• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: Port ma się dobrze

Mariusz Kurzyk
25 lutego 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Choć jego obroty spadły, dzięki osłabieniu złotówki gdyński port i tak zarobił w 2009 roku więcej, niż rok wcześniej. Choć jego obroty spadły, dzięki osłabieniu złotówki gdyński port i tak zarobił w 2009 roku więcej, niż rok wcześniej.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia podsumował miniony rok. Okazało się, że spółki nie przestraszył nawet ogólnoświatowy kryzys. Zysk - 31,5 mln zł - był większy niż w 2008 r.



Najważniejsza dla portu jest liczba przeładunków. I chociaż w minionym roku spadła ona znacznie, bo o blisko 15 proc., to taka sytuacja nie wpłynęła na kondycję finansową firmy. Jak to możliwe?

- Nasze opłaty kalkulowane są w euro i dolarach, a słaby złoty spowodował, że przy tej samej wartości euro mieliśmy 20 proc. więcej złotówek - tłumaczy Walery Tankiewicz, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia, odpowiedzialny za infrastrukturę i inwestycje. - W minionym roku mieliśmy wzrost zysku z 24 mln zł na 31 mln zł. To był idealny układ - pracowaliśmy dużo mniej, a zarobiliśmy więcej.

Jednak Port Gdynia to nie tylko przeładunki. W minionym roku zawinęło tutaj 96 wycieczkowców (89 w 2008 r.), na pokładzie których było prawie 135 tys. pasażerów. Z 375 tys. do 350 tys. pasażerów spadło zainteresowanie przewozami Stena Line. Może to być jednak związane z uruchomieniem promów Finnlines, które w minionym roku miały ponad 19 tys. klientów.

W 2009 r. Port wydał na inwestycje ponad 81 mln zł. Większość poszła w infrastrukturę (ok. 75 mln zł). Najważniejsza była modernizacja dostępu drogowego (ul. Polska) i kolejowego. Na ten cel przeznaczono 26,3 mln zł, ale to dopiero początek. Cała inwestycja ma kosztować 111 mln zł. Priorytetowa jest przebudowa kanału portowego, na którą wydano już 15,9 mln zł (całkowity koszt to 78 mln zł).

- Ta inwestycja jest chyba najmniej widoczna, bo kryje się pod wodą - mówi Walery Tankiewicz. - Najbardziej jednak przekłada się na wyniki, możliwości eksploatacyjne i konkurencyjność portu. Jej celem jest pogłębienie kanału portowego, obrotnic i basenu trzeciego i ósmego do głębokości 13,5 metra. Zwiększa to nasze możliwości przeładunkowe w podstawowych grupach, jakimi są terminal masowy i kontenerowy.

Przeprowadzono też wiele mniejszych, ale bardziej spektakularnych inwestycji, jak przebudowa Nabrzeża Pomorskiego, na którą wydano w ub.r. 11,4 mln zł (całkowita wartość - 22 mln zł).

To nie koniec: - W ciągu najbliższych trzech lat zamierzamy przeznaczyć na inwestycje 524 mln zł. Jeśli wszystkie będą realizowane w sposób zsynchronizowany, to możemy liczyć, że port będzie przyciągał do siebie inwestorów, statki i ładunki, a to przełoży się na jego dobrą kondycję finansową - mówi Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Miejsca

Opinie (57) ponad 10 zablokowanych

  • !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    I PO RAZ KOLEJNY NAPINKA LUDZI Z GDAŃSKA . OCZYWIŚCIE ONI MUSZĄ JAK ZWYKLE NAPISAĆ ŻE ICH PORT , MIASTO SĄ TAK z****IS*** ŻE GDYNIA WYPADA PRZY NICH BLADO I ŹLE .

    WIĘC DO WSZYSTKICH LUDZI Z GDAŃSKA .

    TO ŻE JESTEŚCIE WIEKSZYM I STARSZYM MIASTEM WCALE NIE MÓWI O TYM ZE JESTEŚCIE LEPSI .

    PROSTY PRZYKŁAD :

    MERCEDES W116 (DUZY I STARY JAK GDANSK)

    MAZDA RX 8 (MALA MLODA I SZYBKO SIE ROZWIJA JAK GDYNIA)

    ...

    CHYBA WYBOR JEST PROSTY PRAWDA ?

    • 3 0

  • Oj,Gdańsk z tego jak zwykle się nie cieszy. (8)

    Tak to jest jak się ma większy port jako konkurencję.

    • 27 22

    • Ale (7)

      Tylko gdański port może się rozbudować zarówno na tereny lądowe jak i na morze...a Gdynia?Gdynia jest zamknięta jak w klatce:) dziękuje do widzenia

      • 8 12

      • przestańcie barany robić wojnę miast (3)

        • 9 1

        • co wy pi.przycie za glupoty? (2)

          gdynski port jest tak samo wiekszy jak lotnisko w kosakowie od rebiechowa

          • 6 3

          • To spójrz na mapę i zobacz,czy rzeczywiście Rębiechowo jest większe. (1)

            To samo port,zobacz ile w Gdańsku to port a ile Stocznie mają terenów.

            • 0 0

            • myslalem ze miara "wielkosci" portow sa ich przeladunki...

              widocznie w sledziowie inaczej sie to postrzega sorry... a co do obszarow to zobacz ile jest wolnych obszarow do zagospodarowania w okolicach portow w gda i w gdy

              • 0 0

      • No,ciekawe jak w stronę lądu może się ten Gdański port rozbudować? (2)

        • 4 2

        • chyba synku nie byłeś w gdańskim porcie, wolnych terenów jest wiecej niż obecnie zajmuje port gdynia

          No i gwoli ścisłości nawet przy zamarciu przeładunków węgla w Porcie Północnym Gdański port przeładował wiecej niz Port Gdynia

          • 1 2

        • dyletantom mówimy stop

          a sio TROLu

          • 0 1

  • Rozumie, że rozbudowa o Port Zewnętrzny jest zaplanowana po 2015? (6)

    I jeszcze należałoby się zastanowić nad drugą marina obok Torpedownii z jednej strony yachty a z drugiej wodoloty. A także transport "linowy" do nowo budowanego Terminalu Lotniczego Gdynia-Kosakowo.

    Szkoda, że przez Trasę Kwiatkowskiego nie można dokonać bagrowania aż po Elektrociepłownie.

    • 12 3

    • (5)

      ja, nie rozumie

      • 2 3

      • Bo brak Ci pomyślunku:)) (4)

        a główka pewnie od parady:)) A już z wizją szkoda gadać

        • 6 0

        • aaa - wodoloty jako środek transportu do lądowiska w Kosakowie (3)

          dobre rozwiązanie - popieram, popieram
          a balony z dworca PKP tyż będą do lądowiska?

          • 3 6

          • PanieKracy (2)

            jeśli już to tylko STEROWCE :))

            • 5 1

            • jaki Pajac (1)

              transport linowy :)))) LOL

              • 0 2

              • zobacz

                w wilki

                • 0 0

  • Propaganda jak za komuny

    Zysk nalezy liczyc w normalnej walucie czyli Euro albo Dolar - i realny zysk portu jest wowczas znacznie mniejszy niz w 2008. Prawda jest taka ze docelowym portem polaków jest Hamburg !

    • 0 4

  • Gdynia (1)

    Port i miasto Gdynia miejscem "cudu" gospodarczego, gryzoń na prezydenta Grabówka.

    • 1 1

    • Gryzon na prezydenta Polski!

      • 0 1

  • (3)

    który jest większy ten w gdańsku czy w gdyni?

    • 1 1

    • Gdyński, zobacz sobie na przeładunki

      • 0 0

    • pewnie ze w Gdansku

      zobacz sobie na przeladunki

      • 3 0

    • w Gdansku

      • 3 0

  • Port

    Jestem w szoku czytając te wyniki sadze ze wraca propaganda sukcesu,nie wierze w te wyniki.

    • 2 2

  • Stena Line pada na pysk, promy brudne, kabiny śmierdzące stęchlizną, a kibelki notorycznie zapychają się (1)

    • 3 1

    • Gdynski port to jest poezja...... tak śpiewał śp. Klenczon !

      • 0 0

  • ciekawe dlaczego nie podali przeladunków kontenerów (1)

    18 mln na propagandę sukcesu - bezrobocie w Gdyni dynamicznie rośnie

    • 4 7

    • ale są głupole na tym forum - bardzo ci współczuje

      • 2 1

  • bct

    Pozdrawiam wszystkich pracujacych na BCT

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane