• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: będzie niższa stawka za śmieci

Patryk Szczerba
23 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
W Gdyni odbiorem i wywózką śmieci zajmie się prawdopodobnie przedsiębiorstwo Sanipor. W Gdyni odbiorem i wywózką śmieci zajmie się prawdopodobnie przedsiębiorstwo Sanipor.

Osiem firm zgłosiło się do przetargów na odbiór i wywóz odpadów w Gdyni. Najlepsza oferta jest niższa od kalkulacji sporządzonych przez miasto, co oznacza niższe stawki dla mieszkańców. Zamiast 35 zł, gdynianie powinni zapłacić nie więcej niż ok. 30 zł miesięcznie. W Gdańsku podobny przetarg ma zostać ogłoszony w lutym.



Czy temat ustawy śmieciowej pojawia się w twoich rozmowach?

Przypomnijmy: Gdynia uchwałą z sierpnia 2012 r. została podzielona na siedem sektorów, których granice wyznaczają dzielnice. Z każdego z nich odpady mają być odbierane przez jedną firmę. Miasto zorganizowało siedem przetargów. Trzy firmy zgłosiły oferty dla wszystkich sektorów, pozostałe ograniczyły się do kilku lub nawet tylko jednego. Umowa ze zwycięzcą zostanie podpisana na okres od lipca 2013 roku do końca 2015 roku.

- Do rozstrzygnięcia przetargu pozostało jeszcze trochę czasu. Teraz przyszedł czas na weryfikację ofert, w tym także to, co może zmienić najwięcej, czyli wzajemne sprawdzanie się pomiędzy firmami. Z analizy ofert wynika, że koszty poniesione przez nas mogą być niższe od kalkulowanych - mówi portalowi Trojmiasto.pl Bartosz Frankowski, naczelnik wydziału środowiska Urzędu Miasta w Gdyni.

Najkorzystniejszą ofertę złożyło gdyńskie przedsiębiorstwo Sanipor, które chce przez 2,5 roku wywozić śmieci z całej Gdyni za ok. 58 mln zł. To mniej niż zakładało miasto, które na ten cel - według wyliczeń - chciało przeznaczyć z budżetu ponad 35 mln zł rocznie.

- Koszty zbiórki i wywozu odpadów to ok. 80-90 proc. kosztów całego systemu, a zatem jeśli będą one niższe od zakładanych, należy spodziewać się również niższych stawek dla mieszkańców niż deklarowana przez nas ryczałtowa kwota 35 zł. Nie ma zagrożenia, że będziemy zwiększali koszty pozostałych jego elementów, żeby mieszkańcy płacili tyle, ile wynikało z naszych początkowych obliczeń - zaznacza Frankowski.

Dodatkowe koszty pochłonie akcja informacyjna, stworzenie punktów selektywnej zbiórki odpadów oraz obsługa administracyjna systemu. Stosowne decyzje mają zostać podjęte po zakończeniu przetargu. Gdyby Gdynia zdecydowała się przyjąć metodę ryczałtową, mieszkańcy za wywóz śmieci zapłaciliby prawdopodobnie nie więcej niż ok. 30 zł za posegregowane odpady i dwukrotnie więcej, jeśli nie spełniliby tego obowiązku.

Problemem wciąż jednak jest ustalenie najlepszej metody. Wszyscy czekają bowiem na nowelizację ustawy śmieciowej z poprawkami senatorów, którą w najbliższych dniach mają zająć się posłowie. Ma ona umożliwić gminom wprowadzenie na swoim terenie różnych metod naliczania opłat (np. w jednym sektorze od zużycia wody, w innym - od powierzchni, w jeszcze innym - metodą ryczałtową), zamiast jednej, sztywnej na terenie całej gminy.

To dlatego zarówno radni Gdańska, Gdyni i Sopotu, jak i 40 innych pomorskich gmin nie podjęli dotąd uchwał w sprawie wyboru metody i wysokości stawki za wywóz śmieci, choć konsekwencjami zaczyna grozić Ryszard Stachurski, wojewoda pomorski.

- Będziemy chcieli stosowną uchwałę podjąć jak najszybciej, żeby mieszkańcy znali z odpowiednim wyprzedzeniem koszt wywozu śmieci, który będzie obowiązywał od 1 lipca - kończy Frankowski.

Opinie (146) 3 zablokowane

  • Panie Prezydencie m. Gdańska Pawle Adamowiczu, Panowie Senatorzy, Panie Premierze!

    Do radnych m. Gdańska i nie tylko przed podjęciem uchwały!
    Zabieram głos w sprawie sposobów naliczania opłat za wywóz odpadów komunalnych czyli śmieci. Otóż wszystkie te Wasze pomysły są niekonstytucyjne i będą zaskarżane aż do Strasburga. Po co ludziom wkładacie ciemnotę, że od wody, metra. To jest zwykły napad na kasę i jak mówił Premier w Białymstoku, naród Wam tego nie wybaczy.Jedyną metodą jest naliczanie od ilości wytworzonych śmieci. Bo według wagi firmy tym się zajmujące są rozliczane na wysypiskach śmieci. A co do ilości obsługujących ten system, to w Polsce stworzy się armia ludzi i pobudowanych zostanie wiele budynków biurowych do tego celu. A teraz przykład jak podobne sprawy są załatwiane w tym samym kraju.Proszę wziąć do ręki ostatni numer miesięcznika "Automoto".
    W artykule Mobilne Fotoradary na stronie 74 podano w sposób opisany zdjęciami i krótkimi komentarzami "Procedurę karania kierowców na podstawie zdjęć wykonanych przez mobilne fotoradary".
    Oto procedura:
    -wykonanie zdjęcia,
    -przesłanie zdjęcia przez internet do Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym
    -automatyczne przetworzenie zdjęcia polegające na identyfikacji samochodu i jego właściciela
    -automatyczne wysłanie mandatu, który jest drukowany automatycznie i przesłany do właściciela samochodu.
    Czyli w tym kraju można wykonać tak skomplikowaną procedurę bez udziału armii urzędników.I to działa, o czym niejeden z Was miał okazję się już przekonać.
    Panowie, przecież są dostępne w Polsce systemy identyfikujące automatycznie właścicieli pojemników, ich wagę. Urządzenia te są montowane na samochodach, a dane przesyłane do siedziby firmy (URZĘDU), gdzie automatycznie jest wystawiana faktura.
    Gdzie my jesteśmy w tym mafijnym kraju, gdzie lobbyści oferują nam korupcjogenne rozwiązania. Naród Wam tego nie wybaczy jak słusznie powiedział Pan Premier.

    • 2 3

  • Brak tu logiki i dlatego to szwindel !!!! (1)

    Skoro dzis za wywoz nieposegregowanych smieci sie placi np. 10 zlotych ,,,to tylko przyklad ceny ! . TO LOGIKA NAKAZUJE ,,,, IZ JEZELI SMIECI BEDA POSEGREGOWANE TO OPLATA POWINNA PRZECIEZ BYC NIZSZA NIZ TE 10 ZLOTYCH ! czyz nie ! tak mowi logika ! i jestem pewien w 100 procentach ze te 30 zlotych to szwindel bo realnie nadal caly koszt to bedzie te 10 zlotych a rozne fiki miki w rozliczeniach na papierze to bedzie pic dla przykrycia tego przewalu bo nie ma zadnej zasadnosci aby ceny ot tak sobie wzrosly pareset procent. Dzis za '' nieposegregowane i wywoz jest np. 10 zlotych '' wiec jak beda posegregowane to stawka powinna byc nizsza i wynosic np. 8 zlotych ! a nie wyzsza . W papierach i ksiegowosci urzedniczej i firmowej mozna spokojnie manipulowac i tworzyc fikcje ,,,,,,jest to dosyc prosty sposob i jak ktos prowadzi firme czy ksiegowosc to wie ze mozna spokojnie sztucznie mnozyc koszty i manipulacje. A ciemny lud mysli ze jest inaczej !

    • 6 0

    • Popieram

      W skrajnym przypadku zrozumiałbym też obligatoryjną dodatkową opłatę od każdego na pokrycie kosztów wywozu np z lasów - powiedzmy w wysokości max 1-2 zł. Niezależnie mniejszy koszt wynikający z odbioru posegregowanych powinien równoważyć powyższy ewentualny wzrost. Innymi słowy wystarczy zmienić sposób zarządzania śmieciami i zamiast wprowadzać podwyżkę powinni wprowadzić obniżkę dla tych, którzy segregują.

      • 0 0

  • Niech mi ktoś wyjaśni łopatologicznie (4)

    Mieszkam w domku. Cztero osobowa rodzina ( 4 osoby zameldowane). Ile będę płacił za wywóz śmieci? Obecnie mam pojemnik 120 litrów i wywóz raz na 2 tygodnie.

    • 13 0

    • mało coś.... resztę palicie w piecu cichaczem? (3)

      • 10 9

      • Nie mało (1)

        Po prostu nie kupujemy żywności pakowanej w plastik, wody mineralnej w plastikach i do tego racjonalnie zużywamy wszelkie zasoby. Dlatego 120 litrów raz na dwa tygodnie wystarcza. Makulaturę oddajemy do skupu. Słoiki oddaje teściowej, która robi mi później weki na zime, i tp. W 90% produkuję odpady organiczne.

        • 12 1

        • już to widzę

          pewnie podrzucacie swoje śmiecie innym albo do lasa wywozisz

          • 1 8

      • Odgłos d*py ściskanej żalem.

        • 7 0

  • a to w lesie nie ma zbiórki odpadów? Czasem mam takie wrażenie jak

    sobie spaceruję przez las

    • 0 0

  • Stanowczo protestuję przeciwko metodzie "od gospodarstwa domowego".

    Moje gospodarstwo liczy sobie jedną (1 !!!!!) osobę a mam płacić tyle samo co 3,4,5 i więcej osób. Nie, nie i jeszcze raz nie. Pan prezydent próbuje promować politykę rodzin wieloosobowych, niech więc gwoli sprawiedliwości zacznie wspierać ubiegających się o adopcję, bez względu na to jakie warunki spełniają.

    • 6 1

  • Szanowny Panie Prezesie Bekisz,

    czas zacząć przygotowywać się do nowej ustawy. Jak długo jeszcze będziemy czekać na pojemniki do segregacji śmieci?

    • 3 0

  • Hahaha niezły wałek! (6)

    Mieli na to przeznaczone 35 mln i przy tej kwocie koszt wynosiłby 35 zł miesięcznie na mieszkańca. Zatem, gdy faktycznie wydadzą na ten cel 58 mln za 2,5 roku, czyli 23,2 mln za rok, to koszt na mieszkańca powinien wynosić 23,20 zł! A ma wynieść 30. Czyli prawie 7 zł od głowy w kieszeni magistratu :-) Złoty interes!

    • 11 2

    • Przeczytaj najpierw zanim zaczniesz pisać głupoty. (2)

      35 mln to wyłącznie koszt zbiórki i wywozu, który nie stanowi całości kosztu wziętego do kalkulacji ceny a jedynie jej 80%. Jak sobie przemnożysz przez ten współczynnik to dostaniesz dokładnie ok 30 zł.
      Uczyć się czytać i liczyć w szkole!!

      • 0 9

      • To Ty się ucz (1)

        Przy poziomie 35 zł te koszty, o których wspominasz, już zostały uwzględnione. Więc jeśli proporcja się nie zmienia (w obu przypadkach obsługa wynosi 80-90%) to można to wyliczyć w taki sposób, w jaki ja to zrobiłem.

        • 6 1

        • Przeczytaj jeszcze raz artykuł. A jak nie zajarzysz to jeszcze raz i jeszcze.

          Po 5 razach odpuść.

          • 1 2

    • Szczelność systemu kolego, nie wszyscy płacą, więc nie możesz zakładać, że 100% zapłaci.

      • 0 0

    • Nie do końca w kieszeni magistratu (1)

      Pieniądze z tej opłaty nie mogą być przeznaczone na nic innego oprócz funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami.

      • 1 3

      • niech zgadnę?

        będzie na podwyżki pensji urzędników śmieciowych?

        • 6 0

  • Wykoszenie konkurencji przez Sanipor nie jest najlepszym rozwiązaniem.

    Po 2,5 rocznym okresie , Sanipor zostanie sam na rynki i będzie dyktować warunki. Sprzęt jest kosztowny a raz zlikwidowany jest trudno odbudować.

    • 9 0

  • Dam wam przyklad !!!! co prawda inny ale zasady ''glupoty'' podobne

    Otoz mieszkancy pewnego osiedla i tzw. blokow zauwazyli ze bardzo szybko wzrosly rozne oplaty i ogolnie tzw. czynsz !!!!!!! Zauwazyli ze 3 razy w roku zmieniono ''zawory przy licznikach na wode , 3 razy wymieniono nowe liczniki na tez nowe , wymyslono dodatkowe przeglady tego wszystkiego itp. bzdety '' itd. Zrobiono zebrnie i spotkanie z tzw. prezesem oraz byla ksiegowa . Prezes nie potrafil logicznie uzasadnic 3 krotnej wymiany nowych zaworow na nowe ,,,zawor jak jest dobry sluzy 10 lat ,,,to podaje dla tych co niewiedza .... idac dalej prezes brnal w swych paranojach i w pewnej chwili zrzucil wszystko na jakis zarzad i ksiegowa !!!!!!!!! i tu nastapil przelom bo ksiegowa wymknela kilka slow z nerwow ,,,,,::: ze te wymiany tych zaworow i licznikow byly zeby zwiekszyc koszty ktore mozna wpisac w papiery """""" i prezes uciekl juz po tym z zebrania !!!!!!!!!!!! tak wyglada wiekszosc manipulacji w celu zwiekszania oplat ludziom aby jak najwiecej wyszarpac . Dzis urzednik zamiast ludziom logicznie zmniejszac obciazenia tworzy rowniez zwiekszanie co jest nie zgodne z zasada zawodu tzw. urzednika '. TO WSZYSTKO TO SZTUCZNE TWORY USTAWOWO FINANSOWE JEDYNIE W CELU WYMYSLANIA KOLEJNYCH SZTUCZNYCH OPLAT I TO WSZYSTKO TO ZWYKLA FIKCJA NA PAPIERZE !

    • 3 1

  • można było w ciemno obstawiać że sanipor to wygra

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane