• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: autobusy pojadą pod prąd, żeby ominąć korki

neo
6 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

W listopadzie ma już być gotowe rozwiązanie, które pozwoli zaoszczędzić czas pasażerom komunikacji miejskiej, jeżdżącym przez ul. Chwarznieńską. Poranny korek ominą buspasem, którym będą jechać "pod prąd". Prace już trwają, a jego uruchomienie planowane jest w grudniu.



Kontrapas dla autobusów na przeciwległej jezdni to dobry pomysł?

Prace nad budową kontrapasa autobusowego na leśnym odcinku ul. Chwarznieńskiej w Gdyni już trwają. Większość z nich nie wymaga jednak wielkiej ingerencji w nawierzchnię, bo kluczem będzie oznakowanie. Autobusy mają bowiem poruszać się kontrapasem głównie podczas porannego szczytu, gdy ruch w kierunku centrum Gdyni jest duży, a w odwrotnym niewielki. Dlatego właśnie autobusy będą wykorzystywać trzeci pas, a kierowcy jadący od strony centrum w kierunku Chwarzna będą mieli do dyspozycji jeden.

  • Takie znaki będą oznaczać, że po lewym pasie (dla jadących w górę ul. Chwarznieńskiej) będą jechały autobusy.
  • Takie znaki będą oznaczać, że jadących w górę ul. Chwarznieńskiej mogą poruszać się dwoma pasami.
- Gdynia stawia na transport publiczny. Dlatego staramy się wprowadzać konkretne udoskonalenia właśnie w obrębie komunikacji zbiorowej. Jednokilometrowy kontrapas na ul. Chwarznieńskiej jest innowacyjnym rozwiązaniem, które będzie premiowało mieszkańców korzystających z gdyńskich autobusów. To właśnie oni, dzięki kontrapasowi, zaoszczędzą ok. 10 minut, bo ominą poranny korek na tym odcinku - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Kontraruch dla autobusów nie będzie jednak wyznaczony na konkretne, wybrane wcześniej godziny. Będą o tym decydować osoby obsługujące Tristar, które na bieżąco analizują natężenie ruchu i czas przejazdu na poszczególnych odcinkach dróg. Zastosowane zostanie również awaryjne zasilanie, które włączy się w przypadku zaniku prądu w sieci. Będzie działać przez 10 minut, co wystarczy autobusom na bezpieczne opuszczenie kontrapasa. Potem ruch będzie się odbywał jak dawniej - po dwóch pasach w każdym kierunku.

Inwestycja kosztuje nieco ponad 4 mln zł, z czego połowa współfinansowana jest z z Rządowego Funduszu Dróg Samorządowych. Gotowa powinna być jeszcze w listopadzie, a jeśli testy wypadną pomyślnie, w grudniu 2019 roku kontrapasem pojadą już autobusy z pasażerami.
neo

Opinie (296) ponad 10 zablokowanych

  • Zadam niewygodne pytanie.

    Z całej "populacji " pracowników UM w Gdyni oraz wszystkich powiązanych organizacyjnie spółek miejskich- pracownicy i nawet funkcjonariusze SM to w jakiej liczbie lub %- dojeżdżają komunikacją miejską, a nie swoimi pojazdami z napędem silnikowym.? ? Interesują mnie konkretne liczby. Portal mógłby przeprowadzić taki sondaż wśród pracowników konkretnych instytucji od UM począwszy.....

    • 8 0

  • w końcu wprowadzają TO w życie!

    Ile jest takich dróg, gdzie korek jest w 1 stronę, a obok w tym czasie 2 pasy wolne w drugą stronę! Latami na to czekałem, żeby ruch w godzinach szczytu był regulowany w ten sposób!

    • 5 0

  • To oznaczenie jest tak fatalnie nieczytelne, ze strach sie bac.

    • 1 3

  • hamskie zagranie!! brak wyobraźni!!

    Buspasy się buduje a nie kradnie zawłaszcza infrastrukturę przeznaczoną dla ruchu samochodów!!
    Coraz większe bandyctwo mające na celu zmusić ludzi do jazdy śmierdzącą komunikacją miejską!
    Coraz większe i droższe strefy parkowania. Coraz mniej parkingów!
    Najbardziej widać to właśnie w Gdyni prezydent ekoterrorysta likwiduje miejsca parkingowe w centrum stawiając donice z drzewami!

    Róbcie tak dalej tylko nie krzyczcie że w centrum nie ma żadnego sklepu restauracji etc wszystko zbankrutuje bo ludzie będą woleli jechać do paskudnej galerii oferującej parking!!

    • 6 5

  • Wszystkim dac taka mozliwosc

    nie tylko niewielkiemu odsetkowi podroznych w autobusach. U nas w USA 6 pasow w 1str a 3 w druga dla wszystkich a popoludniu odwrotnie.

    • 2 1

  • Cena z kosmosu.

    Gdynia = pralnia pieniędzy. A pomysł to niewypał. Czemu tylko dla autobusów? Dla wszystkich 3 w jedna stronę i zamiennie.

    • 0 4

  • co to za kontrabasy rolmopsy wymyśliły znów?

    • 1 1

  • i**otyzm

    ten co to wymyslil dac mu nobla czubek

    • 0 4

  • trzeba poszezyc droge o 4 pasy by polaczyc z droga obwodnicy witomina a ni budowac bzdor

    • 1 1

  • ....chora koncepcja - ludzie jeżdżą w obie strony!

    Autobusy jeżdżą także w przeciwną stronę i nagminnie się spóżniają!!!
    Teraz to się znacząco nasili! Przypominam, że powstała szkoła na Wiczlinie i tam także dojeżdżają ludzie, którzy chcieliby punktualnie dotrzeć na miejsce!
    ...znów poszła łapówa?

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane