• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: Trasa rowerowa zamiast zaniedbanej alei?

Patryk Szczerba
7 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Droga miałaby zaczynać się łagodnym podjazdem przy kładce prowadzącej do stacji SKM Wzgórze.
  • Proponowany przebieg trasy.
  • Skrócony opis wraz z mapą orientacyjną.

O rewitalizacji alei 17 Grudnia zobacz na mapie Gdyni w Gdyni mówi się od lat. Wciąż jednak nie ma nawet gotowego projektu, więc sprawę w swoje ręce chcą wziąć aktywiści rowerowi. W ramach budżetu obywatelskiego chcą zmienić trasę w przyjazną cyklistom i pieszym drogę łączącą bezkolizyjnie Wzgórze z dworcem.



Czy podoba ci się projekt zmian na alei 17 Grudnia?

Aleja 17 Grudnia zobacz na mapie Gdyni to trakt spacerowy w centrum Gdyni, ciągnący się wzdłuż torów kolejowych począwszy od ul. 10 Lutego zobacz na mapie Gdyni do węzła na Wzgórzu zobacz na mapie Gdyni. Nazwa upamiętnia ofiary masakry robotników, która miała miejsce 17 grudnia 1970 roku i powinna zobowiązywać. Obecnie trakt jest jednak jednym z bardziej zaniedbanych miejsc w śródmieściu.

Przymiarki miasta

Miasto od kilkunastu miesięcy przymierza się do rewitalizacji alei. Jak mówią urzędnicy z ZDiZ, w tym roku zostanie zlecony projekt. O terminie wykonania nic na razie nie wiadomo, choć niewykluczone, że inwestycję przyspieszy przebudowa skrzyżowania Dworcowa, Podjazd, 10 lutego zobacz na mapie Gdyni zaplanowana na ten rok. Póki co, kończy się na drobnych lub poważniejszych - jak w przypadku zakończenia montażu ekranów akustycznych przy torach przez PKP - pracach porządkowych. Tymczasem bez względu na nie, na stan infrastruktury narzekają spacerowicze napotykający tam amatorów alkoholu.

Trasa ma powstać w śladzie istniejącej alejki parkowej. Idealnym rozwiązaniem będzie uzupełnienie jedną lub dwoma lekkimi kładkami w miejscach obniżenia terenu.

Najbardziej niezadowoleni z dotychczasowego wykorzystania terenu są jednak rowerzyści, którzy - nie chcąc czekać na działania miasta - coraz mocniej naciskają na poprowadzenie w tym miejscu porządnej drogi rowerowej. Biegnąca wzdłuż Władysława IV, dzięki swojemu położeniu, omijałaby skrzyżowania z ulicami Obrońców Wybrzeża oraz Żwirki i Wigury.

Oszczędność czasu

Entuzjaści poprowadzenia trasy w tym miejscu przekonują, że dzięki temu zostanie zaoszczędzony m.in. czas cyklistów.

- Przejazd obecną trasą jest dłuższy o pół kilometra. Liczy ona teraz 1600 metrów, a po drodze trzeba pokonać liczne punkty kolizyjne, cztery sygnalizacje świetlne, łącznie z niebawem wybudowaną przy ul. Obrońców Wybrzeża. Do tego nachylenia terenu oraz brukowaną nawierzchnię na ul. Starowiejskiej. Przejazd trwa ok. 10 minut. Gdyby trasa wiodła przez aleję 17 Grudnia, skróciłby się według naszych wyliczeń do 3 minut - przekonuje Jakub Furkal, ze stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.
Dziś na trasie można spotkać spacerowiczów - w głównej mierze mieszkańców okolicznych budynków. Dziś na trasie można spotkać spacerowiczów - w głównej mierze mieszkańców okolicznych budynków.
Plany zakładają uporządkowanie terenu i przystosowanie go do jazdy rowerem. W tym celu konieczne jest zbudowanie m.in. łagodnego podjazdu przy węźle Cegielskiej.

Bez strat dla pieszych

- Trasa ma powstać w śladzie istniejącej alejki parkowej. Idealnym rozwiązaniem będzie uzupełnienie jedną lub dwoma lekkimi kładkami w miejscach obniżenia terenu. O pełnym zakresie zdecyduje kosztorys. Przestrzeń dla spacerowiczów zostanie zachowana - przekonuje Furkal, dodając, że to na razie wstępne przymiarki, które mogą przyjąć kształt konkretnego projektu do budżetu obywatelskiego.
Wiadomo, że gdyby koncepcja miała trafić pod głosowanie, konieczna byłaby zgoda właścicieli części działek, po których biegnie droga, co w ramach projektów realizowanych z budżetu obywatelskiego jest dopuszczalne. Sprzymierzeńcem pomysłodawców jest fakt, że plan miejscowy dopuszcza w tym miejscu przebieg trasy rowerowej.

Trasa pozostaje bowiem zaniedbana. Sporo do życzenia pozostawia zwłaszcza infrastruktura. Trasa pozostaje bowiem zaniedbana. Sporo do życzenia pozostawia zwłaszcza infrastruktura.
W puli dla śródmieścia Gdyni w tym roku ma być ok. pół miliona złotych, więc jest o co walczyć. Przypomnijmy, że do jej zgarnięcia przymierzają się też przedstawiciele Stowarzyszenia Starowiejska, planujący zaproponować mieszkańcom zmiany na ulicach Zygmunta Augusta zobacz na mapie Gdyni, Abrahama na odcinku od 10 Lutego do Batorego zobacz na mapie Gdyni oraz lewej części ul. od Batorego do Armii Krajowej. Chodzi o stworzenie strefy Woonerf, która przywędrowała do Polski z Holandii. Po ulicach brzmiącego bardziej swojsko podwórca mogą jeździć auta, ale mają ograniczone możliwości parkowania i muszą poruszać się bardzo wolno, a pierwszeństwo mają piesi i rowerzyści.

Opinie (152) 1 zablokowana

  • i tak jakaś szkoła zgarnie te pieniądze z budżetu obywatelskiego

    • 7 4

  • przebudzenie z ręką w nocniku

    to powinno byc zrobione 15 lat temu, wezcie sie za sluzbe zdrowia i nfz a nie pod publike

    • 6 13

  • (2)

    Dubaj północy. Jak trzeba zrobić kawałek ścieżki, chodnika czy 100 metrów drogi to dyskusja na kilka lat. To miasto od dawna się niestety cofa i nawet wagonik tego nie zmieni

    • 97 25

    • (1)

      A lotnisko? to co?

      • 10 9

      • Obecnie to latają z niego głównie mewy ;)

        • 26 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane