• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: Kierowcy komunikacji dostaną podwyżki, wróci część zlikwidowanych kursów

Patryk Szczerba
25 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Dzięki porozumieniu ze związkowcami i przywróceniu części zlikwidowanych kursów komunikacja miejska w Gdyni ma funkcjonować w najbliższym czasie bez zakłóceń. Dzięki porozumieniu ze związkowcami i przywróceniu części zlikwidowanych kursów komunikacja miejska w Gdyni ma funkcjonować w najbliższym czasie bez zakłóceń.

Z jednej strony równoważny czas pracy dla kierowców, a z drugiej podwyższenie o 50 groszy stawki godzinowej - to wynik porozumienia związków zawodowych trzech spółek przewozowych w Gdyni z zarządami firm. Zadowoleni powinni być także pasażerowie, bo znalazły się środki na przywrócenie części zlikwidowanych na początku kwietnia kursów.



Czy obawiasz się dalszych ograniczeń w finansowaniu komunikacji miejskiej w Gdyni?

O porozumienie apelowały od dłuższego czasu obydwie strony, choć żadna z nich nie zapowiadała ustępstw. Kierowcy zrzeszeni w związkach zawodowych, oczekując podwyżek we wrześniu weszli nawet w spór zbiorowy z zarządem. Co gdyby nie doszło do porozumienia? Wśród ostatecznych rozwiązań pojawiła się wizja strajku, którego każdy dzień mógłby kosztować spółki kilkaset tysięcy złotych.

Elastyczny czas pracy za podwyżki

Przedstawiciele zarządu tłumaczyli, że konieczne jest na początku uporządkowanie kwestii jubileuszówek, odpraw emerytalno-rentowych i dodatków za staż pracy. Najważniejszą zmianą z perspektywy pracodawców było jednak wprowadzenie elastycznego czasu pracy do umów kierowców. I swój cel osiągnęli. Od 1 stycznia 2016 roku dla kierowców wprowadzone zostaną równoważne normy czasu pracy. Podstawą jest system, opierający się na tym, że świadczona praca zawiera w przedziale od 6 do 10 godzin, z możliwością przedłużenia do 12 godzin, ale wyłącznie za zgodą pracownika. Wyjątkiem mogą być wyłącznie sytuacje nadzwyczajne.

- Cieszę się z podpisanego porozumienia, bo jest ono dowodem dojrzałości związków zawodowych. Sprawne i wydajne funkcjonowanie transportu zbiorowego w Gdyni jest priorytetem władz miasta - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Od stołu negocjacyjnego zadowoleni odeszli także kierowcy. Początkowo oczekiwali podwyżki o 1,46 zł za godzinę pracy, na końcu ich żądania zmalały do 50 groszy za godzinę, ale po decyzji pracowników wyrażonej w referendum o przystąpieniu do sporu zbiorowego negocjacje znów trzeba było zaczynać od nowa i początkowej kwoty. Ostatecznie stanęło na 50 groszach.

- Dobrze, że Gdynia wyszła naprzeciw oczekiwaniom pracowników komunikacji miejskiej i doszliśmy do porozumienia akurat na kilka dni przed 35. rocznicą podpisania Porozumień Sierpniowych. Pokazuje to, że dialog jest najlepszą drogą uzyskania pozytywnych efektów - uzupełnia Leszek Stodolski, przewodniczący Komisji Zakładowej NSZZ "Solidarność" w Przedsiębiorstwie Komunikacji Trolejbusowej dodając, że podwyżki to rekompensata za wprowadzenie równoważnych norm czasu.
Czytaj też: Czytelnik: Gdynio: zainwestuj wreszcie w biletomaty

Co zmiany oznaczają dla pasażerów? Miasto podkreśla, że przyjęte rozwiązania pomogą lepiej skonstruować rozkład jazdy, który - jak przypomnijmy - w kwietniu został mocno okrojony. Powodem było ograniczenie o 3 mln zł wydatków na finansowanie zakupu usług komunikacji miejskiej w rocznym planie finansowym ZKM Gdynia. W czwartym kwartale przewoźnik zostanie jednak wsparty sumą miliona złotych. Pieniądze miasto uzyskało ze zwrotów podatku VAT, a ostateczną decyzję w tej sprawie podejmą radni na środowej sesji.

Zaplanowane wcześniej

- Planowaliśmy w ten sposób działać od początku. Sytuacja finansowa na początku roku nie była bowiem najlepsza, stąd decyzje o cięciach w komunikacji. Jak tylko znalazły się środki finansowe, postanowiliśmy je przekazać na transport. Nie zakładam, żebyśmy w przyszłym roku postąpili tak ponownie. Byłoby to niepoważne - wyjaśnia Krzysztof Szałucki, skarbnik miasta.
Przywrócenia w całości rozkładów sprzed kwietniowych cięć, pasażerowie nie powinni się jednak spodziewać.

- Wrócą wszystkie "zaoszczędzone" kilometry autobusów, ale nie dokładnie w kształcie do końca marca br., gdyż część wprowadzonych w kwietniu rozwiązań to zwiększenia intensywności obsługi wybranych linii, które przyjęły się i nie zamierzamy się teraz z nich wycofywać - wyjaśnia Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM.
Wiadomo już jednak teraz o kilku z nich. Linia 147 będzie kursować w weekendy częściej, podobnie jak linia 190 w dni powszednie, obecnie kursująca co godzinę i to tylko w szczycie. Po zmianach pojedzie trzy razy częściej. Wróci także m.in. linia 159 z Pustek Cisowskich do Cisowej, a linia 182, z Obłuża do Śródmieścia podwoi częstotliwość kursowania. Z kolei wszystkie trolejbusy linii 27 dojeżdżać będą do Kaczych Buków.

Miejsca

Opinie (250) 7 zablokowanych

  • komunikacja

    mam pytanie do autora tego druku czy rozmawiał z mieszkańcami Gdyni i pytał ich o opinie na temat komunikacji a nie pisać to co mówią władze miasta i pożal się boże rzecznik komunikacji panie redaktorku za biurka do ludu tam jest prawda

    • 18 4

  • i znowu jakiś opiniujący artykuł o Gdyni (8)

    dlaczego nie opisujecie Gdańska w ten sposób tylko co i rusz judzicie ludzi przeciwko Gdyni

    • 6 13

    • Przecież ten tekst wygląda jak artykuł propagandowy na zlecenie miasta Gdynia

      • 11 7

    • (3)

      Bo u was w ZTM Gdańsk już tak jest

      • 3 5

      • Bo w Gdyni (2)

        Bez sensu inwestuje sie 100 mil na lotnisko i kolejkę na górkę a zapomina o mieszkańcach, władze wolą sobie wybudować pomnik w postaci lotniska niż zniżyć się do potrzeb mieszkańców.

        • 8 4

        • a rodzice bez sensu (1)

          zainwestowali w d..billa (ciebie) :)) I tego się nie zmieni. Lotnisko ruszy jak jesienią przegra PO !!!! A ciebie juz nic nie uratuje :))

          • 2 4

          • ot idiota się odezwał

            a skąd wiesz na kogo głosowałem? Przecierz Gdynia to samorządność to co mi z po wyskakujesz? Dobrze ,że moi rodzice inwestowali we mnie bo przynajmniej wiem co i jak a ciebie porzucili w gnoju z którego do tej pory wydostać się nie możesz:))

            • 4 2

    • "dlaczego nie opisujecie Gdańska" (2)

      bo sa specjalnie wynajęci trolle, aby krytykować Gdynię - na to zadanie i sowicie opłaceni

      • 5 7

      • a jeden z nich jest moim sąsiadem (członek PiS, Obłuże)

        • 3 0

      • Bo trolowo jest w Gdyni

        • 1 2

  • Oni chyba myślą, że jak nastawią na siebie kierowców z Gdańska i Gdyni to ludzie będą się cieszyć z tej 50 gr "podwyżki"

    Sami sobie tyrajcie po 12 godzin darmozjady. To nie biurko, że jak ktoś przyśnie ze zmęczenia to nikomu nic się nie stanie

    • 24 3

  • czyli zamiast 7,99 to 8,49zł / h

    zarąbiscie jutro idę złożyć papiery o zatrudnienienie

    • 15 4

  • to super!

    Tylko błagam, nie przypisujcie zasług związkom

    • 7 3

  • Chwarzno

    Radni/ zkm zapominają o chwarznie, gdzie mieszka co raz więcej ludzi. Autobusy są zawsze przeludnione, zwłaszcza przejeżdżając przez witomino, gdzie również wsiada wiele osób. Nie tylko trzeba tu przywrócenia starych kursów, ale wprowadzenia nowych!! Kto to widział, żeby o godzinie 11 ledwo stać w autobusie...

    • 16 1

  • a czyli linia 180 tez uzyska dodatkowe kursy

    to trasa która wymaga dodatkowych kursów dlatego że te zapisane w obecnym rozkładzie jazdy są bardzo rzadko.

    • 9 0

  • Czy nie wartoby było rozważyć (3)

    powołanie spółki innowacyjnej w Gdyni, celem adaptowania najbardziej technicznie zaawansowanych podzespołów takich aby, stały się autobusami hybrydowymi, które mogłyby brać udział np.w ramach programu GAZELi?

    Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, oraz inni, którym zależy na ekoTransporcie i zmniejszaniu emisji zanieczyszczeń już nie zejdzie z tej drogi, więc dlaczego Gdynia nie ma jej wytyczać?. W kolejce stoi chętnych ok. 30 miast więc zbyt jest murowany. W Polsce mamy w miarę sprawny montaż autobusów i to całkiem przyzwoitych więc i problemów z tym nie ma a i Gdynia ma też swoje w tym zakresie osiągnięcia.

    Póki co PKM Gdynia w rozpisanych przetargach (zeszłorocznym i ogłoszonym w lipcu) nie może wyłonić producenta ponieważ nie pokładają stosownej zaawansowanej kultury techiczno-technologicznej i eksploatacyjnej oraz doświadczenia oraz nie legitymują się testem SORT2, który sprawdza się parametrami w ruchu miejskim.

    A przecież przetarg na 10 hybryd gazowoelektrycznych czeka?

    • 6 6

    • Warto rozważyć (1)

      Ze światłego polecenia Jego Ekscelencji prezydenta dr. Wojciecha Szczurka pierwszym innowacyjnym modelem z napędem hybrydowym ma być Jelcz 043.

      • 1 3

      • siedź sobie w tej dziurze i nie podnoś głosu

        - ignorancie technologiczny i zakało techniczna. Ciągle na tym forum gdy sprawa dotyczy Gdyni was troll i wszelkiej maści PiS-uary muszę spotykać i się od was opędzać jak od much. Jednak mam nadal nadzieję, że stanowicie zdecydowana mniejszość w moim mądrym i rozumnym mieście, tylko jesteście sprytnie i cwaniacko rozstawieni, aby niszczyć postęp i rozwój. Chłoptasie w krótkich majtkach, wcale niestetryczali i zrównoważeni, którzy po usłyszeniu zdania związanego z Gdynią mają przed oczami jedynie zaczepny hejt i wypalającego sobie spojówki w kurnych chatach bez okien, bez cywilizacji.

        I wcale nie liczę szczególnie, że uda mi się tych nieudaczników przekonać do czegokolwiek, ale jeśli wywołam w paru z was jakieś procesy myśleniowe to może załapiecie, że powtarzane ciągle idiotyczne posty i stereotypy nie mają dla mnie, a i podejrzewam dla większości szczególnego sensu i znaczenia.

        • 3 2

    • nie mogą

      bo jedyną firmą aktualnie w Polsce jaka jest w stanie taki przetarg wygrać to Solbus (wygrał taki przetarg z Gazeli w Częstochowie), a w Gdyni Solbusa nie chcą.

      • 0 0

  • 4A do Rębiechowa (1)

    Rozkład jazdy tego autobusu to kpina z podróżnych i turystów! 9 kursów na dobę w tygodniu i 6 w weekendy! To 50% mniej niż bezpośrednich połączeń pociągami InterCity do Warszawy!
    Rozumiem, że celem jest walka z konkurencją, czyli przekonanie mieszkańców Gdyni do latania z Kosakowa? ;) Gratuluję włodarzom horyzontu czasowego.. nie ma jak działanie z duuuużym wyprzedzeniem! To wytnie gdańską konkurencję lotniskową w pień, zanim jakikolwiek liniowy samolot wystartuje z Gdyni ;]
    Przy okazji można odwieść turystów od pomysłu nocowania w Gdyni. 2 pieczenie na jednym ogniu gotowe!
    Uważam, że należy zagęścić rozkład 4A, bo odjazdy co 2h w środku dnia, to zwyczajna porażka!

    • 15 1

    • Za to odpowiada też lotnisko im walesy

      • 0 1

  • Tak lepiej te pieniądze wydać na (1)

    lotnisko! przecież po co maja ludzie do pracy dojeżdżać lepiej kase na kolejkę i lotnisko wydać a wziąść pieniądze z komunikacji, tak działa Gdynia obiecać innym zabrać a mieszkańcy Gdyni sa zadowoleni, w końcu Gdynia powstała z marzeń i morza , a władze gdyni bardzo sie do tego przywiązali szczególnie do marzeń

    • 14 3

    • jak trzeba być głupim,

      żeby coś takiego napisać ?

      Masz zdrowe nogi to je ćwicz przynajmniej jakiś będzie z ciebie pożytek przebiegniesz na chwałę miasta maraton, a sobie podreperujesz zdrowie, bo o rozum chyba już ciut późno ?

      • 1 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane