• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: 7 mln zł na dziewięć zatok autobusowych

Michał Sielski
21 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Remont przystanku Hutnicza/Estakada na ulicy Eugeniusza Kwiatkowskiego, 21.09.2020, Gdynia Remont przystanku Hutnicza/Estakada na ulicy Eugeniusza Kwiatkowskiego, 21.09.2020, Gdynia

Trzy firmy będą modernizować zatoki autobusowe w Gdyni. Pierwsze prace są już w toku, a ich efektem będzie nie tylko wymiana nawierzchni, ale też montaż wiat dla oczekujących pasażerów oraz tablic wyświetlających realny czas przyjazdu autobusów i trolejbusów.



Często korzystasz z komunikacji publicznej?

Prace wykonują trzy firmy, które już podobne prace w Gdyni prowadziły: MTM, Eurovia oraz WPRD Gravel. Prace kosztować będą 7 mln zł. 3/4 kwoty pochodzi z dotacji Unii Europejskiej.

- Rozpoczęły się rozbiórki i prace budowlane na trzech zatokach autobusowych na ul. Hutniczej. Na czas remontu tymczasowe przystanki zostały ustawione poza obszarem prac. Funkcjonują one zgodnie z normalnym rozkładem jazdy. W tym tygodniu rozpoczną się rozbiórki na zatoce przy przystanku na węźle Żołnierzy Wyklętych w kierunku Cisowej - informuje Tomasz Krzak z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni, który nadzoruje to zadanie.

Dziewięć zatok do grudnia, dwie w przyszłym roku



Prace potrwają do końca 2020 roku, ale w pierwszych miesiącach 2021 roku będą kontynuowane w następnych lokalizacjach.

- Do końca grudnia zmodernizujemy dziewięć zatok, a w przyszłym roku wykonamy przebudowy w dwóch kolejnych lokalizacjach. Łącznie 11 zatok zostanie przystosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Z kolei profilowane krawężniki ułatwią kierowcom łagodny podjazd do krawędzi peronu. Przy wiatach pojawią się tablice informacji pasażerskiej, które wyświetlają aktualny rozkład jazdy i komunikaty drogowe. Wszystkie te udogodnienia mają na celu podnieść standard i jakość podróży naszą miejską komunikacją zbiorową - wylicza Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Przystanki, które zostaną zmodernizowane w 2020 roku:

  • Węzeł Żołnierzy Wyklętych 01/ul. Morska, kierunek Śródmieście
  • Węzeł Żołnierzy Wyklętych 02/ul. Morska, kierunek Cisowa
  • Zamenhofa/ul. Morska, kierunek Cisowa
  • Wiejska 01/ul. Morska, kierunek Śródmieście
  • Wiejska 02/ul. Morska, kierunek Cisowa
  • Hutnicza Estakada 01/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Morska
  • Hutnicza Estakada 02/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Obłuże
  • Hutnicza Estakada 04/Hutnicza kierunek Rumia
  • Kilińskiego 02/ul. Władysława IV, kierunek Wzgórze Świętego Maksymiliana


Zatoki - potrzebne czy nie?



Istnienie zatok autobusowych pomaga jednak przede wszystkim kierowcom samochodów, a nie pasażerom, więc w wielu krajach odchodzi się od ich budowy i remontów. Autobusy zatrzymują się na jezdni - w ramach promowania transportu publicznego i jego konkurencyjności wobec aut.

- Z perspektywy pasażerów i pieszych mają one wiele wad, dlatego powinny być stosowane jak najrzadziej. Przede wszystkim zatoki spowalniają transport publiczny, bo autobus czy trolejbus potrzebuje więcej czasu na zjazd i wyjazd z przystanku. Pieszym zaś zajmują przestrzeń chodnika i wydłużają drogę dojścia do przystanku - wskazuje Kajetan Lewandowski z Miasta Wspólnego.
Dodaje, że subiektywne odczucia kierowców są takie, że zatoki upłynniają ruch. Praktyka pokazuje, że to nieprawda.

- Jest wiele ulic z zatokami, które korkują się regularnie w szczycie. Czyli to nie autobus stojący na prawym pasie powoduje zatory. Uprzywilejowana miejska, spójna sieć dróg rowerowych czy bezpieczne chodniki - to tutaj powinny być wydawane miejskie pieniądze i to jest recepta na korki - wskazuje Lewandowski.

Miejsca

Opinie (265) 6 zablokowanych

  • (4)

    W Gdyni zawsze w zatokach kładli bruk, który po pół roku się już zapadał :D
    Zawsze mnie dziwiło dlaczego powielają ten sam błąd i kto na tym korzysta.

    • 114 3

    • Zawsze ci Sami

      Układ rozumiesz gnoją na okrągło zatoki gdzie gwarancje na roboty kumasz układ zawsze jest robota

      • 2 3

    • To samo z remontem drogi, gdzie prawy pas robi się z kostki, w imię "historii".

      Ot, choćby 10 lutego. Większego d**ilizmu nie widziałem, a... przepraszam, widziałem: zakaz wyrównania (przez konserwatora zabytków) krzywych schodów na dworcu głównym w Gdańsku.
      Ten sam poziom głupoty.

      • 17 2

    • Jak kto korzysta?

      POL-BRUK

      • 8 1

    • Mam nadzieję, że nie będzie tam

      Asfaltu ani kostki brukowej! Powinien być tzw czesany beton.

      • 16 0

  • skad wy wezmiecie taka droga farbe??! (2)

    • 81 6

    • Nie bój, nie bój, akurat na farbę Gdynię stać. (1)

      • 8 1

      • to wiadomo, ale farba za 7 mln, to juz jednak cos

        • 6 1

  • W Gdyni wszystko w milionach.

    • 27 0

  • ŻE CO????????????

    ILE??????????? Niezły wałek....

    • 26 0

  • lepiej by brzmiało 7 zatoczek po 1mln i dwie gratis

    • 16 0

  • 7 mln za 9 zatok?

    Pewnie w cenie jeszcze urlop nad jakąś ciepłą zatoką

    • 22 1

  • Ciekawe na ile wycenia się takie roboty w sektorze prywatnym. (1)

    Dofinansowanie unijne i pieniądze z budżetu miasta fajnie się wydaje.

    • 33 0

    • Myślisz, że w Gdyni ktoś potrafi skutecznie zdobyć dofinansowanie z Unii? ;)

      • 7 0

  • Może zazbroic i beton dobry wylać

    Przeżyje tak dlugo jak berlinka Hitlera. I będzie taniej niż te wynalazki za 7 milionów

    • 25 1

  • Zatoka Sztuki

    Czy te przepiękne zatoki za 7 mln zł będą posiadały w swoim standardzie pozłacany krawężnik, a tablica rozkładu jazdy będzie wysadzana diamentami?

    • 39 0

  • Może ławki kolorowe

    • 38 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane