek Cisowa
  • Zamenhofa/ul. Morska, kierunek Cisowa
  • Wiejska 01/ul. Morska, kierunek Śródmieście
  • Wiejska 02/ul. Morska, kierunek Cisowa
  • Hutnicza Estakada 01/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Morska
  • Hutnicza Estakada 02/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Obłuże
  • Hutnicza Estakada 04/Hutnicza kierunek Rumia
  • Kilińskiego 02/ul. Władysława IV, kierunek Wzgórze Świętego Maksymiliana


Zatoki - potrzebne czy nie?



Istnienie zatok autobusowych pomaga jednak przede wszystkim kierowcom samochodów, a nie pasażerom, więc w wielu krajach odchodzi się od ich budowy i remontów. Autobusy zatrzymują się na jezdni - w ramach promowania transportu publicznego i jego konkurencyjności wobec aut.

- Z perspektywy pasażerów i pieszych mają one wiele wad, dlatego powinny być stosowane jak najrzadziej. Przede wszystkim zatoki spowalniają transport publiczny, bo autobus czy trolejbus potrzebuje więcej czasu na zjazd i wyjazd z przystanku. Pieszym zaś zajmują przestrzeń chodnika i wydłużają drogę dojścia do przystanku - wskazuje Kajetan Lewandowski z Miasta Wspólnego.
Dodaje, że subiektywne odczucia kierowców są takie, że zatoki upłynniają ruch. Praktyka pokazuje, że to nieprawda.

- Jest wiele ulic z zatokami, które korkują się regularnie w szczycie. Czyli to nie autobus stojący na prawym pasie powoduje zatory. Uprzywilejowana miejska, spójna sieć dróg rowerowych czy bezpieczne chodniki - to tutaj powinny być wydawane miejskie pieniądze i to jest recepta na korki - wskazuje Lewandowski.

Miejsca

Opinie (265) 6 zablokowanych

  • zniszczona zatoka na 10-go Lutego

    Kiedy wróci przystanek przy budowie koło banku na 10-go Lutego . Pięknie wyremontowany przez Miasto przystanek jest teraz dewastowany przez parking dla pojazdów budowy . Panowie Budowlańcy zastawiają przejazd , śmiecą , ustawiają pojazdy na chodniku i we wszystkich mozliwych miejscach . Prawdopodobnie za przyzwoleniem Władz bo Straż MIejska jakoś tego nie widzi . My Mieszkańcy domagamy się pilnego przywrócenia przystanku i przywrócenia bezpiecznego przejścia po chodniku .

    • 6 0

  • Święta prawda.

    To, że kilka samochodów wyprzedzi autobus stojący w zatoczce w żaden sposób nie wpływa na wielkość korka. Zmienia się jedynie kolejność pojazdów. Zatoczki to zupełny bezsens w terenach zabudowanych

    • 0 6

  • Jak czytam wypowiedzi takich matołów jak Lewandowski wzrasta we mnie chęć przemocy (3)

    • 5 5

    • Dlaczego?

      Im wcześniej pogodzisz się z faktami, tym lepiej dla Ciebie

      • 0 2

    • przejdź się kawałek pieszo - dziś jest "dzień bez samochodu"

      może zrozumiesz, skąd się biorą choroby układu krążenia: od stania samochodem w korkach.

      • 0 3

    • No nie od dziś wiadomo że kierowca = frustrat

      • 2 3

  • przystanki

    Dlaczego na żadnym przystanku na Dąbrowie nie ma tablic wyświetlających czas przyjazdów . W ogóle jest to bardzo zapomniana dzielnica. Cały czas monitujemy , by S zatrzymywała się na rogu Wielkopolska - Zwycięstwa, ludzie często korzystają z tego autobusu, by dojść do szpitali na ul. Powstania Styczniowego. Ale przy Klifie zatrzymuje się na każdym przystanku / na dwóch obok Klifu/. Znów zakupy górą.

    • 4 1

  • Siedem baniek ?

    Mają rozmach sk....syny!

    • 8 1

  • Duży dom można postawić w cenie tej zatoczki (1)

    Dobre, głosujmy dalej na tą klikę która rządzi w Trójmieście od lat.

    • 46 1

    • :D

      Ktoś na pewno postawi duży dom :)

      • 2 0

  • Dla kierowców wszystko. Nawet zatoki za 7mln (8)

    Byle św przepustowość nie była zaburzona.

    • 6 5

    • (2)

      Wystarczy, że aktywiści miejscy są zaburzeni.

      • 0 4

      • zaburzeni są cierpiący na samochodozę (1)

        całe szczęście ich populacja maleje, rozsądek się przebija przez sznury samochodów stojących w korkach

        • 1 3

        • Tak bardzo maleje

          Że w Gdyni odsetek dojeżdżających samochodem w latach 2015-18 sporo wzrósł.

          • 2 1

    • zatoki matole sa dla komunikacji miejskiej (4)

      • 5 5

      • o niee...zatoki, scieżki rowerowe, chodniki... (1)

        to wszystko jest dla kierowców. by nikt im na jezdni nie przeszkadzał w szybkiej jezdzie i mieli gdzie parkować.

        • 4 1

        • Wciąż nie rozumiem dlaczego aktywiści miejscy nie postulują robienia woonerfow na torowiskach. Linia kolejowa przecina całe Trójmiasto krwawym sznytem.

          • 3 3

      • o nie (1)

        przeczytaj ostatni akapit artykułu:

        "Przede wszystkim zatoki spowalniają transport publiczny, bo autobus czy trolejbus potrzebuje więcej czasu na zjazd i wyjazd z przystanku. Pieszym zaś zajmują przestrzeń chodnika i wydłużają drogę dojścia do przystanku - wskazuje Kajetan Lewandowski z Miasta Wspólnego."

        Zaraz Pan Kajetan, który jest tutaj nadzwyczaj aktywny Ci to wyklaruje :))))

        • 4 3

        • aktywista moze byc byle i**ota - zero kwalifikacji, dorobku

          • 4 4

  • jak w tym kraju może być jak na zachodzie, skoro wszytko jest przepłacane? (1)

    jak położenie paru kostek chodnika, krawężnika itd, postawienie jednej wiaty i tablicy informacyjnej (led) może kosztować prawie milion złotych?

    na zachodzie juz dawno by zbankrutowali

    • 22 1

    • kiedyś w Szwajcarii jechałem pociągiem, bodaj z lat 50 tych... oczywiście utrzymanym w doskonałym porządku, to samo niektóre tramwaje w Mediolanie (najbogatsze miasto Włoch, gdzie Ferrari parkują na ulicach) ,

      teraz rozumiecie dlaczego Szwajcarzy są bogaci?

      • 1 0

  • kolejny wał unijnej kasy (1)

    Jedna zatoczka o powierzchni długość 35 m szerokość 2 m - 70 m2. 770.000 tyś za sztukę wychodzi
    11.000 zł za 1 m2 . cyrk polski.

    • 19 1

    • dla mnie też skandal

      dzieki za dokładne wyliczenia :O)

      • 1 0

  • Na Jaskółczej w kierunku Chylonii... (6)

    ... by się przydała. Ul. Jaskółcza to jedyna droga łącząca Pustki Cisowskie z resztą miasta. Brak zatoki powoduje korki w godzinach szczytu.

    • 31 9

    • Tylko, że (1)

      kierowcy autobusu, gdy poruszają się w korku, nie korzystają z zatok autobusowych.

      • 0 4

      • zależy którzy. Ciekawe skądinąd, co rozumiesz pod pojęciem korka?

        niektórzy cierpiący na samochodozę za korek uważają kolejkę do zmiany świateł długości 30 metrów.

        • 0 2

    • korki powoduje nadmiar aut, a nie kilka autobusów (2)

      • 7 9

      • opóźnienia powodują nasr*ne przystanki co 250 metrów (1)

        a nie samochody. Ale zkm to firma rodzinna tak jak spółki komunikacyjne więc nic się nie zmieni.

        • 2 4

        • odróżnij tezę o powodowaniu korków przez nadmiar samochodów

          od tezy, że korki powodują samochody. Skądinąd obie tezy są prawdziwe.

          • 0 2

    • Fajnie - tylko dzie byś tą zatoczkę zbudował?

      Skro przystanek jest na wiadukcie - ja to bym poszedł dalej i skasował te dwa przystanki.

      • 4 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane