• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia i Gdańsk wśród 10 największych dworców w kraju

oprac. MKo
25 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
W ciągu doby na dworcu w Gdyni zatrzymuje się 415 pociągów. W ciągu doby na dworcu w Gdyni zatrzymuje się 415 pociągów.

Niemal 304 mln podróżnych skorzystało z transportu kolejowego w 2017 r. To najlepszy wynik od 15 lat. Urząd Transportu Kolejowego opublikował właśnie raport, analizujący ruch pasażerów na 10 największych dworcach kolejowych w kraju. Wśród nich na dwóch ostatnich miejscach znalazł się dworzec w Gdyni (9. miejsce) i Gdańsku (10.), gdzie wskaźnik tzw. wymiany pasażerów wynosił kolejno 11,2 i 10,3 mln pasażerów.



Który dworzec w Trójmieście jest Twoim zdaniem najbardziej przyjazny pasażerom?

Raport UTK zwraca uwagę, że aż jedna czwarta wszystkich pasażerów kolei w 2017 r. wsiadała i wysiadała na 10 największych stacjach w Polsce. Z danych zebranych przez Urząd Transportu Kolejowego wynika, że w ubiegłym roku na każdej z nich obsłużono powyżej 10 mln pasażerów. Łącznie przez te 10 stacji przewijało się powyżej 420 tys. pasażerów na dobę.

- Po latach zapaści rynek przewozów pasażerskich znów zaczął rosnąć - podkreśla Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego. - Wynik prawie 304 mln podróżnych przewiezionych w ubiegłym roku był najlepszy od 15 lat. To świadczy o tym, że Polacy chcą i będą podróżować pociągami. Oferta przewoźników coraz lepiej odpowiada potrzebom pasażerów. Wygodne, nowe lub zmodernizowane pociągi, krótsze czasy przejazdu, odpowiednie planowanie rozkładu - to zachęca do podróżowania. Jednak dla pasażera ważne również są dworce: ich wygląd, skomunikowanie z innymi środkami transportu, usługi oraz - do czego przywiązujemy coraz większą wagę - dostosowanie dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. A przede wszystkim ważna jest oferta przewozowa: dostępne relacje, częstotliwość kursowania czy dopasowanie godzin kursowania pociągów - dodaje.

Jak powstał raport?



W opracowaniu przedstawiono charakterystykę każdej z tych stacji oraz zmiany, jakie na nich nastąpiły w latach 2014-2017. W analizie zwrócono także uwagę na stopień zintegrowania kolei z innymi środkami transportu, ponieważ duże stacje pasażerskie powinny pełnić funkcję centrów przesiadkowych ułatwiających pasażerom podróżowanie. Drugą istotną kwestią jest dostosowanie stacji do obsługi podróżnych o ograniczonej możliwości poruszania się.

W odniesieniu do stacji kolejowych mówimy o wymianie pasażerów - czyli ogólnej liczbie podróżnych wsiadających i wysiadających. Aby uzyskać wielkość wymiany pasażerskiej na stacjach należy liczbę pasażerów pomnożyć przez 2, ponieważ każdy pasażer liczony jest dwukrotnie - pierwszy raz wsiadając do pociągu i drugi - wysiadając.

Od otrzymanego wyniku trzeba jednak odliczyć pasażerów, którzy wsiedli lub wysiedli za granicą kraju. Dlatego w ubiegłym roku pasażerowie wsiadali i wysiadali do pociągu ok. 605 mln razy - i na takim poziomie kształtowała się wymiana pasażerska na wszystkich stacjach i przystankach w Polsce w 2017 r.

Dworzec w Gdyni w zestawieniu znalazł się na 9. miejscu, tuż za nim jest Gdańsk Główny. Dworzec w Gdyni w zestawieniu znalazł się na 9. miejscu, tuż za nim jest Gdańsk Główny.

Gdynia 9. dworcem w Polsce



Dla stacji Gdynia Główna i Gdańsk Główny dane są dostępne jedynie za 2017 r. i 2016 r., dlatego nie przedstawiono liczby pasażerów w sposób analogiczny jak dla pozostałych stacji. W 2017 r. wymiana pasażerska w Gdyni Głównej wyniosła ok. 11 mln, a więc ok. 31 tys. podróżnych dziennie. W Gdyni Głównej, która jest stacją początkową lub końcową dla wielu relacji, zatrzymuje się dziennie ponad 400 pociągów, a średnia wymiana pasażerska wynosi ok. 75 pasażerów na pociąg.

Dominującą rolę na stacji Gdynia Główna ma PKP Szybka Kolej Miejska. Ogólna liczba przewiezionych pasażerów w okresie 2014-2017 wzrosła o 12 proc. Oprócz połączeń aglomeracyjnych i regionalnych na stacji Gdynia Główna wzrost odnotowały połączenia dalekobieżne spółki PKP Intercity. Dwukrotny wzrost podróżnych jest efektem zmodernizowania linii do Warszawy, a także zrewitalizowania linii do Poznania przez Bydgoszcz i Inowrocław.

Stacja w Gdyni została zmodernizowana w 2012 r. Remont przeszedł powojenny dworzec, na którym przypadkiem odkryto i odsłonięto freski, nawiązujące m.in. do tematyki morskiej oraz podróży. Stały się one symbolem dworca wpisanego do rejestru zabytków. Na remont i lepsze dostosowanie do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się czeka część podmiejska stacji, z której korzysta większość podróżnych.

W 2017 r. odnotowano 10 proc. spadek liczby pasażerów na Dworcu Głównym. Jak czytamy w raporcie powodem takiego stanu rzeczy może być oddanie do użytku stacji Gdańsk Śródmieście. W 2017 r. odnotowano 10 proc. spadek liczby pasażerów na Dworcu Głównym. Jak czytamy w raporcie powodem takiego stanu rzeczy może być oddanie do użytku stacji Gdańsk Śródmieście.

Gdańsk zamyka ranking



Dziesiątkę największych stacji w Polsce zamyka Gdańsk Główny z wynikiem w 2017 r. ok. 10,3 mln podróżnych, co w przeliczeniu dobowym daje ok. 28 tys. Na stacji Gdańsk Główny zatrzymuje się 350 pociągów na dobę, a średnia wymiana pasażerska na pociąg wynosi ok. 80 pasażerów.

W 2017 r. odnotowano 10 proc. spadek liczby pasażerów w stosunku do 2016 r. Powodem takiego stanu rzeczy może być oddanie do użytku stacji Gdańsk Śródmieście zlokalizowanej na południe od stacji Gdańsk Główny, która stanowi teraz stację końcową linii SKM. Podróżni jadący do stacji Gdańsk Główny kupują często bilety do stacji końcowej - Gdańsk Śródmieście - ponieważ cena biletu jest w tym przypadku taka sama, natomiast może to zafałszować statystyki na obu stacjach.

Charakterystyka zmian liczby pasażerów na stacji Gdańsk Główny jest analogiczna do przedstawionych w przypadku stacji Gdynia Główna. W związku z zakończeniem modernizacji linii biegnących zarówno na południe w stronę Tczewa, jak i na północ w stronę Helu od 2014 r. nastąpił wzrost liczby pasażerów.

We wrześniu 2015 r. otwarto Pomorską Kolej Metropolitalną, łączącą m.in. Gdańsk z portem lotniczym. Dodatkowo, podobnie jak na stacji Gdynia Główna, w ciągu ostatnich trzech lat liczba pasażerów pociągów dalekobieżnych wzrosła ponad dwukrotnie.

Województwo pomorskie, głównie za sprawą funkcjonowania SKM, ma najwyższy w Polsce wskaźnik wykorzystania kolei na mieszkańca, który w 2017 r. wyniósł 24 podróże. Przez kilka lat, do 2014 r. włącznie, wskaźnik ten spadał w związku z długotrwałą modernizacją linii Gdynia - Warszawa, jednak od tego czasu wzrósł o 21 proc. Dzięki modernizacji kluczowych tras oraz budowie PKM, w województwie pomorskim rola transportu kolejowego rośnie. Dla dalszego rozwoju połączeń regionalnych w kierunku Tczewa konieczne może być dobudowanie torów na południe od Gdańska.

W 2017 r. rozpoczął się oczekiwany remont stacji Gdańsk Główny: przebudowywane są perony dalekobieżne i tunele, powstają windy i ruchome schody, co dostosuje stację do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Od kilku lat zapowiadany jest remont zabytkowego budynku dworca.

Potrzebna integracja taryfowa



Dane z 25 głównych stacji potwierdzają, że kolej jest najbardziej wykorzystywana w województwach pomorskim i mazowieckim. Dzięki rozbudowanej infrastrukturze pozwalającej na separację przewozów aglomeracyjnych i dalekobieżnych, kolej może pełnić funkcję środka komunikacji miejskiej. W Warszawie i w Łodzi dodatkowym atutem jest integracja taryfowa w ramach karty miejskiej. Oba te aspekty są czynnikiem sprzyjającym wzrostowi wykorzystania kolei i powinny być rozwijane zarówno w Warszawie i Trójmieście, jak i innych polskich miastach.

źródło: Urząd Transportu Kolejowego
oprac. MKo

Miejsca

Opinie (149) 2 zablokowane

  • Skoro jest tak dobrze

    To dlaczego nie idą za ciosem i wyremontują kolejne linie kolejowe? Zamiast zastanawiać się nad wizją budowy kolejnych torów(zbędnych) do Tczewa niech zajmą się linią Kartuzy - Pruszcz Gd( potem Kartuzy - Lębork) , następnie Wejherowo - Lębork, obowiązkowo Gdynia Chylonia - Port Oksywie. Nie wiem dlaczego w Poznaniu gdzie także jest PKM robi się znacznie więcej niż w Gdańsku.

    • 2 3

  • W Holandii 32% podróżnych wsiadających do pociągów dojeżdża do stacji kolejowych rowerem

    i ma możliwość skorzystania z darmowych, monitorowanych parkingów dla rowerów.

    U nas warunki dojazdu do dworców i przystanków SKM rowerem są bardzo różne: za tanie pieniądze można by je było radykalnie poprawić.

    Parkingi dla rowerów powstają dopiero od niedawna, a ich pojemność niedługo okaże się mocno niewystarczająca.

    Warto przeprowadzić badania, ilu pasażerów SKM dociera do stacji komunikacją miejską (autobusem lub tramwajem) i poprawić warunki przesiadania się z tych pojazdów do pociągów - przez np. zrobienie przejścia dla pieszych na poziomie jezdni.

    • 2 4

  • I co z tego, ze mamy dwie najwieksze kolejowe metropolie z pierwszej dziesiatki rankingu,

    skoro tabor jest najstarszy, a co za tym idzie najbardziej zuzyty. Kupy sie to nie trzyma, nieprawdaz ? Ps. Tak naprawde to te wysokie lokaty w rankingu zawdzieczamy kolejce SKM, ktora najbardziej potrzebuje wsparcia taborowego oraz technicznego.

    • 3 2

  • Gdynia jest tak wysoko bo tam jest pełno przesiadek. Tylko dlatego. Osobiście nie podoba mi się ze względu na długi przemarsz z SKM na dalekobieżne. I jakiś wąski tunel jak na taki duży dworzec

    • 6 4

  • A kiedy

    będzie zegar w Gdyni Głównej? Bo był, ale się zmył...

    • 6 0

  • Dworce

    Gdanski dworzec -moze i relikt-ale z tradycja i piekny.Najgorszy jest brak konkretnego parkingu.

    • 4 0

  • Dworzec Gdynski na plus tylko do pełni obrazu brakuje zegara na budynku dworca:)

    • 1 0

  • bez windy

    Gdańsk chyba nr 1 w rankingu ...duża przelotowość i chyba jako jedyny w tej grupie bez windy..duże torby tachasz na perony a niepełnosprawni na wózkach chyba muszą jechać do Wrzeszcza albo dalej żeby wsiąść do pociągu. Dziękujemy panie prezydencie Adamowicz o troskę...wiele lat tak się męczymy a wystarczyłaby pochylnia metalowa jeśli w budżecie zabrakło na windę... 9 mieszkań prezydenta ....szkoda że nie uzgodnił z deweloperem żeby windę Gdańszczanom zainstalował za kolejne pozwolenie na budowę...

    • 3 0

  • Gdynia to centrum przesiadkowe PKP

    a ja chciałbym aby z Pucka czy Helu można było jednym pociągiem dojechać do Malborka albo Tczewa a nawet Grudziądza byłaby większa integracja w naszym województwie, a tak patrząc na czekających ludzików na peronach czekających na pociąg do Malborka to czasem mi ich żal że tak długo muszą czekać aż pociąg odjedzie.

    • 2 0

  • Gdańsk Główny - co bym zmienił...

    Po pierwsze nasz dworzec to już zabytek w skali unikatowej więc ruszać go za bardzo nie można aby zachować jego postać jak i budynki XIX wieczne. Kiedy wchodzi się na hol turyści są zdezorientowani ponieważ nie widzą literki 'i" czyli informacji turystycznej i PKP -aby zobaczyć i dowiedzieć się skąd /dokąd odjeżdżają pociągi - często to co mówi pani w informacji nie zgadza się z informatorami papierowymi ani z informatorami elektronicznymi. Zapowiedzi pociągów są niewyraźne - nadal ciąży nad nami syndrom PRL-u. W pomieszczeniu kasowym gdzie obecnie sprzedawane są bilety INTER-regio przewozy regionalne urządziłbym poczekalnię dla pasażerów z fotelami i telewizorkiem. Wszystkie windy prowadzące na dworzec są w złym stanie - nikt ich nie sprząta,śmierdzą - to po prostu wstyd dla miasta.Można pójść do KFC albo McDonalds, a tak jak ktoś słusznie tu zauważył przydałaby się lodziarnio-kawiarnia typu Grycan, czy Dom czekolady aby wypić kawę albo zjeść loda.Przydałby się dobrze oznaczony punkt ochrony PKP - gdzie można się udać do SOK-istów aby poprosić ich o pomoc w różnych sprawach - takie małe biuro pomocne PKP - do którego udają się podróżni.na dole i górze jest tyle wolnych pomieszczeń biurowych których nikt nie wynajmuje...WC powinno być bezpłatne - zwłaszcza tam - dla podróżnych - to w interesie radnych i samorządowców Gdańska aby sobie odmówili pensji w zamian za zadowolenie podróżnych. Wyjścia na perony są zbyt wąskie ?? Podróżnych przyjeżdżających można przekierowywać nie na hol główny tylko w kierunku Hotelu Central aby skorzystali z postoju taksówek lub mieli szybsze wyjście do autobusów (rozładowanie ruchu pieszego (tramwaje autobusy). Oczywiście brakuje parkingu na tyłach Dworca gdzie przyjezdni mogą zatrzymywać auta celem odbioru podróżnych. To wszystko trzeba wziąć pod uwagę - wystarczy pomyśleć a całość dworca byłaby lepsza w odbiorze przyjezdnych. No i tunele - nie wystarczy monitoring - czasami po prostu wystarczyłoby dobrej woli aby sprzątać je częściej - to też jest sprawa dla PKP i miasta. Liczy się pierwsze wrażenie.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane