• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: dyskusja o zmianach w komunikacji

Mirosław
2 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Połączenie z ul. Polską zapewnia nadal m.in. linia 119. Połączenie z ul. Polską zapewnia nadal m.in. linia 119.

Grudniowe zmiany rozkładu jazdy pozbawiły mieszkańców Działek Leśnych, Chwarzna, Wiczlina i Witomina bezpośredniego połączenia z ul. Polską. - To jest błąd i niepotrzebny koszt społeczny - pisze w liście do naszej redakcji pan Mirosław.



Jak oceniasz grudniowe zmiany w rozkładzie jazdy w Gdyni?

Przypomnijmy:

  1. Gdynia, przy dofinansowaniu z UE, zamierza w najbliższych latach kupić autobusy w pełni elektryczne.
  2. Jak tłumaczyli urzędnicy, stosowny wniosek o dofinansowanie, musi być poparty danymi z tras linii, na których mają jeździć "elektryki".
  3. M.in. w związku z tym od grudnia zmieniono rozkład jazdy.
  4. Wzburzyło to pracowników zakładów przy ul. Polskiej, dojeżdżających m.in. z Chwarzna i Witomina.




Oto spostrzeżenia pana Mirosława:

Linie autobusowe, które dojeżdżają do Dworca Morskiego 119 i 133 obsługują wspólnie dwie sąsiadujące ze sobą dzielnice Wzgórze i Redłowo. Przy okazji zrezygnowano z bezpośredniego połączenia ul. Polskiej z dzielnicami Działki Leśne, Witomino Radiostacja, Witomino Leśniczówka i Chwarzno - Wiczlino, które zapewniały linie 137 i 160.

Nowy rozkład jazdy dyskryminuje mieszkańców aż czterech dzielnic, których pozbawiono bezpośrednich połączeń z ul. Polską i znajdującymi się tam miejscami pracy.

Owszem, zostawiono poranne 147 do Dworca Morskiego. Ale jak pasażerowie mają wrócić z powrotem do domów? Przesiadką przy Dworcu PKP? To zawsze jest kilka minut bezproduktywnego czekania, a w skali roku te kilka minut zamieni się w kilkanaście godzin dodatkowo wystanych w pogodę i niepogodę. To jest błąd i niepotrzebny koszt społeczny.

Z własnego doświadczenia wiem, że muszę czekać ok. 5 minut na przesiadkę w kierunku Chwarzna. Ubolewam nad utraconymi popołudniowymi połączeniami 160 z Dworca Morskiego w kierunku Chwarzna. Ta korekta w rozkładzie jest szczególnie dokuczliwa, tym bardziej że jest ona przeprowadzana w okresie zimowym.

Przy ulicy Polskiej znajdują się miejsca pracy przede wszystkim o charakterze robotniczym. Przypuszczam, że to Witomino ma bardziej robotniczy charakter od Wzgórza i Redłowa i to właśnie Witomino bardziej zasługuje na bezpośrednie połączenie z tamtym obszarem gdyńskiego portu.

Nie wiem, czym ta zmiana została podyktowana, bo na pewno nie konsultacjami społecznymi.

Odpowiada Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia:
Charakterystyczną cechą układu tras linii gdyńskiej komunikacji miejskiej jest ukształtowany ewolucyjnie przez wiele lat system względnie dużej liczby linii - zapewniających wiele połączeń bezpośrednich pomiędzy ważnymi dla mieszkańców źródłami i celami ruchu, ale przez to charakteryzujących się dość niskimi częstotliwościami kursów, np. co 30 minut.

Cecha ta w ciągu ostatnich kliku lat wielokrotnie poddawana była krytyce w różnych publikacjach medialnych. Przeciwnicy takiego modelu podkreślali, że w warunkach upowszechnienia się motoryzacji indywidualnej i wywoływanych przez nią zatorów drogowych, korzyść z linii o niskich częstotliwościach ma wyłącznie garstka ich użytkowników - podróżujących z rejonu przystanku początkowego do przystanku końcowego - gdy tymczasem większość pasażerów narzeka na zjeżdżające się stadami z różnych kierunków (a więc i z różnym opóźnieniem) autobusy linii obsługujących wspólnie daną dzielnicę. Właśnie jako przykład złej organizacji przewozów wskazywano kursy linii 160 grzęznące w zatorach drogowych w ul. Wiśniewskiego i spóźniające się autobusy linii 137 z Dworca Morskiego - na przykład wskutek zamkniętego przejazdu kolejowego w ciągu ul. Chrzanowskiego. Czytelnicy apelowali o zmianę modelu obsługi Gdyni na zmniejszający liczbę linii i oferujący przez to wyższą częstotliwość kursów na każdej z nich.

Biorąc pod uwagę zarówno odczucia społeczne, artykułowane w różnych publikacjach, jak i wyniki badań marketingowych preferencji transportowych mieszańców, z których jednoznacznie wynika bardzo wysoka ranga postulatu punktualności, a także wzrastające koszy utrzymywania modelu wieloliniowego, ZKM w Gdyni zdecydował się na stopniowe upraszczanie siatki połączeń - podobnie jak to ma obecnie miejsce w szeregu innych miast kraju - np. w Warszawie.

W przypadku zmian w rozkładach jazdy linii obsługujących Dworzec Morski, do powyższego doszło jeszcze kilka innych argumentów.

  1. Wskutek automatyzacji pracy w porcie, mocno spadła nam liczba pasażerów - pracowników korzystających z połączeń komunikacji miejskiej oferowanych do portu. Z badań marketingowych wynikało, że większość z nich nie podróżowała autobusami linii 137 i 190 w relacjach do i z Witomina, tylko przesiadała się w kierunku Obłuża, Oksywia, Grabówka, Leszczynek i Chyloni oraz różnych innych dzielnic. Nie będąc w stanie zapewnić bezpośredniego połączenia portu z każdą z tych dzielnic, uznaliśmy, że naszą rolą jest częste połączenie portu z centrum, stanowiącym węzeł przesiadkowy do pozostałych dzielnic. Dedykowane obsłudze portu linie 119 i 133 w niewielkim stopniu wykraczają swoją trasą poza centrum i obejmują obszary mało narażone na kongestię drogową.
  2. W ostatnich latach wzrosła funkcja turystyczna rejonu Dworca Morskiego i zaczęliśmy spotykać się z postulatem uproszczenia sposobu dojazdu do tego rejonu - poprzez zmniejszenie liczby linii i w miarę możliwości nałożenie na siebie ich tras w centrum. Wprowadzona w grudniu zmiana wychodzi naprzeciw tym postulatom.
  3. Gdynia zamierza aplikować o dofinansowanie zakupu autobusów elektrycznych ze środków Unii Europejskiej. Warunki już ogłoszonego konkursu sformułowano w taki sposób, że elektryfikacji mogą zostać poddane tylko już istniejące linie, spełniające określone kryteria eksploatacyjne.


Wskutek przeprowadzonej analizy wielokryterialnej, do zastąpienia przez elektrobusy w pierwszym etapie wybrano m.in. linie 133 i 190, ale wymagało to pewnych modyfikacji ich oferty przewozowej. Aplikując trzeba posiadać m.in. wszystkie dokumenty (zgody) uprawniające do budowy stacji szybkiego ładowania na wybranych pętlach. Efektywne wykorzystanie ładowarki planowanej przy ul. Wójta Radtkego także wymagało scalenia linii 137 i 190 w jedną, o wyższej częstotliwości kursów.
Mirosław

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (257)

  • (3)

    Te przesiadki to jakas nowa religia. Tylko wiekszosc ludzi jak ma sie przesiadac to wybiera samochod

    • 35 5

    • to nie religia, to sposób na podniesienie dochodów

      i rozliczenie unijnych dotacji na "węzły przesiadkowe".
      Mają one uzasadnienie w odległości ze 25km od centrów aglomeracji ale u nas robi się je co krok. Na pewno nie w interesie pasażera. Po prostu, kasa do zagospodarowania. Najlepiej farbą i papierem.
      Ceny tylko w górę...

      • 8 7

    • Na które konto (1)

      Wysłać datki?

      • 4 6

      • Bilet miesięczny

        Przyspiesza przesiadanie? Kurde, szkoda, że nie wiedziałem tego wcześniej.

        • 6 3

  • (1)

    Bardziej mnie wkurza że Komunikacja, która była uważana za najpunktualniejszą, w ostatnich czasach spadła na sam dół. Rozkłady jazdy to fikcja, nie dość że ułożone tak, że już na pierwszy rzut oka widać że nie ma szans się ich trzymać, to jeszcze Tristar, który miał pomagać, szkodzi. Miliony wyrzucone w błoto, system zupełnie nie spełnia swojej roli. Układ świateł i tok ich działania to psychodeliczny sen pijanego urzędnika. Tristar służy tylko do karania kierowców Komunikacji Miejskiej za przyspieszony odjazd o 33 sekundy........

    • 53 7

    • Jak Ktoś się powstrzymuje przed poszerzaniem ulic to tak jest

      Rolnicza, Małokacka, Kwiatkowskiego, Dąbka - wszystkie te ulice mają szerokie pasy działek, tylko chcieć je przebudować, dopasowac szerokości do obecnych a najlepiej przewidywanych w nieodległej przyszłości potoków

      • 6 5

  • Kongestia

    Pewne obszary nie narażone na kongestię. A język Polski zna pan?

    • 21 6

  • (2)

    Pan rzecznik wie, co mówi i trzyma rękę na pulsie.

    • 11 22

    • Raczej mówi co wie...

      • 1 7

    • czyim pulsie?

      bo raczej mówi to, co mu powiedziano.

      • 6 3

  • (1)

    Powinno być połączenie bezpośrednio z chwarzno sokólka do oksywie dolne z pominięciem chyloni tylko bezpośrednio przez Estakadę. Bardzo dużo osób przesiadlo by się z samochodu na autobus. Trasa ktora normalnie powinna zajmować 20 minut zajmuje 50 minut przez centrum lub Chylonie. Chociaż niech zrobią autobus w bramkach czasowych. 6 rano do 9 i 14 do 17

    • 23 8

    • Od dawna za tym postuluję.

      Linia K powinna od Chwarzna Wiczlina naprzemiennie kursować przez Chylonię i Estakadą wzorem X, w zamian za kursy linii 103. W szczytach przez Oksywie Dolne, poza nimi Bosmańską i Zieloną

      • 8 0

  • Urzekła mnie historia pana Mirosława. (1)

    Będzie musiał się przesiadać i kilka minut straci na przesiadkę.
    To dla niego rzeczywiście koszmar - coś się zmieniło a on chce żeby dalej było tak jak jest.
    Pan Mirosław poruszy niebo i ziemię żeby było tak jak jest. Do gazet napisze, do radia zadzwoni, kilka anonimów do różnych urzędów wyśle.
    Bo się coś zmieniło i on musi pierwszy raz od trzydziestu lat cos zmienić w swoim zyciu.
    To skandal według pana Mirosława.
    ZKM robi badania, sam widziałem ankieterów w autobusach i ciągle poprawia system transportu ale panu Mirosławowi się pogorszyło jedno połączenie autobusowe którym od trzydziestu lat zasuwa z kanapkami z serem na szychtę w porcie na siódmą rano więc uważa że to skandal.
    Gdyby było więcej takich Mirosławów to byśmy dalej furmankami jeździli albo nawet w jaskiniach siedzieli bo przecież postęp burzy Mirosławom życie.
    On teraz dwa lata się będzie przystosowywał do przesiadki przy dworcu.
    A najciekawsze że jego imię powinno świadczyć o miłowaniu pokoju a on g*wnoburzę robi

    • 37 15

    • już był taki "nurt" co chciał wychowywać społeczeństwo i tworzyć "nowego człowieka"

      Nic dobrego nie przyniósł.
      Daj se spokój z tymi połajankami, to grubymi nićmi szyte i nikt na to nie da sie nabrać. Głupie pomysły zostaną zignorowane i nikt nie będzie prosił o logikę w działaniu urzędu i afiliowanych spółek. Ludzi wsiąda do samochodów i sobie poradzą.
      Chyba, że o to (święty spokój urzędu) chodzi. Ale to też było... Kopalnie kopały węgiel dla elektrowni a elektrownie z niego produkowały prąd dla kopalni. System działał...
      Czy aby na pewno?

      • 6 8

  • Likwidacja 137 to skandal i uderzenie w straszych mieszkańców dzielnic (2)

    Czekali do wyborów, żeby narobić kłopotów, mieszkańcom Witomina, Działek Leśnych, którzy często jeżdżą do przychodni na Chrzanowskiego teraz nie ma możliwości bezpośredniego dojazdu, komu to przeszkadzało. Uderzyli w najsłabszą grupę schorowanych seniorów. Poza tym był to autobus, który jeździł Witomińską ułatwiał przesiadkę na Warszawskiej. Fatalna zmiana.

    • 36 16

    • Teraz 190 jeździ czesciej

      I też jedzie witomińska.
      Można się przesiąść na 119/133 na Władysława IV i jeszcze na 119 przy Placu Kaszubskim

      • 11 5

    • 190 powinien kończyć przy dworcu morskim, tak jak 119

      I wszystko byłoby ok, ale tam nie dali ładowarki

      • 8 5

  • Panie Marcin Gromadzki

    A może zobaczyłby Pan co się dzieje od godziny 15 - 17 na zjezdzie z Estakady w strone Chyloni. Jadac z chyloni do portu przy dobrych wiatrach mozna dojechac na 2 przesiadki albo isc na koniec swiata na Meksyk zeby dojechac bezposrednio w korku do Portu. Moze jednak warto przemysleć wprowadzenie zmian w kursowaniu autobusow na ulice janka wisniewskiego z chyloni lub cisowej ?

    • 40 0

  • Komunikacja (1)

    Reaktywowac powinno się 101
    Skm zakochane spóźnia
    101 szybko bezpiecznie
    Wystarczy się dogadać z z t m gdansk

    • 25 6

    • Wara od SKM

      Czyżbyś był z Miasto Wspólne że tak piszesz?

      • 0 10

  • Kimunikacja

    Skm z A p C H A n e

    • 23 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane