• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: Port ma się dobrze

Mariusz Kurzyk
25 lutego 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Choć jego obroty spadły, dzięki osłabieniu złotówki gdyński port i tak zarobił w 2009 roku więcej, niż rok wcześniej. Choć jego obroty spadły, dzięki osłabieniu złotówki gdyński port i tak zarobił w 2009 roku więcej, niż rok wcześniej.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia podsumował miniony rok. Okazało się, że spółki nie przestraszył nawet ogólnoświatowy kryzys. Zysk - 31,5 mln zł - był większy niż w 2008 r.



Najważniejsza dla portu jest liczba przeładunków. I chociaż w minionym roku spadła ona znacznie, bo o blisko 15 proc., to taka sytuacja nie wpłynęła na kondycję finansową firmy. Jak to możliwe?

- Nasze opłaty kalkulowane są w euro i dolarach, a słaby złoty spowodował, że przy tej samej wartości euro mieliśmy 20 proc. więcej złotówek - tłumaczy Walery Tankiewicz, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia, odpowiedzialny za infrastrukturę i inwestycje. - W minionym roku mieliśmy wzrost zysku z 24 mln zł na 31 mln zł. To był idealny układ - pracowaliśmy dużo mniej, a zarobiliśmy więcej.

Jednak Port Gdynia to nie tylko przeładunki. W minionym roku zawinęło tutaj 96 wycieczkowców (89 w 2008 r.), na pokładzie których było prawie 135 tys. pasażerów. Z 375 tys. do 350 tys. pasażerów spadło zainteresowanie przewozami Stena Line. Może to być jednak związane z uruchomieniem promów Finnlines, które w minionym roku miały ponad 19 tys. klientów.

W 2009 r. Port wydał na inwestycje ponad 81 mln zł. Większość poszła w infrastrukturę (ok. 75 mln zł). Najważniejsza była modernizacja dostępu drogowego (ul. Polska) i kolejowego. Na ten cel przeznaczono 26,3 mln zł, ale to dopiero początek. Cała inwestycja ma kosztować 111 mln zł. Priorytetowa jest przebudowa kanału portowego, na którą wydano już 15,9 mln zł (całkowity koszt to 78 mln zł).

- Ta inwestycja jest chyba najmniej widoczna, bo kryje się pod wodą - mówi Walery Tankiewicz. - Najbardziej jednak przekłada się na wyniki, możliwości eksploatacyjne i konkurencyjność portu. Jej celem jest pogłębienie kanału portowego, obrotnic i basenu trzeciego i ósmego do głębokości 13,5 metra. Zwiększa to nasze możliwości przeładunkowe w podstawowych grupach, jakimi są terminal masowy i kontenerowy.

Przeprowadzono też wiele mniejszych, ale bardziej spektakularnych inwestycji, jak przebudowa Nabrzeża Pomorskiego, na którą wydano w ub.r. 11,4 mln zł (całkowita wartość - 22 mln zł).

To nie koniec: - W ciągu najbliższych trzech lat zamierzamy przeznaczyć na inwestycje 524 mln zł. Jeśli wszystkie będą realizowane w sposób zsynchronizowany, to możemy liczyć, że port będzie przyciągał do siebie inwestorów, statki i ładunki, a to przełoży się na jego dobrą kondycję finansową - mówi Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Miejsca

Opinie (57) ponad 10 zablokowanych

  • Oj,Gdańsk z tego jak zwykle się nie cieszy. (8)

    Tak to jest jak się ma większy port jako konkurencję.

    • 27 22

    • Ale (7)

      Tylko gdański port może się rozbudować zarówno na tereny lądowe jak i na morze...a Gdynia?Gdynia jest zamknięta jak w klatce:) dziękuje do widzenia

      • 8 12

      • No,ciekawe jak w stronę lądu może się ten Gdański port rozbudować? (2)

        • 4 2

        • dyletantom mówimy stop

          a sio TROLu

          • 0 1

        • chyba synku nie byłeś w gdańskim porcie, wolnych terenów jest wiecej niż obecnie zajmuje port gdynia

          No i gwoli ścisłości nawet przy zamarciu przeładunków węgla w Porcie Północnym Gdański port przeładował wiecej niz Port Gdynia

          • 1 2

      • przestańcie barany robić wojnę miast (3)

        • 9 1

        • co wy pi.przycie za glupoty? (2)

          gdynski port jest tak samo wiekszy jak lotnisko w kosakowie od rebiechowa

          • 6 3

          • To spójrz na mapę i zobacz,czy rzeczywiście Rębiechowo jest większe. (1)

            To samo port,zobacz ile w Gdańsku to port a ile Stocznie mają terenów.

            • 0 0

            • myslalem ze miara "wielkosci" portow sa ich przeladunki...

              widocznie w sledziowie inaczej sie to postrzega sorry... a co do obszarow to zobacz ile jest wolnych obszarow do zagospodarowania w okolicach portow w gda i w gdy

              • 0 0

  • Port czy spółki wchodzące i płacące portowi? (1)

    Różnica jest dość istotna - aż wierzyć mi się nie chce żeby BCT które straciło głównego klienta wyszło lepiej niż rok wczesniej...

    • 13 13

    • przeciez jest wyraźnie napisane ze port a nie BCT..

      • 6 1

  • (1)

    "To był idealny układ - pracowaliśmy dużo mniej, a zarobiliśmy więcej"

    Ha. kazdy by tak chciał :-)

    • 27 2

    • HI HI, Ktos sie nie zgadza?
      Chciałby ten ktoś pracować więcej i zarabiac mniej?
      Moze to doktor Judym ?

      • 4 1

  • ach,co za zycie w tym porcie (1)

    ciezkie jest zycie robotnika portowego a w szczegulnosci pana dzwigowego

    • 11 9

    • szczególności

      • 0 0

  • No i niech zarabiają

    ale wszyscy.

    • 12 0

  • chciałbym być (2)

    takim gigantycznym klockiem lego, który naprawiłby świat odgórnie.
    i nikt nie mógłby się przeciwstawić.
    zwłaszcza mafia, czarna mafia, czarna blum :(
    oj oj rzekł krecik, gdzie mój kopiec ?
    ah ah powiedział ptaszek, kopiec w opakowaniu.
    takie czasy :(
    dlatego musimy się kochać !
    a nie walczyć, które miasto lepsze.
    stop

    proszę nie kasować - opinia jest na temat ! ]:->

    • 6 14

    • hmmm...........

      przestań palić to świńswo....

      • 5 0

    • ale odjechałeś, idź na odtrucie

      • 5 0

  • A co tam w Porcie Gdańskim słychać? (3)

    • 16 2

    • za 2008 rok była strata prawie 5mln zł, a teraz?

      Byłoby ciekawie porównać te dwa porty...

      • 7 2

    • Wszystko ok, (1)

      już za kilka lat w gdyni będą cumować tylko barki rzeczne bo wszystko co większe łyknie Gdańsk.

      • 7 12

      • Gdansk zawsze lyka te najwieksze, mysle ze i tym razem tradycji stanie sie zadosc

        • 3 2

  • Czyli kryzys to tylko medialna nagonka? (1)

    Wykorzystują to pracodawcy zmniejszając zatrudnienie, a pozostałym zamrażają pensje, urzednicy i politycy maja doskonały pretekst na zwalanie na kryzys z inwestycjami ...

    • 12 2

    • nom, najdurniejsze jest to ze teraz jak ceny spadly, to urzednicy zamrazaja inwestycje, ktore byly zapalnowane duzo wczesniej iczekaja na ozywienie gospodarcze => podwyzke cen.

      • 1 0

  • (1)

    Dobrze? Wystarczy pojechac do portu - nabrzeza puste, statków brak. Jedynie na BCT coś zawinie. Szwedzkie, Holenderskie, Śląskie - pusto, na Polskim pusto.

    • 10 5

    • to czemu jest tak dobrze, skoro jest tak zle..(?)

      • 1 0

  • Rozumie, że rozbudowa o Port Zewnętrzny jest zaplanowana po 2015? (6)

    I jeszcze należałoby się zastanowić nad drugą marina obok Torpedownii z jednej strony yachty a z drugiej wodoloty. A także transport "linowy" do nowo budowanego Terminalu Lotniczego Gdynia-Kosakowo.

    Szkoda, że przez Trasę Kwiatkowskiego nie można dokonać bagrowania aż po Elektrociepłownie.

    • 12 3

    • (5)

      ja, nie rozumie

      • 2 3

      • Bo brak Ci pomyślunku:)) (4)

        a główka pewnie od parady:)) A już z wizją szkoda gadać

        • 6 0

        • aaa - wodoloty jako środek transportu do lądowiska w Kosakowie (3)

          dobre rozwiązanie - popieram, popieram
          a balony z dworca PKP tyż będą do lądowiska?

          • 3 6

          • PanieKracy (2)

            jeśli już to tylko STEROWCE :))

            • 5 1

            • jaki Pajac (1)

              transport linowy :)))) LOL

              • 0 2

              • zobacz

                w wilki

                • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane