• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: szansa na przebudowę skrzyżowania przy dworcu

Patryk Szczerba
7 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Skrzyżowanie przy dworcu w Gdyni czeka na przebudowę od kilku lat, ale do ostatniego roku, nie było na nią pieniędzy. Skrzyżowanie przy dworcu w Gdyni czeka na przebudowę od kilku lat, ale do ostatniego roku, nie było na nią pieniędzy.

Gdynia zaczęła poszukiwanie wykonawcy przebudowy skrzyżowania ul. Podjazd, Dworcowej i 10 Lutego zobacz na mapie Gdyni. Oprócz ceny, najistotniejszym kryterium dla urzędników będzie czas, w jakim w pełni przejezdna będzie ul. Podjazd. Otwarcie kopert z ofertami zaplanowano na 14 czerwca.



Sądzisz, że uda się wyremontować ul. Podjazd do końca tego roku?

Minął rok od kiedy władze Gdyni zdecydowały się zrealizować krążące od lat obietnice dotyczące przebudowy jednego z najniebezpieczniejszych miejsc dla kierowców, jakim jest skrzyżowanie przy dworcu. W zeszłorocznym przetargu zwyciężyła firma MTM, chcąca za wykonanie remontu 15,78 mln zł. Wszystkie prace miały zostać wykonane w 36 tygodni.

Przebudowa nie ruszyła przez odwołania

Nie była to jednak oferta najtańsza. Języczkiem u wagi okazał się czas zamknięcia ul. Podjazd, który określono na 38 dni. Firma Eurovia, która zaproponowała cenę w wysokości 15,2 mln zł, chciała ograniczyć przejezdność ul. Podjazd na blisko dwa miesiące. Gdy okazało się, że nie zdobędzie zamówienia, postanowiła złożyć odwołanie.

Komisja Krajowej Izby Odwoławczej orzekła, że skarga przedsiębiorstwa jest bezzasadna. Do sprawy włączył się jednak prezes Urzędu Zamówień Publicznych, wnosząc skargę na postanowienie KIO. Oddalił ją Sąd Okręgowy w Gdańsku na początku stycznia. Choć wyrok otwierał urzędnikom drzwi do podpisania umowy i rozpoczęcia prac, to po zasięgnięciu opinii prawników, postanowili w styczniu unieważnić przetarg i rozpisać nowe postępowanie, bojąc się kolejnych prób podważania wyroku.

Ogłoszenie kolejnego postępowania miało być kwestią kilku tygodni. Gdy pytaliśmy o nie w marcu, wiceprezydent Marek Stępa przekonywał, że jeszcze w tym samym miesiącu zacznie się poszukiwanie wykonawcy. Ostatecznie procedurę przetargową uruchomiono dopiero kilka dni temu.

Im szybciej, tym lepiej

Zgodnie z zapowiedziami zmieniły się kryteria, na podstawie których będzie wybierany wykonawca.

60 proc. stanowi cena, 15 proc. to czas od rozpoczęcia robót, w którym dla ruchu zostanie w pełni udostępniona ulica Podjazd. W pierwszym przetargu nie było to punktowane. 10 proc. stanowi czas zamknięcia jednej z jezdni na ul. Podjazd z zachowaniem przejezdności drugiej w ruchu dwukierunkowym. Czas utrudnień nie może przekroczyć 70 dni. Z zeszłorocznego doświadczenia wiadomo, że proponowane przez oferentów terminy mogą być znacząco krótsze.

5 proc. to czas trwania wszystkich prac, które nie mogą jednak potrwać dłużej niż 45 tygodni. Resztę stanowi czas gwarancji oraz ryzyko poniesienia kosztów wykonania robót dodatkowych.

- Zdecydowaliśmy, że oprócz ceny, najważniejszym kryterium będzie jak najszybciej osiągnięcie pełnej przejezdności na ul. Podjazd, na czym nam najbardziej zależy. Jest szansa, że prace na tej ulicy zakończą się jeszcze w tym roku. Reszta robót nie będzie przeszkadzała w ruchu - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
Otwarcie kopert zaplanowano na 14 czerwca. Jeśli nie będzie protestów, umowa zostanie podpisana w lipcu, a same prace ruszą na początku sierpnia.

Kolizja z remontem Estakady Kwiatkowskiego?

Niewykluczone, że w tym czasie będzie trwał jeszcze remont Estakady Kwiatkowskiego na wjazdach z ul. Wiśniewskiego, co mogłoby oznaczać totalny paraliż miasta.

Władze miasta zapewniają, że nie dopuszczą do takiej sytuacji.

- Konieczna będzie współpraca z ZDiZ, by ustalić wspólny harmonogram. Na razie czekamy na rozstrzygnięcia przetargów i wtedy będzie można rozmawiać o szczegółach - zapowiada Marek Stępa.
Co się zmieni?

Przypomnijmy, że po zakończeniu prac na skrzyżowaniu zmieni się jego geometria. Skręty będą bardziej czytelne, pojawią się też dodatkowe pasy przeznaczone do zjazdów oraz sygnalizacja świetlna.

Przesuń aby
porównać

Ułatwienia czekają też rowerzystów. Wzdłuż ulicy Podjazd powstanie chodnik i przejazd dla rowerzystów do ulicy Morskiej. Piesi i rowerzyści będą mogli także skorzystać z kładki łączącej al. 17 Grudnia z ul. Dworcową (wzdłuż torów).

Wymieniona zostanie nawierzchnia, by nie było wątpliwości, którą stroną poruszać się rowerem, a którą pieszo.

Miejsca

Opinie (227) 10 zablokowanych

  • Czyli - Żadnej roboty nie wezmę, nie wiem, nie znam się, nie orientuję się, zarobiony jestem ! Do końca roku nic nie biorę ! Ja chcę wreszcie spokojnie zjeść !

    Trzeba zatrudnić Japończyków. Zrobią to w 48h.
    Polecam film https://www.youtube.com/watch?v=eU1VHS97mbI

    • 2 0

  • wstyd (2)

    Gdynia się stacza.

    Prezydencie - ustąp natychmiast.

    • 22 13

    • tak tak, wszyscy jadą autostradą pod prąd

      a ta pusta zawiść to cię niedługo udusi
      żałosny pokrako

      • 1 1

    • Upadek, zapaść, nic się nie dzieje, miasto się zwija!!!

      Czy coś pominąłem z epitetów o Gdyni?

      • 2 1

  • Kolejna inwestycja pokazuje nieudolność (5)

    I ignorancję władz Gdyni.
    Pan Szczurek musi odejść

    • 18 11

    • zniszczył miasto! (4)

      • 6 4

      • i port zniszczył, i przemysł stoczniowy, w ogóle wszsytko zniszczył, a Gdynia się zwija ;). (3)

        • 3 3

        • Szczurek to ty? (2)

          • 2 2

          • bezsilny jazgot PiSu tylko dowodzi słuszności działań Gdyni

            Kaczyński aż nie może sr*czki zatrzymać w tej swojej bezsilnej złości,
            dobre, dobre,
            może się dziad udławi swoją włąsną pianą

            • 1 1

          • Tak. Właśnie siedzimy z Markiem S. i czytamy jak lejecie wodę w komentarzach. Niezłą bekę z was mamy tu.

            No, ale dobra koniec żartów, trzeba do roboty się wziąć i podpisać kilka teczek pism, bo czekają.

            • 2 1

  • Moim zdaniem to wcale nie jest jedna z najbardziej potrzebnych inwestycji (26)

    Tam naprawdę można przejechać a skrzyżowanie nie korkuje połowy miasta.

    Zapraszam raczej na dojazdówki do obwodnicy i północnych czy zachodnich dzielnic, panie Prezydencie.

    • 89 31

    • się jakoś indywidualnie podpisuj człowieku (4)

      bo wiochą wali na całą Witawę.

      • 5 13

      • Witos... (3)

        Faktycznie, jak się czyta twoje wypociny to "wali wiochą'... Pan Witos (Wincenty) był mądrym człowiekiem, ty nim nie jesteś - podpisuj się jakoś inaczej, proszę.

        • 14 5

        • czyli zabrakło argumentów fałszywy witominianinie (2)

          i po co się podszywasz, każdy widzi, że jesteś bezrobotną 15 letnią staruszką wynajmującą pokój w Oliwie

          • 4 4

          • Każdy widzi powiadasz... (1)

            Nie każdy bierze to co ty i ma takie widzenia ;) Prawdziwy - nie fałyszywy jak rzekomo ja - bezimienny, obrażający innych bez żadnych argumentów i merytorycznych podstaw, odważny w sieci trollu

            • 0 3

            • tak tak PiSowski trolu, cały świat jedzie autostradą pod prąd

              kolejny specjalista od pancernych brzóz,
              znawca wszechrzeczy,
              idź lepiej za stodołę zobacz czy cię tam nie ma

              • 2 1

    • oczywiście inwestycje na witominie (2)

      to jedyne słuszne, prawda?
      Poproś właścicieli nieruchomości wzdłuż chwarznieńskiej aby zburzyli swoje budynki, żeby mozna było poszerzyć ulicę do 2 pasów w każdą stronę i będzie cacy

      • 3 4

      • Tak nie napisałem

        Pisałem ogólnie o dzielnicach zachodnich i północnych, ty zauważyłeś co chciałeś zobaczyć... A pisałem tylko o swoim zdaniu - patrz mój pierwszy post.

        Centrum miasta od dawna jest oczkiem w głowie p. Prezydenta i jego urzędników, łącznie z inwestycjami typu Szkoła Filmowa czy kolejka na Kamienną Górę. Teraz chciałbym - znów tylko ja, zauważ, nie pisze w imieniu wszystkich - nieco innych priorytetów.

        • 2 2

      • daj spokój , to internetowy debil

        pisze aby pisać,
        to jego jedyny kontakt ze światem
        i rozpaczliwie szuka poklasku,
        jak ten samotny pies co ma zdechnąć,
        leży w rowie i szczeka na przechodniów,
        żeby choć ktoś na niego spojrzał

        • 2 5

    • Pitolisz. Spróbuj zjechać z Dworcowej na stopie w lewo na Podjazd i 10 lutego. (8)

      Przecież tam czasami się stoi z 5 minut, jak auta jadą z jednej i drugiej strony.

      • 7 11

      • (4)

        A jak bedzie światełko tresowana malpko to nie poczekasz 5 minut?

        • 1 7

        • nie poczeka 5 min tylko 2min (3)

          bo maksymalny zalecany czas długości cyklu przy sterowaniu cyklicznym to 120s właśnie. ale będzie czekał dłubiąc w nosie zamiast kręcąc głową lewo prawo z nogą na sprzęgle czekając na swoje nanosekundowe okienko - także będzie cywilizacja, kultura i spokój, w końcu.

          • 3 1

          • Dokładnie. Popieram wypowiedź. To jest ta różnica dla kierowców, której ignoranci nie dostrzegają. (1)

            • 0 0

            • zwłaszcza jak wszyscy nie przejadą za jednym zamachem albo króciutki lewoskręt na dworcową od strony Morskiej z kierunkowym światełkiem świecącym się 3 sekundy zatka całkowicie tamten rejon zobaczysz tę swoją różnicę baranku boży

              • 1 0

          • tak tak podobnie jak na 3 maja jak sie stoi 3 zmiany zeby przejechac przez 10 lutego to nie jest 5 minut jaaasne

            • 0 0

      • Ta przebudowa niewiele zmieni. A wystarczyło zwykłe rondo zrobić (2)

        • 5 4

        • Rondo gigant w tym miejscu, na które ciągle będą wjeżdżały auta z 10 lutego i z Pojazdu i jak z Dworcowej wjedziesz na rondo?

          Byłoby takie samo stanie na stopie na Dworcowej jak teraz jest.

          • 4 0

        • na rondo nie ma miejsca

          a przebudowa wprowadzi cywilizację i unormowanie - czytaj - światła

          • 6 1

    • Oczywiście, że nie jest (1)

      To mydlenie oczu i kiełbasa wyborcza.

      Jeśli rozpoczną realizację w sierpniu, a zaczną pewnie później czyli po zakończeniu kolejnego remontu estakady, a maksymalny dopuszczony czas prac wynosi 45 tygodni (czyli obrazowo 10,5 miesiąca) to być może skończą do kolejnych wakacji.

      A to przy założeniu, że drogowców nie zaskoczy zima. Standardowo pewnie roboty się wydłużą więc sukcesem będzie jeśli zdążą do openera 2018. I to będzie pewnie przekuwane w medialny sukces, że przezwyciężając wszelkie trudności udało się zakończyć prace przed tym wielkim "świętem". A przypominam, że jest to rok wyborów.

      A samo skrzyżowanie nie jest niebezpieczne, bo kierowcy jeżdżą tam względnie ostrożnie i niezbyt szybko. Jeżdżę tamtędy codziennie i nie widziałem tam jeszcze żadnego wypadku. Fakt, często ktoś trąbi, zdarzają się wymuszenia pierwszeństwa i ruch odbywa się momentami jak w Indiach ale nie nazwałbym tego skrzyżowania niebezpiecznym. Raczej jest nieprzyjemne i niekomfortowe.

      • 21 4

      • mówisz 500+ było łapówką aby wygrać wybory?

        • 4 0

    • poszerzanie ulic i budowa pseudobezkolizyjnych skrzyżowań nie zmniejsza korków (6)

      tak jak popuszczanie pasa nie jest lekiem na otyłość.

      Jeszcze tego nie kumasz Szanowny Witominianinie?

      • 11 19

      • i tak i nie (3)

        Ponieważ złe skrzyżowanie może zakorkować miasto. Ale rzeczywiście to które jest obecnie jest niebezpieczne ale nie tworzy korków. Myślę że dlatego że kierowcy omijają poszczególne bardzo trudne skręty na tym skrzyżówaniu i jada inną droga. Przypuszczam, że planowane skrzyzowanie może powoływać korki niestety...

        • 15 1

        • (2)

          Smieszni są zatem ci kierowcy co jak tresowane małpki potrzebują kolorowego światełka żeby przejechać przez proste skrzyżowanie

          • 3 11

          • to skrzyżowanie jest w centrum miasta (1)

            i jest bardzo nieelegancko rozwiązane. Powinno być już dawno przebudowane, słysze o tym od ładnych 6-7 lat. Większość kierunków jest bezkolizyjnych, ale wyjazd z dworcowej w 10 lutego to masakra, w godzinach szczytu jak cię nie puszczą to nie przejedziesz; nawet kierowcy komunikacji mają z tym problem.
            Swiatła dla małpek? to wyłącz sygnalizację na jakimkolwiek większym skrzyżowaniu, zobaczysz co będzie. Światła są niezbędne żeby wogóle ruch funkcjonował, dziwne że jeszcze ktoś to kwestionuje.

            • 0 6

            • widac własnie co jest jak braknie pradu i swiatełko nie działa nagle wszyscy jada 50 puszczaja pieszych nie dzieje sie nic w Krakowie w centrum od dawna swiatła sa celowo wyłaczone i co trup sie sciele?

              • 3 2

      • Nie do końca (1)

        To, o czym napisałeś, jednak upłynnia ruch i rozładowuje zatory na drogach.

        A poza tym z tym korkowaniem to nie miałem na myśli tego konkretnego miejsca tylko wiele innych, choćby słynne witomińskie na Chwarznieńskiej.

        Kumasz teraz?

        • 9 8

        • Ja nie kumam

          Poszerzenie drogi rozładowuje zatory na drogach tylko na krótki czas, potem ruch się zwiększa i znowu pojawiają się zatory. Po co miasto miałoby budować drogi wylotowe z miasta, zamiast dbać do swoje centrum?

          • 6 6

  • (4)

    Ja bym tam dał rondo

    • 28 4

    • (2)

      Oczywiście. Rondo najlepiej by rozladowalo i uproscilo ruch w tym miejscu

      • 6 4

      • Rondo widocznie za tanio wychodzi ;)

        • 2 2

      • Oczywiście, że się mylisz.

        • 3 2

    • Od gis od gitary?

      • 2 4

  • Hahaha... A wystarczyloby rondo

    • 3 0

  • Z estakady na morska (4)

    Dlaczego nie zrobią pasa rozbiegowego z buspasu zjezdzajac z estakady na morska w kierunku Chyloni?
    Najwięcej samochodów blokuje zjazd skrecajac jednopasmowka właśnie na chylonie.

    • 9 3

    • buspas jest potrzebny... (3)

      Raz w tygodniu przejeżdża nim 5 trolejbusów zamiatając piasek i brud, który się odleżał.

      • 2 2

      • Pas ten

        Może zostać jako buspas i jednocześnie pas rozbiegowy dla zjezdzajacych z estakady, mogliby plynniej włączać się do ruchu.

        • 0 1

      • Wolniej zapiep**aj (1)

        Może zobaczysz trolejbus, takie duże biało-niebieskie

        • 3 2

        • trolejbusom ten bus pas g..wno daje dlatego nim nie jada

          • 3 1

  • Z 10 lat temu czytałem na trojmiasto.pl wywiad ze Stępą, że przebudowa tego skrzyżowania to priorytet i niedługo powinny ruszyć

    prace.

    Po tych wszystkich latach dalej nic nie ruszyło. Przecież to jest k tylko przebudowa jednego skrzyżowania..

    • 3 0

  • Kryteria oceny uczestników przetargu (1)

    Szanowni Państwo!
    Niestety, prawo zamówień publicznych jest z jednej strony procedurą, która tworzy czytelny mechanizm zamówień, z drugiej bywa przeszkodą w realizacji ważnych inwestycji. Po unieważnieniu pierwszego przetargu czekamy na otwarcie ofert drugiego. Nastąpi to 14 czerwca. Oprócz kryterium ceny, kolejnym najwyżej punktowanym elementem jest czas wykonania. Im szybciej wykonawca jest w stanie uwinąć się z pracami, tym więcej punktów. Jednak maksymalny czas trwania remontu nie może przekroczyć 45 tygodni. Oznacza to, ze prace mogą być prowadzone w systemie dwuzmianowym i takie są oczekiwania w stosunku do wykonawcy. Z poważaniem,
    eRzecznik UM Gdyni

    • 1 3

    • Od 7:00 do 15:00 będzie pracować Marian i Edek, a od 9:00 do 17:00 Roman i Heniek, tak?

      • 2 0

  • (2)

    Po co otwierać koperty z ofertami i tak wygra Firma MTM.

    • 11 3

    • A teraz to nie eurovia ma wszystko wygrywac?

      • 0 1

    • To jest oczywiste

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane